snoresus Skrevet January 23, 2007 Rapporter Skrevet January 23, 2007 Hej, Her til morgen viste min Audi, at den manglede kølervæske, og at jeg ikke måtte køre i den før, at der var blevet fyldt nyt på. Jeg købte så noget Esso kølervæske (sagde på tanken, at det kunne jeg sagtens fylde på, der var ikke meget forskel på kølervæske!), men kunne læse i instruktionsbogen efterfølgende, at det helst skulle være noget G12, tror jeg nok det hed. Men fik af vide af en ven, at det gjore ikke noget, at jeg bare fyldte det grønne kølervæske på, som jeg havde købt på tanken. Så det gjore jeg, men kom i tvivl og kørte bilen til Audi her i England, hvor jeg pt. bor, for lige at tjekke, om det noget ok, jeg havde fyldt på. De sagde at de ikke kendte den kølervæske, jeg havde fyldt på, så de måtte hellere suge den grønne kølervæske op, sagde at man ikke må blande de forskellige kølervæsker. Nu står min bil hos Audi, og jeg sidder nu og er bange for, om det jeg har hældt på kan ødelægge motoren. Jeg har kørt 1 km op til Audi efter jeg har fyldt det på. Er der en kyndig, der kan fortælle mig, om det kan nå, at have gjort skader på min bil. Jeg har ikke så meget forstand på biler, så derfor mit måske dumme spørgsmål, men er bare så bange for, at det måske kan have ødelagt noget. Og er det mon dyrt, at suge sådan noget op igen:eek: Hilsen Den den uvidne bilkvinde
BS Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Du har ingen skade gjort på din bil. Jeg kan ikke komme med nogen rigtig god forklaring på hvorfor du ikke må eller godt må blande køler vædsker. Men en kølervædske har til formål at køle din motor og sørge for at rense ud i dit køle anlæg. De fleste køler vædsker skal blandes med vand hvis de ikke er det allerede når man køber dem. Så tag du det bare roligt. Du har ikke smadret din motor på den konto.
snoresus Besvaret January 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 23, 2007 Du har reddet min aften Hej Brian, Du har simpelthen reddet min aften - 1000 tak:) Hilsen Susanne, der har lært, at jeg vist hellere må få læst min instruktionsbog og holde mig til den i fremtiden.
Gio Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Nu skal vi lige passe lidt på - fordi G12 og G12+ (som den nye audi-væske hedder) må du, som hovedregel, ikke blande med andre væsker (andet end vand). I bedste fald sker der ikke noget. I værste fald får du en tyk grød ud af det - og SÅ smutter køleevnen! G12/G12+ modvirker også korrosion i kølesystemet. Der er en god grund til at væsken er rød (pink) - netop fordi man skal være opmærksom på at den ikke kan blandes med hvad som helst. Summa summarum: Så længe din kølervæske fortsat var fint tyndtflydende, så har du ikke gjort skade. Hvis du Google´r G12/G12+ lidt, så kan du læse om andre folks erfaringer. Gode som dårlige :)
snoresus Besvaret January 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 23, 2007 Tak for svaret Gio Hmmmm - jeg hældte den på bilen kørte 1 km op til Audi, så jeg har ikke set, om den er blevet grødagtig - hope not:eek: Det lød ikke på dem hos Audi, som om, at det var blevet grødagtig. Sagde bare at de ville suge det op, og tjekke om kølerbeholderen var utæt, for det var 5.000 km siden, at jeg havde den til Service, hvor jeg går udfra, at de har tjekket kølervæsken, og fyldt den op. Så det er lidt mærkeligt, at den allerede var blevet tom Hmmm, så må jeg vente til imorgen med at få af vide, hvor stor skaden er -ØV. Laver lige en søgning efter G12 samt G12+. Hilsen Susanne
Peter H. Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Hmmmm - jeg hældte den på bilen kørte 1 km op til Audi, så jeg har ikke set, om den er blevet grødagtig - hope not:eek: Det lød ikke på dem hos Audi, som om, at det var blevet grødagtig. Sagde bare at de ville suge det op, og tjekke om kølerbeholderen var utæt, for det var 5.000 km siden, at jeg havde den til Service, hvor jeg går udfra, at de har tjekket kølervæsken, og fyldt den op. Så det er lidt mærkeligt, at den allerede var blevet tom Hmmm, så må jeg vente til imorgen med at få af vide, hvor stor skaden er -ØV. Laver lige en søgning efter G12 samt G12+. Hilsen Susanne Du kan ikke bare suge det du har häldt på op igen, det bliver blandet med det samme så snart motoren köre.. Hvis jeg var dig ville jeg få alt kölerväske byttet så hurtig så muligt,og ha en org 1 L flaske i bilen fremovre :):)
snoresus Besvaret January 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 24, 2007 Hej Peter Bilen står hos Audi kørte derop med det samme, for at vide om det var ok, det jeg havde fyldt på. Så pt. står den hos Audi og det er her at de er ved at rense den for den forkerte kølervæske. Men jeg har bare lært af alt det her, at jeg som ukyndig lige giver Audi et ring, før jeg begynder på egen hånd, med noget jeg ikke har en pind forstand på:) Mvh. Susanne
Danielsito Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Jeg var ude for det samme, at have efterfyldt med lidt at det grønne kølervæske. Jeg fik at vide af flere mekanikere, at jeg absolut ikke må hælde det røde på en nyere motor. Så jeg skulle tømme systemet og hælde det røde på igen! Stjålet fra Motorcykelgalleri: "Generelt er det ikke en god ide at blande forskellige typer væske. Der er 2 grundtyper væske på markedet. Etylen glycol og polypropylen glycol. Egenskaberne i de 2 typer er forsåvidt ens, men vægtfylden er forskellig så man kan ikke kontrollere frostsikrings evnen med en flydevægtmåler. De forskellige producenter har hver deres opskrit så hvis man blander dem sammen kan det ændre på formuleringen. Hvis du har urenheder i din væske foreslår jeg at du evt. skyller anlægget igennem og og påfylder ny væske, og husk endelig en væske der er til alu. motorer." "hejsa. tillad en oliemand at komme med et par gode råd om kølervæske: HVORFOR SKAL KØLERVÆSKEN SKIFTES HVERT 2. ÅR ??? De fleste kølervæsker på markedet er oftest fremstillet på basis af ethylenglykol. Det er giftigt og man bør ikke røre ved det mere end højst nødvendigt. Har man ved blanding af væskerne eller skift af kølerslanger fået ethylenglykol på hænderne, skal de vaskes umiddelbart efter. Får man stænk i øjnene, skylles øjnene i postevand i mindst 15 minutter.. Mange forestiller sig at kølervæske hindrer korrosion i motoren, især ved motorer med støbejernsblok og aluminium topstykke. Men blandingen af ethylenglykol og vand danner tværtimod en syre, der omdanner motorens forskellige metaller til et galvanisk element, hvor ALU-delene tæres bort på ingen tid. Derfor er kølervæsken tilsat en række stoffer der holder væsken basisk, hvilket vil sige at surhedsgraden i vandet holdes syre neutral med en pH værdi på pH 8,4 og hindrer tæring. Disse stoffer er for eksempel: Boraks, natriumbenzoat, natriumsilikat og natriumhydroxyd. Blandingens effekt varer ikke evigt, og det er en misforstået opfattelse, at hvis man kontrollerer kølervæskens evne til at modstå frostgrader, så er den i orden. Det er ikke ethylenglycolen der nedbrydes, men tværtimod de tilsætningsstoffer der skal modvirke korrosion. DERFOR ER DET VIGTIGT AT KØLERVÆSKEN UDSKIFTES HVERT 2. ÅR. Hvis man er i tvivl om sin kølervæskes egenskaber og pH værdi, kan man hos en hvilken som helst materialist købe et såkaldt ”lakmuspapir” til at teste dette, og hvis prøven viser en pH værdi på 7,0 eller derunder, er det tid for udskiftning. Som ovenstående fortæller er der ikke forskel på kølervæske til MC og bil. Man skal blot være opmærksom på pH værdien."
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu