Menace Skrevet June 15, 2007 Rapporter Skrevet June 15, 2007 Hejsa Min kone arbejder som Vikar i Danmark (social og sundhed) og vi tænker på at blive gravide Nogen der har prøvet eller ved noget om det ? hvor får man penge fra osv. Som Vikar får hun ikke penge når hun er syg f.eks da hun jo ikke har fast arbejde, kun tilknyttet et fast vikar selskab Jeg arbejder i DK fast
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Det er altså din kone der bliver gravid, ikke jer begge.... ;) Hun kan søge om økonomisk hjælp i Sverige, da det er her i bor. Er hun medlem af en a-kasse eller ikke? Hvis hun ikke er så skal hun forbi kommunen. Hvis hun er i en a-kasse så var det bedste sted at starte formentlig dér. Alternativt skal hun skynde sig at få et fast job i Danmark, det er formentlig ikke særlig svært da der er generel mangel på arbejdskraft i hendes fag. Det kan godt være det ikke er særlig korrekt at søge fast job vel vidende at man påtænker at skulle gå på barsel inden for kort tid, men ærlig talt så tror jeg det vil være den absolut mest ukomplicerede løsning.
plup Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Hvis hun har arbejdet mere end 120 timer de seneste 13 uger før barslen har hun ret til dagpenge fra kommunen. Hun vil kunne gå fra 4 uger før beregnet termin. Man regner satsen ud ved det gennemsnitlige antal timer hun har arbejdet i de 13 uger op til barslen - dog til en maks sats af maks 90 kr i timen (tror jeg nok det er). I kan læse en hel del om det i nedenstående link og evt. også kontakte borgerservice personligt i den kommune hun arbejder og få mere information. http://www3.kk.dk/Service/Økonomi/Sygedagpenge%20og%20barsel/Barsel.aspx Pilu
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Man kan da ikke få dagpenge i Danmark når man ikke bor i landet?!
nielsen.se Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Man kan da ikke få dagpenge i Danmark når man ikke bor i landet?! Jo det kan man godt. Men jeg vil opfordre spørgeren til at søge om råd på dk-mor-i-malmö på yahoo groups eller søg efter "dk-mor-i-malmö" herinde. Der kan du få bedre og mere korrekte svar!
plup Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Man kan da ikke få dagpenge i Danmark når man ikke bor i landet?! Jo, når man har været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger op til barsel i min. 120 timer er man berettiget barselsdagpenge - også selvom du bor i Sverige...
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Jo det kan man godt. Men jeg vil opfordre spørgeren til at søge om råd på dk-mor-i-malmö på yahoo groups eller søg efter "dk-mor-i-malmö" herinde. Der kan du få bedre og mere korrekte svar! OK. Også selv om man har arbejdet som vikar så længe minimumstimetallet kan dokumenteres? Som vikar er det jo som jeg forstår tale om en masse korte ansættelsesforhold (1 vagt = 1 job). Kan du henvise til relevante kilder? Jeg spørger blot fordi vi har haft diskuteret der herhjemme tidligere - da min kone bliver færdig som sygeplejerske snart og blandt andet i dét fag kunne det godt være relevant. Nu er jeg ikke klar over hvilken overenskomst spørgers kone ville være ansat under hvis hun var fastansat. Men en del overenskomster har ret gode lønvilkår under barsel, så måske var det værd undersøge om det eventuelt var en god ide at finde et fast job inden.
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Jo' date=' når man har været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger op til barsel i min. 120 timer er man berettiget barselsdagpenge - også selvom du bor i Sverige...[/quote'] Okay. Men hvem er det så der skal udbetale pengene i Danmark? Fraflyningskommunen?
nielsen.se Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 OK. Også selv om man har arbejdet som vikar så længe minimumstimetallet kan dokumenteres? Som vikar er det jo som jeg forstår tale om en masse korte ansættelsesforhold (1 vagt = 1 job). Kan du henvise til relevante kilder? Jeg spørger blot fordi vi har haft diskuteret der herhjemme tidligere - da min kone bliver færdig som sygeplejerske snart og blandt andet i dét fag kunne det godt være relevant. Nu er jeg ikke klar over hvilken overenskomst spørgers kone ville være ansat under hvis hun var fastansat. Men en del overenskomster har ret gode lønvilkår under barsel, så måske var det værd undersøge om det eventuelt var en god ide at finde et fast job inden. Jeg kan ikke finde de rette henvisningskilder, desværre. Men der er en regel, også selvom man er vikaransat, at sålænge man arbejdet et antal timer fast pr måned så oppebærer man retten til dagpenge. Der betales jo også via a-kasse afgift til en barselsfond i dk. Men fagforeningen er desværre ikke altid bekendt med dette. Men de fleste kan hjælpe. Der er en henvisning fra indenrigsministeriet, desværre har jeg ikke links her og nu, til netop dette faktum at gravide har retten til dagpenge og barselspenge fra dk. Med egen virksomhed er jeg principielt imod dit forslag om at søge ansættelse blot for at få barsel. Det er moralsk uhæderligt overfor alle.
plup Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 OK. Også selv om man har arbejdet som vikar så længe minimumstimetallet kan dokumenteres? Som vikar er det jo som jeg forstår tale om en masse korte ansættelsesforhold (1 vagt = 1 job). Kan du henvise til relevante kilder? Jeg spørger blot fordi vi har haft diskuteret der herhjemme tidligere - da min kone bliver færdig som sygeplejerske snart og blandt andet i dét fag kunne det godt være relevant. Nu er jeg ikke klar over hvilken overenskomst spørgers kone ville være ansat under hvis hun var fastansat. Men en del overenskomster har ret gode lønvilkår under barsel, så måske var det værd undersøge om det eventuelt var en god ide at finde et fast job inden. Altså min kilde kommer fra Amagers Borgerservice, men jeg kan ikke huske hvad hun hedder - men hun havde helt sikkert styr på tingene. Jeg har selv været ansat som vikar i hjemmeplejen - dog ikke i vikarbureau men var tilknyttet til en gruppe. Jeg havde ikke noget fast timetal, men aftalte fra uge til uge eller nogle gange dag til dag hvornår jeg kunne arbejde. Anyway, gik til Borgerservice for at undersøge mine rettigheder mht. barsel etc. og det var hvad de forklarede mig - altså det med de 13 uger og 120 timer. Det er dog vigtigt at understrege at man ikke må afholde ferie i den periode op til barslen (ikke så meget som en dag), da det ses som et brud på tilknytningen til arbejdsmarkedet - hun kan godt have dage hvor hun ikke arbejder, men må bare ikke kalde det ferie og modtage feriepenge. Så vidt jeg kunne forstå, betyder det at man er ansat dag til dag-agtigt ikke noget, hvis bare man kan bevise at man har arbejdet det antal timer og uger op til barslen. Vil dog sige det er en lidt skrøbelig ordning at satse på, for hvis man af en eller anden årsag ikke kan arbejde det fulde antal timer op til, så mister man retten til pengene, med mindre man kan skaffe en lægeerklæring fra sin læge...så er der tilgengæld heller ingen problemer. I den henseende har man så ret til sygedagpenge, hvor de regner 4 uger tilbage i tiden. Hvis man så er sygemeldt før barslen (med den type jobs er det jo desværre ikke usædvanligt), regner man så de 13 uger tilbage fra den dag ens lægeerklæring gælder... Åh...lang smøre - håber det giver mening, men jeg kan kun anbefale at man tager ind og snakker med hende der, hvis navn jeg jo så ikke kan huske, på Borgerservice i Amagercentret. Hun virker til at være meget kompetent og imødekommende :th2: Ps. det skal så lige siges at jeg aldrig nåede at benytte mig af ovenstående, da jeg i sidste uge blev ringet op af min arbejdsgiver og spurgt om jeg ville have en deltidsstilling, på trods af at jeg er sygemeldt frem til barslen. Det betyder at jeg pludselig får den første del af barslen med løn :th2:
plup Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Okay. Men hvem er det så der skal udbetale pengene i Danmark? Fraflyningskommunen? Min arbejdskommune og fraflytningskommune er den samme, så det kan jeg desværre ikke svare dig på.
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Jeg kan ikke finde de rette henvisningskilder' date=' desværre. Men der er en regel, også selvom man er vikaransat, at sålænge man arbejdet et antal timer fast pr måned så oppebærer man retten til dagpenge. Der betales jo også via a-kasse afgift til en barselsfond i dk. Men fagforeningen er desværre ikke altid bekendt med dette. Men de fleste kan hjælpe. Der er en henvisning fra indenrigsministeriet, desværre har jeg ikke links her og nu, til netop dette faktum at gravide har retten til dagpenge og barselspenge fra dk.[/quote'] Nej OK. Men det er meget rart at vide anyway, tak for oplysningen. Det er du i din gode ret til at være. Man kan også se på det på den måde, at hvis nu arbejdsgiveren tilbyder et rigtig godt job - så er sandsynligheden for at man vender tilbage efter end graviditet nok større. Og i netop plejesektoren tror jeg nu nok at man indkalkulerer at mange nyansatte inden for relativt kort tid efter ansættelsen må forventes at gå på barsel. Dette ud fra at en meget stor del er kvinder i en alder hvor man må forvente dette. Efter endt barsel er situationen også en anden end før hvor man måske ikke på samme måde var afhængig af et fast job. Så at skifte til fast job i forbindelse med at man planlægger næste fase i sit liv (at få børn) kan jeg ikke se noget moralsk problem i.
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Min arbejdskommune og fraflytningskommune er den samme' date=' så det kan jeg desværre ikke svare dig på.[/quote'] Nej OK. Jeg tænkte bare på hvordan det var i fald at man selv skaffede sig de 120 timers arbejde (altså ikke via et fast bureau). Så har man jo netop arbejde i flere forskellige kommuner og hvis man så ikke bor i Danmark så kan det nok være lidt "spændende" at finde en kommune der vil påtage sig ansvaret.
kennet86 Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Med egen virksomhed er jeg principielt imod dit forslag om at søge ansættelse blot for at få barsel. Det er moralsk uhæderligt overfor alle. nu kender jeg ikke reglerne 100% på dette område, og det skal jeg heller ikke endnu. men. så vidt jeg husker at have læst ved en fejl et sted en dag jeg sad og stenede for meget ved en computer. så skal arbejdsgiveren betale xxxx del/kr. til barsel og kommune (eller noget andet betale den sidste del?)?. hvis dette er korekt så syndes jeg det er umoralsk. hvis kommunen/stat skal betale hele gildet. ja, så er det en anden snak.
larscph Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Umoralsk? Jeg har altså lidt svært ved at se at det umoralske. Man ved gerne vil have barn og har brug for et fast job for at sikre en stabil indkomst. Derfor søger man et fast job og får det. Derefter bliver man gravid og får et barn. Efter noget tid går man på barsel. Efter endt barsel er man tilbage på jobbet. Det er da ikke umoralsk. Enhver der ansætter en "kvinde i den fødedygtige alder" må da indregne dette som sandsynligt og muligt scenarie. Derimod er det da rimelig fornuftigt at sørge for fast job og stabil indkomst før man vælger at blive gravid, hvis det er en mulighed.
nielsen.se Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 nu kender jeg ikke reglerne 100% på dette område, og det skal jeg heller ikke endnu. men. så vidt jeg husker at have læst ved en fejl et sted en dag jeg sad og stenede for meget ved en computer. så skal arbejdsgiveren betale xxxx del/kr. til barsel og kommune (eller noget andet betale den sidste del?)?. hvis dette er korekt så syndes jeg det er umoralsk. hvis kommunen/stat skal betale hele gildet. ja, så er det en anden snak. Man skal betale dagpengesatsen næsten.
nielsen.se Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Jeg har altså lidt svært ved at se at det umoralske. Man ved gerne vil have barn og har brug for et fast job for at sikre en stabil indkomst. Derfor søger man et fast job og får det. Derefter bliver man gravid og får et barn. Efter noget tid går man på barsel. Efter endt barsel er man tilbage på jobbet. Det er da ikke umoralsk. Enhver der ansætter en "kvinde i den fødedygtige alder" må da indregne dette som sandsynligt og muligt scenarie. Derimod er det da rimelig fornuftigt at sørge for fast job og stabil indkomst før man vælger at blive gravid, hvis det er en mulighed. Jeg vil da gerne hjælpe med at få samfundet til at vokse. Har ikke problem med at betale barsel hvis det en dag bliver aktuelt. Men at sæge ansættelse når man allerede er gravid, er forkert. Der bliver pålagt en unødvendig udgift til en anden person. Hvis man ikke har råd til at blive gravid under se omstændigheder man er i burde man nok planlægge anderledes. Jeg synes det er forkert at bede en anden person om at betale.. Men udover det har jeg ingen problemer med barsel, synes da også den burde forlænges for alle de privatansatte. Omend måske en mere svensk model ville være at foretrække.
kennet86 Besvaret June 16, 2007 Rapporter Besvaret June 16, 2007 Man skal betale dagpengesatsen næsten. ja. mente jeg nok. det er så der jeg syndes det er umoralsk!. en ting er at blive gravid mens man er i job, noget helt andet er at bevist få en job for at blive gravid og score på en arbejdsgivers bekostning?. arbejdsgiveren mister jo penge. går da heller ikke udfra at nogle af jer vil smide penge ud af vinduet på ingen ting på den måde?. jeg syndes det er dybt umoralsk, men det er nok også bare mig..
larscph Besvaret June 17, 2007 Rapporter Besvaret June 17, 2007 Jeg vil da gerne hjælpe med at få samfundet til at vokse. Har ikke problem med at betale barsel hvis det en dag bliver aktuelt. Men at sæge ansættelse når man allerede er gravid' date=' er forkert. Der bliver pålagt en unødvendig udgift til en anden person. Hvis man ikke har råd til at blive gravid under se omstændigheder man er i burde man nok planlægge anderledes. Jeg synes det er forkert at bede en anden person om at betale.. Men udover det har jeg ingen problemer med barsel, synes da også den burde forlænges for alle de privatansatte. Omend måske en mere svensk model ville være at foretrække.[/quote'] Jeg kan sagtens følge dig. I mit tænkte forslag var jeg også mere henne i "nu vil vi godt til at have børn, så jeg finder mig et fast job inden jeg bliver gravid". Det er det med planlægningen, som du også skriver om. Også fordi - hvis man allerede er gravid på 1-2-3 md når man søger - og altså ikke siger det, ja så er man henne i at bevidst at have fortiet det for arbejdsgiveren og det kan ærlig talt ikke være noget der giver det bedste fundament for videre samarbejde. Selv om jeg godt er klar over, at det er én af de ting arbejdsgiveren ikke må spørge om ved ansættelse.
larscph Besvaret June 17, 2007 Rapporter Besvaret June 17, 2007 ja. mente jeg nok. det er så der jeg syndes det er umoralsk!. en ting er at blive gravid mens man er i job, noget helt andet er at bevist få en job for at blive gravid og score på en arbejdsgivers bekostning?. arbejdsgiveren mister jo penge. går da heller ikke udfra at nogle af jer vil smide penge ud af vinduet på ingen ting på den måde?. jeg syndes det er dybt umoralsk, men det er nok også bare mig.. Men hør nu, er det noget med timing der gør det? Rigtig mange unge kvinder søger fast job vel vidende at de også vil have børn. For nogen går der 24 mdr før det sker, andre 12 mdr og igen andre 2 mdr. Men sådan er det jo nu engang med kvinder - de bliver gravide og skal have barsel. Hvis jeg i mit tidligere indlæg gav det indtryk at jeg syntes man skulle blive gravid OG SÅ søge job samt fortie det faktum at man var gravid så skal jeg beklage. Den fremgangsmåde bryder jeg mig bestemt ikke om. I det mindste kan jeg ikke se problemet i at søge fra vikar til fast job når man når den periode hvor man vil til at have børn. Som sagt, mange vil nok også vælge at blive i fast job efter pga den større jobsikkerhed og dermed fast indtægt. Vikarjob er jo godt lønnet - men dag-til-dag ansættelse. Hvis man ser på økonomien så kan den branche vi ser på her også blot være glade for flere fastansatte - det koster rigtig dyrt at hyre vikarer. Så hvis man skal se på arbejdsgiverns udgifter kan man jo argumentere at det er umoralsk at arbejde fuld tid som vikar på hospitalerne i hovedstaden når der er adskillige fuldtidsstillinger ledige som man kunne tage og dermed reducere arbejdsgiverens udgifter. Men en del ønsker bare den større frihed til selv at planlægge, den højere timeløn, på bekostning af jobsikkerheden der p.t. ikke er det store problem.
nielsen.se Besvaret June 17, 2007 Rapporter Besvaret June 17, 2007 Jeg kan sagtens følge dig. I mit tænkte forslag var jeg også mere henne i "nu vil vi godt til at have børn, så jeg finder mig et fast job inden jeg bliver gravid". Det er det med planlægningen, som du også skriver om. Også fordi - hvis man allerede er gravid på 1-2-3 md når man søger - og altså ikke siger det, ja så er man henne i at bevidst at have fortiet det for arbejdsgiveren og det kan ærlig talt ikke være noget der giver det bedste fundament for videre samarbejde. Selv om jeg godt er klar over, at det er én af de ting arbejdsgiveren ikke må spørge om ved ansættelse. Jeg tror vi er enige, og nu hvor jeg læser det oprindelige indlæg i begyndelsen af tråden kan jeg godt at der slet bliver sagt at pigen allerede er gravid. Beklager, det var mig der ikke havde læst indlægget godt nok igennem. Jeg er helt enig med dig i at man som arbejdsgiver må kalkulere med at en evt. barsel fra piger i den fødedygtige alder. Heldigvis er der også rigtig mamge arbejdspladser hvor det slet ikke er noget problem, tværtimod.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu