Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Nu har vi boet 3 mdr i vores hus på 120 m2, og vi får en regning på ca 1700 skr pr mdr. Er det ikke dyrt??? Syntes ikke jeg gav nær så meget i Dk.. I denne mdr har vi brugt 1495 kWh, er det normalt forbrug på en mdr?? Vi har Flex abb.........

Besvaret

Opvarmning ? Det kommer jo an på hvordan priserne ligger lige nu hvis man ikke har bundet. Elvarme på, en gammel fryser der står og banker f.eks. Min sön har ligget på 1700 pr kvartal i en 1 värelse. Han har en bunke computere stående i dögndrift. Hans regning er dog på 1200 denne gang da han dels har afrimet sin fryser og dels har ändret noget på sine computere. Vi betaler 700 pr måned for et stort hus med el gulvvarme i et stort rum lige hvor hoveddören er en svingdör og en varme fidus til vandet i stalden. Så jo det lyder dyrt.

Besvaret
Hejsa Nu har vi boet 3 mdr i vores hus på 120 m2, og vi får en regning på ca 1700 skr pr mdr. Er det ikke dyrt??? Syntes ikke jeg gav nær så meget i Dk.. I denne mdr har vi brugt 1495 kWh, er det normalt forbrug på en mdr?? Vi har Flex abb.........
Er det ikke et beregnet forbrug i skal betale for? Prøv at aflæse jeres el måler og indberet målervisningen på eon.se (I skal være logget ind for at kunne indberette ny målerstand) næste gang vil regningen blive justeret.
Besvaret

Vi har for knapt 2 mdr siden fået sat ny måler op, der indberetter aflæsning til Eon. Og regning og målerne tallerne passer. Så fra d 14/5 til i dag har vi brugt 1744 kWh.. Er det et normalt forbrug. Vi har en kummefryser energimærke A stående og gulvvarme på badeværelset, ellers ikke noget vildt. Og vores radiatorer har været slukket i en mdr

Besvaret
Vi har for knapt 2 mdr siden fået sat ny måler op, der indberetter aflæsning til Eon. Og regning og målerne tallerne passer. Så fra d 14/5 til i dag har vi brugt 1744 kWh.. Er det et normalt forbrug. Vi har en kummefryser energimærke A stående og gulvvarme på badeværelset, ellers ikke noget vildt. Og vores radiatorer har været slukket i en mdr
Jo, det lyder af et for stort forbrug.. Jeg ved ikke om man af eon kan låne forbrugsmålere, så det er muligt at se hvor overforbruget kommer fra - i DK kan man jo låne sådanne målere af sit el-selskab.
Besvaret

Må prøve at høre dem ad. Har et beregnet årsforbrug på 24824 KWh:rolleye: Har snakket med min nabo, han har større hus end os, og bruger ca 15000 kWh, så noget er der galt, men vi har også el varme i hele huset og det varmer også vandet op, og det er dyrt..

Besvaret

Men det er bestemt ikke umuligt med et sådan forbrug. Når du hører naboen må du lige høre om han evt. har berg/jordvarme, for selv om det også er koblet til el'en reducerer det elregningen i forhold til direktvirkende el (som I har) med ca. 50%.

Besvaret

Du bør aflæse måler jævnligt i en periode, så får du en idé om hvad du bruger. Vi er to voksne, har 160 kvm hus med luft/luft varmepumper til opvarmning suppleret af elpanne. Vi bruger en del aircon om sommeren. Vand opvarmes med el. Tøj tørres altid i tumbler. Har et stort (dog a-mærket) kyle/fryseskab med ismaskine osv + kummefryser i stalden. Håndklædetørrer (95 watt) tændt i døgndrift. To PC'ere. Elektrisk kabinevarme+motorvarmer i bilen om vinteren. Vi gør ikke noget særligt for at spare, og ligger på et samlet årsforbrug på omkring 20.000 kWh. Det svinger meget fra cirka 22 kWh i døgnet som i øjeblikket, omkring 30 kWh i døgnet når det er højsommer, 60-70 kWh i døgnet når det er "semi-koldt" og 100-110 kWh i døgnet når det er rigtig vinter med over 20 graders frost om natten. Hvad du præcist skal betale afhænger jo af hvilken aftale du har med din el-leverandør. Som udgangspunkt er det billigst set over lang tid en fast aftale med spotpriser. Ønsker du en fast pris kan det også tegnes, men det er klart at elselskabet som udgangspunkt sikrer at de ikke bliver "snydt" i sådan en aftale. Da vi flyttede herop var vi sat til 25.000 kWh årligt fra elselskabets side. De har så justeret det ned nu og i det første år sendte jeg bare en aflæsning per måned afsted, så stemte á conto regningerne nogenlunde.

Besvaret

For det første vil jeg lige sige...Eon Sucks!!!!Det er dyrest i sverige....især med villaejere....problemet er at de har samme status som DONG eller TDC i dk....de sidder på elkablerne!!!Det der sker når man flytter ind i nyt hus i sverige er Det de estimerer hvad man vil bruge i El!! og det er altid skyhøjt beregnet.....og så kommer Deres energi afgift og deres El transport afgift og blabla!!! Køber man brugt hus vurderer de årets forbrug fra året før...dvs dem som boede i huset før.....og undskyld jeg siger det svenskere har givet den gaZZZ hvad angår engergi forbrug....på grund af det kostede ingenting da man havde barsebæk!!!Der var mange svenskere som fik et chock sidste år på grund af at nu skulle de til at betale voldsomt meget for El!!!nå nok om det!! Jeg er flyttet til El selskabet Vattenfald...og Det er bare service mindet og billigerere en Eon Sucks!!! Jeg har gjort mig til vane at aflæse måleren/målerne hver måned omkring den første!!!og det har også fået den nånedlige udgift til at rasle ned!!!Ydermere har jeg investeret i et nyt el anlæg(det gamle var guf for Elmåler..kørte med 3000 rpm i minutet!!!) og det har også gjort at jeg sparer en hel del om måneden!!!! Suma Sumarum....skift EonSucks ud med et hvilket som helst andet El selskab ...alle andre er billigere en EonSucks!!! Check prisen......hav den rørlig indtil Den rammer en bund som Du syntes om og bind den så fast....nogle har et år andre 3år.....det er nærmest ligesom et aktie spil! Check Dit varmeandlæg, er det af nyere dato og har det en pumpe udenfor så er det fjong....Jeg kører med mærket Autotherm, det bedste på markedet lige nu! forbruger 1K.vat producerer 4-5 og er garanteret drift til -20 grader på pumpen før den slår over til elpatron. Er også igang med solvarme....så det bliver en 3 trins raket! først sol energi...helt gratis....så pumpe....1 til 4 og så ellers direkte el!

Besvaret
problemet er at de har samme status som DONG eller TDC i dk....de sidder på elkablerne!!!Det der sker når man flytter ind i nyt hus i sverige er Det de estimerer hvad man vil bruge i El!! og det er altid skyhøjt beregnet.....og så kommer Deres energi afgift og deres El transport afgift og blabla!!!
Her hvor jeg bor er det Kreab Energi og ikke EON der sidder på kablerne, men det gjorde det samme - det første år var vi ret højt sat. Hvid man læser af en gang om måneden reguleres det som du skriver og så er problemet væk. Det tager 2 minutter en gang om måneden. Transportpriserne betaler man altid til sin netleverandør uanset hvor man køber sin el. Der findes nogen, bl.a. kundkraft hvor jeg køber el i øjeblikket hvor der ikke betales betalt årsabonnement på strømmen.
Køber man brugt hus vurderer de årets forbrug fra året før...dvs dem som boede i huset før.....og undskyld jeg siger det svenskere har givet den gaZZZ hvad angår engergi forbrug....på grund af det kostede ingenting da man havde barsebæk!!!Der var mange svenskere som fik et chock sidste år på grund af at nu skulle de til at betale voldsomt meget for El!!!nå nok om det!!
Hvad skulle de ellers gøre, andet end tage sidste års forbrug? Er det ikke også det man gør når man køber hus? Nu er Barsebäck jo lukket - man kan sige desværre, det var ret CO2 neutralt - men prisen afhænger faktisk i meget høj grad af nedbørsmængderne da en stor del af strømmen er vandkraft. Alt i alt syntes jeg dog stadig det er billigere at varme op i Sverige end hvad vi betalte i Danmark.
Ydermere har jeg investeret i et nyt el anlæg(det gamle var guf for Elmåler..kørte med 3000 rpm i minutet!!!) og det har også gjort at jeg sparer en hel del om måneden!!!!
Hvad er det præcist du har skiftet??
Check Dit varmeandlæg, er det af nyere dato og har det en pumpe udenfor så er det fjong....Jeg kører med mærket Autotherm, det bedste på markedet lige nu! forbruger 1K.vat producerer 4-5 og er garanteret drift til -20 grader på pumpen før den slår over til elpatron. Er også igang med solvarme....så det bliver en 3 trins raket! først sol energi...helt gratis....så pumpe....1 til 4 og så ellers direkte el!
Det mest økonomiske er vist en eller anden form for jordvarme, det koster så dog en del at etablere. Til gengæld fungerer det uanset hvor koldt det er udenfor. Diverse former for varmepumpe kan være en god løsning i eksisterende installationer - hvis man har vandbåren varme så en pumpe til fyret og eller en luft-luft varmepumpe. Solvarme er sikkert meget sjovt, men du skal også lige regne investeringen i solpaneler mv med. Uagtet - jeg har haft solvarme tidligere - og det ER bestemt godt om sommeren hvor man faktisk kan levere varmt vand stort set uden energiforbrug. Jeg vil dog mene, at pengene er lagt bedre i et jordvarme anlæg, der så fungerer året rundt.
Besvaret

Jeg har også EON og kan genkende deres høje priser, men i mit tilfælde har priserne være overordentligt høje i forhold til bruget. De første par måneder boede jeg faktisk ikke i Sverige ret meget (ca. 4 overnatninger/måned), men jeg har da stadig betalt noget der svarer til 700-1000 sek om måneden. Mit forbrug lå på ca. 3 KW en af de første måneder. Det kom lidt bag på mig, men så hørte jeg at EON (ligesom andre elselskaber) beregner hvor meget et gennemsnitlige hustand bruger, og derefter kræver et beløb. Hvis man som jeg, bruger mindre end det gennemsnitlige, så får man resten refunderet sidst på året. Er jeg helt galt på den, eller er der noget om snakken?

Besvaret

Det er rigtigt nok, men hvorfor ikke aflæse selv sin elmåler, hvis man har mulighed for det. Aflæs måleren hver den 19. i måneden og log på eon's hjemmeside og indraporter målerstanden. På den måde bliver man kun bonnet for det faktiske forbrug. Kundenummer og adgangskode står på regningen.Der er vel ingen grund til at betale formeget til selskabet, for så at få penge retur en gang om året, der er jo ingen rentegevinst. For at alt skla være ok, så husk at datoen skal være den 19., da de udskriver regninger hver den 20.

Besvaret

Vi har fået sat en måler op med signal direkte til udbyderen(Eon) så aflæser de måleren hver mdr, så vores forbrug de 1495 kWh fra d 25.maj til 25.juni er vores faktiske forbrug.. Har fået tjekket det meste igennem nu,og skiftet til sparepærer og slukket helt for gulvvarmen i badeværelset, så nu må vi se de næste par måneder..

Besvaret

Bukser! Jeg arbejdede i Nesa's kundeservice i 6 måneder, da jeg var kontorelev og kan huske en mand der ringede ind og gerne ville have sat sit elforbrug op, så han betalte for meget. Dermed ville han få penge tilbage ved årsopgørelsen og så kunne han købe et par nye bukser. Høhm... jaja... hver sin måde at spare på. Det lyder som om I er ved at få styr på det, ellers kan I prøve at ringe til elselskabte og tale med en energirådgiver.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...