Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle Skal have slået min airbag fra på min Skoda Octavia årgang 2004 da jeg skal have monteret en barnestol på passage forsæde. Da man ikke kan slå airbag fra med nøgle på min model så koster det mig 1200 SEK at værkstedet skal gør det for mig. Har hørt at forsikringen ikke dækker hvis airbag bliver slået fra af et ikke autoriseret Skoda værksted, da man skal udfylde et papir på at Skoda værkstedet om at det er blevet gjort samt med dette bliver det registret i den sorte boks på bilen. Er der nogle der ved om det er SANDT ELLER FALSK P.S har skrevet til mit forsikring selskab og venter svar fra dem P.S.S Vil selv koble airbag´en fra da det ikke er svært:thumbup:

Besvaret

Hvad i alverden skulle begrundelsen være for at forsikringen ikke dækker fordi airbag'en er koblet fra? Det tror jeg altså er en and. I mange biler kan de jo netop kobles fra og til i passagersiden med nøglen, netop fordi man skal koble den fra hvis man har en barnesæde dér.

Besvaret
Hej alle Skal have slået min airbag fra på min Skoda Octavia årgang 2004 da jeg skal have monteret en barnestol på passage forsæde. Da man ikke kan slå airbag fra med nøgle på min model så koster det mig 1200 SEK at værkstedet skal gør det for mig. Har hørt at forsikringen ikke dækker hvis airbag bliver slået fra af et ikke autoriseret Skoda værksted, da man skal udfylde et papir på at Skoda værkstedet om at det er blevet gjort samt med dette bliver det registret i den sorte boks på bilen. Er der nogle der ved om det er SANDT ELLER FALSK P.S har skrevet til mit forsikring selskab og venter svar fra dem P.S.S Vil selv koble airbag´en fra da det ikke er svært:thumbup:
Har du selv en tester der kan göre det ???
Besvaret
Er det letteste ikke at smide en VAGCOM på og koble det fra i computeren når der ikke er en nøgle til at gøre det med? Det fungerede glimrende med selehuskeren i min og tog cirka 5 sekunder.
Nu er det jo ikke alle der har sådan en tingest:th2:
Besvaret
Tester ??? Tror ikke du skal gører det svære ind det er.
Men hvor fedt er det at köre rundt med en aribag lampe der lyser, den piller du måske også ud :):):) Nu skal du også se efter om du også har side airbag,,,,
Besvaret

Inden i går i gang med at slå airbagen fra, så find ud af om det er lovligt først. I DK er det ulovligt, specielt hvis airbaglampen lyser. Det medfører et syn, hvis man stoppes. Til synet vil man dumpe, såfremt lampen stadigvæk lyser. Desuden opfylder bilen ikke længere "fabrikkens" kolissionssikkerhed og man kan derfor blive bedt om at fremskaffe dokumentation for at sikkerhedskravet til stadighed opfyldes. Dette er naturligvis ikke gældende for de biler hvor airbagen kan slås fra med nøgle. (EU regel)

Besvaret

I min Saab 9-3 er der ingen nøgleafbryder til airbag'en. Jeg spurgte på et tidspunkt hos Saab, om de kunne slå den fra for mig. Men ifølge ham, er det ikke lovligt i Sverige at slå airbags fra...? Det undrer mig dog lidt, da der er flere bilmodeller hvor man selv kan slå det fra.

Besvaret
Du kan selv slå den fra ved at bruge nbilens nøgle. Dette er lavet med hanblik på at du kan transportere et barn i en bagudvendt barnestol' date=' på trods af at der er monteret en airbag.[/quote'] Hvem skriver du til? Det er langt fra alle biler, der har denne nøgleafbryder. Desværre. :sad:
Besvaret

Forstår egentlig ikke hvordan det kan lade sig gøre, men min MB 350 (2005), slår automatisk airbag fra når jeg monterer en fremadvendt børnestol i forreste passagersæde!!?? I øvrigt glor alle vores svenske naboer, når de ser os danskere komme kørende med freadvendte børnestole:) Det må være lovligt at koble airbag fra.........Næsten alle svenskere på vores vej har det ene barn på forsæde i bagudvendt stol...

Besvaret
Det er det også' date='det SKAL bare gøres på et aut værksted[/quote'] Forstår så bare ikke hvorfor min gør det automatisk og min gamle Polo (årgang 2006) kunne man bruge nøglen til at deaktivere/aktivere airbag. Alle andre nyere familiebiler, burde have en af ovenstående muligheder!! Det er da totalt åndsvagt at man skal på værksted, da de fleste af os som ønsker at frakoble airbag har forskellige kørselsscenarier.
Besvaret
Forstår så bare ikke hvorfor min gør det automatisk og min gamle Polo (årgang 2006) kunne man bruge nøglen til at deaktivere/aktivere airbag. Alle andre nyere familiebiler, burde have en af ovenstående muligheder!! Det er da totalt åndsvagt at man skal på værksted, da de fleste af os som ønsker at frakoble airbag har forskellige kørselsscenarier.
Selvfølgelig må det gerne gøres med nøglen, når denne mulighed nu er der. Den er jo lavet fra producenten. Hvis man selv gør det, er det sikkert noget med at lodde modstande i, eller demontere noget. Men det ville jeg nu også heller overlade til et værksted, for en god ordens skyld. ;) Var der ISOFIX beslag eller sådan noget i Polo'en? Ellers kan det måske være ved at seleholderen registrerer at selen er i brug, men et en føler i sædet ikke kan mærke nok vægt til at det er en voksen der sidder der?
Besvaret

De regler jeg henviser til er gældende for DK, men det skulle undre mig om det samme ikke skulle gælde for SE, da reglen oprindeligt kommer fra Europa Parlamentet og Rådets Direktiv 2003/20/EF. Dog er det op til de forskellige lande at operere med hvilken højde for børn der skal gælde. Sverige har valgt en strengere fortolkning og siger at børn op til 140 cm skal side i godkendt sikkerhedsudstyr, hvorimmod i danmark gælder 135 cm. Hovedregel: Børn under 135 cm skal anvende særligt godkendt sikkerhedsudstyr, tilpasset barnets højde og vægt. Børn må ikke befordres i en bagudvendende barnestol på en passagersiddeplads med frontairbag, medmindre airbaggen er deaktiveret. Hvis du slår airbagen fra og kontrollampen lyser så vil det iflg de danske regler medføre et omsyn. Desuden er der regler for kolissinssikkerhed der skal være opfyldte. En bil der er konstrueret med airbag vil unægteligt give en bedre beskyttelse end en uden. I det øjeblik airbagen slås fra af eksempelvis et værksted, skal man efter danske regler vedlægge dok. for at bilen er ligeså sikker som da airbagen var slået til. Dette får man nok ingen producent til at sige god for, for så vil man jo kunne undvære airbagen. Jeg tror at det bedste sted man kan få svar er ved at ringe til bilprovningen og tale med en biliteknikker (ikke nogen af dem der udfører synet, men derimod den person der er med til at lave reglerne) og høre had de siger til en lysende airbag lampe og syn.

Besvaret

jeg har deaktiveret flere airbag i passager siden fordi folk skulle have en barne stol stående. Og hvis man deaktiver en airbag med vagcom lyser airbag lampen ikke konstant, det blinker dog et par gange når man starter bilen.

Besvaret

En lille modstand på 2.2 K ohm laver den ende terminering der skal til, for at airbaglampen slukker, samt med dette koble airbagen fra fysik i stikket, samt med dette er der ingen lamper der blikker når man starter bilen fortrækker denne løsning da jeg ikke stoler på værkstedet gør det rigtigt i softwaren (har set tilfælde hvor det ikke var iorden) Og tak for svaret angående forsikring, har i dag fået samme svar

Besvaret

Bare lige husk på, hvis i har jeres barns liv kært, en fraslået airbag er stadig elerktrisk forbundet med bilen, og der HAR været sager i tyskland bland andet, hvor airbagen stadig er blevet udløst, efter nøgle/værksted frakobling, og hvor barnet bliver slået ihjel ved mindre uheld.... Mit råd efter 12 år med salg og montering af bla barnestole... SÆT BARNET PÅ BAGSÆDET, er DET sikreste sted i bilen... Hvis ikke i har andre muligheder end forsædet, så få pillet stikke fra, så airbagen er mekanisk frakoblet.... Personligt ville jeg ikke risikere mit barns liv på at stole på en elektrisk kontakt... :P

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...