Maj Skrevet April 20, 2007 Rapporter Skrevet April 20, 2007 Hej alle Vi snakker om, at starte en lille familie, men der er stadig nogle ting vi er usikre på. Hvordan er det med navngiving når man bor i Sverige, men arbejder i Danmark? Og hvis man føder i DK er det så navn efter dansk lovgivning eller svensk? Og må man give sit barn et dansk navn, hvis man føder i Sverige? Håber nogen kan hjælpe os, med at svare på vores spørsgmål. Hilsen M&M
Mohlin Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Va?? Det var en flicka nu som blev döpt till Metallica.... Jag känner (svenskar) som heter Hannes, Connie och andra "danska" namn. Ibland undrar jag vad ni danskar egentligen tror om Sverige....
ulmus Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Va?? Ibland undrar jag vad ni danskar egentligen tror om Sverige.... Mohlin, du svarede!:) Jeg opgav og tænkte, hvis man har sådanne spekulationer, skulle man nok hellere blive hjemme i andegården DK. PS: Hannes er ikke et dansk navn, og det er Connie hellerikke ;)
Miriam Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Hvis man har sådanne spekulationer, skulle man nok hellere blive hjemme i andegården DK. Havde det ikke været lettere bare at lade være med at kommentere hendes indlæg fremfor at "svine" hende til ??
Mohlin Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 PS: Hannes er ikke et dansk navn, og det er Connie hellerikke ;) I Sverige är det!! I synnerhet om "Connie" är en flicka, för det är ett svenskt pojknanm om man stavar det "Conny".
Gio Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Mohlin' date=' du svarede!:) Jeg opgav og tænkte, hvis man har sådanne spekulationer, skulle man nok hellere blive hjemme i andegården DK. [/quote']Ulmus...for f***** - vidste du også det hele omkring Sverige, inden du flyttede herover? Hold lige lidt igen med dine sure opstød - vi kan jo ikke alle være lige så svenske som dig. :o
ulmus Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Jeg vidste i hvert fald, at der ikke eksisterer nogle regler for, at man kun kan navngive sit barn med et svensk navn. Det er fuldstændigt tåbeligt. Og så gav jeg iøvrigt bare Mohlin ret, da hun undrede sig over, hvad danskerne dog forestiller sig om Sverige. Og ja, jeg vidste faktisk "alt" om Sverige, da jeg flyttede over, ellers havde jeg ikke turde gøre det. :)
Rikke Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Hej alle Vi snakker om, at starte en lille familie, men der er stadig nogle ting vi er usikre på. Hvordan er det med navngiving når man bor i Sverige, men arbejder i Danmark? Og hvis man føder i DK er det så navn efter dansk lovgivning eller svensk? Og må man give sit barn et dansk navn, hvis man føder i Sverige? Håber nogen kan hjælpe os, med at svare på vores spørsgmål. Hilsen M&M Det er de svenske navngivningsregler der er gældende uanset at I føder i DK - det er bopælslandets regler, der gælder. Og der kan der særligt fsva. mellemnavnet være forskel - reglerne i DK er her mere lempelige end i SE. Men det er jo bare en udfordring man tager med :)
Gio Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Jeg vidste i hvert fald' date=' at der ikke eksisterer nogle regler for, at man [b']kun kan navngive sit barn med et svensk navn. Det er fuldstændigt tåbeligt. Hvad der er givent for nogle, er nyt for andre. Er vi ikke herinde for at oplyse om forskellene vores to lande imellem!? Og så gav jeg iøvrigt bare Mohlin ret' date=' da hun undrede sig over, hvad danskerne dog forestiller sig om Sverige. Ja...gad vide hvad du selv forestillede dig, inden du dygtiggjorde dig i Svenskans Paradis...
bananas Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 I Danmark har man jo en navnelov, der sætter grænser for hvad man må hedde. Der eksisterer endda en liste over godkendte fornavne som man må tage. Vil man tage et fornavn som ikke er på listen skal man søge om det. http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/navneloven.html Så det var da ikke så underligt at tro at noget lignende kunne eksitere i Sverige.
Mohlin Besvaret April 20, 2007 Rapporter Besvaret April 20, 2007 Jo det finns sådana listor i Sverige också, men de flest brukar väl inte välja såååå märkliga namn?
Maj Besvaret April 20, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 20, 2007 Ej okay... Jeg kan godt høre, at der er nogen der ikke tage denne her side alvorligt..... (som vi andre gør)...! Det eneste jeg spurgte om, var om der var nogle regler for, hvad et barn må hedde i Sverige.... Ikke andet....!!!! Der er jo regler i Danmark, så jeg kan godt høre, at det er meget forkert at spørge om der er regler i Sverige Men ulmus, hvis du virkelig vidste "alt" ingen du flyttede til Sverige, hvorfor skriver du så ikke en bog om det...??? Jeg er her for at få oplysninger om Sverige, ikke for at skændes... Men kan godt høre at andre er her for andre årsager... Det er for latterligt... Til alle jer andre, så tak for jeres svar... :th2: Der er virkelig nogen som tager mig alvorligt... M&M
skallstorp Besvaret April 22, 2007 Rapporter Besvaret April 22, 2007 Efternavn Du kan ikke give barnet 2 efternavne der er dine, men f.eks et der er moderens og et der er faderens. Iövrigt kan du ikke forvente at dette indläg ikke bliver kommenteret. Du bor I Sverige og hörer under landets love. Ingen börn får navn eller statsborger skab efter hvor de bliver födt:)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu