cbpwr Skrevet October 4, 2007 Rapporter Skrevet October 4, 2007 Hejsa. Konen skal snart føde (sat til den 15.nov). Vi har fået en blanket som åbenbart skal sendes til forsikringskassan ? Hvad er det ? -Claus-
Miriam Besvaret October 4, 2007 Rapporter Besvaret October 4, 2007 Det er jo umuligt for folk herinde at svare på, uden at vide hvad blanketten hedder, eller hvordan den ser ud, men mon ikke det har noget med børnepenge at gøre ?
Benzino Besvaret October 4, 2007 Rapporter Besvaret October 4, 2007 Hvad er det lige forsäkrinskassan er for noget? Har også en blanket liggende fra dem som jeg lagde til side da jeg troede det var noget akasse, som jeg i forvejen har i DK. Min blanket hedder "Uppgifter för registrering".
hpn Besvaret October 4, 2007 Rapporter Besvaret October 4, 2007 Hejsa. Konen skal snart føde (sat til den 15.nov). Vi har fået en blanket som åbenbart skal sendes til forsikringskassan ? Hvad er det ? -Claus- Hvis det er fra jordemoderen her i Sverige (intyg om graviditet) skal den sendes til Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.
cbpwr Besvaret October 5, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 5, 2007 Det er lige nøjagtig det den er :) Alså "Intyg om graviditet". Men hvorfor skal man sende den ind ? -cb
hpn Besvaret October 5, 2007 Rapporter Besvaret October 5, 2007 Så Försäkringskassan ved (og har bevis på) at din kone er gravid og derfor kan söge "föräldrapenning" fra to måneder för forventet födsel. Når hun er nedkommet, får hun et nyt papir af den jordemoder, som har forlöst hende, hvor der står, at hun har fået et barn. Den skal også sendes ind til samme sted.
thsk Besvaret October 5, 2007 Rapporter Besvaret October 5, 2007 Det er lige nøjagtig det den er :) Alså "Intyg om graviditet". Men hvorfor skal man sende den ind ? -cb Det er for at din kone eller du skal kunne få "föräldrapenning" fra Försäkringskassan. Men hvis det ikke er aktuellt (og i er under dansk social sikring uden indtägter i SV) behöver den ikke at sendes ind.
cbpwr Besvaret October 5, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 5, 2007 Mener I jeg skal sende det ind eller ej. Min kone har arbejdet i Sverige ca. 1 mnd, men ellers ikke. Hun må ikke arbejde i Danmark. Jeg arbejder i Danmark. Hun får ingen sociale ydelser i sverige. -Claus-
Miss W Besvaret October 5, 2007 Rapporter Besvaret October 5, 2007 Mener I jeg skal sende det ind eller ej. Min kone har arbejdet i Sverige ca. 1 mnd, men ellers ikke. Hun må ikke arbejde i Danmark. Jeg arbejder i Danmark. Hun får ingen sociale ydelser i sverige. -Claus- Hej Claus, Hvis din kone ikke er på det danske arbejdsmarked, men det svenske (som du siger), så skal hun jo have barselsdagpenge fra forsäkringskassan. Ergo, skal I sende papiret ind til dem... i udfyldt stand naturligvis ;) Smil, Winnie
cbpwr Besvaret October 5, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 5, 2007 hej fik vist formuleret det forkert. Hun har ikke arbejdet de sidste mange måneder. cb
Lasse Besvaret May 12, 2008 Rapporter Besvaret May 12, 2008 hej fik vist formuleret det forkert. Hun har ikke arbejdet de sidste mange måneder. cb Hvad fandt I ud af? Det lyd som om at din kone er i sverige med opholdskort (som min kone er), er det korrekt? Er hun her under EU-reglerne eller de nationale regler? Kan man få forældrepenning i dette tilfælde?
thsk Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Hvad fandt I ud af? Det lyd som om at din kone er i sverige med opholdskort (som min kone er)' date=' er det korrekt? Er hun her under EU-reglerne eller de nationale regler? Kan man få forældrepenning i dette tilfælde?[/quote'] Nu er det jo länge siden tråden var aktuellt, men hvis man er optaget i Försäkringskassan (fx. hvis man har arbejdet kort tid i Sverige eller har fået svensk A-kasse ELLER hverken har arbejdet i SV eller DK) så er man berettiget til Föräldrarpenning. Jeg tror, men nu er jeg ikke sikker, at hvis man er kommet til Sverige med sin ägtefälle, og han/hun har et barn (som ikke behöver at väre födt i Sverige) så kan han/hun godt få svensk föräldrarpenning. Det er underordnet om det er permanent eller 5-års opholdstilladelse man har. Jeg ved i hverttilfälde et par som på denne måde fik föräldrarpenning. Hun havde aldrig arbejdet i hverken DK eller SV. Datteren var 6 år da de flyttede til Sverige.
Lasse Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 koay lyder jo godt, er forældrepenning ikke kun i en kort periode eller er det mens barnet vokser op??
thsk Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 koay lyder jo godt' date=' er forældrepenning ikke kun i en kort periode eller er det mens barnet vokser op??[/quote'] Jeg mener at den er meget fleksibel, kan i princip tages ud som man vil, indtil barnet er 8 år. Dog maks. det der svarer til ca. 1,5 år fuldtid. Min kone er på minimumsatsen og får udbetalt ca. 4400 SEK/måned, så det er da penge.
Lasse Besvaret May 13, 2008 Rapporter Besvaret May 13, 2008 Super ! Hvor får man blanketten? Hvornår skal den indleveres?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu