Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Vi skal have lavet badeværelse og vil gerne have de flotte Unidrain afløb men har fået at vide at de ikke er godkendt i Sverige. Er der nogen der af/bekræfte dette?

Besvaret
Hej. Vi skal have lavet badeværelse og vil gerne have de flotte Unidrain afløb men har fået at vide at de ikke er godkendt i Sverige. Er der nogen der af/bekræfte dette?
  • Unidrain - Ny standard i golvavlopp

Unidrain golvavloppssystem är typgodkänt enligt SS/EN 1253 och uppfyller kraven i gällande installationsregler. Den svenska hemsidan är under konstruktion - introduktion ultimo 2006.

Besvaret

Husk at gøre de sædvanligvis uvidende svenske håndværkere opmærksom på at Unidrain kræver en anden afløbsdybde end de "normale" afløb. I vores nybyggede hus måtte de hugge halvdelen af gulvet op, da de havde glemt at tage højde for dette da de støbte gulv

Besvaret

Kan der fremskaffes en henvisning på at Blüchers aflange også er godkendte? For entreprenør/fliselægger og rørlægger har alle sagt til mig at den model vi ville have ikke er lovlig. Vi har dog lagt den mod at fraskrive os garantien på den del, indtil den bliver det. Kan jo ikke have rund brønd når man har store aflange fliser - det ville ihvertfald se skidt ud - synes jeg :-)

Besvaret

Det er da snart en farce med dansk/svensk godkendelse. Vores "badeværelsesmand" foreslog netop at vi benyttede Blücher i stedet for Unidrain, da han sagde at Blücher var godkendt i Sverige og at det var Unidrain ikke. Men det lader så til at de begge er det. Nogen der mener der er nogen umiddelbar forskel på disse to mærker? Skal der også tages hensyn til afløbsdybde ved Blücher som ved Unidrain eller ?

Besvaret

Hej Mette. Begge afløb kræver en vis dybde, men det er jo noget man som regel sagtens kan få til at passe. Man er sq en knude hvis man fucker de afløb op i støbningen. Det vigtigste, som jeg ser det, er at hvis man bruger Unidrain, skal man have fat i den rigtige rist, i forhold til højde. Men dette kan man skifte selv efter støbning..... Denne vælges efter tykkelsen på fliserne/klinkerne der skal lægge på gulvet:th2:

Besvaret

Vores danske VVS'er havde købt Unidrain (80 cm lang rist til bagvæg) og gjort klar til det, men vores svenske murer ville ikke lave det da han ikke mente at man kunne Smøre ordentligt og dermed få godkendt det. Imidlertid ringede han til en svensk kollega der er rørlægger og han oplyste ham om at den var helt og aldeles godkendt også i Sverige. Og da han gik i gang kunne han også godt se at det var "sikkert" nok og endte med at syntes det var ret lækkert at arbejde med og så kanon godt ud. jeg havde ellers lige gruet for den svenske runde plastic brønd midt i kabinen :-)

Besvaret
Har læst en del om de svenske håndværkere er nogle sjuskebasser. Hva fan går det ud på. Skal man blive selvstændig i sverige og lave boxen eller hur. :D
De har for travlt - præcis som håndværkerne i DK. De kan ikke sige "nej tak' date= jeg er fuldt booket" - og derfor går kvaliteten af arbejdet fløjten, fordi de nu skal skynde sig for at nå det hele. Money talks...:o
Besvaret

Det er sku osse for sindsygt som de bygger og bygger, tænker mest på kbh. Ørestaden og Slusen (kbh sv) og islands brygge. Tusinde af boliger til salg. Tvivler på det kommer til at hænge sammen. Det er jo ikke kun i centrum men osse storkøbenhavn som udvider med boliger. Tror det hele ramler for ritt bjergård og det ender sku nok med hun må købe ejerlejlighederne som ikke kan sælges og lave dem om til de 5000,- boliger som hun love danskerne. Plus de osse udvider malmö (og vi ved jo alle hvor en dansker helst vil bo) :laugh: Edit: Unskylder lige over jeg skriver i en tråd som intet har med tråden at gøre.

Besvaret
De har for travlt - præcis som håndværkerne i DK. De kan ikke sige "nej tak' date= jeg er fuldt booket" - og derfor går kvaliteten af arbejdet fløjten, fordi de nu skal skynde sig for at nå det hele. Money talks...:o
De svenske håndværkere har altid haft et andet syn på arbejdet. Jeg har altid set de svenske håndværkere som østarbejdere. Dette mener jeg ikke negativt. Tror bare at danskerne har større krav til det færdige arbejde. At nøjes med at spartle 1 gang på samlede gipsplader går ikke i DK I DK bruger man også filt for at få glatte vægge. Dette har jeg ikke set lavet herovre. Det er heller ikke bare lige til at købe. Har en kammerat som satte sin lejlighed i tip top stand. Da mægleren så den, sagde hun: Nååå så du har fjernet væven (struktur) og bare malet betonen ! -Nej der er selvfølgelig filt på for at få dem helt glatte. -Øøøh hvorfor dog det. Kender flere som har arbjedet i S som håndværker, og det er det samme som bliver forklaret med "den sidste hånd på værket". Så er der også mange ting som de gør anderledes. Kanter på fliser i bad, bliver meget tit lavet med en plastkant som hjørne. Og det er en ting jeg heller ikke ser i DK. Når en svensker laver el, er de HELT vilde med koblingsdåser over alt på væggene. Det er dem som sidder lidt under loftet med et dæksel på. Når man spørger hvad de gør godt for, ja så er det fordi man så liiiige kan ændre installationen. Hvilke man alligevel ik kan. I DK samler man i loftdåserne, som man OGSÅ gør i S, men sætter alligevel en grim samledåse på væggen. For ik at snakke om gulvvarmetermostater som sidder 1½ meter over gulvet midt på væggen istedet for at sætte den mere diskret. Jeg siger ikke at svensker er dårlige til håndværk generalt, men kunderne i DK accepterer slet ikke alle disse "hurtig løsninger".

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...