Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sad lige og så Kontant på DR1. Her blev EU-sygesikringsbevis nævnt som en mangelvare hos danske turister i udlandet (EU). Hvor mange af jer har egentlig sådan et bevis - hvis vi da kan få sådan et når vi bor i Sverige? Jeg har tænke mig at ringe til min fraflytter kommune i morgen for at høre om jeg kan få et - just in case.

Besvaret

Hej, i 2004 udsendte Sverige/Försäkringskassan information om "EU-kort", og vi fik udstedt dette til alle i familien (børn skal have deres eget). Vi har dog aldrig haft brug for det, men har det altid med på rejser - også til DK!!. På det tidspunkt arbejdede jeg i SE, men nu hvor jeg igen arbejder i DK går jeg ud fra at det er hos arbejdsgiverens kommune, jeg skal have udstedt ét nyt, på samme vis som med det gule sygesikringskort. Jeg vil ikke tøve med at begære et EU-kort, er overbevist om at det er dét som gælder/kendes i første hånd i EU. - uanset hvad der står skrevet på kommunernes hjemmesider!! ...har lige læst på Gentoftes (http://www.gentofte.dk/Home/Social_og_sundhed/Sundhed/Sygesikring/Rejsesygesikring/Rejsesygesikring_EU_kortet.aspx), og der står det bl.a. beskrevet som der blev fortalt i "Kontant", at det først er efter mere end 30 dage udenlands det behøves...men men... Ville lige checkke mandens og børnenes svenske "EU-kort" og minsandten om der ikke står at det udløber pr 31/5/07 - pudsigt (vidste ikke/havde glemt at det gælder for en 3-årig periode). På Försäkringskassans hjemmeside står der om hvordan man bestiller et nyt - online. Se, der kunne det danske system lære noget! Her er linket: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/nyheter/070307/ Antar at det bare er for personer som er under det svenske social-system eller arbejder i SE, men har ikke undersøgt det nærmere. /Lisa

Besvaret
Jeg sad lige og så Kontant på DR1. Her blev EU-sygesikringsbevis nævnt som en mangelvare hos danske turister i udlandet (EU). Hvor mange af jer har egentlig sådan et bevis - hvis vi da kan få sådan et når vi bor i Sverige? Jeg har tænke mig at ringe til min fraflytter kommune i morgen for at høre om jeg kan få et - just in case.
Ja, sådan en udsendelse skal nok gi´ telefonstorm hos landets kommuner i morgen:D Jeg mener dog ikke der er grund til panik. Det gule kort er fuldt ud gyldigt ved rejser under 30 dg. og mere dækkende. Hvis der opstår problemer (og altid ved indlæggelse) skal man jo kontakte SOS, hvis nr. står bag på kortet. Jeg rejser selv en del i Spanien og har ikke haft problemer endsige udlæg de 2 gange jeg har konsulteret lægen inden for de sidste år. Ikke desto mindre er der nogle der har behov for det blå kort (se nedenstående link) og det burde vel være samme udsteder som vores særlige sygesikringsbevis:confused: http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=1057040818111408 Forøvrigt er der som oftest indbygget rejseforsikring på ens "Hemförsäkring".
Besvaret

For et par år siden, lige da det blå kort var blevet indført, havde vi problemer med at få behandling på et sygehus i Prag, fordi hvberken det almindelige gule kort eller et firma-rejseforsikringskort ikke lignede det blå. Ikke særligt sjovt når man kun kan ralle pga smerter :scared: Så jeg kan godt forestille mig at det kan være en god ting at have det blå, når det gule 'bare' er et maskinskrevet pap-kort. Er man sygesikringsgrænsegænger må man skulle have det i Danmark. Da jeg fik mit blåort fra Försäkringskassen skulle jeg være registreret som fuldt hjemmehørende i Sverige.

Guest Trine
Besvaret

Jeg har lige fået et da min arbejdsgiver gør det pr automatik. Det skal udstedes fra Danmark. mener det er en E101 der skal vedlægges. Jeg havde forståelsen af at det gule gælder under ferieophold under 30 dage, men da vi ofte er udsendt på arbejdsopgaver i udlandet bør vi have det blå med.

Besvaret
Er man sygesikringsgrænsegænger må man skulle have det i Danmark. Da jeg fik mit blåort fra Försäkringskassen skulle jeg være registreret som fuldt hjemmehørende i Sverige.
Er der nogen som kan oplyse, hvilke forudsætninger der skal opfyldes for at man er "fuldt hjemmehørende i Sverige"?
Besvaret
Er der nogen som kan oplyse' date=' hvilke forudsætninger der skal opfyldes for at man er "fuldt hjemmehørende i Sverige"?[/quote'] Jeg er førtidspensionist og kan derfor ikke være grænsegænger i sygesikringssammenhæng. Men efter at have læst i brochuren http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/forsakrad_sv.pdf bliver jeg i tvivl om ikke grænsegængere også skal have det blå plastickort i Sverige. Nogen som ved det?
Besvaret
Jeg har lige fået et da min arbejdsgiver gør det pr automatik. Det skal udstedes fra Danmark. mener det er en E101 der skal vedlægges. Jeg havde forståelsen af at det gule gælder under ferieophold under 30 dage, men da vi ofte er udsendt på arbejdsopgaver i udlandet bør vi have det blå med.
Det lyder lidt mærkeligt. Dækker den offentlige sygesikring overhovedet når man rejser i arbejdsmedfør? Vi har da en speciel arbejdsrejseforsikrig til den slags på mit arbejde...
Guest Trine
Besvaret
Det lyder lidt mærkeligt. Dækker den offentlige sygesikring overhovedet når man rejser i arbejdsmedfør? Vi har da en speciel arbejdsrejseforsikrig til den slags på mit arbejde...
Jeg er lidt ude at svømme her, for jeg rejser med det gule pap, det blå plast plus en ekstra rejseforsikring gennem mit arbejde.... Jeg spurgte min arbejdsgiver og fik svaret at de ville´hellere have vi rejste med et kort ekstra end et kort for lidt...
Besvaret
Jeg er lidt ude at svømme her, for jeg rejser med det gule pap, det blå plast plus en ekstra rejseforsikring gennem mit arbejde.... Jeg spurgte min arbejdsgiver og fik svaret at de ville´hellere have vi rejste med et kort ekstra end et kort for lidt...
Jeg beklager forvirringen - jeg lever i fortiden:flov: Når man læser lidt på det tidligere link om det blå kort, står der at det netop dækker under forretningsrejser i modsætning til det gule.
Besvaret

Så har jeg bestilt et EU-sygesikringsbevis hos Københavns kommune :th2: Hos min fraflytter kommune (Slagelse) kunne jeg ikke få et, da jeg bor i udlandet. Jeg skulle i.f. dem have et der hvor jeg bor (hun havde lige været på kursus i bl.a. EU-sygesikringsbevis) :rolleye: Jeg fik også at vide at kortet IKKE dækker forretningsrejser o.l. - til trods for at det står sådan beskrvet på sundhed.dk

Besvaret

En anden detalje som konstant bliver glemt er at det gule sygesikringsbevis ikke dækker behandlinger i udlandet i forbindelse med kroniske sygdomme. Hvis fx en sykkersygepatient får problemer relateret til sin sukkersyge i udlandet dækker det gule kort ikke en tøddel, og han skal selv betale ALT. Med det blå kort slipper han/hun i det mindste med at betale hvad andre indbyggere ville betale i det pågældende EU land. Op imod 40% af den voksne del af befolkningen lider af en eller anden form for kronisk sygdom. Så den del af befolkningen har man reelt lade sejle sin egen sø med den manglende oplysning, og reelt bildt dem ind, at det kan blive meget dyrt for dem, at forlade landet for at tage på ferie.

Besvaret
Jeg er ikke lige helt med i "blåt kort" og "gult kort". Burde pap-sygesikringen ikke dække både for sverige og danmark? Ikke fordi jeg har brug for det' date=' jeg er bare nysgerig..[/quote'] I følge den beskrivelse som stå på sundhed.dk, stå der vedr. Norden:
Besvaret

Jeg er efterlønner og kan derfor ikke få det gule sygesikringskort i DK. Jeg skal til Schweiz i næste måned og har derfor prøvet at bestille et blåt kort via Forsäkringskassans hjemmeside. Jeg får det svar, at de desværre ikke kan ekspedere det via nettet. Har andre været ude for det samme???

Besvaret
Jeg er efterlønner og kan derfor ikke få det gule sygesikringskort i DK. Jeg skal til Schweiz i næste måned og har derfor prøvet at bestille et blåt kort via Forsäkringskassans hjemmeside. Jeg får det svar' date=' at de desværre ikke kan ekspedere det via nettet. Har andre været ude for det samme???[/quote'] Jeg ringede til Försäkringskassan og forklarede sagen. Damen fandt ud af at min tilmelding/ansøgning til Försäkringskassan ikke var færdigbehandlet, men det ville hun så gøre. Derefter fik jeg kortet tilsendt indenfor en uge. Ovenikøbet sagde damen tak for at jeg ikke ringede i sidste øjeblik, men en månedstid inden jeg skulle bruge kortet.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...