Blomstnr1 Skrevet August 1, 2007 Rapporter Skrevet August 1, 2007 Hej alle Ny gravid, har læge i DK som jeg er startet med at gå til vedr. maven ;) Men nu har jeg læst et par indlæg og der fremgår det, at mange foretrækker herover: Langt til hospital etc... Men er der omkostninger forbåndet med at jeg vælger en svensk "jordmor" i forhold til en dansk ? Hvor går jeg hen og fortæller jeg er gravid ? og er der noget praktisk jeg skal huske nu hvor jeg bor i SE men arbejder i DK Smid mig ikke på en gammel tråd, for jeg har brug for gode råd. Blomstnr1 ;o)
Miss W Besvaret August 1, 2007 Rapporter Besvaret August 1, 2007 Hej alle Ny gravid, har læge i DK som jeg er startet med at gå til vedr. maven ;) Men nu har jeg læst et par indlæg og der fremgår det, at mange foretrækker herover: Langt til hospital etc... Men er der omkostninger forbåndet med at jeg vælger en svensk "jordmor" i forhold til en dansk ? Hvor går jeg hen og fortæller jeg er gravid ? og er der noget praktisk jeg skal huske nu hvor jeg bor i SE men arbejder i DK Smid mig ikke på en gammel tråd, for jeg har brug for gode råd. Blomstnr1 ;o) Hej Blomstnr1, Tillykke med den dejlige nyhed :) Kan så godt følge dig - da jeg selv fandt ud af jeg var gravid i starten af året blev jeg også noget rundtosset. Hvor pokker går man hen med det i Sverige?!? Nu ved jeg jo ikke hvor du er bosat - det fremgår ikke af din tråd. Men hvis du er bosat i Malmö skal du henvende dig til det som hedder: "Barnmorskamottagningen" dér. ("Barnmorska" betyder "jordemoder"). Jeg selv bor i Trelleborg - så har ikke nummeret, men det er der sikkert andre der har i forummet. Nå men, du ringer dertil og får en aftale i stand til indskrivning. Den dag skal både du og din kæreste/mand møde op - inkl. ID-kort på Jer begge. Det koster ikke noget at gå til jordemoderen i Sverige. Mht. noget praktisk du skal huske... egentlig ikke. Du skal på barsel fra Danmark da du betaler skat i Danmark. Det hele går sådan set af sig selv, når du først er kommet ind i systemet. Jeg kan kun anbefale at du forsøger dig med det svenske system - er meget glad for selv at være kommet ind i det. Men det er jo altid en smagssag hvad man vil og hvad man føler sig tryg ved når man nu skal føde. Held og lykke med det hele, :) Winnie
Blomstnr1 Besvaret August 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret August 1, 2007 men ;))) Hej Blomstnr1, Tillykke med den dejlige nyhed :) Kan så godt følge dig - da jeg selv fandt ud af jeg var gravid i starten af året blev jeg også noget rundtosset. Hvor pokker går man hen med det i Sverige?!? Nu ved jeg jo ikke hvor du er bosat - det fremgår ikke af din tråd. Men hvis du er bosat i Malmö skal du henvende dig til det som hedder: "Barnmorskamottagningen" dér. ("Barnmorska" betyder "jordemoder"). Jeg selv bor i Trelleborg - så har ikke nummeret, men det er der sikkert andre der har i forummet. Nå men, du ringer dertil og får en aftale i stand til indskrivning. Den dag skal både du og din kæreste/mand møde op - inkl. ID-kort på Jer begge. Det koster ikke noget at gå til jordemoderen i Sverige. Mht. noget praktisk du skal huske... egentlig ikke. Du skal på barsel fra Danmark da du betaler skat i Danmark. Det hele går sådan set af sig selv, når du først er kommet ind i systemet. Jeg kan kun anbefale at du forsøger dig med det svenske system - er meget glad for selv at være kommet ind i det. Men det er jo altid en smagssag hvad man vil og hvad man føler sig tryg ved når man nu skal føde. Held og lykke med det hele, :) Winnie Tak for svaret, er bosat i Malmö ikke langt fra hospitalet, Mobilia...beklager jeg ikke fik skrevet det ;) Men skal jeg så både gå i DK og i SE ? Og hvis jeg nu kun vælger DK hvad er så ulempen ud over at der er langt til hospitalet, spurgte min lægen og hun sagde at jeg ville få samme "behandling" som andre der er bosat i DK...... Og kan jeg den dag jeg skal føde, bare komme på hospital i SE, selvom jeg ikke har fulgt en "jordmoder" herover ? På forhånd tak
ccdj Besvaret August 1, 2007 Rapporter Besvaret August 1, 2007 Tak for svaret, er bosat i Malmö ikke langt fra hospitalet, Mobilia...beklager jeg ikke fik skrevet det Men skal jeg så både gå i DK og i SE ? Og hvis jeg nu kun vælger DK hvad er så ulempen ud over at der er langt til hospitalet, spurgte min lægen og hun sagde at jeg ville få samme "behandling" som andre der er bosat i DK...... Og kan jeg den dag jeg skal føde, bare komme på hospital i SE, selvom jeg ikke har fulgt en "jordmoder" herover ? På forhånd tak Hejsa din nærmeste MV central ligger på UMAS (hospitalet), ing. 89 B Tel. 040 33 79 62 Med hensyn til at både at anvende det svenske og danske sytem er det helt og holdent op til dig, om du vil gøre alt "dobbelt" ;) Personligt mener jeg jo at det er en helt naturlig ting, at når man har valgt at bosætte sig i Sverige. At man dermed også føler så meget "tilhørs" forhold, at man vælger at føde sit barn der hvor det også kommer til at bo. Personligt har jeg kun gode erfaringer fra min fødsel i Sverige, Den forgik i Ystad. FANTASTISK Jordmoder og personale, alt var bare helt perfekt :D Og ja så er der også fordelen i at der er meget kortere end til DK....Når man endelig skal føde. Jeg ved andre har udtrykt, at deres valg med hensyn til at føde i DK, har haft meget at gøre med at de følte sige mere "trygge", ved at de snakkede dansk osv. Men helt ærligt, så skal dem der tager imod barnet nok sørge for at du forstår præcis hvad du skal forstå, også selvom PRES hedder KRYSTA!!! For din egen og babys skyld, ville jeg absolut sørge for at være i besiddelse af en svensk vandre journal, hvis jeg skulle føde på et svensk sygehus. Da alt vigtig information omkring din graviditet, jo står deri. Held og lykke med din beslutning.....og din voksende mave :th2:
hpn Besvaret August 1, 2007 Rapporter Besvaret August 1, 2007 Hej - og tillykke Jeg er helt enig med ccdj! Jeg har også födt på MAS, og det var en god oplevelse. Forskellen mellem det danske og svenske system er, at herovre er det kun jordemoderen (barnmorskan), du går til kontrol hos og så lige to scanninger på MAS. Du möder kun en läge, hvis der er komplikationer i forbindelse med graviditeten. Det synes jeg personligt er en fordel, da det så er den samme person, og du lärer hende at kende. Nu ved jeg ikke, hvor langt du er henne, men inskrivningen finder som regel sted i uge 12 og så scanning i uge 18. Derefter ser du barnmorskan regelmässigt - og altså hver 1-2 uger hen mod slutningen af graviditeten. Jeg föler mig mest tryg ved at väre inde i systemet herovre (og jeg ved at der er mange, der ikke er enige), og jeg vil ikke föde i DK. Dit barn bliver alligevel dansk statsborger (forudsat at du er det), selvom du föder her. Jeg synes ikke, at der er nogen grund til at göre det hele dobbelt. Stol på at de ved, hvad de gör - hvor end du välger at gå til kontrol + föde.
Nif Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Ja "vi" har jo lige været det hele igennem her for nogle dage siden, og kan helt klart anbefale det. Valgte de svenske kontrol og fødsel. Vi tog kontakt til barnmorska og blev indskrevet, samt alle kontrol der hører til de 9måneder. (tog dog til rigshospitalet i uge 7 for at få taget nakkefoldscanning som ikke gøres i sverige når man er under 35år) Julie gik 1½ uge over terminsdatoen og blev i fredags kl.14 sendt på fødeafdelningen for at kontrollere yderligere, hvor det endte med en igangsættelse. Kl. 01 kom v'erne så småt. Vi stod op af sengene og blev vist ind i et badeværelse som mindede lidt om et kurbad. Lyset var slukket og personalet havde fyldt vand i det store badekar. Der var starinlys og dæmpet klasisk musik og en sivstol jeg kunne ligge og slappe i. Rigtig hyggelig stemning. Lige indtil V'erne pga. igangsætningen kom med fulde gardiner oven i hinanden. Ingen tid til vejrtrækninger og de lagde en rygbedøvning så alle smerter forsvandt og nogle timer efter kom babyen ;o) Efter div. test kom personalet med et stort søvfad med et lille hejst svensk flag og smurt morgenbrød, Juice og 2 champangeglas med æblecider. Vi var på hospitalet i 3 døgn. Der var 2 senge, stor morgenmad og frokostbuffet. En kæmpe hyggelig oplevelse og ALT personale var SUPER søde. De ting vi ikke forstod, forklarede de bare igen, og igen til vi fattede det. Vi ved ikke hvordan kontrol og fødsel er i Danmark, men her var den mere end perfekt og glæder mig allerede til om 12 mdr
Kasper Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Vores Emil kom også til verden på MAS for en måned siden. Udover at BB patienthotelet er dårligt (aircon larmer hele natten og kan ikke slåes fra) så har det hele været perfekt. En fødsel i Danmark var slet ikke en option.
plup Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Det lyder som om du havde det hårdt Vi stod op af sengene og blev vist ind i et badeværelse som mindede lidt om et kurbad. Lyset var slukket og personalet havde fyldt vand i det store badekar. Der var starinlys og dæmpet klasisk musik og en sivstol jeg kunne ligge og slappe i. Rigtig hyggelig stemning. Stort tillykke forøvrigt
Nif Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Glemte lige at skrive at vi selvfølgelig var på Helsingborg. Alt på afdelingerne så meget nyt ud. Så heldigvis ingen vent/aircon som larmede og ingen lyde om natten. Der var heller ikke forskel på personalets færdigheder på forlösningen og BB. De var alle sammen helt fantastiske. Det samme gælder de læger vi havde kontakt med ang. ørescanning og rygbedøvningen.
Sanni Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 UMAS holder! Vores søn kom til verden på UMAS - top nice, og derse patienthotel er en rigtig fin ide´. Nikolai ville ikke spise de første dage, så det var guld værd, at man ikke bare blev sendt hjem. Rigtig god oplevelse! Vh Sanni
Juff Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Og ja så er der også fordelen i at der er meget kortere end til DK....Når man endelig skal føde. Sådan kan man ikke stille det op :D Hvis barnet vælger at ville ud når man er på besøg hos familien i dk, er der langt til malmö.....Det sker for en del.... Men det kan jo gå i alle retninger... Vi havde valgte hvidovre, og noah valgte at vandet skulle gå midt i 2 halvleg danmark - spanien.. Der var vi i jyderup... Der er længere fra jyderup til hvidovre, end fra malmö............. Men der havde været endnu længere til malmö fra jyderup :th2:
ccdj Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Sådan kan man ikke stille det op :D Hvis barnet vælger at ville ud når man er på besøg hos familien i dk, er der langt til malmö.....Det sker for en del.... Men det kan jo gå i alle retninger... Vi havde valgte hvidovre, og noah valgte at vandet skulle gå midt i 2 halvleg danmark - spanien.. Der var vi i jyderup... Der er længere fra jyderup til hvidovre, end fra malmö............. Men der havde været endnu længere til malmö fra jyderup Hvis og hvis min R.. er spids!!!! :D ja alt er i realiteten muligt ......Men nu opholder de fleste sig vel for pokker indenfor overskuelig afstand til deres bopæl, når det er lige op over med fødslen, jeg mener fair nok ,hvis man er på arbejde eller besøg i dk og får veer......Kan man så ikk' nå hjem???? ville nu mene at en gennemsnits fødsel nok vare lidt mere en den time, det tager at komme på los hospitalos. (hvis man fx. opholder sig i Kbh området) Desuden er det jo logik at man selvfølgelig opsøger nærmeste sygehus, hvis man fx. var på familievisit i det mørke Jylland eller et andet sted langt fra sit hjem Og ja fordi vandet går, er det jo ikke ens betydende med at babyen kommer flyvende med det samme!! Men som sagt det er jo hurtigst forudsat man opholder sig på sin bopæl....hvilket var hvad jeg mente....Hvis der skulle herske tvivl ;)
isaacs mor Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 re Ja personligt har jeg absolut ikke nogen roser og dele ud af til MAS har väret med til to födsler inden for et og et halvt år og begge under al kritik, dårlig bemanning, inkompetent personale, uselt pt- hotel, dårlig mad, osv.... det med at man bor i sverige, integration osv WHAT A PICE OF CRAP! jeg er gift med en svensk mand, men valgte efter de her oplevelser, samt beretninger fra flere andre, som havde haft lignende oplevelser, at föde i DK, hvilket jeg var rigtig godt tilfreds med og det tager forresten ikke mere end 25 min fra MAlmö til Hvidovre.... Välger du at föde i Dk får du også et dk- personnr til dit barn med det samme, det gör du ikke hvis du föder i Sverige,,, og JA det betyder faktisk noget selvom man bor i Sverige er mit barn DANSK og skal selvfölgelig have et dk-personnr!!!!!!!!!
nielsen.se Besvaret August 2, 2007 Rapporter Besvaret August 2, 2007 Ja personligt har jeg absolut ikke nogen roser og dele ud af til MAS har väret med til to födsler inden for et og et halvt år og begge under al kritik' date=' dårlig bemanning, inkompetent personale, uselt pt- hotel, dårlig mad, osv.... det med at man bor i sverige, integration osv WHAT A PICE OF CRAP! jeg er gift med en svensk mand, men valgte efter de her oplevelser, samt beretninger fra flere andre, som havde haft lignende oplevelser, at föde i DK, hvilket jeg var rigtig godt tilfreds med og det tager forresten ikke mere end 25 min fra MAlmö til Hvidovre.... Välger du at föde i Dk får du også et dk- personnr til dit barn med det samme, det gör du ikke hvis du föder i Sverige,,, og JA det betyder faktisk noget selvom man bor i Sverige er mit barn DANSK og skal selvfölgelig have et dk-personnr!!!!!!!!![/quote'] Var det dine egne fødsler? Ofte vil man som professionel betragte velkendte situationer med andre, mere kritiske øjne. Hvad betyder det danske cpr-nummer for et nyfødt barn?
Kasper Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Fatter heller ikke ideen med det danske personnummer. Hvis den ene part alligevel er dansk får barnet dobbelt statsborgerskab det burde da være nok. Personnummeret siger ingenting om hvor "dansk" man er.
ccdj Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 og JA det betyder faktisk noget selvom man bor i Sverige er mit barn DANSK og skal selvfölgelig have et dk-personnr!!!!!!!!! Var du ikke gift med en svensk mand .....Så er dit barn vel ½ Dansk & ½ Svensk!!! Somme tider undres jeg over folks udtalelser ....og denne meget intesene nationalitets følelse, når de flytter til Sverige. Men hvorfor er man så ikke blevet beonde i dejlige DK, når man nu føler sig så "dansk" og DANSKheden er så vigtig???
Juff Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Fatter heller ikke ideen med det danske personnummer. Hvis den ene part alligevel er dansk får barnet dobbelt statsborgerskab det burde da være nok. Personnummeret siger ingenting om hvor "dansk" man er. Synes der er så meget snak om man behøver det danske CPR nr. eller ej.. Det må vel være en individuel sag... Man kan klare sig med og uden.... ( Vi er begge danske statsborgere for en god skylds orden.... :) ) Vores bank i dk ville gerne have noah´s cpr nr. til barneopsparing, ja de påstod at det var en nødvendighed.... Det vidste sig dog at de kunne lave den uden cpr nr. hvis man pressede dem lidt...... Kommunen/arbejdsgiveren som tager sig af min kones barselsydelse, vil også have hans danske cpr. nr. når hun/vi skal på dagpenge.. Ja og man behøver det vel også når man skal have et dansk pas, til udlandsrejser....... Men igen.. Man kan nok klare sig med og uden.... Så må man selv vurdere hvad der er nemmest /God weekend med håb om lidt sol lørdag og søndag.....
hpn Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Man behöver ikke dansk cpr nr til dansk pas. Man får bare tildelt fire x'er i stedet for de sidste fire cifre.
Babycsv Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Kunne vi ikke snart blive fri for denne debat ang. det at være dansk gravid i Malmø og vælge at føde i DK. Det er vel forh...... folks egen sag om de vil føde her eller der. Alle har ret til deres mening, men behøver den at komme frem hver gang der bliver skrevet på denne tråd..... Der bliver skrevet og spurgt om nogle ganske alm. spørgsmål vedr. graviditet, som er rart at vide for enhver der er gravid og straks begynder krigen om hvorvidt man kan tillade sig pga. integrationen at føde i DK. I må meget undskylde men det er til at brække sig over........Det var for øvrigt slet ikke det der blev spurgt om!!!!!!!!
ccdj Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Kunne vi ikke snart blive fri for denne debat ang. det at være dansk gravid i Malmø og vælge at føde i DK. Det er vel forh...... folks egen sag om de vil føde her eller der. Alle har ret til deres mening, men behøver den at komme frem hver gang der bliver skrevet på denne tråd..... Der bliver skrevet og spurgt om nogle ganske alm. spørgsmål vedr. graviditet, som er rart at vide for enhver der er gravid og straks begynder krigen om hvorvidt man kan tillade sig pga. integrationen at føde i DK. I må meget undskylde men det er til at brække sig over........Det var for øvrigt slet ikke det der blev spurgt om!!!!!!!! stedet her hedder Øresunds DEBATTEN!!!!!! Dette jo ikke et leksikon, hvor du slår noget op og så findes der ET enegyldigt svar Og ja selvom tråden har taget et "sidespor", hvilket jo ikke er noget nyt, specielt hvad angår dette emne :D Så er der da kommet masser af svar, på dine spørgsmål indimellem. Istedet for at brokke dig, kan du jo bare læse det DU kan bruge til noget. Jeg syntes da kun det er en fordel, at få nogle nuanceret svar, da der er meget delte meninger om lige præcis dette emne.
Babycsv Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 stedet her hedder Øresunds DEBATTEN!!!!!! OK, men derfor behøver vi vel ikke at debaterer det samme om og om igen..... Dette jo ikke et leksikon, hvor du slår noget op og så findes der ET enegyldigt svar Det er jeg godt klar over, men du og visse andre skriver det samme hver gang. Hvad kan jeg bruge det til????? Når man har ytret sin mening en gang om en sag er det vel nok. Og ja selvom tråden har taget et "sidespor", hvilket jo ikke er noget nyt, specielt hvad angår dette emne :D Så er der da kommet masser af svar, på dine spørgsmål indimellem. Det var ikke mine spørgsmål. Istedet for at brokke dig, kan du jo bare læse det DU kan bruge til noget. Jeg syntes da kun det er en fordel, at få nogle nuanceret svar, da der er meget delte meninger om lige præcis dette emne. Disse svar er overhoved ikke nuanceret, det er det samme p.. der bliver skrevet igen og igen. Vælger man at føde i DK er man bare ikke accepteret på denne side.
ccdj Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Disse svar er overhoved ikke nuanceret' date=' det er det samme p.. der bliver skrevet igen og igen. Vælger man at føde i DK er man bare ikke accepteret på denne side.[/quote'] Århhh man kunne jo være fristet til at være så Kliche agtigt som at sige "spis en kiks .....Tude Marie" eller "kan du ikke lide lugten i bageriet så smut" Men jeg lader bare være :D........Hov for søren skrev jeg ned hvad jeg tænkte Nej spøg til side...... Alle har jo ret til deres mening og hvis du føler at en fødsel i DK er det bedste valg for dig, jamen så alt held og lykke med det. Længere er den vel ikke. Og du hopper jo også selv med på vognen og går ind i debatten med tydelige holdninger. så du og jeg har sikkert ikke de samme holdninger men.... Man kan jo være enige om at være uenige ;) ha' en dejlig weekend
Babycsv Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Det er jo lige det jeg mener....... men alligevel skal det kommenteres negativt hver gang nogen bestemmer sig for at føde i DK. Det der fik mig til at gå ind i denne debat var at personen der startede denne tråd ikke engang nævnte om hun ville føde her eller der, men alligevel skal det lige kommenteres. For mig burde denne debat være brugbar og det er den ikke hvis det er det samme der bliver skrevet hver gang. Bortset fra det, så har jeg allerede født på Hvidovre og det er jeg glad for. Og jeg føler mig bestemt ikke mindre integreret i Sverige nu end før jeg fødte.
Gio Besvaret August 3, 2007 Rapporter Besvaret August 3, 2007 Det er jo lige det jeg mener....... men alligevel skal det kommenteres negativt hver gang nogen bestemmer sig for at føde i DK.Folk har jo ret til at debattere og argumentere som de vil, da dette netop er en debat om Sverige<->Danmark. At nogle holder hårdt på deres mening er jo deres sag - og så kan man mene om det hvad man vil. Men at begynde at harcellere imod folks frie valg, synes jeg ikke hører nogle steder hjemme - enig. Når det er sagt, så kan enhver jo vælge at sidde det overhørigt, og kun gå efter information som kan bruges i ens egen situation - efter de idéer og målsætninger man nu engang har. Der er få regler herinde på debatten - og heldigvis håndhæves de få der eksisterer sjældent, da det ikke er nødvendigt. Almindelig netikette og respekt for andre meninger end ens egen - hvor radikal anderledes den end måtte være - er nøglen til et nærmest hippieagtigt velbefindende herinde. :) Venligst respektér hinandens meninger. Tæl til ti, hvis nogen begynder at blive personlige. Tag det for det det ér - nemlig et brugbart og informativt fora med meninger, rigtige mennesker, debat og synspunkter. Så kan det ikke gå helt skævt :th2:
Nif Besvaret August 4, 2007 Rapporter Besvaret August 4, 2007 Ja "vi" valgte at føde i Helsingborg af 2 grunde. 1: Vi kender en som har født både på Hvidovre og Helsingborg, og der var Helsingborg klart at anbefale. Der var mere hygge og personalet var i meget bedre humør. Dette er jo kun set ud fra hendes synspunkt og andre kan jo have den modsatte opfattelse. Og da vi også havde det super perfekt, vil vi jo også til hver en tid anbefale Helsingborg. 2: Vi har desværre ikke en bro heroppe, og man kan ikke længere føde på Helsingør. Man skal helt til Hillerød, og der kan være langt hvis man pludselig skal afsted når færgen passer dårligst. Plus vi også kender et par som lige har født på Hillerød. Meget gammelt hospital og meget negativt personale, som ikke havde tid til at hjælpe. De tog hjem dagen efter fødslen i vrede over afdelingen. Dette er også kun ud fra deres synspunk og måske en meget stresset uge for personalet. Kan jo være de er super flinke når afdelingen fungere. Vi går slet ikke op i et dansk cpr-nummer, eller om han nu skulle føle sig mindre dansk ved at være født i Sverige. Vi gjorde det kun fordi det var meget nemmer kun at skulle køre 6min til hospitalet. Og det viser sig at være det bedsteste personale og skønneste ophold for os alle 3.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu