Kay Skrevet February 11, 2007 Rapporter Skrevet February 11, 2007 Til sommer får jeg min bachelor i Computer Science fra SDU Odense. Jeg kunne godt tænke mig fortstætte min overbygningsdel (master) ved DTU i København, i denne forbindelse vil jeg gerne høre, om jeg kan bo i Sverige og stadig få udeboende SU? Eller skal jeg ind under det svenske støttesystem? Hvordan hænger det samme? Tak på forhånd.
koustrup Besvaret February 11, 2007 Rapporter Besvaret February 11, 2007 Til sommer får jeg min bachelor i Computer Science fra SDU Odense. Jeg kunne godt tænke mig fortstætte min overbygningsdel (master) ved DTU i København, i denne forbindelse vil jeg gerne høre, om jeg kan bo i Sverige og stadig få udeboende SU? Eller skal jeg ind under det svenske støttesystem? Hvordan hænger det samme? Tak på forhånd. Nicklas Du kan sagtens få udeboende SU, når du bor heropppe :-) Og enda togkort til ca. 700 kr. pr. mdr. - begge ting afhænger selvfølelig af at du kommer i gang med overbygning...
Kay Besvaret February 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2007 Ej, hvor lyder det godt. Hvor kommer togkortstøtten fra? Og er det prisen på et pendlerkort mellem malmø og københavn?
koustrup Besvaret February 11, 2007 Rapporter Besvaret February 11, 2007 Ej' date=' hvor lyder det godt. Hvor kommer togkortstøtten fra? Og er det prisen på et pendlerkort mellem malmø og københavn?[/quote'] Den kommer fra den danske stat (eller undervisnings et eller andet)! Og jep det er prisen :-)
Kay Besvaret February 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2007 Tak skal du ha, det var lækkert. Ved du hvor meget personsfradraget ligger på i København?
Markowitch Besvaret February 11, 2007 Rapporter Besvaret February 11, 2007 Hvis du kommer helt fra Odense af, burde du rykke pænt op i køen til et kollegieværelse. Det er måske værd at overveje. Vi taler om ca. 35-40 minutters transporttid fra Malmø C til København og derfra videre til lyngby er ca. 20 minutter oven i. Så er der 590P'eren videre ud til sletten (DTU) og det er ca. 10 minutter. I alt ca. 1 time og 10 minutter og dette er uden ventetid... Da jeg læste på DTU (informatik) var der en del gruppearbejde, så det var ikke altid man kunne arbejde hjemme. Men, hvis man virkelig vil, så kan man nok godt undgå det værste gruppearbejde. I dag er der også mulighed og båndbredde nok til at logge på remote på deres Sun netværk og få samme adgangsforhold som sad man på DTU - så ved nærmere eftertanke er din ide med Malmø måske ikke så tosset. Kunne være fedt at høre hvordan det fungerer for andre i samme situation.
Kay Besvaret February 11, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 11, 2007 Ja jeg sad også lige og så på ruten, transport vil sådan set tage 1.5 time, hvilket er sindsygt! Hmm. Jeg har en far jeg kan låne nogle penge til et Bostädsrät (håber det er stavet rigtigt), så det er det jeg har overvejet. Er der nogle gode områder du kan anbefale mig set i betragtning af pris og afstand til centrum. Jeg tillader lige at dreje samtalerne en smule. Hvilken linje valgte du inden for informatik (er det det samme som det nuværende informationsteknologi)? På SDU læser jeg civilingeniør i datateknologi, og overbygningen er stortset robot-linjer. Hvis jeg fortsætte og afsluttede min uddannelse i Odense, skal jeg højst sandsynligt også til KBH for at finde arbejde. Så jeg tænkte, nu hvor boligpriserne i Malmø er fair, så kan jeg ligeså godt flytte derover, lære stedet at kende, og det giver sådan også lidt at blive udannet fra DTU. Hvornår blev du færdig med din uddannelse, og har du fået job (hvis man må spørge)? Hvordan er jobforholdene i "vores" branche?
Markowitch Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Ja jeg sad også lige og så på ruten, transport vil sådan set tage 1.5 time, hvilket er sindsygt! Hmm. Lige mine ord. Det er en lang transporttid. Hvis du havde en bil, så var det jo en helt anden sag :o, men jeg tror ikke man holder til så lang en pendling, medmindre man kan arbejde hjemme nogle af dagene. Er der nogle gode områder du kan anbefale mig set i betragtning af pris og afstand til centrum. Lindeborg er oplagt - det er en 8-10 minutter på cykel til Malmø syd. Men der er ret stille derude, så hvis man er til larm i gaden, så skal du satse på at bo tæt på Malmø central. Alternativt omkring nogle af de gode buslinjer så du kan komme hurtigt til togstationen. http://www.skanetrafiken.skane.se/templates/FileListing.aspx?id=4361&epslanguage=SV Se kort over alle linjer (pdf) http://www.skanetrafiken.skane.se/upload/Dokumentbank/Tidtabeller/Linjekartor/Malm%F6_Stadsbuss/Linjekarta_Malm%F6.pdf Jeg tillader lige at dreje samtalerne en smule. Hvilken linje valgte du inden for informatik (er det det samme som det nuværende informationsteknologi)? Jeg blev færdig januar 2003, og DTU havde dengang en vane med at ændre deres studieretninger. Dog er kursusudvalget i store træk nok det samme på informatik som dengang. Nu skriver du at man kan vælge linje inden for informationsteknologi. Da jeg gik på DTU, var det svært at nørde igennem inden for et fagområde, f.eks. 30 point signalanalysefag, da kursusplanen lagde op til at man kom rundt i de forskellige fagområder. Det var nogen gange trælst at ikke bare kunne nørde igennem. For nogle blev det for meget og de kørte deres eget game og tog de kurser der skulle til for at få masteren. Så bliver man civilingeniør uden retningsbetegnelse. Dem jeg kender, der valgte gå den vej, har i dag fået deres ph.d. grad, så helt galt behøver det ikke at gå :D På SDU læser jeg civilingeniør i datateknologi, og overbygningen er stortset robot-linjer. Hvis jeg fortsætte og afsluttede min uddannelse i Odense, skal jeg højst sandsynligt også til KBH for at finde arbejde. Så jeg tænkte, nu hvor boligpriserne i Malmø er fair, så kan jeg ligeså godt flytte derover, lære stedet at kende, og det giver sådan også lidt at blive udannet fra DTU. Hvornår blev du færdig med din uddannelse, og har du fået job (hvis man må spørge)? Hvordan er jobforholdene i "vores" branche? DTU er et ok sted at læse. Jeg arbejde også derude i et år efter jeg blev færdig og det skulle ikke være umuligt at få en ph.d. derude hvis man kan vise et snit på omkring de 9-10 stykker (ellers prøv et erhvervsphd). Ellers tror jeg at du stort set kan få job i alle store byer som færdiguddannet. Lige nu er der mangel på folk, så Odense, Århus og Aalborg er heller ikke umulige rent jobmæssigt - du kan jo prøve at kigge i nogle af de mange jobdatabaser. Dog tror jeg at lønnen er størst i København. :th2:
Kay Besvaret February 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 12, 2007 Tak for svaret. I Odense er der slet ikke så mange IT relaterede job - groft sagt er der nul jobs. Men når jeg kigger i København området, så sulter de efter programmører overalt. Det er også disse slags job som findes flest af. Men som du nok ved, vi ingeniørstuderende, vi lærer ikke nogle praktiske værktøjer, langt de fleste fag er teoretiske fag. Så når der fx. i en jobannonce står, at de søger erfarne .NET og C# udvikler, JA så kan vi jo ikke imødekomme deres krav som nyudannet. Selvom vi ellers er i stand til at sætte os ind i det og lære det, men den tid gider de jo ikke betale for. Hvordan bar du dig ad, du blev færdiguddannet? Jeg føler at jeg ved en masse inden for IT - men kun i bredden. Der er ingen områder som jeg bare er ekspert i. Og jeg synes det er lidt skræmmende, for i de fleste jobannoncer, der ønsker de erfarne folk. Fx. en datamatikere vil typisk være en mere rutineret "koder" end en ingeniør. Er det måske en god idé under studietiden at sætte sig ind i et område og blive dygtig til det? Fx. .NET og C#? Hvad arbejder du som nu? Og hvad består dit daglige job af. Undskyld jeg spørg for meget, men er bare nysgerrig. I hvor høj grad og på hvilken form har det lærte fra studiet kommet til nytte i dit daglige arbejde?
Hydrazin Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Husk på at du som nyuddannet med bopæl udenfor Danmark ikke kan få dagpenge fra den danske a-kasse.
Kay Besvaret February 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 12, 2007 Hvordan skal jeg forstå dette? Vil det sige, hvis jeg bliver færdiguddannet og ikke finder job, så får jeg ikke støttepenge? Hmm... Vil jeg så ikke kunne få det fra sverige?
Hydrazin Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Nej du kan ikke få penge fra Danmark og heller ikke fra Sverige da den nye regering har fjernet denne mulighed for nyuddannede. Hvis du har en bostadsrätt kan du sikkert heller ikke få kontanthjælp i Sverige.
Kay Besvaret February 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2007 Hmm hvor surt. Hvad så, hvis jeg får mit første job og får betalt a-kassen og jeg 1 års tid senere bliver arbejdsløs, vil jeg så få penge fra a-kassen? Eller er man dømt forræder når man smutter over grænsen??
Hydrazin Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Har du arbejdet i dk og betalt til en dansk a-kasse så er du berettiget til dagpenge, bare rolig. Dog er det sådan at hvis du bliver fuldt ledig så overføres du til det svenske system hvor man desværre får et mindre dagpenge-beløb (vistnok ca. 3000 SEK mindre end i dk). Hvis du derimod kun bliver delvis eller periodisk ledig kan du blive i det danske system og få danske dagpenge. Må smutte nu - skal passende nok til jobsamtale....
Kay Besvaret February 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2007 Puha, jeg troede lige at man var dømt landforræder hehe. Så må jeg jo bare satse på, at jeg finder et job når jeg er færdig uddannet! Men hvor mange penge drejer det sig egentlig om? Ok held og lykke med jobsamtalen :).
Markowitch Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Men som du nok ved, vi ingeniørstuderende, vi lærer ikke nogle praktiske værktøjer, langt de fleste fag er teoretiske fag. Så når der fx. i en jobannonce står, at de søger erfarne .NET og C# udvikler, JA så kan vi jo ikke imødekomme deres krav som nyudannet. Selvom vi ellers er i stand til at sætte os ind i det og lære det, men den tid gider de jo ikke betale for. Ja, universiteterne må ikke undervise i konkrete teknologier, men holder sig til den abstrakte teori. Dog kommer man nok ikke uden om at lære Matlab, C/C++ og Java på DTU, da man støder ind i disse undervejs i kursusforløbet. Ellers kan det første job godt være lidt besværligt at få, men man kan gøre det lettere vha. f.eks. studiejob. Ellers vil jeg ikke bekymre mig. En af mine gamle kollegaer fortalte at de manglede folk, så selv om man ikke lige kunne huske hvad en constructor/destructor var, så havde man en chance. Hvordan bar du dig ad, du blev færdiguddannet? Jeg brugte mit netværk. Alle de jobs jeg har haft siden jeg blev færdig har jeg fået gennem venner / kollegaer. Jeg føler at jeg ved en masse inden for IT - men kun i bredden. Der er ingen områder som jeg bare er ekspert i. Og jeg synes det er lidt skræmmende, for i de fleste jobannoncer, der ønsker de erfarne folk. Fx. en datamatikere vil typisk være en mere rutineret "koder" end en ingeniør. Er det måske en god idé under studietiden at sætte sig ind i et område og blive dygtig til det? Fx. .NET og C#? Det er en god idé at dyrke en nørdet hobby - nyde livet, studiet og friheden. Tag et semester i udlandet (det giver også points til cv'et) og nørd igennem med det teoretiske. Man skal ikke regne med at få den store mulighed for fordybelse ude i det private erhvervsliv. Mht. til C#, Java, C++ osv. så husk at man meget hurtigt lærer nye sprog, når man først har lært ét. Standardbibliotekerne er også en ok ting at lære, da bibliotekerne oftest er hvad der gør en programmør effektiv. Men lær dem ikke ved at tærpe dem fra enden til anden - det er FOR trælst. Istedet brug dem når du koder dine projekter. Prøv også at forstå de enkle sprogs spidsfindigheder: Er en new i Java hurtigere end C++? Hvad er fordelen ved Garbage Collection. Hav styr på dine algoritmer og o-notation (et udtryk for hvor "dyr" algoritmen er). Frem for alt er nysgerrighed vigtig. Praktiske ting i den virkelige verden er f.eks. persisteringsproblemer - hvordan gøres det lættest, databaser og applikationsframework's - se f.eks. Eclipse som er et af de mest modne frameworks jeg længe har set. Hvad arbejder du som nu? Og hvad består dit daglige job af. Undskyld jeg spørg for meget, men er bare nysgerrig. Jeg udvikler applikationer til ultralydsudstyr og står bl.a. for udvikling af tools til mine kollegaer i udviklingsafdelingen. Derudover er der også databaseadministration. Sproget er bl.a. C++ til vores skannere, men til tools kan jeg bruge det bedst egnede til opgaven. I hvor høj grad og på hvilken form har det lærte fra studiet kommet til nytte i dit daglige arbejde? Ok, svaret er overraskende nok, at jeg ikke bruger så meget af lærdommen fra kurserne. Jeg er matematisk teoretisk funderet og kan sparke nogle hidsige formler efter problemer, men desværre er det ikke noget jeg bruger på mit arbejde. Derimod er det meget vigtigt at vide hvordan man løser praktiske programmeringsproblemer og skriver kode der er nem at vedligeholde. Du gør dig en stor tjeneste ved at studere GOF'en (Gang Of Four) Design Patterns og f.eks. Kathy Sierra's Head first serie omkring design patterns. Husk altid design by contract. Husk at kode op mod interfaces og aldrig implementeringen, da koden ellers hurtig bliver garnnøgle; Løs kopling giver kode der er nemmere at udvide og vedligeholde, så husk Dependency Injection eller Hollywood konceptet "Don't call us, we call you". Husk at refaktorere din kode når designet ikke længere pasende beskriver det du vil. Glæd dig over at dine unit-test giver større sikkerhed for at opdage uønskede sideeffekter osv.. Ja, der er rigtigt meget og det lærer man ikke på uni! Men det er en spændende udfordring! Det ville være smart, hvis du vil ud at kode bagefter studiet, at du kender til ovenstående - mest motiverende er nok at have et projekt, men kig også i noget open-source kode. F.eks. Firefox eller Eclipse frameworket (der er massere af tutorials). Et studiejob er også en udemærket start som giver street credibility på CV'et. That's all, Mark
Kay Besvaret February 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2007 Ok det var en hel omgang, 80% af det du siger har jeg intet kendskab til hehe. Har dog haft et kursus i software design hvor vi bl.a. havde noget usecases/3-tier-model/mønster, det var et til grint fag, det er det letteste fag i hele mit uddannelsesforløb. Sværhedsgraden var bare minimum, men på den anden side tror jeg det er meget godt have disse design facts i baghovedet, når man skal programmere. Og ja meget af de tips du giver kan jeg godt nikke genkendelse til. Nu hvor jeg fx. kigger på Jobindex.dk, så kan jeg se, at der er et stort efterspørgsel efter softwareudvikler, hvis jeg satser på dette i resten af min uddannelse, tror du ikke, det er relativt let for mig at få job? Jeg er ikke helt geeket, men til gengæld kan jeg godt finde ud af mine ting (gns. indtil videre på 9). Og tilbage til Topic: Jeg kunne godt tænke mig at arbejde i KBH når jeg bliver færdiguddannet, idet jeg tror, der er gode muligheder for job og personlig udviklig i en storby. Derfor havde jeg tænkt på at bo i Malmø, da man nu kan få billig bolig, og ikke mindst billig bil - så jeg tænker - hvorfor bo i dyre KBH, hvor nytteværdien af de tjente penge er ½ så stor som hvis man boede i Sverige. Sagt på en anden måde, man kan bo i Sverige og arbejde ½ så meget og opnå det samme som hvis man boede i KBH. Ser man på statistikker, så har bolipriserne i øresund området steget drastisk i de sidste par år. Så det giver mig en ide om, at købe en bolig på nuværende tidspunkt vil være en god investering på længere sigt. Det er selvfølgeligt lettest, hvis jeg ventede til, at jeg blev færdiguddannet, med at flytte, men til den tid er boligerne også steget en del. Så nu hvor jeg er ½ færdig med mit studie - har en lille opsparing, samt mulighed for at låne en ok sum penge af mine forældre, tænker jeg at flytte allerde efter sommer. Fordele jeg kan umiddelbart kan se: - Billig bolig = Skal ikke punge stort ud senere - Uddannet fra DTU, det giver da også lidt - Mulighed for at lære byen at kende i god, orientere mig om forholdene i byen, evt. få gode studiejob før. jeg påbegynder et fultidsjob, når jeg bliver færdiguddannet KONTRA blive i Odense og gøre uddannelsen færdig og flytte til det ukendte KBH Ulempe: - Lang tur til skolen fra Malmø (herhjemme har jeg bil rådighed og transport til skole er 15 min.) - Lære at leve selv og problemerne der er forbundet - men det giver også personlig udvikling - Leve primitivt Så i det store hele er min opfattelse, hvis jeg flytter til Sverige nu, bliver det et fattigt og kummerligt liv på kort sigt, men vil give bonus længere sigt, hvis jeg kan komme igennem det. Men jeg er stadig meget i tvivl. Kan du give mig noget ekspert råd - hvad du i min situation vil have gjort? Lige nogle ekstra spørgsmål: Hvor meget kan man ca. regne med at få i løn, hvis man er nyuddannet og bliver ansat som softwareudvikler? Hvis man bor i Malmø, der er nogle område som er fair mht. pris og belliggenhed (ikke ghetto og heller ikke et sted med for sørgelig udsigt). Mit budget er ca. 700-900 sek. og forestiller mig noget omkring 70m. Jeg søgte lidt på hemnet, og så nogle bolligere i rimelig stand områderne: Södrakilla tror jeg det hedder, og ellstorp, hvordan er disse steder?
Markowitch Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Det er altid svært at give råd, især på andres vegne. Jeg kan godt forstå hvor du vil hen med det du skriver. Som jeg ser det har du flere ønsker: Læse på DTU. Lære København at kende og netværke herovre. Få et studiejob inden for faget, der kan blive et springbræt til det første job. Købe ejendom i Sverige for derved at få foden inden for på et antagelsesvist stigende marked Transporttiden er næsten for meget af det gode med det offentlige. Jeg vil mene at du skal have en bil for rigtigt at få det godt og fleksibelt. Alternativt kunne man køre i bil sammen med andre DTU'er hvis de findes herovre. Ellers vil et kollegieværelse være oplagt. På den måde kan du få de 3 første ønsker opfyldt uden de store omkostninger. Ejendomsinvesteringen i Sverige kunne man så fremleje, indtil du er færdig med studierne. Hvis du har en mulighed for at køre i bil, så ser det anderledes ud, da det eneste der taler imod Malmø er transporttiden til DTU. Du har nok ret i at ejendomsinvesteringen er smart at foretage, hvis vi regner med et stigende marked. (Malmø er et af de hastigst voksende boligmarkeder i Sverige). Når du er færdig med studiet så har investeringen fulgt markedet. Malmø er dog anderledes end København, idet de har store planer for nybyggeri, som muligvis kan ligge en dæmper på stigningerne. Dog er det nye byggeri ikke i den billige ende set med svenske øjne, så stigninger kan forventes, sålænge danskerne søger mod Skåne og Svensk økonomi er i fremgang.
Kay Besvaret February 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2007 Jeg har også tænkt på køb til fremlejning. Men som jeg har læst det herinde, så er udlejning af et bostädsratt ikke bare noget man kan gøre. Eller er det alligevel ikke så svært igen? Men hvis køber bolig på mit navn, så har jeg adresse i Sverige, så kan jeg jo ikke have en adresse i et kollegieværelse i DK? Eller kan man godt?
Markowitch Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Jeg har også tænkt på køb til fremlejning. Men som jeg har læst det herinde, så er udlejning af et bostädsratt ikke bare noget man kan gøre. Eller er det alligevel ikke så svært igen? Men hvis køber bolig på mit navn, så har jeg adresse i Sverige, så kan jeg jo ikke have en adresse i et kollegieværelse i DK? Eller kan man godt? Der er ingen bopælspligt i Sverige, så derfor kan du købe uden at flytte adressen til Sverige. Da du køber med henblik på fremlejning, skal du inden et køb sætte dig ind i foreningens regler og gerne tale med foreningen, da de i sidste ende skal godkende fremlejeren, afhængig af hvilke regler de har. Jeg tror at det er meget normalt at kunne fremleje i 2 år af gangen. Men, jeg ved ikke om foreningen vil gå med til det.
Kay Besvaret February 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 13, 2007 Hmm... OK... Den tanke havde jeg også i begyndelsen, men efter jeg har læst diverse indlæg herinde, så ser det ud til at foreningen ikke var så glade for udlejning. Er det noget du ved man kan, eller er det noget du tror? For ellers vil denne vej ellers være super!
Markowitch Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Hmm... OK... Den tanke havde jeg også i begyndelsen, men efter jeg har læst diverse indlæg herinde, så ser det ud til at foreningen ikke var så glade for udlejning. Er det noget du ved man kan, eller er det noget du tror? For ellers vil denne vej ellers være super! Nope, det ved jeg ikke. I min forenings papirer står der at man kan fremleje, men at foreningen skal godkende fremlejer. Sådan som jeg læser det, har man dermed ret til at fremleje, betinget af foreningens godkendelse af fremlejer. Hvis fremlejer har gode anbefalinger og måske fast job, kan jeg ikke se hvorfor foreningen skulle nægte. I så fald må de forventes at begrunde deres afslag.
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hej ok TAK. Men du skriver: Der er ingen bopælspligt i Sverige, så derfor kan du købe uden at flytte adressen til Sverige. Hvor har du det fra? Hvis jeg køber skal det vel stå i mit navn, så kan jeg da ikke have adresse i DK?
Guest Trine Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hej ok TAK. Men du skriver: Der er ingen bopælspligt i Sverige, så derfor kan du købe uden at flytte adressen til Sverige. Hvor har du det fra? Hvis jeg køber skal det vel stå i mit navn, så kan jeg da ikke have adresse i DK? Dvs hvis jeg køber en ødegård i Småland, så er jeg nødt til at informere folkeregistret om at jeg bor der?? Nej, du kan eje uden at bo der permanent, det kræver dog at din bostadsretsforening vil godkende at du ikke har folkeregisteradresse der. Det kan ikke altid lade sig gøre, og afhænger af hvilken forening du køber i.
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Er det så et krav, at man har CPR nr i Sverige? Dvs. jeg er svensk borger, men er i DK for at studere? Eller kan jeg godt være dansk borger og købe bolig Sverige? Jeg skal altså kontakte boligforeningen og snakke med dem, og ikke ejendomsmægleren?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu