Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Efter jeg har haft min lille fabia tdi til service første gang, og ved samme tid skiftede til sommerdæk, så har jeg oplevet en mærkbar forringelse af brændstoføkonomien. Jeg har fået nogle tungere dæk på, gik vist fra 14" vinterdæk -15" letmetal sommerdæk, men det er også alt. Jeg bilder mig selv ind at der er mindre træk i motoren nu, men det kan måske også være pga. den ekstra vægt... eller hvad?? jeg undres..

Besvaret

Er det på kørecomputeren du har dårligere økonomi? Har det nye dæk samme omkreds som de gamle? Ellers snyder det jo. Hvis du har fået monteret bredere dæk er rullemodstanden jo alt andet lige også lidt højere.

Besvaret
Efter jeg har haft min lille fabia tdi til service første gang, og ved samme tid skiftede til sommerdæk, så har jeg oplevet en mærkbar forringelse af brændstoføkonomien. Jeg har fået nogle tungere dæk på, gik vist fra 14" vinterdæk -15" letmetal sommerdæk, men det er også alt. Jeg bilder mig selv ind at der er mindre træk i motoren nu, men det kan måske også være pga. den ekstra vægt... eller hvad?? jeg undres..
Det burde du ikke kunne märke, tror du ikke bare du har haft en tung fod den dag ?? Ps: stålfälge er normalt også tunge i forhold til alufälge
Besvaret
Det burde du ikke kunne märke, tror du ikke bare du har haft en tung fod den dag ?? Ps: stålfälge er normalt også tunge i forhold til alufälge
Nu har jeg kørt med dem 3-4 dage, så det er jeg ret sikker på ikke er en tung højrefod. Det må vel næsten være pga. vægten og rullemodstanden så...
Besvaret
Hvad med dæktrykket - er det det samme? Det kan faktisk godt have en pæn indflydelse, hvis der har været forskel i de to slags dæk.
Ja på din bil kan det jo betyde, at du kun kører 3 km/literen mod lidt mere :laugh: Spøg til side, dæktrykket har en stor indflydelse, så gør som Bananas foreslår, check det.
Besvaret
Ja på din bil kan det jo betyde, at du kun kører 3 km/literen mod lidt mere :laugh: Spøg til side, dæktrykket har en stor indflydelse, så gør som Bananas foreslår, check det.
Det skal värkstedet der har sat dem på da gjort,det står i serviceplanen at de skal :):)
Besvaret

Når vi nu har gang i denne diskussion: Er der nogen der har en ide om hvor meget man procentvis går ned i km pr.liter ved skift fra 205/55 på 16 tommer til 225/45 17 på 17 tommer. Bare sådan et slag på tasken

Besvaret
Når vi nu har gang i denne diskussion: Er der nogen der har en ide om hvor meget man procentvis går ned i km pr.liter ved skift fra 205/55 på 16 tommer til 225/45 17 på 17 tommer. Bare sådan et slag på tasken
Prøv af se på denne side http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html En sammenligning med "dine" størrelser viser, at du ved det omtalte skifte vil køre 0,4 % længere :thumbup: Her er der så IKKE taget højde for rulle- og luftmodstand :)
Besvaret
Jeg skifter ml 205 på 17" og 225 på 17" vinter og sommer, og jeg kan ikke se nogen forskel på forbruget.
Besvaret
Jeg skifter ml 205 på 17" og 225 på 17" vinter og sommer, og jeg kan ikke se nogen forskel på forbruget.
Når man registrerer en ændring, skyldes det som oftest, at rullediameteren er ændret...
Besvaret
Ja og det må max väre 5%
Nogen der ved hvorfor? Ved godt at reglen findes, men kan ikke lige se formålet med det. Ok, biler der kan trække det, kan få højere top-fart. Men til det findes der da andre, langt nemmere, metoder!?! Mig, der har overset noget meget åbenlyst?
Besvaret
Nogen der ved hvorfor?
Grundet belastning af hjullejer mm. Jeg vil nu tro, at det er en dansk regel...
Besvaret
Nogen der ved hvorfor? Ved godt at reglen findes, men kan ikke lige se formålet med det. Ok, biler der kan trække det, kan få højere top-fart. Men til det findes der da andre, langt nemmere, metoder!?! Mig, der har overset noget meget åbenlyst?
Speedometeret går på omdrejningerne med hjulet, så hvis rullediameteren ændres, så ændres også speedometervisningen. Man er nok ikke interesseret i at instrumentet i sig selv viser 10% forkert, og oveni kommer ændringen fra hjulet. Det er ihvertfald et gæt fra min side.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...