Futz Skrevet July 31, 2007 Rapporter Skrevet July 31, 2007 Mine øjne og næse er blevet lidt træt af birketræer i større antal og nu har vores nabo som er landmand tilplantet marken indtil vores sommerhus med ca. 60.000 stk. - så nu påtænker vi at sælge for at købe et andet ude ved vandet et sted (også i Sverige). Er der nogen måder hvorpå man kan slippe for beskatning af den gevindst vi får, og som jo defacto skal bruges på at betale den stigning der er sket på et tilsvarende andet hus ?
LotteB Besvaret July 31, 2007 Rapporter Besvaret July 31, 2007 Mine øjne og næse er blevet lidt træt af birketræer i større antal og nu har vores nabo som er landmand tilplantet marken indtil vores sommerhus med ca. 60.000 stk. - så nu påtænker vi at sælge for at købe et andet ude ved vandet et sted (også i Sverige). Er der nogen måder hvorpå man kan slippe for beskatning af den gevindst vi får' date=' og som jo defacto skal bruges på at betale den stigning der er sket på et tilsvarende andet hus ?[/quote'] 60.000:scared: Ja, det havde min næse ikke overlevet! Jeg kan ikke se nogen grund til, at du ikke skulle kunne udskyde din skat, såfrem betingelserne for uppskov er opfyldt. Deri ligger, at Jeres nye stuga skal være dyrere end den solgte og den solgte skal ha´ været anvendt som privat i min. 1 år osv... Jeg har linket til Skatteverket´s brochure om salg af privat bostad http://www.skatteverket.se/download/18.2a9d99b2110b7fcf5c080006460/37913.pdf Der er så lige det aberdabei, at regeringen har fremlagt forslag til ændring af beskatningen ved salg. Det kan måske/muligvis, hvem ved:confused: betyde en stigning fra 20% til 25-30%. Samtidig har der været tale om et årligt procenttillæg på 2-3% ved skatteudsættelse. Så derfor er det på nuværende svært at sige, hvorvidt det fremover kan betale sig at søge uppskov. Vi bliver forhåbentlig lidt klogere i løbet af efteråret:rolleyes:
Futz Besvaret July 31, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 31, 2007 60.000:scared: Ja, det havde min næse ikke overlevet! Jeg kan ikke se nogen grund til, at du ikke skulle kunne udskyde din skat, såfrem betingelserne for uppskov er opfyldt. Deri ligger, at Jeres nye stuga skal være dyrere end den solgte og den solgte skal ha´ været anvendt som privat i min. 1 år osv... Jeg har linket til Skatteverket´s brochure om salg af privat bostad Tak for input !! Der står desværre dette på side 20: Permanentbostad Den sålda bostaden ska ha varit säljarens permanentbostad. Med permanentbostad menas här att säljaren ska ha bott i bostaden • antingen minst ett år omedelbart före försäljningen • eller minst tre av de senaste fem åren. Reglerna betyder att man inte kan få uppskov vid försäljning av andra bostäder än permanentbostäder. En försäljning av t.ex. en fritidsbostad ger inte rätt till uppskov. Bosättningstid räknas fram till köpekontraktsdatum.
LotteB Besvaret July 31, 2007 Rapporter Besvaret July 31, 2007 Selvfølgelig Tak for input !! Der står desværre dette på side 20: Permanentbostad Den sålda bostaden ska ha varit säljarens permanentbostad. Med permanentbostad menas här att säljaren ska ha bott i bostaden • antingen minst ett år omedelbart före försäljningen • eller minst tre av de senaste fem åren. Reglerna betyder att man inte kan få uppskov vid försäljning av andra bostäder än permanentbostäder. En försäljning av t.ex. en fritidsbostad ger inte rätt till uppskov. Bosättningstid räknas fram till köpekontraktsdatum. Godt gået, Lotte:fight: Ved det jo godt. Der er jo 2 kriterier der skal være opfyldt for den solgte bolig. Den ene er, som jeg nævnte privat bostads kriteriet og det andet og absolut ligeså væsentlige, er som du selv skriver, at den skal ha´ være PERMANENT bostad. Og det er der jo li´som ikke tale om i Jeres tilfælde:o
Futz Besvaret July 31, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 31, 2007 Jeg har ladet mig fortælle at "fiktiv" adresseflytning er noget man skal passe på. Er mageskifte accepteret i Sverige, så kunne skiftet f.eks. ske til vurderingssummer ? Nogen der har hørt om hvorledes svenskere minimere beskatning på dette område.
Nils Besvaret July 31, 2007 Rapporter Besvaret July 31, 2007 Husk at sælge inden nytår. Jeg tror det er svært at gøre noget kreativt, for hvis købsprisen er sat fiktivt lavt for at få skatten ned, så vil fortjenesten jo blive tilsvarende større, når huset skal sælges, så det er svært at finde en handel, der gør begge parter tilfredse. Men ingen skal gå tomhændet fra Øresundsdebatten, så her er en bonusfidus: Jeg mener, at mit eget hus på et tidspunkt har været handlet til en fiktivt høj pris, og det kan være fordi de to brødre, der købte huset betalte sælger, som var gift ind i deres familie, for en arbejdsopgave eller noget andet. De troede også, de kunne imponere mig med den høje pris, der tidligere var betalt for husene, men den limpind gik jeg så ikke på. Altså i stedet for at betale løn til en person, køber man vedkommendes hus til overpris. Så kommer sælgeren kun til at betale 20 procent i skat af "lønnen", men samtidig sparer køber noget kapitalgevinstskat, når huset senere sælges igen. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu