Jump to content

Kreditvurdering, til Bostadrättsforeningen

Recommended Posts

Skrevet

Nu har jeg søgt lidt rundt på forumet omkring dette emne - men har kun kunne finde nogle tussegamle posts fra 2003-2004. Er en kreditvurdering som bostadsrätsforeningen skal have, stadig nok med lønsedler,ansættelseskontrakt,lånebevis samt evt. udskrift fra RKI ? Min nuværende bank Nordea, havde ikke tidligere hørt om foreningen skulle have en speciel kreditvurdering, men bare se kopi af lånebeviset fra banken. Og min bankrådgiver har fortalt at hun har flere kunder der inden for det sidste år har købt bostadsrätt i sverige. Er der nogen der kan hjælpe en nytilflytter her ? Er det nok med et lånebevis, lønseddel,ansættelseskontrakt og en udskrift fra RKI ? Som banken sagde, altså vi låner jo ikke penge ud til folk, som hvor vi har anset dem for havende en dårlig kreditværdighed - og det kan der jo være noget om hehe. En anden ting er, hvor hurtigt kan jeg få et svensk "personnummer" ? - vil jo gerne være på forkant med bestilling af internet og telefon. Kan jeg først blive registeret når jeg står med mit købsbevis på lejligheden i hånden ?

Besvaret

Er selv for nyligt blevet godkendt (og overtager vores hus om 2 uger) så jeg kan fortælle at mægleren ved hvad foreningen gerne vil ha. I vores tilfælde var det: 3 seneste lønsedler, ansættelseskontrakt, lånebevis. Som du selv siger er der jo ingen bank der låner dig penge hvis du ikke er kreditværdig så det er jo bare en formssag at blive godkendt at foreningen. Det med svensk personnummer sker når du har overtaget boligen og henvender dig på Skatteverket. Er ikke selv nået dertil nu. Cheers, Pede

Besvaret
Er selv for nyligt blevet godkendt (og overtager vores hus om 2 uger) så jeg kan fortælle at mægleren ved hvad foreningen gerne vil ha. I vores tilfælde var det: 3 seneste lønsedler, ansættelseskontrakt, lånebevis. Som du selv siger er der jo ingen bank der låner dig penge hvis du ikke er kreditværdig så det er jo bare en formssag at blive godkendt at foreningen. Det med svensk personnummer sker når du har overtaget boligen og henvender dig på Skatteverket. Er ikke selv nået dertil nu. Cheers, Pede
Hvis lånet er forholdsvis lille (dvs. ubetydeligt for banken) og boligafgiften er høj og foreningen lille (fx. en lejlighedsvilla med 4 lejligheder) kan det være nok så vigtigt for foreningen at lave en selvstændig vurdering af den nye indskyders økonomi.
Besvaret
Er selv for nyligt blevet godkendt (og overtager vores hus om 2 uger) så jeg kan fortælle at mægleren ved hvad foreningen gerne vil ha. I vores tilfælde var det: 3 seneste lønsedler, ansættelseskontrakt, lånebevis.
I mit tilfælde var et dog 6 mdr. lønsedler - men det var nok kun fordi jeg havde dem med :) Hos mig var lånebeviset, bare et stykke papir, med en underskrift fra banken. Dog valgte jeg at skifte til en svensk bank efter det, da månedsafgiften på lånet var betydeligt mindre der. Desuden så var den svenske bank også rimelig ligeglad med at jeg ikke havde en lønkonto hos dem - bare de var sikre på at jeg kunne betale.
Det med svensk personnummer sker når du har overtaget boligen og henvender dig på Skatteverket. Er ikke selv nået dertil nu.
Øhm - skal det ikke gøres senest 1 uge efter man er flyttet, men du er måske ikke flyttet endnu hehe...
Besvaret
I mit tilfælde var et dog 6 mdr. lønsedler - men det var nok kun fordi jeg havde dem med :) Hos mig var lånebeviset, bare et stykke papir, med en underskrift fra banken. Dog valgte jeg at skifte til en svensk bank efter det, da månedsafgiften på lånet var betydeligt mindre der. Desuden så var den svenske bank også rimelig ligeglad med at jeg ikke havde en lønkonto hos dem - bare de var sikre på at jeg kunne betale. Øhm - skal det ikke gøres senest 1 uge efter man er flyttet, men du er måske ikke flyttet endnu hehe...
Ganske rigtigt - vi er ikke flyttet endnu. Overtager huset næste fredag men venter lidt med at flytte. Skal lige ha overstået en generalforsamling i andelsforeningen herhjemme inden vi officielt flytter. Ingen grund til at smide guld ud af vinduet. :D Pede
Besvaret

hehe ja - flytter også min adresse pr. 2. april - men flytter først ind den 13-15. april. Skal lige have tømt den gamle lejlighed, og ha diverse flyttefolk med over (læs: Min kære far, der ikke nåede at sige nej i tide*G*) Bostadsrättforeningen overlever nok de 14 dage uden en indflytning, bare de får deres penge :D

Besvaret
Skal lige ha overstået en generalforsamling i andelsforeningen herhjemme inden vi officielt flytter. Ingen grund til at smide guld ud af vinduet. :D Pede
Uhh ja - der kan man jo tjene flere hundrede tusinde, hvis ellers lejligheden er en fed en i kbh :) En af mine venners lejlighed på nørrebro steg med 250.000 på 1 dag
Besvaret
hehe ja - flytter også min adresse pr. 2. april - men flytter først ind den 13-15. april. Skal lige have tømt den gamle lejlighed, og ha diverse flyttefolk med over (læs: Min kære far, der ikke nåede at sige nej i tide*G*) Bostadsrättforeningen overlever nok de 14 dage uden en indflytning, bare de får deres penge :D
Bemærk lige at man ikke kan bruge netbank, med svensk bank uden at have et svensk personnummer, og regninger koster svjv 60 skr at betale i banken :)
Besvaret
Bemærk lige at man ikke kan bruge netbank' date=' med svensk bank uden at have et svensk personnummer, og regninger koster svjv 60 skr at betale i banken :)[/quote'] Flytter adresse og søger om svenskpersonnummer efter jeg har været i banken den 2. april. Så det blir ikke et problem - officelt laver jeg adresseflytning den 2. april mv. men fysisk flytter jeg ikke før den 13-15. april. Den skal bare på autogiro - når opkrævningen kommer sidst i april - på det tidspunkt har jeg forhåbentligvis modtaget mit svenske personnummer. Nu er autogiro ikke bare et fancynavn for noget jeg selv skal sidde og bikse med vel `?*G* - min opfattelse pt. er at man tilmelder den til autogiro som så trækker pengene automatisk hver måned. Regner da også med min svenske bank har opfundet en budgetkonto - så jeg ikke skal sidde og overføre penge til min "autogiro" konto manuelt hver måned hehe. Jeg blir måske klogere? *G* Er det ikke noget med regninger betales allerede den 26-28 i måneden modsat til den 1. i Danmark ?
Besvaret
Bemærk lige at man ikke kan bruge netbank' date=' med svensk bank uden at have et svensk personnummer, og regninger koster svjv 60 skr at betale i banken :)[/quote'] Jo man kan faktisk få et midlertidigt personnummer og en företagskonto. Om man vel og mærket besøger en serviceminded bankmand
Besvaret

Vi har skam allerede fået svensk netbank med et opdigtet svensk personnummer men vores kontakt i Swedbank DK har også været helt fantastisk. Grunden til at vi ikke melder flytningen til Skatteverket er jo at man risikerer at miste 30% af overskuddet af sit salg i DK. Så vi venter på generalforsamlingen, skriver kontrakt med sælger og melder flytningen derefter. Og som sagt: Ingen grund til at smide guld ud af vinduet. Cheers, Pede

Besvaret

Der var faktisk et reportage i Helsingborgs Dagblad i ugen hvor de beskrev hvordan visse foreninger i Björka og Västergård var ekstra emsige overfor (mørke) indvandrere og næsten ledte efter grunde til at give dem afslag. En sælger havde i omgange haft tre forskellige købere til sin lejlighed på 85.000 kroner (sikke en formue, ikke?), men alle køberne blev nægtet medlemskab i foreningen og til sidst var han nødt til at acceptere at sælge lejligheden til foreningen for 50.000 kroner. Jeg kan for så vidt godt forstå at foreningerne prøver at holde antallet af indvandrerfamillier nede, for det giver unægteligt området et dårligt ry på længere sigt (og dermed lavere priser). Men de syntes også det var negativt med for mange danskere for så steg priserne :confused:

Besvaret
Flytter adresse og søger om svenskpersonnummer efter jeg har været i banken den 2. april. Så det blir ikke et problem - officelt laver jeg adresseflytning den 2. april mv. men fysisk flytter jeg ikke før den 13-15. april. Den skal bare på autogiro - når opkrævningen kommer sidst i april - på det tidspunkt har jeg forhåbentligvis modtaget mit svenske personnummer. Nu er autogiro ikke bare et fancynavn for noget jeg selv skal sidde og bikse med vel `?*G* - min opfattelse pt. er at man tilmelder den til autogiro som så trækker pengene automatisk hver måned. Regner da også med min svenske bank har opfundet en budgetkonto - så jeg ikke skal sidde og overføre penge til min "autogiro" konto manuelt hver måned hehe. Jeg blir måske klogere? *G* Er det ikke noget med regninger betales allerede den 26-28 i måneden modsat til den 1. i Danmark ?
Lige et tips: Hvis du stadig har et valg så brug Handelsbanken. Det er den eneste af de store banker der har en udtalt policy at ikke påføre sine kunder gebyrer for små hverdagsbestyr. Du opretter f.eks. en lønkonto. Og så tilmelder du dig Internetbanken og måske et bankkort. Så kommer der koder og den slags med posten. Derefter skal du nok meddele din forening hvilket konto de skal trække boligafgiften fra, og det skal godkendes frem og tilbage, så det kan tage en 10 dage før den enkelte autogiro kan fungere. Siden ruller det automatisk hver måned, også selvom de forandrer afgiften. Din autogiro vælger du selv at tilslutte din lønkonto. Der er ikke brug for ekstra konto. En anden smart betalingsmåde er e-giro. Så får du dine regninger forudfyldt i din netbank hvorefter du godkender dem. Så har man lidt mere kontrol end med autogiro. Øresundskraft tilbyder e-giro. Men det opdager du henad vejen. Jeg betaler altid mine regninger den 30. i måneden lige gyldigt hvad der står på fakturaen (i hvert fald 11 måneder om året). Jeg er aldrig blevet påført nogen morarenter for de par dage.
Besvaret

Må indrømme jeg ikke har oplevet problemer med mit køb i Ödåkra, som ligger klods op af Bjørka jo. Jeg skrev under i tirsdag den 20. marts og den 23. marts ringede mægleren og sagde jeg var blevet godkendt af foreningen :-) Men da jeg var ude og se på boligen, slår det mig nu, at jeg ikke så en eneste mørkglødet person i bolig området. Så kanske der er noget om det. Hverken navne på døre osv eller lign. Og mht. bank gik det nemt og smertefrit - tog til sverige torsdag formiddag, tog et nummer i nordea på Kullagatan, og 20 min senere havde jeg bankkonto, internetadgang og bestilt visakort til min konto. Plus jeg fik Iban/swift oplysninger mv. De brugte bare mit danske kørekort som legitimation og min nuværende danske adresse. Men skulle så heller ikke låne penge hos dem, eller oprette kassekredit. endnu :D Nordea i Sverige har heller ikke gebyr for noget, så vidt jeg kunne forstå - hvis jeg altså klarer tingene selv via internettet. Med enten autogiro, e-giro eller manuelt betaler mine girokort. Grunden til jeg vil ha en ekstra konto som vi kender det i danmark med budgetkonto - er, at jeg har regninger der kun betales een gang om året. Alle forsikringer, og så er der vejafgiften som falder ½ årligt vist nok. Så kan jeg spare op til det på den konto. Og stadig ha kontrol over hvad jeg har til forbrug hver måned. Alternativet er at pengene bare bliver i Danmark og overført en gang om året til mine regninger. Så alt i alt et ganske smertefrit forløb indtil videre. Kommer tid kommer råd - regningerne for april måned blir bare betalt manuelt via netbank, og tilmeldt autogiro/e-grio - tager en god pengebuffer med mig fra Danmark, så der er altid råd til at betale regninger den 26. i måneden, selv om jeg først får overført min løn den 30. Pt. går jeg bare og venter på det blir den 2. april - så jeg kan overtage lejligheden, komme en tur på skatteverket og bestilt svenskpersonnummer. Så jeg kan komme videre og få forsikringer, internet, tv,tlf osv osv :-) Endelig flytning sker den 13. april :-) Det er en spændende tid jeg lever i. Skal også have solgt min bil her i DK, det skal nok blive intressant hehe om der er købere til sådan en øse.

Besvaret
Må indrømme jeg ikke har oplevet problemer med mit køb i Ödåkra' date=' som ligger klods op af Bjørka jo.[/quote'] Det er nok fordi de har sendt dem over til Björka. Og det har dem i Björka så omsider funder ud af :lol: Nordea har en del problemer med sin sikkerhed omkring Internetbanken, det skal du være opmærksom på. Ikke udlevere koder eller registrere dig via mail der kommer. Det er noget med at alle andre banker bruger koder der forandrer sig mens Nordea bruger faste koder.
Besvaret

Mmm lagde mærke til det, da jeg med det samme fik koder mv. til internetkonto. At det ikke var lige så sikkert som i DK. Men nu er det ikke være end jeg kan skifte bank ret nemt - idet jeg ikke har lån og kreditter der skal overføres. Men de bruger nu skiftende koder - lidt ala en token du får med dig. Bare på et skrabekort istedet for en fancy digitalnummerviser. Og så hæfter Nordea selv for risiko, der vedrører angreb mod netbanken, lige som i Danmark. Med mindre de kan påvise at jeg har udleveret adgangskoder mv. af egen fri vilje - hvilket er stort set umuligt at bevise jo. Ideen med jeg vil bruge Nordea, er at SE og DK selskabet laver en øresundskonto i dette år på et tidspunkt - hvor alt blir samlet for os der bor i Sverige men arbejder i Danmark. DVS. een internetbank, og een indgang til alle konti. Men mon ikke det først blir i 2008 - anyway, jeg lærer så længe jeg lever. Der er sq så meget nyt når man flytter til et nyt land hehe

Besvaret
Ideen med jeg vil bruge Nordea, er at SE og DK selskabet laver en øresundskonto i dette år på et tidspunkt - hvor alt blir samlet for os der bor i Sverige men arbejder i Danmark. DVS. een internetbank, og een indgang til alle konti. Men mon ikke det først blir i 2008 - anyway,
Dén option har vi ventet på længe! Hvem har lovet dig dén integration allerede i 2007? Er bange for det har været en kæk, og lettere uinformeret, Nordea-medarbejder. Men jeg glæder mig til at få u-ret :)
Besvaret

hehe - sagde heller ikke noget til hende. Men hun er en af dem der sidder jævnligt med danske køb af svensk ejendom mv. Men det skal nok siges at hun lagde mest væk på en samlet internetbank, mere end en samlet øresundskonto. Men tror du får ret, og at det ikke kommer i 2007. Nu har vi trods alt haft danskeren i sverige i rigtig mange år, og internetbank i ligeledes mange år - så hvorfor skulle bankerne dog være klar med noget så smart, så tideligt *G* Er også ligemeget i grunden - alt i Danmark kører automatisk, og gratis overførelse af penge til sverige - der hvor jeg har brug for at kigge på netbank vil blive i Sverige, da mine udgifter ligger her. Håber bare at jeg kan få en eller anden form for budgetkonto i sverige med en kassekredit på, ligesom man har i Danmark. Så jeg kan spare op til de årlige regninger fra forsikring og vejafgift mv. Ville være lidt nederen, hvis jeg skulle gøre det i DK, for så at skulle huske at overføre penge til sverige en gang om året inden forfaldsdato

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...