Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Audi påstår at man ved multitronic opnår bedre bensin økonomi. men når man ser hvormeget man skal betale i miljø afgift for bilen er mere pr år, da det off påstår den kører kortere på litteren end den med normalt gearskift. går jeg galt i byen her? det virker lidt strange. ud over det, er det nogen som har erfaringer med multitronic?

Besvaret
Audi påstår at man ved multitronic opnår bedre bensin økonomi. men når man ser hvormeget man skal betale i miljø afgift for bilen er mere pr år, da det off påstår den kører kortere på litteren end den med normalt gearskift. går jeg galt i byen her? det virker lidt strange. ud over det, er det nogen som har erfaringer med multitronic?
Audi oplyser selv i deres kataloger at multitronic giver en dårligere økonomi. Jeg kan ikke huske hvor meget, men den er dårligere.
Besvaret

ikke den hjemmeside fra audi jeg har læst på. der står følgende: The Audi A6 with Audi's newly-developed multitronic represents a radically new departure in that it: has better acceleration uses less fuel, and provides a more comfortable ride than a comparable car with a 5-speed manual gearbox.

Besvaret
Men hvor mange nye audi'er har en 5 gears manuel gearkasse ?!
Ja, og multitronic har ingen gear, men kan simulere 7 gear :th2: Som også Martin_M skriver, så skriver Audi også selv i deres model sammenligninger at en med multitronic eller triptronic bruger mere brændstof end en med manuelt gear. Det er jo bare at gå ind på en af Audi's sites og find den bil man ønsker at sammenligne, så har man svaret.
Besvaret

artiklen fra audi var fra 2000. kan ske de har ændret mening siden da :) nogen som har positive/negative erfaringer med multitronic? Er blevet tilbudt en a6 2,7 tdi multitronic 60k se kr under prisen hos en forhandler. tilsvarende kun 30k se kr under prisen for en audi a6 2,0 tdi uden multitronic. Dette medfører at jeg kun skal betale 30k dk kr ekstra for at få motoren opgraderet samt multitronic gear system. synes det er en rimelig billig opgradering. godt nok kører a6 multitronic 2 km kortere pr liter og er 1200 kr dyrer pr år i vejafgift, og sikkert en smule dyrere i forsikring, men mon ikke den ligeledes er det mere spas? :)

Besvaret

30 k ekstra - ja og du får da også en lækker dieselmotor med i købet så vidt jeg da lige kan se på det du skriver? Kører den ikke længere på literen (altså 2,7 tdi længere end 2,0?) Jeg ville tage dieselbilen hvis det er til daglig kørsel. Og hvis det er en ny bil ville jeg ikke være ét sekund i tvivl om at den (helst) skal have automatgear. Kan du ikke få den tur i en? Hvis den er designet som en klassisk automatgearkasse med momentomformer vil det uanset hvad man gør være noget effekttab i denne - og derfor kører den lidt kortere på literen end manuel. Jeg syntes personligt at behageligheden ved ikke at skulle rode med gearskiftet overstiger dette. Ønsker du en bil med automatgear med minimalt dårligere økonomi end manuelt skal du i VAG regi kigge efter en bil med DSG - som er udstyret med to automatiske koblinger i stedet for momentomformer. Sådan et har jeg i min og det fungerer rigtig glimrende med én enkelt undtagelse der til gengæld kan være ret irriterende: Forstil dig at du holder på en meget stejl vej med fronten mod en mur og skal bakke, vejen skråner så bilen vil trille mod muren hvis du slipper bremsen. Men almindeligt automatgear sætter du den bare i R, slipper bremsen og bakker. Med DSG har den tendens til at rulle frem før den får koblet ind og begynder at bakke!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...