SanneJ Skrevet May 24, 2007 Rapporter Skrevet May 24, 2007 Jeg skal sälge min lejlighed og skal selvfölgelig have "uppskov" af skatten i min nye bolig. Men! Så vidt jeg har forstået skal jeg ha boet min 1 år for at kunne sätte skatten af gevinsten i min nye bolig, men er der nogen der kender til den skattetekniske definition på dette år? Jeg fik nöglerne til min lejlighed 20060626 (hvor lån og alt blev betalt) og har betalt måndasavgift til foreningen i hele juli, men er registreret som medlem i bostadsforeningen 20060708. Min köber vil gerne overtage min lejlighed omkring 20070625, men jeg vil jo väre 100% sikret at ha boet i min lejlighed i min 1 år, så hvornår kan jeg tidligst sätte overträdelsesdatoen, så skatteverket ikke kan komme efter mig? Håber nogle kan svare hurtigst muligt:) (Nils?:th2:)
Nils Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Jeg skal sälge min lejlighed og skal selvfölgelig have "uppskov" af skatten i min nye bolig. Men! Så vidt jeg har forstået skal jeg ha boet min 1 år for at kunne sätte skatten af gevinsten i min nye bolig, men er der nogen der kender til den skattetekniske definition på dette år? Jeg fik nöglerne til min lejlighed 20060626 (hvor lån og alt blev betalt) og har betalt måndasavgift til foreningen i hele juli, men er registreret som medlem i bostadsforeningen 20060708. Min köber vil gerne overtage min lejlighed omkring 20070625, men jeg vil jo väre 100% sikret at ha boet i min lejlighed i min 1 år, så hvornår kan jeg tidligst sätte overträdelsesdatoen, så skatteverket ikke kan komme efter mig? Håber nogle kan svare hurtigst muligt:) (Nils?:th2:) Tak for tilliden, men jeg skal nu ikke have noget klinket, når der står så mange dollars på spil. :) Send en mail til Skatteverkets jour. Jeg vil umiddelbart tro, at det er datoerne mellem överlåtelse og överlåtelse (overdragelse, den dag du får nøglen), som de fremgår af de to købskontrakter, der er afgørende og ikke datoen for din registrering i foreningen eller datoerne for avyttring (kontraktdatoerne), men spørg for en sikkerheds skyld Skatteverket. Edit: Nu har jeg lige kigget på noget, jeg havde liggende, og måske er det netop datoen for avyttring, der er afgørende, så du er muligvis på tynd is - altså at man skal have boet i boligen et år før afståelsen for at den kan være permanentbostad.
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Jeg skal sälge min lejlighed og skal selvfölgelig have "uppskov" af skatten i min nye bolig. Men! Så vidt jeg har forstået skal jeg ha boet min 1 år for at kunne sätte skatten af gevinsten i min nye bolig, men er der nogen der kender til den skattetekniske definition på dette år? Jeg fik nöglerne til min lejlighed 20060626 (hvor lån og alt blev betalt) og har betalt måndasavgift til foreningen i hele juli, men er registreret som medlem i bostadsforeningen 20060708. Min köber vil gerne overtage min lejlighed omkring 20070625, men jeg vil jo väre 100% sikret at ha boet i min lejlighed i min 1 år, så hvornår kan jeg tidligst sätte overträdelsesdatoen, så skatteverket ikke kan komme efter mig? Håber nogle kan svare hurtigst muligt:) (Nils?:th2:) Tak for tilliden, men jeg skal nu ikke have noget klinket, når der står så mange dollars på spil. :) Send en mail til Skatteverkets jour. Jeg vil umiddelbart tro, at det er datoerne mellem överlåtelse og överlåtelse (overdragelse, den dag du får nøglen), som de fremgår af de to købskontrakter, der er afgørende og ikke datoen for din registrering i foreningen eller datoerne for avyttring (kontraktdatoerne), men spørg for en sikkerheds skyld Skatteverket. Nej Nils, det er faktiskt datoen for underskrivelse af kontrakterne der tæller. Jeg har selv lige været møllen igennem ved dette års deklaration. I mit tilfælde var det også få dage der var tale om mht. at søge uppskov. Sanne, jeg fandt lige hurtigt et link til Skatteverket som du forhåbentlig kan bruge:th2: http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080006298/32106.pdf (S.21)
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Edit: Nu har jeg lige kigget på noget, jeg havde liggende, og måske er det netop datoen for avyttring, der er afgørende, så du er muligvis på tynd is - altså at man skal have boet i boligen et år før afståelsen for at den kan være permanentbostad. OK Nils, du har set lyset:D
SanneJ Besvaret May 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ha ha, I er hurtigere end skatteverket -har dem i röret nu:rolleye: eller det vil sige, hun spörger lige sin kollega, og så er der ikke sket noget i 4 min nu:rolleye: men tak for svaret:th2:
SanneJ Besvaret May 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 24, 2007 Nej Nils, det er faktiskt datoen for underskrivelse af kontrakterne der tæller. Jeg har selv lige været møllen igennem ved dette års deklaration. I mit tilfælde var det også få dage der var tale om mht. at søge uppskov. Sanne, jeg fandt lige hurtigt et link til Skatteverket som du forhåbentlig kan bruge:th2: http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080006298/32106.pdf (S.21)Kanon link! men jeg bliver lige nödt til at have den for dummies (det er jo trods alt en del penge det drejer sig om:o). I exemplet på s. 21 står der at Mustafas bosättningstid er fra hans inflyttningsdag til den dag han overlåter sin lejlighed, altså hvor köpekontraktet underskrives. Men hvordan definerer de Mustafas inflyttningsdag så, når de selv siger, at tillträdelsesdagen ikke har betydning:confused: Jeg har mit köpeavtal underskrevet 20060426, men min inflyttningsdag var jo först senere... men hvis jeg forstår det rätt, så er min bosättningstid datoen hvor jeg fik nöglerne (20060626) til den dag jeg underskriver kontrakt med nye köber?
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Kanon link! men jeg bliver lige nödt til at have den for dummies (det er jo trods alt en del penge det drejer sig om:o). I exemplet på s. 21 står der at Mustafas bosättningstid er fra hans inflyttningsdag til den dag han overlåter sin lejlighed' date= altså hvor köpekontraktet underskrives. Men hvordan definerer de Mustafas inflyttningsdag så, når de selv siger, at tillträdelsesdagen ikke har betydning Jeg har mit köpeavtal underskrevet 20060426, men min inflyttningsdag var jo först senere... men hvis jeg forstår det rätt, så er min bosättningstid datoen hvor jeg fik nöglerne (20060626) til den dag jeg underskriver kontrakt med nye köber? Jeg tror du blander et par ting sammen. Den tiltrædelsesdato der hér tales om, er den nye købers, altså 1. feb. Det er den dato der er underordnet. Hans bosätningstid, regnes fra hans indflytning 1. dec. 2005 og til 10. nov. 2006, altså mindre end et år = ingen uppskov For dit vedkommende vil det så være fra den dag du officielt overtog lejligheden og til den dato du underskriver din köpsavtal med den nye ejer. Så hvis det har været f.eks 1 juli 2006, skal du sørge for at underskriften er EFTER den dato. Håber det gi´r mening. Det er jo meget logiske regler ikk´ :D
SanneJ Besvaret May 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 24, 2007 Jeg tror du blander et par ting sammen. Den tiltrædelsesdato der hér tales om, er den nye købers, altså 1. feb. Det er den dato der er underordnet. Hans bosätningstid, regnes fra hans indflytning 1. dec. 2005 og til 10. nov. 2006, altså mindre end et år = ingen uppskov For dit vedkommende vil det så være fra den dag du officielt overtog lejligheden og til den dato du underskriver din köpsavtal med den nye ejer. Så hvis det har været f.eks 1 juli 2006, skal du sørge for at underskriften er EFTER den dato. Håber det gi´r mening. Det er jo meget logiske regler ikk´ Tak LotteB:th2: Det var også hvad jeg regnede med efter dit förste svar. Tak til jer begge! Jeg har faktisk stort set lavet aftale med mägler om at skrive kontrakt i starten af näste uge, såååå der sörgede I lige for at jeg ikke kom til at betale skat af min lejlighed:love2: Så er det bare om min köber vil vente med at skrive kontrakt til hans egen overträdelsesdato:)
Kasper Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 såååå der sörgede I lige for at jeg ikke kom til at betale skat af min lejlighedQUOTE] Det kommer du vel til en dag! Medmindre du bliver boende, købe noget dyrere eller lovgivningen ændres.
SanneJ Besvaret May 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 24, 2007 Det kommer du vel til en dag! Medmindre du bliver boende' date=' købe noget dyrere eller lovgivningen ændres.[/quote']Jo jo, men som der står i mit förste indläg, er det jo for at få uppskov i min nye bolig;)
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 ... såååå der sörgede I lige for at jeg ikke kom til at betale skat af min lejlighed overträdelsesdato:) Jamen så til lykke med salget:th2: Og husk nu at gode råd koster dyrt:tongue2:
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu