Menace Skrevet June 15, 2007 Rapporter Skrevet June 15, 2007 Hejsa Min kone arbejder som Vikar i Danmark (social og sundhed) og vi tænker på at blive gravide Nogen der har prøvet eller ved noget om det ? hvor får man penge fra osv. Som Vikar får hun ikke penge når hun er syg f.eks da hun jo ikke har fast arbejde, kun tilknyttet et fast vikar selskab Jeg arbejder i DK fast
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Det er altså din kone der bliver gravid, ikke jer begge.... ;) Hun kan søge om økonomisk hjælp i Sverige, da det er her i bor. Er hun medlem af en a-kasse eller ikke? Hvis hun ikke er så skal hun forbi kommunen. Hvis hun er i en a-kasse så var det bedste sted at starte formentlig dér. Alternativt skal hun skynde sig at få et fast job i Danmark, det er formentlig ikke særlig svært da der er generel mangel på arbejdskraft i hendes fag. Det kan godt være det ikke er særlig korrekt at søge fast job vel vidende at man påtænker at skulle gå på barsel inden for kort tid, men ærlig talt så tror jeg det vil være den absolut mest ukomplicerede løsning.
plup Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Hvis hun har arbejdet mere end 120 timer de seneste 13 uger før barslen har hun ret til dagpenge fra kommunen. Hun vil kunne gå fra 4 uger før beregnet termin. Man regner satsen ud ved det gennemsnitlige antal timer hun har arbejdet i de 13 uger op til barslen - dog til en maks sats af maks 90 kr i timen (tror jeg nok det er). I kan læse en hel del om det i nedenstående link og evt. også kontakte borgerservice personligt i den kommune hun arbejder og få mere information. http://www3.kk.dk/Service/Økonomi/Sygedagpenge%20og%20barsel/Barsel.aspx Pilu
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Man kan da ikke få dagpenge i Danmark når man ikke bor i landet?!