Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey guys! Nåja, jeg kan jo ligeså godt fortælle det... Trolden har været på knæ, og jeg sagde sørme ja! :rolleyes: Vi påtænker at gifte os her i Sverige, men er i tvivl om lidt forskellige ting. Jeg har læst Dans tråd om samme emne, men det kunne jo være, at der var andre, der havde prøvet det. Spørgsmål: • Kan Johnny få mit mellemnavn som mellemnavn? Hvis nej, kan man så få det ordnet i DK eller er det suverænt SE, der bestemmer, når vi nu bor her? • Skal man være medlem af den svenske folkekirke for at benytte den? Hvis ja, er det så nok, at kun een af os er det? Sidst men ikke mindst: • Er der nogen af jer, der kender til gode og fede lokaler i Lund/Eslöv-området? Måske endda noget med overnatning til 60 personer?

Besvaret

Til lykke

Hey guys! Nåja, jeg kan jo ligeså godt fortælle det... Trolden har været på knæ, og jeg sagde sørme ja! :rolleyes: Vi påtænker at gifte os her i Sverige, men er i tvivl om lidt forskellige ting. Jeg har læst Dans tråd om samme emne, men det kunne jo være, at der var andre, der havde prøvet det. Spørgsmål: • Kan Johnny få mit mellemnavn som mellemnavn? Hvis nej, kan man så få det ordnet i DK eller er det suverænt SE, der bestemmer, når vi nu bor her? • Skal man være medlem af den svenske folkekirke for at benytte den? Hvis ja, er det så nok, at kun een af os er det? Sidst men ikke mindst: • Er der nogen af jer, der kender til gode og fede lokaler i Lund/Eslöv-området? Måske endda noget med overnatning til 60 personer?
Hjertelig til lykke med beslutningen. Jeg kender et dansk par som er blevet gift herovre og hold deres bryllup på Bäckaskog slot - www.backaskogslot.se Det er jo ikke lige den location I søger, blot bonusinfo ;) Jeg vil gerne kontakte dem og høre, men der går nok nogle dage inden jeg kan få fat i hende.
Besvaret
Hjertelig til lykke med beslutningen. Jeg kender et dansk par som er blevet gift herovre og hold deres bryllup på Bäckaskog slot - www.backaskogslot.se Det er jo ikke lige den location I søger, blot bonusinfo ;) Jeg vil gerne kontakte dem og høre, men der går nok nogle dage inden jeg kan få fat i hende.
Du må da godt forhøre dig om hvad enorme summer de betalte...? ;) Jeg vil da også gerne høre om de var tilfredse med stedet, det er jo et flot sted. Men jo - du må gerne høre dem om det andet også!
Besvaret
Hey guys! • Kan Johnny få mit mellemnavn som mellemnavn? Hvis nej, kan man så få det ordnet i DK eller er det suverænt SE, der bestemmer, når vi nu bor her?
Man kan ikke gifte sig til et mellemnavn, alternativet er at sætte en bindestreg mellem dit nuværende mellemnavn og efternavn, så det bliver til et efternavn. Dette skal gøres som en navneændring i Danmark hvor efter det ændres hos folkeregistreret i Sverige.
Besvaret
Man kan ikke gifte sig til et mellemnavn' date=' alternativet er at sætte en bindestreg mellem dit nuværende mellemnavn og efternavn, så det bliver til et efternavn. Dette skal gøres som en navneændring i Danmark hvor efter det ændres hos folkeregistreret i Sverige.[/quote'] Ok, jeg skal lige ha' det helt på det rene: Altså - vi gifter os her i Sverige. Beholder vores navne som de er. Tager en tur til DK og så får jeg hans efternavn og han mit mellemnavn. Tager retur til SE, og fortæller dem vores nye navne? Right?
Besvaret
Jeg ved ikke om de er helt færdige, men The Lodge oppe på Romeleåsen ligger totalt sejt http://www.thelodge.se/index.html Så vidt jeg ved kan man også billigt leje Byggdegårde ude på landet (forsamlingshuse ?) - men det ved Nils måske noget om mht. Eslöv trakten
Den er lagt i foretrukne. Tak. Jeg afventer Nils, han må da vide lidt om Eslöv og området omkring... ;)
Besvaret
Ok' date=' jeg skal lige ha' det helt på det rene: Altså - vi gifter os her i Sverige. Beholder vores navne som de er. Tager en tur til DK og så får jeg hans efternavn og han mit mellemnavn. Tager retur til SE, og fortæller dem vores nye navne? Right?[/quote'] Prøver igen ;o) Jeg havde et mellemnavn og et efternavn, min kone havde bare et efternavn. Hun ville, når vi giftede os, have både mit mellemnavn og efternavn. Problemet er at man ikke kan gifte sig til et mellemnavn hverken i Sverige eller Danmark. Derfor tog jeg til Danmark og fik lavet mit mellemnavn og efternavn til et nyt efternavn bestående af mellemnavn-efternavn. Så kunne vi få samme navn. Det tog KUN 3 måneder frem og tilbage med Sønderborg kommune og Folkbogførringen i Kristianstad (de tager sig af de vanskelig opgaver) ... Og så findes der den klassiske udgave hvor mellemnavn indgår, er hvor kvinden tager sit gamle efternavn som mellemnavn foran mandens navn.
Besvaret
Prøver igen ;o) Jeg havde et mellemnavn og et efternavn, min kone havde bare et efternavn. Hun ville, når vi giftede os, have både mit mellemnavn og efternavn. Problemet er at man ikke kan gifte sig til et mellemnavn hverken i Sverige eller Danmark. Derfor tog jeg til Danmark og fik lavet mit mellemnavn og efternavn til et nyt efternavn bestående af mellemnavn-efternavn. Så kunne vi få samme navn. Det tog KUN 3 måneder frem og tilbage med Sønderborg kommune og Folkbogførringen i Kristianstad (de tager sig af de vanskelig opgaver) ... Og så findes der den klassiske udgave hvor mellemnavn indgår, er hvor kvinden tager sit gamle efternavn som mellemnavn foran mandens navn.
Jeg kan simpelthen ikke fatte, at han ikke kan få mit mellemnavn, når der nu er den nye navnelov. Hvor lang tid siden er det? Jeg har dog fået svar på mit vigtigste spørgsmål uanset hvad. Jeg skal involvere DK i det, men det er også ok - bare det bliver som JEG vil have det... :scared: Nu må vi se. Ved du hvem jeg skal tage fat i DK? Min gamle kommune?
Besvaret
Jeg skal involvere DK i det, men det er også ok - bare det bliver som JEG vil have det... :scared: Nu må vi se.
Øh:confused: var det ikke Johnnys kommende navn vi taler om??:lol:
Besvaret
Hun ville' date= når vi giftede os, have både mit mellemnavn og efternavn.Vi mænd må jo gi´ os på nogle punkter - og noget så simpelt som vores hæderkronede navne er da småting. Dem skal tøserne da bare ha´!...eller...:p Nå...der er nok mere i det, end hvad der lige fremgår eksplicit. Jeg beklager OT-indlæg, og griber fat i begge ender af mit :thumbup: Giovanni :thumbup:, og passer godt på det. ;)
Besvaret
Øh:confused: var det ikke Johnnys kommende navn vi taler om??:lol:
[ATTACH]1460[/ATTACH] Altså, bare til din orientering!!! Han vil jo ha' at jeg skal tage hans efternavn - så må han sq også overleve at få mit mellemnavn! [ATTACH]1460[/ATTACH]
Vi mænd må jo gi´ os på nogle punkter - og noget så simpelt som vores hæderkronede navne er da småting. Dem skal tøserne da bare ha´!...eller...:p
Ja, hvad er det med jer mænd??? I føler først totalt ejerskab, når man absolut skal hedde det samme som jer???!!! Krajst! Også en [ATTACH]1460[/ATTACH] til dig, ja!
Besvaret
Jeg kan simpelthen ikke fatte, at han ikke kan få mit mellemnavn, når der nu er den nye navnelov. Hvor lang tid siden er det? Jeg har dog fået svar på mit vigtigste spørgsmål uanset hvad. Jeg skal involvere DK i det, men det er også ok - bare det bliver som JEG vil have det... :scared: Nu må vi se. Ved du hvem jeg skal tage fat i DK? Min gamle kommune?
I sønderjylland er det kommunen, resten af landet det lokale sogn kirkekontor. Der står lidt om det på www.borger.dk samt www.skatteverket.se Vi blev gift for et år siden, men ændrede først navn for 4 måneder siden.
Besvaret
[ATTACH]1460[/ATTACH] Altså, bare til din orientering!!! Han vil jo ha' at jeg skal tage hans efternavn - så må han sq også overleve at få mit mellemnavn! [ATTACH]1460[/ATTACH] Ja, hvad er det med jer mænd??? I føler først totalt ejerskab, når man absolut skal hedde det samme som jer???!!! Krajst! Også en [ATTACH]1460[/ATTACH] til dig, ja!
Hooold da op....helledusseda. Venus/Mars...Gray ramte hovedet på sømmet, uden tvivl. *Over & Out* z069.gif
Besvaret

gästgiveri / festlokal Her er lidt forslag på hvad som ligger omkring Eslöv/Lund. Trollenäs slot - http://www.trollenas.com/ eller Café och Galleri Borgstugan, som ligge ved siden af. Marieholm Gästgiveri - http://www.marieholm.info/ Her har jeg fået det bedste "julbord" i Sverige hidtil - overgår med 7 stjerner Hotel Grand i Lund!! (som ellers er stamsted for min tidligere arbejdsgiver - var med i 4 år). Ved Höör/Ringsjön - Pension Klinta ligger rigtig skønt - kender dog hverken til maden eller overnatning - (vi har lejet kanoer der engang, og fik en fin tur til Bosjökloster) - http://www.pensionatklinta.se/ Bosjökloster - www.bosjokloster.se Vi har selv til en familefest med ca. 30 pers. lejet en spejderhytte, som lå 50mtr fra Ringsjön - det var perfekt. Lund: http://www.boklunden.se/startsidan.html http://www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m2410698.html Andet link til, hvor man kan tipses om div. omkring bryllup http://www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m2430329.html God fornøjelse med at udvælge et sted ....man kan jo sidde i timer og surfe!!! /Lisa

Besvaret
Du må da godt forhøre dig om hvad enorme summer de betalte...? ;) Jeg vil da også gerne høre om de var tilfredse med stedet, det er jo et flot sted. Men jo - du må gerne høre dem om det andet også!
Tak til Coolair for at kunne stave :th2: jeg øver stadig mit svenske :rolleye: Miss Cath: Jeg skal nok høre dem ad. Jeg ved, at de var meget tilfredse. Man kan også tage forbi til en frokost eller kaffe og kage og se stedet an. Det ligger meget skønt - mindst lige så skønt som på billederne. Jeg vender tilbage så snart jeg har nyt. Måske kan det også blive samlet til en sticky om at giftes :love:
Besvaret
Hooold da op....helledusseda. Venus/Mars...Gray ramte hovedet på sømmet, uden tvivl. *Over & Out* z069.gif
Tør øjnene... ;)
Her er lidt forslag på hvad som ligger omkring Eslöv/Lund. God fornøjelse med at udvælge et sted ....man kan jo sidde i timer og surfe!!! /Lisa
Ja, det er virkelig et problem! Døgnet har alt for få timer...!
Miss Cath: Jeg skal nok høre dem ad. Jeg ved, at de var meget tilfredse. Man kan også tage forbi til en frokost eller kaffe og kage og se stedet an. Det ligger meget skønt - mindst lige så skønt som på billederne. Jeg vender tilbage så snart jeg har nyt. Måske kan det også blive samlet til en sticky om at giftes :love:
Glæder mig til at høre mere. Og ja - måske var det en god idé at samle en tråd om det her, for jeg har virkelig mange spørgmål. Hvis Gio vil, så kan jeg fylde på her i takt med at jeg finder svar...
  • 8 months later...
Besvaret

Jeg genopliver lige den her gamle tråd, for der er noget, jeg SIMPELTHEN ikke fatter. Det er lidt den gamle 'nogen steder i Danmark kan det godt lade sig gøre, andre steder ikke'...!

Prøver igen ;o) Jeg havde et mellemnavn og et efternavn, min kone havde bare et efternavn. Hun ville, når vi giftede os, have både mit mellemnavn og efternavn. Problemet er at man ikke kan gifte sig til et mellemnavn hverken i Sverige eller Danmark. Derfor tog jeg til Danmark og fik lavet mit mellemnavn og efternavn til et nyt efternavn bestående af mellemnavn-efternavn. Så kunne vi få samme navn. Det tog KUN 3 måneder frem og tilbage med Sønderborg kommune og Folkbogførringen i Kristianstad (de tager sig af de vanskelig opgaver) ... Og så findes der den klassiske udgave hvor mellemnavn indgår, er hvor kvinden tager sit gamle efternavn som mellemnavn foran mandens navn.
Jeg kontakte mit fraflytningssogn ang. at Trolden skulle have mit mellemnavn og jeg skulle have hans efternavn. Svaret blev: "Se, vi har været så snu at drøfte spørgsmålet med Kirkeministeriet for at være sikker på at få et korrekt svar. Jeg må med beklagelse meddele dig/jer, at I ikke har adgang til at få foretaget navneændringer i Danmark under de omstændigheder, der omtales i jeres mail. Kriteriet er, at I faktisk kan få foretaget navneændringer efter svensk lov - men desværre ikke lige sådan, som I ønsker jer. Desværre, der er ikke noget at gøre. Men - hjerteligt tillykke med den store dag, når den oprinder!" Det fatter jeg jo slet ikke! At man kan få lavet sit navn om i Sønderborg Kommune, men ikke i Frederiksberg. Jeg bliver simpelthen SÅ ARRIG over at de danske myndigheder har så lidt tjek på tingene! :fight: Nå, sådan er det så åbenbart. Jeg opgiver!
Besvaret

Hvad siger folkbokförningen ? Hvad siger de på folkbokföringen ? De har väret MEGET positivt stemt når vi har haft brug for dem. Da vores sön skulle have navn, kunne han ikke hedde det samme som mig og hans söskende fordi begge efternavne var mine. De kan bare få et efternavn efter faderen og et efter moderen. De ringede så og spurgte om de skulle ansöge om at det mellemste navn kunne blive et fornavn. Der kom svar 2 dage senere. Mit familie navn var nu et godkendt Svensk drengenavn. Så nu hedder mig og min datter et drengenavn til fornavn ! Min nevö hedder et Svensk drenge navn til efternavn. Dette betyder at min godt kan tage mit familie navn også hvis han vil, det er jo et fornavn nu. Da min datter skulle have byttet fornavn var det heller ikke noget problem, de nye papirer kom 2 dage efter. Så mit råd er: ring og tal med dem. Held og lykke med det !!

Jeg genopliver lige den her gamle tråd, for der er noget, jeg SIMPELTHEN ikke fatter. Det er lidt den gamle 'nogen steder i Danmark kan det godt lade sig gøre, andre steder ikke'...! Jeg kontakte mit fraflytningssogn ang. at Trolden skulle have mit mellemnavn og jeg skulle have hans efternavn. Svaret blev: "Se, vi har været så snu at drøfte spørgsmålet med Kirkeministeriet for at være sikker på at få et korrekt svar. Jeg må med beklagelse meddele dig/jer, at I ikke har adgang til at få foretaget navneændringer i Danmark under de omstændigheder, der omtales i jeres mail. Kriteriet er, at I faktisk kan få foretaget navneændringer efter svensk lov - men desværre ikke lige sådan, som I ønsker jer. Desværre, der er ikke noget at gøre. Men - hjerteligt tillykke med den store dag, når den oprinder!" Det fatter jeg jo slet ikke! At man kan få lavet sit navn om i Sønderborg Kommune, men ikke i Frederiksberg. Jeg bliver simpelthen SÅ ARRIG over at de danske myndigheder har så lidt tjek på tingene! :fight: Nå, sådan er det så åbenbart. Jeg opgiver!
Besvaret
Hvad siger de på folkbokföringen ? De har väret MEGET positivt stemt når vi har haft brug for dem. Da vores sön skulle have navn, kunne han ikke hedde det samme som mig og hans söskende fordi begge efternavne var mine. De kan bare få et efternavn efter faderen og et efter moderen. De ringede så og spurgte om de skulle ansöge om at det mellemste navn kunne blive et fornavn. Der kom svar 2 dage senere. Mit familie navn var nu et godkendt Svensk drengenavn. Så nu hedder mig og min datter et drengenavn til fornavn ! Min nevö hedder et Svensk drenge navn til efternavn. Dette betyder at min godt kan tage mit familie navn også hvis han vil, det er jo et fornavn nu. Da min datter skulle have byttet fornavn var det heller ikke noget problem, de nye papirer kom 2 dage efter. Så mit råd er: ring og tal med dem. Held og lykke med det !!
Det kunne være, jeg skulle gøre det. Tak for rådet :)
Besvaret

Jeg troede betegnelsen mellemnavn var udgået? Du må gerne lige komme med update herinde, for kæresten og jeg regner også med navneskift efter vi er blevet gift. Fra henholdsvis MSH og MKKH skulle vi gerne blive til MK(K)S (vi er ikke helt enige om det ene K-navn skal med endnu).

Besvaret

Samme her, flere fornavne var løsningen. Det fik vi lov til med vores yngste, hvorved Lindgaard blev et officielt svensk pigenavn. Ring og snak med statteverket i Ystad (I have no idea hvorfor det var dernede da vi bor i Malmö, men det var det) de er rigtig søde i disse sager. Og et kuriosum er at de kan markere første navn som tiltalenavn, hvilket for de fleste tydeliggør at andet navn er et mellemnavn.

Besvaret

Her da vi blev gift sidste år beholdt jeg mit mellemnavn og fik min Sørens efternavn. Min mand hedder fortsat hvad han altid har heddet - det er således kun mig som hedder noget nyt. Det har jeg det sådan set udmærket med :) Men da det kom til vores datter mødte vi også problemet at hun ikke kunne få mit mellemnavn som et mellemnavn. Her sagde Skatteverket også at de kunne gøre "fornavne-finten". Men da vi ikke havde vi lyst til den løsning, fortalte de at hvis vort barn har ret til at hedde mit mellemnavn og min mands efternavn i Danmark, har hun også ret til det i Sverige. Det eneste det kræver er at det bevises. Vi skulle jo alligevel have hende døbt i Danmark, så det gik nemt at bevise. Således har hun altså fået et mellemnavn som ikke er kategoriseret som et fornavn i Sverige :) Smil, Winnie

Besvaret

Dåb i DK Men fik barnet ikke navnet herovre för dåben ? Dåben herovre har jo ikke noget med navnet at göre :confused:

Her da vi blev gift sidste år beholdt jeg mit mellemnavn og fik min Sørens efternavn. Min mand hedder fortsat hvad han altid har heddet - det er således kun mig som hedder noget nyt. Det har jeg det sådan set udmærket med :) Men da det kom til vores datter mødte vi også problemet at hun ikke kunne få mit mellemnavn som et mellemnavn. Her sagde Skatteverket også at de kunne gøre "fornavne-finten". Men da vi ikke havde vi lyst til den løsning, fortalte de at hvis vort barn har ret til at hedde mit mellemnavn og min mands efternavn i Danmark, har hun også ret til det i Sverige. Det eneste det kræver er at det bevises. Vi skulle jo alligevel have hende døbt i Danmark, så det gik nemt at bevise. Således har hun altså fået et mellemnavn som ikke er kategoriseret som et fornavn i Sverige :) Smil, Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...