Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Sunddebat, Vi overtager et hus 1/6 og skal have væltet en væg. Vi er i tvivl om væggen er børende, men en arkitekt har ud fra original tegningen vurderet at væger er bærende. Dog sagde denne at dette kunne klares ved at lade en del af væggen stå tilbage som en søjle). Arkitekten foreslog dog at vi skulle benytte en rådgivende ingeniør (Byggingenjör) til at hjælpe os med at dimensionere denne søjle. Ved at benytte en rådgivende ingeniør skulle vi sikre (gennem ingeniørens forsikring) os mod fejlkonstruktion og at vi pludselig skulle få revner/buler i loftet :scared: eller i værste tilfælde at noget falder ned....:surprise: Nogen herinde der har erfaringer med dette og evt. kan anbefale et firma? Jeg har søgt en del på nettet, men kan desværre ikke finde noget :( Jeg har forsøgt mig med søgefunktionen, men den giver kun enkelte resultater - nogle gamle som ikke er besvarede, og en interessant ny, som dog heller ikke giver svar, da den er kørt videre som PM's Forresten så ligger huset i Malmø På forhånd tak for hjælpen.

Besvaret

Hej Martin Du har helt ret i at du skal have fat i rådgivning vedr. den bærende væg. Selvom jeg som bygningsingeniør kunne udføre beregningerne, ville jeg ikke gøre det, da jeg mener at der bør følge et ansvar med. Ved fejl i beregninger/konstruktionstegninger vil rådgiverens forsikring dække. For at få de svenske gloser på plads, så hedder det en byggnadsingenjör på svensk og jeg mener at I kan få en kvalificerad byggtekniker til at udføre beregningerne. Ellers så kig ind på http://www.byggahus.se/ som har rimlig mange artikler og et forum :th2: Jeg ved ikke hvad rådgivning koster i Sverige, men da løningerne er lidt lavere herovre, så kan man måske blive positivt overrasket :) EDIT: Prøv så vidt muligt at bruge Almindelige Betingelser for Byggeriet (AB92) i Jeres kontraktgrundlag med håndværkere og rådgivere. Jeg ved ikke om den også gælder i Sverige, men jeg har en mistanke om at den gør. Aftalegrundlaget tegner nogle retningslinjer som skal følges af aftalens parter og kommer også ind på hvordan tvister afgøres. Derudover kommer den også ind på garantier. Jeg mener at man i Danmark aktivt skal fraskrive sig AB92 ellers gælder den implicit. I Sverige kan det være anderledes. Måske andre herinde kan supplere?

Besvaret

Kan fortælle at det ikke nødvendigvis SKAL være en søjle der skal stå. Det kan også klares med en "drager" som det hedder oppe under loftet. Der bliver lidt lavere til loftet hvor den ligger men klart bedre end en søjle. Har set gjort flere gange og vil klart foretrække den løsning frem for en søjle midt i det hele. Men stadig. Kontakt en rådgivende et eller andet som Markowitch også henviser til.

Besvaret
Kan fortælle at det ikke nødvendigvis SKAL være en søjle der skal stå. Det kan også klares med en "drager" som det hedder oppe under loftet. Der bliver lidt lavere til loftet hvor den ligger men klart bedre end en søjle. Har set gjort flere gange og vil klart foretrække den løsning frem for en søjle midt i det hele. Men stadig. Kontakt en rådgivende et eller andet som Markowitch også henviser til.
Det handler om, at de kræfter som går ned i den bærende væg skal fordeles ud til andre bærende vægge / søjler, hvor kræfterne kan gå ned i stedet. Derfor bliver man sandsynligvis nødt til at forstærke det område, hvor den bærende væg har været, hvilket kan gøres med bjælker / dragere. Igen, jeg vil også kontakte en rådgiver.
Besvaret
Hej Martin EDIT: Prøv så vidt muligt at bruge Almindelige Betingelser for Byggeriet (AB92) i Jeres kontraktgrundlag med håndværkere og rådgivere. Jeg ved ikke om den også gælder i Sverige, men jeg har en mistanke om at den gør. Aftalegrundlaget tegner nogle retningslinjer som skal følges af aftalens parter og kommer også ind på hvordan tvister afgøres. Derudover kommer den også ind på garantier. Jeg mener at man i Danmark aktivt skal fraskrive sig AB92 ellers gælder den implicit. I Sverige kan det være anderledes. Måske andre herinde kan supplere?
I sverige hedder det AB04 og ABT06. Forskellene mellem den danske og den svenske version, kender jeg ikke. I Sverige har de i øvrigt en AB-U 04.
Besvaret

Hej, Tak inputs. Vi skal have kontaktet en rådgiver, men nogen der kender en/et firma de har gode erfaringer med? Har svært ved at finde noget på hitta.se og ellers på nettet. Har dog fundet en del info på malmo.se og dem vil jeg også tage kontakt til. Ellers nogen der har ændret på en bærende væg - hvad har i gjort? Håber der er nogle der vil dele ud af deres erfaringer. Pft.

Besvaret

Lidt yderligere info. Væggen er 3 meter lang. Se det vedhæftede billede for at få en ide om hvad vi vil fjerne. Vi har følgende muligheder i tankerne: 1) lave krydsspær på loftet 2) sætte en drager op 3) lade en 20-30 cm søjle af væggen stå (der hvor den lange del slutter) Vi vil gerne gøre så meget som muligt selv, og min svigerfar er murer, og det er derfor ikke uvant for ham at understøtte vægge. Men er det tilladt selv at ordne alt dette i Sverige? Det er tilladt i DK, men vil gerne være sikker på at vi får lavet det korrekt... Ps. Da vi havde besigtingsmand ude spurgte vi om muligheden for at rive væggen ned, og han forslog krydsspær. Han nævnte ikke noget om at vi ikke selv måtte lave det, og ej heller noget om at vi skulle søge tilladelse...

Besvaret

Så har vi haft vores besigtningsmand ude og kigge på væg og tagkonstruktion. Det viser sig at noget af væggen er bærende, men den del vi ønsker ikke er. Vi snakkede lidt om nødvendigheden af at han skrev en rapport om væggen. Jeg spurgte i den forbindelse til den 'forsikring' det ville give os at have en rapport fra ham. Hertil svarede han at denne forsikring var et dansk fænomen. Er det korrekt? Hvis vi beder ham skrive en rapport, er han så ikke dækket gennem hans ansvarsförsäkring og derved er vi dækket? Jeg er ikke i tvivl om at væggen ikke er bærende, men jeg vil ikke stille mig selv i en dårlig position ved et eventuelt salg. Vi aftalte at vi kontakter kommunen i morgen, og fortæller dem at vi vil rive en del af en væg ned - en ikke bærende del - så må vi se hvad de siger og om de beder os om dokumentation eller andet... Nogen der har kommentarer ideer til hvad jeg bør gøre? På forhånd tak.

• 3 weeks later...
Besvaret

Nogen der kan anbefale en bygningsingeniør ASAP? Skal bruge en der kan komme og kigge på en væg og skrive en rapport/dokument om at den ikke er bærende. Han skal derfor være forsikret så jeg er dækket af hans forsikring hvis noget skulle ske når vi fjerne noget af væggen. Nogen der kender en/har benyttet en bygningsingeniør tidligere, som de har kontaktoplysninger på?

Besvaret
Nogen der kan anbefale en bygningsingeniør ASAP? Skal bruge en der kan komme og kigge på en væg og skrive en rapport/dokument om at den ikke er bærende. Han skal derfor være forsikret så jeg er dækket af hans forsikring hvis noget skulle ske når vi fjerne noget af væggen. Nogen der kender en/har benyttet en bygningsingeniør tidligere, som de har kontaktoplysninger på?
Nu er ASAP nok blevet forældet, men du kan da altid prøve Skanska, som er Sverige (og et af verdens) største entreprenørfirmaer. Alternativt NCC... de har helt sikkert afdelinger som tager jeg af renovering mv. www.skanska.se www.ncc.se
Besvaret
Hvorfor ikke spørge inde på http://www.byggahus.se/?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...