Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige solgt min lejlighed uden egendomsmägler, men nu kräver köbers bank, at der SKAL en egendomsmägler ud for at lave en "värdering". Jeg synes egentlig ikke det er mit problem og gider egentlig ikke betale for en sådan, men er det normal procedure og er det mig der i så fald skal betale for det? I så fald gör jeg det jo gerne, jeg har jo alligevel sparet en del ved at sälge uden om mägler, men alligevel... Man er vel principfast (indtil det modsatte er bevist). Der må väre andre end mig som har solgt lejlighed herovre, som ved noget om dette:confused: :th2:

Besvaret
Jeg har lige solgt min lejlighed uden egendomsmägler' date=' men nu kräver köbers bank, at der SKAL en egendomsmägler ud for at lave en "värdering". Jeg synes egentlig ikke det er mit problem og gider egentlig ikke betale for en sådan, men er det normal procedure og er det mig der i så fald skal betale for det? I så fald gör jeg det jo gerne, jeg har jo alligevel sparet en del ved at sälge uden om mägler, men alligevel... Man er vel principfast (indtil det modsatte er bevist). Der må väre andre end mig som har solgt lejlighed herovre, som ved noget om dette:confused: :th2:[/quote'] Der var ingen der vurderede min lejlighed da jeg solgte, men tror nu egentlig også min køber brugt en dansk bank. Jeg har ikke hørt om det før, men måske en svensk bank kræver det.
Besvaret
Jeg har lige solgt min lejlighed uden egendomsmägler' date=' men nu kräver köbers bank, at der SKAL en egendomsmägler ud for at lave en "värdering". Jeg synes egentlig ikke det er mit problem og gider egentlig ikke betale for en sådan, men er det normal procedure og er det mig der i så fald skal betale for det? I så fald gör jeg det jo gerne, jeg har jo alligevel sparet en del ved at sälge uden om mägler, men alligevel... Man er vel principfast (indtil det modsatte er bevist). Der må väre andre end mig som har solgt lejlighed herovre, som ved noget om dette:confused: :th2:[/quote'] Det lyder underligt! Det normale er, at købers bank vil have en vurdering INDEN købet, for at have sikkerhed for lånet. Men at komme efter et salg virker:rolleye: Banken må jo have accepteret det i først omgang, hvis handlen allerede er faldet på plads:confused:
Besvaret

Nu kender jeg ikke lige reglerne for det private. Men her på arbejdet får vi ikke lov til at låne penge af en bank uden en uafhængig mægler har vurderet ejendommen. Hvis jeg sad i banken ville jeg heller ikke låne penge til en lejlighed uden den var blevet vurderet. De må højst sandsynligt ikke overfinansiere ejendommene (som i danmark), hvorfor evt. grænser skal verificeres eksternt af en mægler. At man så kan få mæglere til at vurdere en ejendom til det man ønsker, det er en helt anden historie :)

Besvaret

Ja, det er meget logisk set fra bankens side sådan set, men er det mig der skal betale (som sälger)? LotteB: Vi har ikke skrevet kontrakt endnu (da jeg lige juridisk skulle bo i den 1år), så teknisk set har jeg ikke solgt min lejlighed nej, undskylder misforståelsen...

Besvaret
Ja, det er meget logisk set fra bankens side sådan set, men er det mig der skal betale (som sälger)? LotteB: Vi har ikke skrevet kontrakt endnu (da jeg lige juridisk skulle bo i den 1år), så teknisk set har jeg ikke solgt min lejlighed nej, undskylder misforståelsen...
OK, så forstår jeg det bedre:) Jeg har kigget lidt rundt for at finde lidt info evt. regler omkring "värdering", men uden det stor held. Det mest logiske ville jo være, at det var uppgiftsgivaren, altså køber, som skal betale. Men nu er logik jo til tider en underlig størrelse...såh:rolleyes: Kan huske, at jeg blev bedt om, fra bankens side, at få foretaget en vurdering, da jeg købte min første lejlighed herovre. Den skulle jeg selv betale. Det blev imidlertid ikke til noget, da sælger et par måneder tidligere havde fået vurderet lejligheden. Den vurdering godtog min bank. Men hvorvidt der er specifikke regler på området, tør jeg ikke gi´ et bud på. Prøv at spørge din bankdame/mand:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...