Jump to content

Udlejning af lejlighed i DK, bor i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Vi er et ungt par der lige er flyttet til Malmø. Min kæreste har en lejlighed København som vi har besluttet at beholde, da vi ikke kan få det vi gerne vil have for den. Vi vil leje den ud til en bekendt i 1 år. Vi har lejet en bostadret i Sverige i et år, hvorefter vi nok køber en i området. Jeg har læst på denne tråd om emnet og er kommet på nogle spørsmål der af. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=9567&highlight=fremleje 1. Når man har adresse i Sverige og ejer en lejlighed i Danmark, ses den som erhvervs lejlighed. Hvis vi får en indtægt ved at leje ud skal vi betale skat i DK. Sverige vil kræve en skat på fortjenesten, men da Danmarks skat er højere vil Danmark få skatte pengene. Er der nogen chance for at når Sverige ser lejligheden som en erhvers lejlighed og ikke får skatte pengene kun på grund af at DK har højere skat, påkræve min arbejdsgiver en regning for social bidrag (sygekasse m.m) som man hører når folk har et bijob i Sverige ved siden af fuldtids jobbet i DK. 2. Hvor meget må man årligt skrive på som forbedring/vedligeholdelse om året, uden det gælder som indtægt. 3. Et helt andet spørgsmål. Kan man få fradrag for transport med toget, hvis man har smidt sine billetter væk, men kan få en dokumentation for fremmøde fra arbejdspladsen. Tak på forhånd.

Besvaret

Dit indlæg giver næsten flere spørgsmål end jeg kan give af svar.. Men kan det virkelig godt betale sig for jer at betale skat af avancen på boligen i forhold til at sælge den skattefrit til det markedet mener den er værd lige nu? Jeg mener vil skatten I skal betale i sverige faktisk være mindre end det I skal gå ned i pris for at sælge den skattefrit? Ad. 2 - der forstår jeg ikke hvad du mener. Ad. 3 - SKAT vil kræve dokumentation for dine transportomkostninger hvis du bliver kaldt ind til "torskegilde".

Besvaret
Hej, Vi er et ungt par der lige er flyttet til Malmø. Min kæreste har en lejlighed København som vi har besluttet at beholde, da vi ikke kan få det vi gerne vil have for den. Vi vil leje den ud til en bekendt i 1 år. Vi har lejet en bostadret i Sverige i et år, hvorefter vi nok køber en i området. Jeg har læst på denne tråd om emnet og er kommet på nogle spørsmål der af. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=9567&highlight=fremleje 1. Når man har adresse i Sverige og ejer en lejlighed i Danmark, ses den som erhvervs lejlighed. Hvis vi får en indtægt ved at leje ud skal vi betale skat i DK. Sverige vil kræve en skat på fortjenesten, men da Danmarks skat er højere vil Danmark få skatte pengene. Er der nogen chance for at når Sverige ser lejligheden som en erhvers lejlighed og ikke får skatte pengene kun på grund af at DK har højere skat, påkræve min arbejdsgiver en regning for social bidrag (sygekasse m.m) som man hører når folk har et bijob i Sverige ved siden af fuldtids jobbet i DK. 2. Hvor meget må man årligt skrive på som forbedring/vedligeholdelse om året, uden det gælder som indtægt. 3. Et helt andet spørgsmål. Kan man få fradrag for transport med toget, hvis man har smidt sine billetter væk, men kan få en dokumentation for fremmøde fra arbejdspladsen. Tak på forhånd.
Du kan jo ikke bare skrive noget på, du skal have regninger på det... Og nej en seddel fra dit arbejde gælder ikke, du smider jo heller ikke pengesedler ud på gaden!!!
Besvaret

Angående togtransport, så skal man kunne dokumentere sine rejser - altså fremvise togkort eller billetter - for at få det særlige fradrag* på otte kroner pr. tur, mens man kun skal sandsynliggøre sin rejseaktivitet for at få det regulære befordringsfradrag, hvor det jo er ligegyldigt, hvordan man har transporteret sig. Hvis man har mistet sine billetter, skal man tage fradraget alligevel og se hvad der sker. * Skattekraterne havde uden tvivl en skæg dag på kontoret, da de fandt på at give taberne i togene toenhalv krone for hver togtur. De har samme syge humor som vor ven togføreren, der spørger i et proppet tog: "Er der en læge tilstede?" :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...