bananas Skrevet February 6, 2007 Rapporter Skrevet February 6, 2007 Jeg ved ikke om folk nåede at opdage det, men både det danske og svenske skattesystem med hensyn til fradrag for indbetaling til pensionsordninger blev for nylig underkendt af EU-domstolen. Det der blev underkendt var, at man kun fik fradrag for indbetalinger til pensionsinstitutter i hjemlandet og ikke for indbetalinger til ordninger i andre EU-lande. De fleste folk synes at dette er komplet uinteressant, men for Danmarks vedkommende handler det i sidste ende om, hvorvidt vores pensionsopsparinger bliver forvaltet i DK eller andetsteds. De samlede danske pensionsopsparinger er af størrelsesordenen 2 billioner kroner - dvs. 2.000.000.000.000 danske kroner. Størrelsen er noget, der potentielt kan crashe det danske aktiemarked, obligationsmarked, boligmarked, og den danske krone samtidigt, hvis en stor del skulle ende med at blive flyttet ud af landet i for hastig takt. Heldigvis har de fleste danske pensionskasser allerede store andele af deres formue placeret i udenlandske værdipapirer, så det begrænser en evt. udflytning noget. Det er dog temmelig usandsynligt at dette skrækscenarie vil forekomme. Og mon ikke der findes en fornuftig lovændring, som forhindrer at det kommer så vidt. Svenskerne er allerede klar med deres "patch": http://www.business.dk/dinepenge/artikel:aid=2026138
Markowitch Besvaret February 6, 2007 Rapporter Besvaret February 6, 2007 Spændende betragtninger. Jeg havde kun set det som en ren beskatningsmæssig krølle, idet indbetalt pension er en skatteudsættelse og rabat hvis man betaler topskat. Som jeg så det, ville SKAT ikke kunne beskatte udbetalingerne hvis man kunne indbetale til et hvilket som helst pensionsselskab. Mon ikke om pensionsselskaberne kan finde på nogle modinvesteringsydelser, således at selskaberne ikke reelt bliver nød til at afbryde investeringerne før tid, når kunder flytter fra et selskab til et andet på tværs af landegrænser? Hvad med dem der selvstændigt forvalter en del af deres pensionsformue i den markedsplads som pensionsselskaberne har dannet? Bliver der tale om tvangsindløsning af investeringerne hvis man skifter til et "eksotisk" udenlands selskab? Iøvrigt finder jeg pensionsselskabernes gebyrer for flytning af pensionsmidler fra et selskab til et andet helt absurde! Tænk at det kan koste 1200 - 2000 kr. at flytte pengene fra en konto? På den anden side er gebyrmøllen jo den bremse du, i mellem linjerne, efterlyser i dit indlæg. ;)
thsk Besvaret February 6, 2007 Rapporter Besvaret February 6, 2007 Jeg personlig ser frem imod lidt konkurrense på pensions fronten. Det kan da ikke passe at stort set alle der sparer op til pensionen gennem sin arbejdsgiver FÖRST bliver trukket 3-6 % af alle inbetalninger (almindelig administrationsafgift). Derefter er der diverse årlige gebyrer, og udover det, skal man også däkke pensions selskabernes löbende omkostninger som courtage mv. For at ikke tale om hvis man välger deres fonde, så skal de OGSÅ have1-1,5 % årligt for det. Der kan danskerne virkelig läre af svenskerne. Nordnet eller Avanzas firmapensionsordninger UDEN löbende afgifter (kun afgift når du handler eller de afgifter som fondene tager). Hvis jeg kunne, ville jeg med gläde flytte alle mine pensionspenge til Sverige, på trods af at det koster mig minimum ca. 1400 DK/pensionsdepot i afgifter.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu