ulmus Skrevet May 24, 2007 Rapporter Skrevet May 24, 2007 Lige en orientering: Der er i øjeblikket 5-6 ugers ventetid på at få udstedt et blåt eu-kort, så hvis I skal på ferie ude i Europa i sommer, er det nu, I skal bestille kortet. For os med pap-kortet er det endnu vigtigere, at sørge for at få det. I kan ringe på 70807010, Folkeregistret i København, "personlig betjening", så klarer de det der.:th2:
spinner Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Læs evt. her om forskellen på det blå og gule-sygesikringsbevis. http://www.gentofte.dk/Topmenu/Nyheder/Maj_2007/Det_blaa_EU_sygesikringsbevis.aspx Jeg har selv brugt mit gule papir-kort i Østrig på en skitur, uden problemer.
Carwash Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Man skal ringe til sin fra flytte kommune, nummeret du har skrevet er til kbh-folkeregister.. hvis man er fra andre kommune så skal man ringe til den pågældende kommune og snakke med folkeregister der.. har nemlig sell gjordt det også.. carwash
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Læs evt. her om forskellen på det blå og gule-sygesikringsbevis. http://www.gentofte.dk/Topmenu/Nyheder/Maj_2007/Det_blaa_EU_sygesikringsbevis.aspx Jeg har selv brugt mit gule papir-kort i Østrig på en skitur, uden problemer. Ja, præcis som du siger - så har jeg også tænkt mig at rejse med det gule. Også selvom det er pap. Der bliver talt så meget om det blå lige for tiden, men det gule dækker jo fint indenfor Europa ved rejser indenfor 30 dage. Fik du brug for dit kort under din Østrigstur?
Uffe Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Lige en orientering: Der er i øjeblikket 5-6 ugers ventetid på at få udstedt et blåt eu-kort, så hvis I skal på ferie ude i Europa i sommer, er det nu, I skal bestille kortet. For os med pap-kortet er det endnu vigtigere, at sørge for at få det. I kan ringe på 70807010, Folkeregistret i København, "personlig betjening", så klarer de det der.:th2: Betyder det at os med pap-kortet ikke er dækket når vi rejser til EU lande???
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Betyder det at os med pap-kortet ikke er dækket når vi rejser til EU lande??? Det kommer an på hvor længe du rejser. Men en almindelig ferie varer jo gerne under 30 dage. Hvis din ikke gør - så skal du nok checke det blå kort ud.
SanneJ Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Betyder det at os med pap-kortet ikke er dækket når vi rejser til EU lande???Der er stor debat på DR for tiden, da man i "Kontant" har set folk på ferie i udlandet blive nägtet adgang til hjälp (eller de fik hjälp, men måtte betale), da det gule kort åbenbart ikke er godkendt i nogle lande, de har kun det blå (synes nu det er lilla) på deres liste:rolleye:
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Der er stor debat på DR for tiden' date=' da man i "Kontant" har set folk på ferie i udlandet blive nägtet adgang til hjälp (eller de fik hjälp, men måtte betale), da det gule kort åbenbart ikke er godkendt i nogle lande, de har kun det blå (synes nu det er lilla) på deres liste:rolleye:[/quote'] Har du nogen idé om hvilke lande der ikke godkender det gule?
spinner Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Fik du brug for dit kort under din Østrigstur? Ja, fik en irriterende omgang lungebetændelse mens jeg var dernede, og skulle have penicillin (og hvad han nu ellers mente han kunne prakke mig på, når nu jeg ikke selv skulle betale). Typisk, når man er afsted en uge, at lægge sig temmelig syg på dag 2. Betyder det at os med pap-kortet ikke er dækket når vi rejser til EU lande??? Nej, det betyder det ikke. Inde i dit kort, står beskrevet hvad der gælder. Ved ikke hvorfor Ulmus mener, det er specielt vigtigt med det blå kort, for os med pap-kort? Gælder vel bare om at have pjecen OS 04.211 med, som der står på kortet. (Havde jeg iøvrigt ikke) Der er stor debat på DR for tiden' date=' da man i "Kontant" har set folk på ferie i udlandet blive nägtet adgang til hjälp (eller de fik hjälp, men måtte betale), da det gule kort åbenbart ikke er godkendt i nogle lande, de har kun det blå (synes nu det er lilla) på deres liste[/quote'] Man skal bare huske, at man så er sikret efter landets regler, og hvis der er brugerbetaling dér, er der også brugerbetaling for en selv.
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ja, fik en irriterende omgang lungebetændelse mens jeg var dernede, og skulle have penicillin (og hvad han nu ellers mente han kunne prakke mig på, når nu jeg ikke selv skulle betale). Typisk, når man er afsted en uge, at lægge sig temmelig syg på dag 2. Man skal bare huske, at man så er sikret efter landets regler, og hvis der er brugerbetaling dér, er der også brugerbetaling for en selv. Arggh ja - møgærgerligt at blive syg på sin ferie. Har du nogen anelse om hvor man checker om landet man rejser til har brugerbetaling? Vi skal til sydfrankrig...
spinner Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Har du nogen anelse om hvor man checker om landet man rejser til har brugerbetaling? Vi skal til sydfrankrig... Ingen idé :) ... Men jeg fandt denne på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside: http://www.sum.dk/publikationer/skal_du_rejse_juni_2005/frankrig.pdf Godt nok fra Juni 2005, men den eneste der er der, så mon ikke den er gældende?
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ja, præcis som du siger - så har jeg også tænkt mig at rejse med det gule. Også selvom det er pap. Der bliver talt så meget om det blå lige for tiden, men det gule dækker jo fint indenfor Europa ved rejser indenfor 30 dage. Nemlig, men desværre er der blevet sået både tvivl og forvirring omkring det gule kort efter den udsendelse i sidste uge Betyder det at os med pap-kortet ikke er dækket når vi rejser til EU lande??? Nej nej, det dækker til ferier under 30 dg. uanset om det er plast, pap eller noget helt tredie! Men det kan godt være der skal argumenteres lidt mere:D Men igen i, hvis uheldet er ude, så kontakt ALTID Europæiske, hvis nr. står bagsiden, så må de udrede:) Men der er en anden tråd her, hvor det blå kort bliver diskuteret og hvem der evt. kan have behov for det. Der er også links til information om det blå kort.
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ingen idé :) ... Men jeg fandt denne på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside: http://www.sum.dk/publikationer/skal_du_rejse_juni_2005/frankrig.pdf Godt nok fra Juni 2005, men den eneste der er der, så mon ikke den er gældende? Nu bliver jeg også forvirret :o det er jo det blå EU kort der tales om ved linket. Æhh... det kan være jeg skal ringe til Folkeregistret og checke imorgen alligevel..? Hmmm...
spinner Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Nu bliver jeg også forvirret :o det er jo det blå EU kort der tales om ved linket. Æhh... det kan være jeg skal ringe til Folkeregistret og checke imorgen alligevel..? Hmmm... Ja, du spurgte om jeg vidste hvem der havde egenbetaling ... det ved jeg ikke. Men egenbetaling kommer jo kun ind i billedet, hvis man benytter det blå EU kort. Derfor linket :) Men det skader jo aldrig at forhøre sig hos en myndighed, selvom der er en overhængende risiko for blot at blive mere forvirret ;)
LotteB Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ingen idé :) Godt nok fra Juni 2005, men den eneste der er der, så mon ikke den er gældende? Jo, for EU-kortet blev indført i 2004. Miss W: Prøv at gå ind på Den Sociale Sikringsstyrelses hjemmeside http://www.dss.dk/ Det er nok dem der beskriver det bedst. Brug linket til EU- kortet på forsiden, det indeholder også reglerne for det gule kort:th2:
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Ja, du spurgte om jeg vidste hvem der havde egenbetaling ... det ved jeg ikke. Men egenbetaling kommer jo kun ind i billedet, hvis man benytter det blå EU kort. Derfor linket :) Men det skader jo aldrig at forhøre sig hos en myndighed, selvom der er en overhængende risiko for blot at blive mere forvirret ;) ;) ha ha ha... ok så er jeg med igen.
Miss W Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Jo, for EU-kortet blev indført i 2004. Miss W: Prøv at gå ind på Den Sociale Sikringsstyrelses hjemmeside http://www.dss.dk/ Det er nok dem der beskriver det bedst. Brug linket til EU- kortet på forsiden, det indeholder også reglerne for det gule kort:th2: Tak Lotte, Phew...så faldt der ro over kvinden her igen. Et fint overblik over kortenes forskellige dækninger. :th2:
Rene Larsen Besvaret May 24, 2007 Rapporter Besvaret May 24, 2007 Man skal ringe til sin fra flytte kommune, nummeret du har skrevet er til kbh-folkeregister.. hvis man er fra andre kommune så skal man ringe til den pågældende kommune og snakke med folkeregister der.. har nemlig sell gjordt det også.. carwash Dette er ikke korrekt at man skal have det hos sin fraflytte kommune.. Jeg kunne ikke få det der, så jeg henvendte mig til folkeregistret i Københavns kommune, og dér kunne jeg få et. Læs evt. også denne tråd: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8947
ulmus Besvaret May 25, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 25, 2007 Ja' date=' du spurgte om jeg vidste hvem der havde egenbetaling ... det ved jeg ikke. Men egenbetaling kommer jo kun ind i billedet, hvis man benytter det blå EU kort. Derfor linket :)[/quote'] Da jeg ringede til Folkeregistret i onsdags for at bede om det blå kort, spurgte damen om, hvor jeg skulle hen. Da jeg svarede Tyskland, sagde hun: Nåh ja, så er det jo relevant nok. I Kontant-uds. blev der bl.a. nævnt Tyskland, Østrig, Polen, Spanien og Frankrig, hvor nogle havde været ude for, at man ikke ville godtage det gule plastkort, men forlangt det blå. Og de mennesker måtte så selv lægge pengene ud. Egenbetaling har intet at gøre med, om man har gult, blåt eller papkort. Hvis der er en brugerbetaling i det pågældende land, skal man betale den, men får den som regel tilbage fra Europæiske ved hjemkomsten. Jeg brækkede en fod i Stockholm for 10 år siden og måtte af med 300 sek., før nogen overhovedet ville se på min fod, på trods af, at vi nordiske statsborgere har fri adgang til akuthjælp i hele Norden. Hvor om alt er: Jeg har i hvert fald ikke lyst til at bruge min rejsekasse på lægehjælp, hvis det kan afhjælpes med et blåt kort. Jeg bragte kun emnet på bane for at advare jer andre. Hvad I gør, er jo da helt op til jer.
spinner Besvaret May 25, 2007 Rapporter Besvaret May 25, 2007 Da jeg ringede til Folkeregistret i onsdags for at bede om det blå kort, spurgte damen om, hvor jeg skulle hen. Da jeg svarede Tyskland, sagde hun: Nåh ja, så er det jo relevant nok. I Kontant-uds. blev der bl.a. nævnt Tyskland, Østrig, Polen, Spanien og Frankrig, hvor nogle havde været ude for, at man ikke ville godtage det gule plastkort, men forlangt det blå. Og de mennesker måtte så selv lægge pengene ud. Fair nok. Men det havde de ikke behøvet efter reglerne. Jeg har ikke selv set den omtalte udsendelse, men vil da gerne vide om de pågældende kontaktede Europæiske i situationen? Egenbetaling har intet at gøre med' date=' om man har gult, blåt eller papkort. Hvis der er en brugerbetaling i det pågældende land, skal man betale den, men får den som regel tilbage fra Europæiske ved hjemkomsten.[/quote'] Det har det da? Bruger du det gule kort dækker sygesikringen. Bruger du det blå, skal man selv betale evt. egenbetaling, og kan ikke forvente at få det dækket af sygesikringen efterfølgende. At det så måske sker i mange tilfælde alligevel, har vel ikke noget med betingelserne for kortet at gøre...
Rikke Besvaret May 25, 2007 Rapporter Besvaret May 25, 2007 Da jeg ringede til Folkeregistret i onsdags for at bede om det blå kort, spurgte damen om, hvor jeg skulle hen. Da jeg svarede Tyskland, sagde hun: Nåh ja, så er det jo relevant nok. - og jeg blev spurgt om det samme - svarede det samme som du men fik til gengæld at vide at så skulle jeg ikke være bekymret - at Tyskland ikke er et problemland i den henseende... Forvirringen er sgo da total
Miss W Besvaret May 25, 2007 Rapporter Besvaret May 25, 2007 Egenbetaling har intet at gøre med' date=' om man har gult, blåt eller papkort. Hvis der er en brugerbetaling i det pågældende land, skal man betale den, men får den som regel tilbage fra Europæiske ved hjemkomsten. [/quote'] Ulmus - har du prøvet at læse det link LotteB har indsat. Her står jo meget klart hvilke regler som gælder. Og som Spinner siger - så skal man kontakte Europæiske hvis der opstår problemer. Det her er jo typisk hysteri om noget som er blæst op i medierne. Det blå kort har eksisteret siden 2004 - men halløj - nu er der pludselig sat fokus på og så går alle i selvsving...
ulmus Besvaret May 25, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 25, 2007 Fair nok. Men det havde de ikke behøvet efter reglerne. Jeg har ikke selv set den omtalte udsendelse, men vil da gerne vide om de pågældende kontaktede Europæiske i situationen? Det har det da? Bruger du det gule kort dækker sygesikringen. Bruger du det blå, skal man selv betale evt. egenbetaling, og kan ikke forvente at få det dækket af sygesikringen efterfølgende. At det så måske sker i mange tilfælde alligevel, har vel ikke noget med betingelserne for kortet at gøre.... Det kan godt være at de danske regler siger en ting, men prøv at stå i f.eks. Polen, som vedkommende her fra uds. gjorde, med en 16 årig skoleelev, som han måtte lade tilbage på en polsk hospital, mens han skulle ud i byen og finde en kontant-automat, da hun ellers ikke kunne blive behandlet. Han var hendes skolelærer og selv af polsk afstamning og kunne sproget, men ikke engang han kunne få dem overbevist om, at han ikke skulle betale. Så hellere selv sørge for et blåt kort, for at undgå lignende. Ret eller uret. Og ja, han tilbød at kontakte Europæiske, men hospitalspersonalet ville overhovedet ikke høre på ham. Og jeg kom altså til at betale brugerbetaling i Stockholm, trods det gulekort og den store nordisk konvention, men ja, jeg fik pengene tilbage, da jeg kom hjem.
Miss W Besvaret May 25, 2007 Rapporter Besvaret May 25, 2007 Det kan godt være at de danske regler siger en ting, men prøv at stå i f.eks. Polen, som vedkommende her fra uds. gjorde, med en 16 årig skoleelev, som han måtte lade tilbage på en polsk hospital, mens han skulle ud i byen og finde en kontant-automat, da hun ellers ikke kunne blive behandlet. Han var hendes skolelærer og selv af polsk afstamning og kunne sproget, men ikke engang han kunne få dem overbevist om, at han ikke skulle betale. Så hellere selv sørge for et blåt kort, for at undgå lignende. Ret eller uret. Og ja, han tilbød at kontakte Europæiske, men hospitalspersonalet ville overhovedet ikke høre på ham. Og jeg kom altså til at betale brugerbetaling i Stockholm, trods det gulekort og den store nordisk konvention, men ja, jeg fik pengene tilbage, da jeg kom hjem. Bagpå det gule sygesikringsbevis står der at man som sikret i gruppe 1, har ret til gratis lægehjælp hos en læge, som er tilsluttet overenskomst med "Den Offentlige Sygesikring". I Frankrig hedder dette: Le statut conventionnel og gruppe 1: secteur 1. De skal advisere med dette ellers må man jo spørge. Det kan være de personer du refererer til ikke har spurgt om dette og bare er gået ind til et privat hospital? Nu er det fransk jeg skriver fordi det er frankrig jeg skal til... du skal nok finde ud af hvad det hedder i Tyskland.
SanneJ Besvaret May 25, 2007 Rapporter Besvaret May 25, 2007 Bagpå det gule sygesikringsbevis står der at man som sikret i gruppe 1' date=' har ret til gratis lægehjælp hos en læge, som er tilsluttet overenskomst med "Den Offentlige Sygesikring". I Frankrig hedder dette: Le statut conventionnel og gruppe 1: secteur 1. De skal advisere med dette ellers må man jo spørge. Det kan være de personer du refererer til ikke har spurgt om dette og bare er gået ind til et privat hospital?[/quote'] Hör nu her, Ulmus referer bare til den udsendelse om folks problemer med det gule kort. Den omtalte person kendte til reglerne, forsögte forklare, men nej, de folk i polen ville ikke höre på ham overhovedet, fordi de havde en tavle over såkaldte godkendte kort og der var det gule kort ikke. Det var ikke et privat hospital. Derfor ville de ikke höre på fornuft, og sådan en historie synes jeg man hörer om ofte. Det kan godt väre man har reglerne på sin side, men hvis der står (magtliderlige) folk som har en anden holdning, kan man bare ikke stille noget op. Min kinesiske kollega oplevede en lignende situation med sit svenske ID-kort, da de ikke kender til dette kort i andre lande, derfor kunne hun ikke komme ud af england (eller ind i DK for den sags skyld). Så selvom det gule kort er gyldigt i EU-lande og i 30 dags udlandsophold og bla bla kan man åbenbart komme ud for situationer, hvor folk ikke kender til omtalte kort, og derfor ikke godtager dem. Så hvis man ikke gider sådanne situationer, er det vel bare at sikre sig i hoved og röv med begge kort, eller håbe sygehusväsenet i pågäldende rejseland har lidt fornugt i hovedet, hvis de ikke kender til kortet:)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu