marker Skrevet April 3, 2007 Rapporter Skrevet April 3, 2007 Håber på at kunne få lidt hjælp ang køb af brugt bil. Har kigget på nogle forskellige tdi´er.. Audi a4 st. 1.9 tdi Audi a4 st. 2.5 tdi evt Passat st. 1.9 tdi Passat st. 2.5 tdi hvad er jeres syn på audi vs Vw ? Hvor stor en økonomisk forskel er der imellem 1.9tdi og 2.5 tdi(v6) Jeg bliver rund forvirret af alle de biler...
Melander Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Passat´en er lidt større indvendigt end Audi´en... Min gamle mester havde en A4 2,5 tdi Quattro med triptronic fra 03 og den gik godt!! :D Men har hørt at man skal være lidt varsom med netop triptronic modellen, da gearkassen ikke er så holdbar, og det skulle gælde både 1.9 tdi og 2.5 tdi. Hvis det var mig som skulle "investere" i en af de biler skulle det være 130 HK modellen med 6 gear... Har læst/ hørt at den er det bedste køb af tdi´erne Men ellers så er det rigtig sprøde biler begge 2, og kanon komfort....
credde Besvaret April 3, 2007 Rapporter Besvaret April 3, 2007 Jeg har da ikke hørt noget om, at tiptronic gearkassen ikke skulle være holdbar - sevlfølgelig alting kan ødelægges! Personligt ville jeg selv igen vælge en aut. gearkasse, hvis jeg skal have en diesel igen. Man slipper for alle de gearskifter, når man kører bykørsel (jubii dovenskab) Jeg har selv en 130 hk version i en Passat. 2.5 TDI'eren skal man tilgengæld passe lidt på med. De første årgange havde problemer med topstykket (hvis jeg husker rigtigt er det 150 hk udgaven, i 180 hk udgaven er der ingen problemer). 2.5 TDI-eren kører ikke så langt på literen som 130-hk versionen og er dyrere at servicere, men den trækker så bedre.
Melander Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Min mekaniker sagde til mig at jeg netop skulle passe på triptronic modellen, da deres gearkasse kunne være list skrøbelig, og at han havde haft tilfælde hvor de ikke engang havde kørt 200000 km før de skulle hovedrenoveres. Men selvfølgelig kan alt ødelægges med den forkerte kører det er jeg klar over... Men vær opmærksom på at både RH Motorsport og Sanco fraråder chiptuning af netop triptronic modellen, hvis du havde det i tankerne... :)
Guest Mogens Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Audi, VW eller Skoda? Men vær opmærksom på at både RH Motorsport og Sanco fraråder chiptuning af netop triptronic modellen, hvis du havde det i tankerne... Ja, VAG-gearkasser er ikke så glade for det tårnhøje moment, som en moderne dieselmotor leverer. Andre steder kan man læse en del om taxa-biler, som ofte må ha' reppet "kassen". Vedr. bilvalget er det jo en smagssag, om man vælger en Audi eller Passat. Sidstnævnte er noget større i kabinen, hvor der er kælet lidt mere for detaljerne i en Audi. Hvor er Skoda'en henne i den sammenæng? Motormæssigt ville jeg gå efter den store motor - med skyldigt hensyn til detaljen om de ødelagte topstykker. Hvis man søger lidt - og evt. spørger en VAG-forhandler - må man præcis kunne afdække, hvilke maskiner der er ramt...
marker Besvaret April 4, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2007 Passat´en er lidt større indvendigt end Audi´en... QUOTE] Okay jeg troede de var samme størrelse... men altså skal jeg passe lidt på med triptronic og jeg har hørt det med topstykket før... så en 1.9tdi ville være et godt valg for at beholde lidt økonomi i kørslen og servicen.. Ved ikk helt om jeg behøver automat gear, kan jo godt li at lege lidt med stangen:laugh: Havde tænkt lidt på chip tuning men så ryger økonomien.. Det må vente til bilen er blevet for kedelig at køre i :D hmm skoda... tja min nabo er meget glad for sin octavia 1.9 tdi men jeg er bare ikk så glad for den model som stationcar... jeg må ud og prøve nogle flere... tak for jeres indput :)
NGO Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Hej. Hvis du gerne vil have en bil med god økonomi (og det vil man vel for det meste når man vælger diesel) så hold dig fra 2.5. Havde en A6 Allroad 2.5 TDI (180hk) i ½ år. Afgiften er skyhøj, diesel økonomien er nærmest direkte dårlig, forsikringen syntes også det var sjovt at straffe lidt ekstra fordi det var den "store" model og service er hellerikke til at spøge med. Desuden er der vist nogen hos audi der syntes man skulle gøre hvad man kunne for at få den til at lyde som en lastbil (vi gav den øgenavnet: "der 30 tonnen diesel") Bilen(svensksolgt med garanti og det hele) havde gået 125.000 da jeg købte den og havde lige fået skiftet tandrem. Regningen lå i bilen og lød på 17.000skr (KUN autoriseret skift af tandrem og hvad detil hører) Da jeg solgte den (145.000km) var Triptronic gearkassen begyndt at lyde grimt når man fyrede den af i lave gear. sandsynligvis det kendte problem med at den ikke kan tåle bundtrækket fra 2,5'eren. Og da de gearkasser er servicefri er alle reperationer på dem nærmest pr. definition dyre. Desuden var luftfjedringen begyndt at blive utæt så den stod og hang med enden hvis man ikke var ude at køre i mere end 2 dage. Økonomien (nu er en Allroad jo lidt større og tungere end en A4 / Passat) lå på et gennemsnit på ca 10,5 km/l og det var nærmest umuligt at klemme den over 12km/l selv over korte afstande. Til sammenligning ligger min nye MB E500 på 9km/l (benzin) når jeg pendler samme tur med samme fart. Service eller reperationer havde jeg som sagt ingen hovedpine med, udover bekymringer for at de måtte komme. Alt i alt kostede bilen mig ikke andet end lidt afskrivningm afgifter og så brændsof. Men jeg vil KRAFTIGT fraråde at købe 2,5'eren. Hold jer til 1,9'eren med manuelt gear og smid eventuelt en chip på den, eller køb en ny med 2.0 170hk. Hvis du vil ha en ældre "stor" luxus Diesel så køb BMW eller Mercedes eller evt. de nye 3.0 fra Audi.
marker Besvaret April 4, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2007 f... det lyder som en grim oplevelse NGO... Nu har jeg siddet og gennem kigget market, har fundet en evt vinder men det er med alm automat gear... Er det også noget man skal passe på med ? Audi a4 1.9 tdi automat fra 2ooo kørt 18000mill til 99999,- er det mig eller er det lidt dyrt?
Gio Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Havde tænkt lidt på chip tuning men så ryger økonomien.. Det må vente til bilen er blevet for kedelig at køre i :DDet er oftest lige omvendt, da bilens forbrug/ydelse/forbrænding optimeres. Så ofte ender du op med samme eller bedre økonomi - inkl. bedre ydelse pruheste-mæssigt ;)
Peter H. Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 f... det lyder som en grim oplevelse NGO... Nu har jeg siddet og gennem kigget market, har fundet en evt vinder men det er med alm automat gear... Er det også noget man skal passe på med ? Audi a4 1.9 tdi automat fra 2ooo kørt 18000mill til 99999,- er det mig eller er det lidt dyrt? Nu ved jeg ikke hvor mange km du kommer til at köre om året.. Men jeg ville nok finde en bil med nogle mindre km, for der vil nok komme nogle värksted besög når den har kört så langt.. Man kan også finde nogle passatér til den pris der ikke har kört så langt og er lidt nyere.. Det endste du skal huske er at få den M-testet og se om km passer også selvom den er på Svenske plader
Guest Mogens Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Nu ved jeg ikke hvor mange km du kommer til at köre om året.. Men jeg ville nok finde en bil med nogle mindre km, for der vil nok komme nogle värksted besög når den har kört så langt.. Det endste du skal huske er at få den M-testet og se om km passer også selvom den er på Svenske plader Jep, km-forholdet er anderledes i S end i DK. I Sverige er +10.000 mil "meget", hvor man i DK siger +20.000 mil er grænsen. Biler der har kørt mere end 10.000 mil, falder markant - ligesom interessen er betydeligt mindre ifm. gensalget.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu