Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Folkens... Jeg har idag modtaget et fint brev Fra Skatteverket i Sverige.... "Förfrågan avseende inkomst och förmögenhet i utlandet" Skatteverket har från utländsk skattemyndighet mottagit kontrollmaterial som visar att du har erhållit inkomst (t ex lön, styrelsearvode, ränta, utdeling, royalty m m) från utlandet. Den som är bosatt i Sverige är obegränsat skattskyldig här enligt 3 kap, 3 och 8 §§ inkomstskattelagen. Det innebär att skyldigheten att betala skatt kan föreligga oavsett om inkomsten förvärvats inom eller utom Sverige. Det vil altså sige, at jeg skal betale skat af min indkomst i Danmark, som allerede er beskattet jf. grænsegængerreglen, til Sverige også? Nogen der har fået lignende brev? Mvh. Martin

Besvaret

Lad mig gætte: MartinDK har ikke afleveret selvangivelse til Sverige. Så får Skatteverket besked om, at én af deres borgere har indkomst fra Danmark, men Skatteverket kan se, at det ikke er selvangivet. Man er jo globalindkomstskattepligtig i Sverige, så man SKAL selvangive alle indkomster, også selv om der ike bliver nogen indkomstskat i Sverige. Får Skatteverket ikke tilfredsstilende dokumentation, kan de jo taxere indkomsten til fx 1.000.000 SEK, baseret ud fra det beløb, som de har fået at vide fra de danske myndigheder + lidt til, fordi der skal jo være grund til at lokke den skattepligtige ud af busken. Se det bliver en pæn svensk skatteregning, som man så undsiger sig ved at dokumentere, at man har haft indkomst i Danmark og der er betalt skat af den i Danmark. Man kan sagtens undgå et sådant brev, hvis man følger svensk skatteret og selvangiver sin danske indkomst under "Övriga uppgifter: Jeg har tjent 345.678 kr. i Danmark, og jeg har betalt 90.123 kr. i skat. Jeg vedlægger en kopi af min danske selvangivelse." Then is that fart beaten...

Besvaret

Og lige en teknikalitet: indkomsten er ikke beskattet i henhold til grænsegængerreglen, men til den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, der tillægger arbejdslandet beskatningsretten til din løn...

Besvaret

Hej Anton... Tusind tak for dit svar, blev noget klogere der.... Det du siger er faktisk, at jeg på den svenske selvangivelse skal opgive min danske indtægt under övriga uppgifter ? :-) Det er noteret.... Jeg har også afleveret svensk selvangivelse, men jeg har ikke opgivet noget af det jeg har tjent i Danmark da jeg egentlig gik ud fra at når det er beskattet der, ikke komme de svenske skattemyndigheder ved? Mvh. Martin

Lad mig gætte: MartinDK har ikke afleveret selvangivelse til Sverige. Så får Skatteverket besked om, at én af deres borgere har indkomst fra Danmark, men Skatteverket kan se, at det ikke er selvangivet. Man er jo globalindkomstskattepligtig i Sverige, så man SKAL selvangive alle indkomster, også selv om der ike bliver nogen indkomstskat i Sverige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...