Per Skrevet July 15, 2007 Rapporter Skrevet July 15, 2007 Hej er der nogen som kan anbefale en router som kan klare 100 Mbit. på WAN siden og slippe det gennem routeren UDEN at miste hastighed? Jeg har lige testet lidt på min ZyXEL P-335WT og der mister jeg 2-3 Mbit. i hastighed når det kører gennem routeren i forhold til hvis jeg kører direkte ind i min computer. Det skal lige siges, at jeg kører 10/10 Mbit. i øjeblikket, men vil gerne opgradere til 100/100 Mbit. hvis jeg kan finde den rigtige router. Jeg vil gerne have en router, hvor jeg har samme hastighed uanset om det kører igennem eller ej.
Gio Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/chart,119/
Per Besvaret July 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2007 http://www.smallnetbuilder.com/component/option' date=com_chart/Itemid,189/chart,119/ Ehm... Engelsk er et fint sprog, men ikke den bedste for mig. Skal jeg forstå det sådan, at en D-Link DI-655 Xtreme N Gigabit er det jeg skal have?
Gio Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Ehm... Engelsk er et fint sprog' date=' men ikke den bedste for mig. Skal jeg forstå det sådan, at en D-Link DI-655 Xtreme N Gigabit er det jeg skal have?[/quote']Den kan ihvertfald klare throughput i den størrelsesorden du efterspørger. Men at du mister 3-4mbit på en 335wt lyder som et luxux-problem. Og egentlig heller ikke helt rigtigt, eftersom en 334wt (uden printserver) dør ved meget lavere throughput. Der findes en anden tråd herinde om netop dette. Men det kan jo tænkes du har en nyere revision/udgave med hurtigere processor - det skal jeg ikke kunne sige.
Per Besvaret July 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2007 Skal den være trådløs????? Det skal den, men jeg forventer naturligvis ikke, at den skal køre 100/100 Mbit. over den trådløse forbindelse.
Guest Supermule Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Du kan sjældent købe noget SOHO der kan klare 100Mbit..... Det kan godt være der står den kan, men sjældent henter du meget mere end 20Mbit reel hastighed..... Der vil desuden altid være "lag" lidt afhængigt af hvilke netkort der er brugt.... Nogle er bedre til at håndtere pakker end andre..... Jeg bygger routere med meget stor kapacitet i reelt throughput. Bare spørg Klaus(Bananas) herinde fra.... Når han presser den, så henter den med 4 gange så høj hastighed, som hans gamle router..... Der kan kobles Wlan på den. Dog kræver det et ekstra kort.....
Gio Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Jeg bygger routere med meget stor kapacitet i reelt throughput. Bare spørg Klaus(Bananas) herinde fra.... Når han presser den' date=' så henter den med 4 gange så høj hastighed, som hans gamle router.....Der kan kobles Wlan på den. Dog kræver det et ekstra kort.....[/quote']Per kunne jo også sætte en maskine op som router/firewall/ap. Men det har vi jo snakket en hel del om andetsteds herinde. Kræver jo også man har plads til en ekstra kasse, og gider ha´ den stående og sluge strøm :D
Per Besvaret July 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2007 Per kunne jo også sætte en maskine op som router/firewall/ap. Men det har vi jo snakket en hel del om andetsteds herinde. Kræver jo også man har plads til en ekstra kasse' date=' og gider ha´ den stående og sluge strøm :D[/quote'] Se, der ramte du lige knysten Gio. Jeg vil ikke have nogen ekstra computer stående og brumme. Jeg er villig til at betale (alt er relativt!) men ved udemærket godt, at det er noget specielt der skal til. De billige router under 1000 kr. tvivler jeg voldsomt på. Det jeg leder efter, er nogen som har ERFARINGER!! Så jeg kunne lære af det og ikke blive ved og ved med at kvaje mig ved at købe skrammel som ikke kan en sk*d! :th2:
Per Besvaret July 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2007 Jeg bygger routere med meget stor kapacitet i reelt throughput. Det lyder interessant Brian. Jeg er voldsom nysgerrig!
Gio Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Det jeg leder efter' date=' er nogen som har ERFARINGER!! Så jeg kunne lære af det og ikke blive ved og ved med at kvaje mig ved at købe skrammel som ikke kan en sk*d! :th2:[/quote']Det er netop også derfor SM og jeg skriver. Men jeg tror du skal have en Soekris e.l. til at stå. Den brummer ikke, og bruger ikke ret meget mere strøm end en standalone router. Man får hvad man betaler for, når det ikke må fylde og larme :)
Guest Supermule Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Det skal du også være, men det er ikke routere i den billige ende..... Lidt afhængigt af konfigurationen, svinger den reelle hastighed imellem 75-95mbit...... Men det kommer meget an på den node du sidder på....:) Vi har en her i foreningen der står og tygger løs med 10 brugere på.... Desuden er der IP tlf koblet op og den har aldrig nuppet mere end ca. 10% af routerens kapacitet..... og det er en 24Mbit vi sidder på.... Så det virker og kører ganske godt. Dog kan det være lidt nørklet at koble trådløst LAN på, idet softwaren er lidt følsom hvad angår fabrikater på kort..... Det lyder interessant Brian. Jeg er voldsom nysgerrig!
Per Besvaret July 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 15, 2007 Det skal du også være' date=' men det er ikke routere i den billige ende.....[/quote'] Nå, nu har du tirret mig nok. Hvad skal jeg gøre? Jeg er meget lærenem
Guest Supermule Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Så skal du gøre som os andre...... LÆS en masse og begynd at rode.......Start med lidt ældre hardware og se om du kan få det til at spille..... Der er masser af freebsd router software derude.....
bananas Besvaret July 15, 2007 Rapporter Besvaret July 15, 2007 Jeg bor i noget nybyg, hvor de har lagt fibernet ind. Så jeg har 100/10 Mbit fra Telia. Jeg havde tidligere end Netgear RangeMax Next Wireless Router - Gigabit Edition (WNRT854T). Den kan IKKE anbefales - den havde måske ok WLAN men som router kunne den slet ikke levere det samme throghput, som hvis man satte stikket direkte i væggen. Specielt peer-to-peer download programmer (til at hente lovlige filer naturligvis *host*) kunne slet ikke følge med. Blev den presset låste den simpelthen nogen gange. Til sidste brændte den helt sammen efter kun 6 måneders drift. Den router som Mulen har bygget til mig fungerer meget bedre. Nu er det så heldigt at jeg har et lagerrum inde i lejligheden, hvor der forøvrigt er indlagt netværksstik i alle rum, så routeren kan stå derinde og larme så meget som den vil.
Per Besvaret July 16, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2007 Den router som Mulen har bygget til mig fungerer meget bedre. Hm. Det jeg får ud af denne tråd er, at jeg skal bygge en computer som skal være router og som skal står og knurre et eller andet sted i min lejlighed. Nu har jeg bygget computere i adskillige år. Det er slut nu. Der er andet i livet (påstår min kone) så jeg skal have en router, en firkantet box hvor jeg sætter strøm til og så sprarker den 100 Mbit igennem begge veje. Jeg ved godt det måske koster, men det er enormt svært at finde den rigtige, fordi alle fabrikanter påstår at deres router sagtens kan, men det er jo løgn for det meste. - Og hvem pokker skulle kunne kontrollere det? Ingen vel? Altså lige med undtagelse af os øst for Øresund som har adgang til det. De have vist glemt os.
Gio Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 jeg skal have en router' date=' en firkantet box hvor jeg sætter strøm til og så sprarker den 100 Mbit igennem begge veje.[/quote']Som jeg postede link til, så lader D-Link´en til at kunne hvad du efterspørger. Hvad er problemet? Ofte er SOHO-routere bestykket med en lommeregner-processor, som ikke kan håndtere moderne bredbåndsforbindelser. Men efterhånden vågner visse fabrikanter, og begynder rent faktisk at sætte hurtigere processorer i deres hardware. Og netop dette ser ud til at være tilfældet med D-Link´en. Siden refererer til faktiske tests - ikke fabrikantens drømme-specs.
Guest Supermule Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 Du kan snildt bygge en lydløs pc....Intet problem i det. Der står en og kører lige her under bordet.....og den siger ikke en lyd. Der er masser af fordele ved at bygge selv.... Du kan skifte NIC's, processor, ram osv...... Det kan du sgu ikke i en D-Link. Desuden har D-Link ikke det bedste ry, hvad angår kvalitet..... Hm. Det jeg får ud af denne tråd er, at jeg skal bygge en computer som skal være router og som skal står og knurre et eller andet sted i min lejlighed. Nu har jeg bygget computere i adskillige år. Det er slut nu. Der er andet i livet (påstår min kone) så jeg skal have en router, en firkantet box hvor jeg sætter strøm til og så sprarker den 100 Mbit igennem begge veje. Jeg ved godt det måske koster, men det er enormt svært at finde den rigtige, fordi alle fabrikanter påstår at deres router sagtens kan, men det er jo løgn for det meste. - Og hvem pokker skulle kunne kontrollere det? Ingen vel? Altså lige med undtagelse af os øst for Øresund som har adgang til det. De have vist glemt os.
Kasper Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 Linksys duer heller ikke, fik aldrig mere end 45 Mbit ud af min 100 Mbit når jeg kørte gennem linksys routeren. En lille Cisco router med ethernet interface burde kunne gøre det. De er ikke så voldsomt dyre mere.
Guest Supermule Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 Du skal op i en forholdvis kraftig Cisco router, før den kan håndtere ægte 100mbit..... Som sagt skal der altså en del til, før den kan håndtere den massive mængde af pakker.......
Gio Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 Du skal op i en forholdvis kraftig Cisco router, før den kan håndtere ægte 100mbit..... Som sagt skal der altså en del til, før den kan håndtere den massive mængde af pakker.......Præcis. Og især når vi begynder at NAT´e pakker rundt, samt lege firewall og QoS :D
Guest Supermule Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 QoS er noget overvurderet i mine øjne..... Kræver at dit WAN supporterer det hele vejen, ellers kan det være det samme..... Hellere bruge en lidt mere komprimeret std. på din IP tlf, og så få det bedre upload.....
Gio Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 QoS er noget overvurderet i mine øjne..... Kræver at dit WAN supporterer det hele vejen, ellers kan det være det samme..... Hellere bruge en lidt mere komprimeret std. på din IP tlf, og så få det bedre upload.....Egentlig enig. Men det er nu meget rart at kunne prioritere sin egen trafik, så det, i det mindste, ikke er dér problemerne opstår. Og især hvis man er 10 brugere på, som i Mule-setup´et i Bruksparken. :D
Guest Supermule Besvaret July 16, 2007 Rapporter Besvaret July 16, 2007 Hehe.... Vi kører faktisk heller ikke med det på det interne netværk herude......Der sidder jo noget seriøst grej, der kan håndtere trafikken direkte, og ikke bliver nødt til at prioritere trafikken..... Jeg glemte så også lige at nævne, at der er lukket for opsætning af egne WOW servere og andet gøjl der kan sluge båndbredde......
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu