Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke stik er anderledes i Sverige? Hører om datastik og al muligt. Hvordan ser de anderledes kontakter ud i Sverige - nogen der kan finde billeder på nettet og linke til dem? Min danske computer skal jo med. Er det kun internet LAN kablet jeg ikke kan bruge i Sverige? Hvad med telefonstikket - er det anderledes? Og de almindelige stik kontakter til hårtørrer m.v. hvad med dem?

Besvaret

Der er en smule forskel på elstik. Runde stik kan kun bruges hvis de har udskæringer i siden, og visse firkantede stik kan bare ikke gå ind i en stikkontakt. Men bare rolig, der er den ene kæmpebutik efter den anden i Svågertorp som gerne vil sælge dig nogle nye. Loftsudtag er også anderledes, de ligner miniaturestik. Igen, de kan købes overalt. Telefonstik er markant anderledes, men kan købes som enten adapter til dansk stik, eller med tilslutning til de moderne stik som i stil ligner de der sidder i netværkskabler. 504-12_sm.jpg Netværksstik er det samme.

Besvaret

Ok - undrer mig bare over at min søster i sverige siger at hun ikke kan bruge sin danske computer derovre? Men hvis stikket til internettet er anderledes - kan man vel også bare købe en "svensk" netværkskort og putte i putteren?

Besvaret

Hvis nu strømstikket er af den danske type med jordben så passer det ganske enkelt ikke i svenske stikkontakter. Alt der skal til er at man klipper/skruer det danske stik af og sætter et svensk på. Ethernet netværkskort (som vel er det man anvender i 99.9% af alle computere med netværkskort) har samme stiktype når man tilslutter det med kabel over hele verden (RJ45 hedder stikket).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...