Pendleren Besvaret August 11, 2007 Rapporter Besvaret August 11, 2007 jantelov og folk der blir tøsefornærmet - hehe denne tråd er vist slut.
credde Besvaret August 11, 2007 Rapporter Besvaret August 11, 2007 Men til hurtig info, så køre vennens audi på 98 Oktan, er ikke lykkedes mig at få et feedback omkring hvorledes denne er bygget til 95 eller 98 endnu. Et godt råd er, at få defineret det inden, du begynder at sælge for mange af chips'ene - det bedste vil i disse dage nok være, at sælge chips optimeret til 95 oktan. Husk også, at i Danmark gælder der nye regler: 1. Forhandlere af udstyret skal dokumentere, at det ikke forurener mere end tilladt. 2. Dokumentation skal medbringes til syn, hvor chiptuningen og den nye effekt skrives ind i registreringsattesten 3. Det er forbudt at sælge og markedsføre chiptunings-udstyr som ikke opfylder kravene (sakset fra http://forlagetdeluxe.net.dynamicweb.dk/Files/Billeder/Temafiler/Chiptuning/ChiptuningNYPDF.pdf ) Dokumentationen er ikke nok fra et dansk rullefelt, man skal have en typegodkendelse (som regel fra Tüv i Tyskland). Jeg vil ikke være en lyseslukker - kommer blot med et par gode råd, men tænk på ovenstående inden du sælger for meget til Danmark, specielt krav nummer 3.
Pendleren Besvaret August 12, 2007 Rapporter Besvaret August 12, 2007 Et godt råd er, at få defineret det inden, du begynder at sælge for mange af chips'ene - det bedste vil i disse dage nok være, at sælge chips optimeret til 95 oktan. Husk også, at i Danmark gælder der nye regler: 1. Forhandlere af udstyret skal dokumentere, at det ikke forurener mere end tilladt. 2. Dokumentation skal medbringes til syn, hvor chiptuningen og den nye effekt skrives ind i registreringsattesten 3. Det er forbudt at sælge og markedsføre chiptunings-udstyr som ikke opfylder kravene (sakset fra http://forlagetdeluxe.net.dynamicweb.dk/Files/Billeder/Temafiler/Chiptuning/ChiptuningNYPDF.pdf ) Dokumentationen er ikke nok fra et dansk rullefelt, man skal have en typegodkendelse (som regel fra Tüv i Tyskland). Jeg vil ikke være en lyseslukker - kommer blot med et par gode råd, men tænk på ovenstående inden du sælger for meget til Danmark, specielt krav nummer 3. Tak Credde :) Var klar over reglerne, men du skal have tak. Kunne have været fælt havde man været uvidst om disse regler :) Jeg har fået en mail tilbage fra Japanovich og han siger at de primært bruger 95 oktan i deres gadebiler, så denne skulle være optimeret til 95 Oktan. Men man kan så sige at siden det kører super i min vens Audi, så er 98 Oktan heller intet problem :) Dejligt. Ideen var nu at man tog chippen ud ved syn, da det kun tager 10 minutter at tage den ud/sætte i. Deres regler for forurening er MEGET slemmere i Japan end i DK, så denne opfylder kravene indenfor dette. Vedr. kompressoren og syn, så skal denne og effekten skrives i registreringsattesten med mindre man gider at følge samme procedure som med chippen.
Lynge Besvaret August 12, 2007 Rapporter Besvaret August 12, 2007 Med hensyn til benzin, så vil jeg da lige komme med en lille advarelse, da jeg fik chippet min A3 1,8T fik jeg at vide at jeg skulle køre 98 Oktan så ofte så muligt, ellers kunne stemplerne sætte sig. Kender en gut i Kalundborg der var udsat for det. Og en gut i Jylland der skete det samme, det var bare i en SAAB 95 2,0T der også var chippet. Han fik samme besked fra værkstedet da det var gået galt, du skulle have brugt 98 oktan. Keep it in mind;) Tak Credde :) Var klar over reglerne, men du skal have tak. Kunne have været fælt havde man været uvidst om disse regler :) Jeg har fået en mail tilbage fra Japanovich og han siger at de primært bruger 95 oktan i deres gadebiler, så denne skulle være optimeret til 95 Oktan. Men man kan så sige at siden det kører super i min vens Audi, så er 98 Oktan heller intet problem :) Dejligt. Ideen var nu at man tog chippen ud ved syn, da det kun tager 10 minutter at tage den ud/sætte i. Deres regler for forurening er MEGET slemmere i Japan end i DK, så denne opfylder kravene indenfor dette. Vedr. kompressoren og syn, så skal denne og effekten skrives i registreringsattesten med mindre man gider at følge samme procedure som med chippen.
credde Besvaret August 12, 2007 Rapporter Besvaret August 12, 2007 Tak Credde :) Var klar over reglerne, men du skal have tak. Kunne have været fælt havde man været uvidst om disse regler :) Super :th2: Ideen var nu at man tog chippen ud ved syn, da det kun tager 10 minutter at tage den ud/sætte i. Deres regler for forurening er MEGET slemmere i Japan end i DK, så denne opfylder kravene indenfor dette. Vedr. kompressoren og syn, så skal denne og effekten skrives i registreringsattesten med mindre man gider at følge samme procedure som med chippen. Jeg vil nu råde dig til, hvis du regner med at sælge en del chips til danske biler, at du gør folk opmærksom på, at chippen fx. kun er til motorsportsbrug og ikke til brug på offentlig vej (det gør fx RH Motorsport nu). Det, jeg kan læse ud af det du skriver er, at godt nok opfylder chippen kravene til forurening i Japan (og dermed sikkert også i DK), men i har ingen typegodkendelse på chippen til hver enkelt model. Derfor vil det ifølge punkt 3 være ulovligt at sælge den chip i Danmark. Husk på, der skal jo nok være én eller flere nisser, som glemmer at tage chippen ud til syn, og det vil være en god idé at have sin bagdel dækket ;) Med hensyn til kompressoren, så vil det være mest hensigtsmæssigt, jævnfør hvad jeg har skrevet ovenover, at man tager den ud til syn. Udover kompressoren kommer der jo også en ny chip i, og så gælder samme regler. Men held og lykke med det, det er noget mere vanskeligt i Danmark med hensyn til tuning - de svenske regler kender jeg slet ikke. Jeg ved ikke, hvor meget reglerne følges i Danmark, men for din egen skyld, sørg for at have den bagerste dækket.
Pendleren Besvaret August 12, 2007 Rapporter Besvaret August 12, 2007 Super :th2: Jeg vil nu råde dig til, hvis du regner med at sælge en del chips til danske biler, at du gør folk opmærksom på, at chippen fx. kun er til motorsportsbrug og ikke til brug på offentlig vej (det gør fx RH Motorsport nu). Det, jeg kan læse ud af det du skriver er, at godt nok opfylder chippen kravene til forurening i Japan (og dermed sikkert også i DK), men i har ingen typegodkendelse på chippen til hver enkelt model. Derfor vil det ifølge punkt 3 være ulovligt at sælge den chip i Danmark. Husk på, der skal jo nok være én eller flere nisser, som glemmer at tage chippen ud til syn, og det vil være en god idé at have sin bagdel dækket ;) Med hensyn til kompressoren, så vil det være mest hensigtsmæssigt, jævnfør hvad jeg har skrevet ovenover, at man tager den ud til syn. Udover kompressoren kommer der jo også en ny chip i, og så gælder samme regler. Men held og lykke med det, det er noget mere vanskeligt i Danmark med hensyn til tuning - de svenske regler kender jeg slet ikke. Jeg ved ikke, hvor meget reglerne følges i Danmark, men for din egen skyld, sørg for at have den bagerste dækket. Takker Credde :) Du har HELT ret. En god idé at sørge for at skrive ovenstående omkring motorsports brug. Dejligt med gode kontruktive råd :th2: Endnu engang, mange tak.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu