Prospero Skrevet December 27, 2006 Rapporter Skrevet December 27, 2006 Ja, jag har 5800 danska kr i månaden i fradrag, vilket jag tycker verkar vara väldigt mycket. Grundavdraget är ju bara 3800 kr i månaden eller något sånt, och det enda extra jag har avdrag för är för resorna mellan Malmö och Köpenhamn. Inga räntefradrag elller något sådant. Mitt skattekort för 2007 har samma fradrag. Vad kan det vara som gör att det blir så högt? Har inte lust att få betala tillbaks en massa senare. Förresten, en annan fråga, när ska man senast lämna in sitt skattekort för 2007 till sin arbetsgivare? Min chef är på semester. Kommer de att dra 60% om jag inte lämnar in det innnan den 1:e?
Guest Trine Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Det er ikke unormalt med 5800 i fradrag pr måned, det er beregnet på baggrund af de oplysninger du har givet, så jeg ville ikke bekymre mig. Mht hovedkortet så bliver det sendt automatisk til din arbejdsgiver hvis du altså ikke har skiftet. Se på bagsiden af din forskudsopgørelse der står hvilken arbejdsgiver det er sendt til automatisk.
Prospero Besvaret December 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 27, 2006 Kan de ha trott att jag pendlar med bil, och inte med tåg som jag gör? Eller är reseavdraget så högt även vid pendling med tåg?
Rene Larsen Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Förresten' date=' en annan fråga, när ska man senast lämna in sitt skattekort för 2007 till sin arbetsgivare? Min chef är på semester.[/quote'] Dette spørgsmål skal du rette mod din arbejdsgiver - evt. regnskabsafdelingen/lønkontoret. Jeg skal senest aflevere mit skattekort den 10. januar 2007 - men er dog afleveret :th2: Kun 50% hvis ikke de har dit skattekort inden DERES frist for aflevering.
Guest Trine Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Kan de ha trott att jag pendlar med bil' date=' och inte med tåg som jag gör? Eller är reseavdraget så högt även vid pendling med tåg?[/quote'] Nej det gør de ikke. Det skal du dokumentere med f.eks kontrakt før de vil tilføje det forskudsopgørelsen. Hvis du gerne vil have kan jeg kigge på dit fradrag for dig. Send PM hvis du er interesseret. Jeg har siddet og regnet lidt på et eksempel. 220 arbejdsdage, 8 kr i brofradrag pr passage, 84 km på job (42 hver vej) dette giver et samlet fradrag for befordring på 25.696 dkk hvilket svarer til 100,80 dkk plus 16 kr for toget om dagen. Check de tal med dem på din forskudsopgørelse. hvis dine data afviger markant så kan du beregne her: http://tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do
runel Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Dette spørgsmål skal du rette mod din arbejdsgiver - evt. regnskabsafdelingen/lønkontoret. Jeg skal senest aflevere mit skattekort den 10. januar 2007 - men er dog afleveret :th2: Kun 50% hvis ikke de har dit skattekort inden DERES frist for aflevering. Det må være noget specifikt for din arbejdsgiver. Jeg har nu to år i træk ikke fået afleveret mit skattekort for januar måned i tid, hvilket har betydet min arbejdsgiver har trukket 60% og med 0kr i fradrag.
Rene Larsen Besvaret December 27, 2006 Rapporter Besvaret December 27, 2006 Ja, I har ret og har ikke :( Jeg har nu heller ikke haft behov for at blive trukket uden trækkort :th2: I.f. kildeskattelovens § 48, stk. 7 står der: "Har den skattepligtige hverken afleveret skattekort eller forevist bikort eller frikort, jf. dog stk. 1, 3. pkt., skal der indeholdes 60 pct. af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst uden fradrag efter stk. 2-3."
bozzen Besvaret December 28, 2006 Rapporter Besvaret December 28, 2006 Ja, jag har 5800 danska kr i månaden i fradrag, vilket jag tycker verkar vara väldigt mycket. Grundavdraget är ju bara 3800 kr i månaden eller något sånt, och det enda extra jag har avdrag för är för resorna mellan Malmö och Köpenhamn. Inga räntefradrag elller något sådant. Mitt skattekort för 2007 har samma fradrag. Vad kan det vara som gör att det blir så högt? Har inte lust att få betala tillbaks en massa senare. Förresten, en annan fråga, när ska man senast lämna in sitt skattekort för 2007 till sin arbetsgivare? Min chef är på semester. Kommer de att dra 60% om jag inte lämnar in det innnan den 1:e? Prospero, har du svenskt studielån? Mig veterligt får man dra av det i DK, men som du nog vet inte i SE. Jag har inte gjort det själv (lathet) men är nyfiken om någon annan har provat det.
Jeppe Besvaret December 28, 2006 Rapporter Besvaret December 28, 2006 Kan de ha trott att jag pendlar med bil' date=' och inte med tåg som jag gör? Eller är reseavdraget så högt även vid pendling med tåg?[/quote'] Nej, det er ikke ulogisk at dit fradrag er så højt selvom du pendler med tog. Hvad har du af lån? Jeg pendler også med tog. Men kun til lufthavnen. Og vi har et lån på 1 mio DKR. Jeg har et fradrag på 6500 DKR.
Humle Besvaret December 28, 2006 Rapporter Besvaret December 28, 2006 Jeppe. Hvor mange km har du regnet dig frem til der er til kastrup ?
bananas Besvaret December 28, 2006 Rapporter Besvaret December 28, 2006 Prospero' date=' har du svenskt studielån? Mig veterligt får man dra av det i DK, men som du nog vet inte i SE. Jag har inte gjort det själv (lathet) men är nyfiken om någon annan har provat det.[/quote'] Det burde man bestemt kunne så længe man altså har nogen kvitteringer, der beviser hvilke renter man har betalt. I dansk skat har man fradragsret for renteudgifter - hvem man har lånt pengene af, og i hvilken valuta er ligegyldigt.
Prospero Besvaret December 29, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 29, 2006 Det är ju bara som gränsgångare man får dra av räntor, och för att få bli beskattad som gränsgångare måste man ha fått 75% av sin inkomst under året från Danmark. Detta har jag inte under 2006, så jag får vänta med att dra av räntor till 2007. Men jag undrar, måste man ansöka om att bli beskattad enligt gränsgångarregeln innan eller i början av 2007, eller kan man göra det i samband med nästa deklaration?
Jeppe Besvaret December 29, 2006 Rapporter Besvaret December 29, 2006 Jeppe. Hvor mange km har du regnet dig frem til der er til kastrup ? Ja jeg kan ikke huske hvor mange km jeg opgav til skattevæsnet præcist. Men 20 km. ihvertfald....
Prospero Besvaret December 30, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 30, 2006 Hur räknar de egentligen ut km från hemmet till jobbet? Drar de bara ett rakt streck mellan hemmet och arbetsplatsen, eller tar de hänsyn till att tågrälsen svänger på sätt som gör att resvägen blir längre?
larscph Besvaret December 30, 2006 Rapporter Besvaret December 30, 2006 Hur räknar de egentligen ut km från hemmet till jobbet? Drar de bara ett rakt streck mellan hemmet och arbetsplatsen' date=' eller tar de hänsyn till att tågrälsen svänger på sätt som gör att resvägen blir längre?[/quote'] Det er den faktiske resväg, der benyttes.
Rene Larsen Besvaret December 31, 2006 Rapporter Besvaret December 31, 2006 Hur räknar de egentligen ut km från hemmet till jobbet? Drar de bara ett rakt streck mellan hemmet och arbetsplatsen' date=' eller tar de hänsyn till att tågrälsen svänger på sätt som gör att resvägen blir längre?[/quote'] Du kan også gå ind på fx map24.se og taste dine fra/til adresser ind - så får du en rutebeskrivelse med antal km.
Rene Larsen Besvaret December 31, 2006 Rapporter Besvaret December 31, 2006 Det er den faktiske resväg' date=' der benyttes.[/quote'] Både ja og nej... Da jeg pendlede fra Slagelse til Gentofte med tog kunne jeg ikke trække den faktiske rejsevej fra (den faktiske rejsevej var længere idet den gik ind over hovedbanegården) - kun den rute som SKAT selv kunne finde ved at gå ind på, dengang Carl Bro's ruteplanlægger - typisk samme rute som KRAK og map24.
Guest Trine Besvaret January 3, 2007 Rapporter Besvaret January 3, 2007 Prospero' date=' har du svenskt studielån? Mig veterligt får man dra av det i DK, men som du nog vet inte i SE. Jag har inte gjort det själv (lathet) men är nyfiken om någon annan har provat det.[/quote'] En lille kommentar.. fra medarbejderhåndbogen for svenske ansatte i København: If you have a student loan through the CSN interest on such a loan is also deductible in Denmark, however interest should be calculated as interest on ordinary bank loans and you must be able to produce documentation for the interest amount. kunne du bruge det bozzen?
bozzen Besvaret January 3, 2007 Rapporter Besvaret January 3, 2007 Takker Moerke! Så skal jeg lige have fat i CSN og have et seriøst snak med dem :th2:
Anine Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Hej! Jeg har fået et skattekort med forkert skattekommune og derved 40 i träkprocent. Hvis Skat ikke når at ändre det inden jeg skal aflevere kortet, er det så bedst at jeg afleverer det forkerte, eller at jeg slet ikke afleverer? Og får jeg de penge tilbage som jeg har betalt for meget i skat den förste måned? Altså hvis de träkker 40 eller 60%? På forhånd tak for hjälpen! Mvh, Anine
Rene Larsen Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 De penge du betaler i skat vil indgår i din årsopgørelse for 2007 - dvs. at du får dine penge tilbage, hvis du samlet har betalt for meget i 2007.
spinner Besvaret January 19, 2007 Rapporter Besvaret January 19, 2007 Hej! Jeg har fået et skattekort med forkert skattekommune og derved 40 i träkprocent. Hvis Skat ikke når at ändre det inden jeg skal aflevere kortet, er det så bedst at jeg afleverer det forkerte, eller at jeg slet ikke afleverer? Og får jeg de penge tilbage som jeg har betalt for meget i skat den förste måned? Altså hvis de träkker 40 eller 60%? På forhånd tak for hjälpen! Mvh, Anine Jeg ville helt klart aflevere det forkerte på de 40%, da det ligger noget tættere på min rigtige skatteprocent, end 60%. Man kan ikke "tabe penge" i skat (selvom man ikke gør andet). Er der betalt for meget får man det tilbage i forbindelse med årsopgørelsen...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu