Jump to content

Fastighetsskatt - flere ejere

Recommended Posts

Skrevet

Vi er jo to - Heidi og mig - der sammen ejer vores lille svenske landidyl. Den samlede taxeringsvärde på ejendommen er 448.000 sek hvor vi så har fået halvdelen hver da vi ejer 50% hver. Det vil sige 224.000 sek i værdi per person. På den her udemærkede side http://pendler.scanianet.dk/skat/#EJENDOMSVÆRIDSKAT læser jeg "For bureaukratiet har besluttet, at ingen skal betale mere i skat end fem procent af den skattepligtige husstandsindkomst, dog er der et minimumbeløb på 280.000 i taxeringsvärde, hvilket med en skatteprocent på én giver 2.800 på årsbasis i skat. " Hverken Heidi eller jeg har nogen indkomst i Sverige. Men vi har jo fået 224.000 hver = i alt 4.480 i skat. Er det korrekt - at det er per person i husstanden at man har de 280.000 som minimum? Vi er ikke gift. Eller er det rigtige egentlig at give halvdelen af de 280.000 = 140.000 til hver og dermed 1.400 sek i skat? Og hvordan deklarerer man i så fald dette på selvangivelsen mon? Hvis jeg blot skriver 140.000 sek i rubrik 80 kræver det vel en eller anden form for forklaring. Er der nogen der ved noget om det? Derudover har jeg renteudgifter i Sverige på 9.810 sek. Der "bruger" de jo på den svenske selvangivelse p.t. 2.240 sek til at nedskrive fastighetsskatten for mit vedkommende til 0 kronor resten går jo så tabt. Så er det korrekte vel at selvangive resten i Danmark. Eller skal jeg anvende det hele i Danmark for at kunne bruge det dér og så deklarere 0 kronor i renter samt blot betale ejendomsskatten i Sverige? Endelig skriver de "Följande skäl gör, att du förväntas lämna N-Blankett: Du ägede näringsfastighet 2006.". Nu driver vi jo ikke virksomhed her på gården og er heller ikke registreret som dette. Bør jeg mon fortage mig noget i den forbindelse?

Besvaret

I skal betale ejendomsskat på tpmten )grundvärdien. Brug alt renten i DK. Kontakt skatteverket om att der ikke drives virksomhet på gården. den oplyste ejendomskatt er för höj, omtal også dette for skatteverket.

Besvaret

Nu kender jeg af gode grunde ikke din/jeres situation i detaljer ... For at være omfattet af reglen om skattereduktion (max. samlet betaling SEK 2800), skal man have ejet og boet i ejendommen i hele indkomståret. Desuden gælder reglen kun for "småhus" og "småhus på lantbruk". Hvis du søger på www.skatteverket.se skal du kunne finde en publikation om Fastighetsskatt (SKV 296 utgåve 16), som i detaljer beskriver reglerne.

Besvaret

Minimumsbeløbet på 280.000 gælder husstanden. Det bliver ikke dobbelt op, fordi man er to ejere. Oplysningerne på selvangivelsen er jo ikke den endelige skat. Skatteverket venter nok med at udregne det endelige beløb, til I har angivet jeres svenske indtægter. Nu er jeg jo også selv ejer af en "lantbruksenhet", og de skriver på min selvangivelse, at eftersom jeg ejer "näringsverksamhet" forventer de, at jeg udfylder n-delen af selvangivelsen. Jeg har to matrikler, og kun en af dem er permanentbostad, så billedet er lidt grumset, men jeg har tidligere indbetalt den skat, Skatteverket mener kommer til at gælde, og den indeholder en begrænsning, og er derfor lavere end den skat, der er fortrykt på min selvangivelse, så jeg forventer da, at skatten bliver lavere end det fortrykte beløb. Men det må tiden vise. :)

Besvaret

Og jeg må bare igen skrive at man ikke hvis man har job i DK og betaler skat der, betaler ejendomsskat i Sverige. Renten derimod fratrækkes fuldt ud i DK.

Besvaret
Og jeg må bare igen skrive at man ikke hvis man har job i DK og betaler skat der' date=' betaler ejendomsskat i Sverige. Renten derimod fratrækkes fuldt ud i DK.[/quote'] Dan har du en reference til noget officielt der kan bekræfte dette? Altså at man slet ikke skal betale ejendomsskat?
Besvaret

Nils og Kim - tak for jeres svar. Vi har ejet og boet huset hele 2006 så vi skulle gerne være omfattet af reglen. Jeg var godt klar over at oplysningerne på selvangivelsen ikke er endelige. Vi deklarerer os så med 0-indtægt i Sverige samt 0-rentefradrag og ser så om de ikke får regnet den rigtigt ud ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...