Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jag betalar till dansk A-kassa, och i teorin ska man ju om man blir arbetslös kunna bli överförd till svensk A-kassa och få ersättning i Sverige om man blir arbetslös. Men hur fungerar detta i praktiken? Är det någon som har erfarenhet av detta? Om det blir problem med detta och det inte alls kommer att gå att få A-kassa i Sverige är det ju onödigt att betala så mycket pengar till A-kassan.

Besvaret

Blanket 301 Hej. Jeg sidder desværre midt i at blive overført.. og det tager en helvedes tid fordi A-kasse systemet er fuld af pampere der går hjem fra arbejde halv 3 og så må resten sejle til medlemmerne en gang ringer og rykker... (jeps - det var et surt opstød - men med mine erfaringer er det helt berettiget). Din A-kasse i Danmark skal sende deig en blanket E301 som du skal udfylde og sende tilbage til dem. Så skal de sende den til din gamle arbejdsgiver som returnerer den - så sender de den til dig og så skal du sende den til den svenske A-kasse du vil være medlem af. Meget omstændigt. Dette er jo først nødvendigt når du bliver arbejdsløs, og der er det vigtigt at du STRAKS meddeler det til arbetsformedlingen OG den A-kasse du vil være medlem af. Haåber det hjalp lidt. Mvh Jakob F

• 1 month later...
Besvaret

Min kone har nu väret hele möllen igennem og i stort gik dem som sådan: For 5 uger siden bad vi den danske A-kasse om en E-301 som vi fik 3,5 uge senere. I mellemtiden sendte vi indmeldelse om optagelse i den svenske A-kasse (Alfakassan) som i löbet af en uge bad om flere oplysninger. De blev så sendt ind for ca. 1 uge siden og hun er nu optaget i den svenske A-kasse. Så skal man udmeldes af den danske A-kasse og abejdsformidlingen skal meddele A-kassen om at man er arbejdssögende. Man får så tilsendt et dagpengekort som skal indsendes og den svenske A-kasse tager först derefter stilling til om, og hvor meget, man skal have udbetalt. (der kan godt väre 4-6 ugers sagsbehandling). Man skal også til rimelig mange tvungne möder på Arbejdsformedlingen, så det er nu lidt "besvärligere" end i DK. VIGTIGT er at man flytter til Sverige FÖR man er arbejdslös (hvis man kan). Så bliver man optaget som gränseganger i den svenske A-kasse uden at man stiller krav om en arbejdsperiode i Sverige.

Besvaret
Min kone har nu väret hele möllen igennem og i stort gik dem som sådan: For 5 uger siden bad vi den danske A-kasse om en E-301 som vi fik 3,5 uge senere. I mellemtiden sendte vi indmeldelse om optagelse i den svenske A-kasse (Alfakassan) som i löbet af en uge bad om flere oplysninger. De blev så sendt ind for ca. 1 uge siden og hun er nu optaget i den svenske A-kasse. Så skal man udmeldes af den danske A-kasse og abejdsformidlingen skal meddele A-kassen om at man er arbejdssögende. Man får så tilsendt et dagpengekort som skal indsendes og den svenske A-kasse tager först derefter stilling til om, og hvor meget, man skal have udbetalt. (der kan godt väre 4-6 ugers sagsbehandling). Man skal også til rimelig mange tvungne möder på Arbejdsformedlingen, så det er nu lidt "besvärligere" end i DK. VIGTIGT er at man flytter til Sverige FÖR man er arbejdslös (hvis man kan). Så bliver man optaget som gränseganger i den svenske A-kasse uden at man stiller krav om en arbejdsperiode i Sverige.
Og så det mest interessant spørgsmål, hvad får hun så fra den svenske a-kasse?
Besvaret
Og så det mest interessant spørgsmål' date=' hvad får hun så fra den svenske a-kasse?[/quote'] Ja, det skal der også tages stilling til. Indtil videre er det kun at hun er accepteret som medlem i Alfakassan. Men som grundprincip er det 80% af tidligere lön, med en del begränsninger.
  • 3 weeks later...
Besvaret

Om man slutar utan giltig anledning och blir avstängd i några månader, börjar avstängningen från och med den dagen man påbörjar processen med att överföra a-kassan, eller börjar den först när överförslen är färdig?

Besvaret
Om man slutar utan giltig anledning och blir avstängd i några månader' date=' börjar avstängningen från och med den dagen man påbörjar processen med att överföra a-kassan, eller börjar den först när överförslen är färdig?[/quote'] Pas nu bare dit job, Prospero. I Danmark er arbetslinjen ikke bare et slagord. Det er derfor en krone her koster en krone og ikke 80 øre. :D Fra det øjeblik, du afslutter dit arbejde eventuelt uden gyldig grund, er du administrativt set i Sverige og står til rådighed i Sverige. Resten er efterrationalisering. Hvor lang karens, du vil få, afhænger af den svenske a-kasse, du bliver overførrt til. :)
Besvaret
Og så det mest interessant spørgsmål' date=' hvad får hun så fra den svenske a-kasse?[/quote'] Hun får 80 % af hendes tidligere indtägt i 200 dage og 70 eller 75% de sidste 100 dage. Og de har enda regnet de danske kroner om til svenske så det bliver ikke så ringe enda!
  • 11 months later...
Besvaret

Kan godt se, at det her er en gammel tråd, men så er I måske ogaå blevet så meget klogere. Du skriver, at din kone får 80 % af hendes tidligere indtægt. Men kan det ikke passe, at det er et loft på 680 sek. pr. dag?

• 2 months later...
Besvaret
Kan godt se, at det her er en gammel tråd, men så er I måske ogaå blevet så meget klogere. Du skriver, at din kone får 80 % af hendes tidligere indtægt. Men kan det ikke passe, at det er et loft på 680 sek. pr. dag?
ja det passer, men der trækkes jo kun 30% skat så det går nok. i øvrigt har det taget under en måned fra jeg blev arbejdsløs til at få mine "kassekort" og jeg regner med at de første penge ruller ind på kontoen i næste uge. Flyttede fra IAK i dk til AEA her i SE. AF her er også mere fleksible, jeg har været til 2 møder og skal ikke til flere de næste 4 mdr. dog skal jeg en gang om måneden maile de jobs jeg har søgt til min sagsbehandler så det er jo supernemt :thumbup:.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...