Guest Supermule Skrevet October 15, 2007 Rapporter Skrevet October 15, 2007 Religiös undervisning förbjuds Först publicerad: 15 oktober 2007 03:06 Senast uppdaterad: 15 oktober 2007 09:11 Regeringen vill strama upp de religiösa friskolorna genom att totalförbjuda religiösa inslag i undervisningen. Bland annat innebär det att en biologilärare inte ska få presentera skapelseberättelsen vid sidan om evolutionsläran, uppger Dagens Nyheter. STOCKHOLM. - Eleverna måste skyddas från varje form av fundamentalism, säger skolminister Jan Björklund (fp) till tidningen. Religionsundervisningen ska vara kvar och att inleda skoldagarna med morgonbön kommer fortfarande att vara tillåtet. Men när undervisningen väl börjar är det enbart läroplanen som ska gälla. Regeringen vill också fördubbla Skolverkets kontroller av både kommunala och fristående skolor och införa ett förbud mot dolda ekonomiska bidrag. Dessutom ska skolor som missköter sig kunna stängas snabbare än vad som är möjligt i dag. De stramare reglerna kommer att vara med i den nya skollagen som presenteras nästa år.
SanneJ Besvaret October 15, 2007 Rapporter Besvaret October 15, 2007 Regeringen vill strama upp de religiösa friskolorna genom att totalförbjuda religiösa inslag i undervisningen. Sådan!:th2: (men det bliver nok svärt...)Bland annat innebär det att en biologilärare inte ska få presentera skapelseberättelsen vid sidan om evolutionsläran' date=' uppger Dagens Nyheter.[/quote']Det hörer da heller ingen steder hjemme at sammenligne de 2 ting! De kan på ingen måde sidestilles, troede kun det var i USA, de kunne väre så ubegavede:(
Mohlin Besvaret October 15, 2007 Rapporter Besvaret October 15, 2007 Så mangler vi bare at dansken ändrer faget "kristendomsundervisning" til "religionsundervisning", så de også kan begynde at vänne sig til at leve i det 21. århundrede... Den är lite märklig tycker jag. Vi hade "kristendomskunskap" i åren 1 - 3 (1968- 70) men sen skiftade det namn till "religionskunskap", där man går igenom alla de stora religionerna. Gör man inte det i Danmark?
Lynge Besvaret October 15, 2007 Rapporter Besvaret October 15, 2007 Jeg syntes nu også at ærinder noget om at det kom til at hedde religions undervisning mens jeg gik i skole, men kan sku ikke huske det helt:rolleyes: Den är lite märklig tycker jag. Vi hade "kristendomskunskap" i åren 1 - 3 (1968- 70) men sen skiftade det namn till "religionskunskap"' date=' där man går igenom alla de stora religionerna. Gör man inte det i Danmark?[/quote']
Futz Besvaret October 15, 2007 Rapporter Besvaret October 15, 2007 Jul er “haram” - nisser tilladt, men ingen engle………. Afkristningen af Sverige er langt fremskreden, men småting resterer endnu: …och julpysslet i skolan ska inte vara religiöst. Lärare i Lesjöfors oroar sig över nya instruktioner. Ska de inte få göra änglar som julpyssel, spela ett julspel som teater eller se det julspel i kyrkan som de besökt inför varje jul? – Det kommer inte gå ut några skriftliga förbud, men jag vill att de ska börja tänka över vissa inslag, säger Lena Kåräng. Inte för mycket religiösa inslag i förskolan. Om det ska pyntas inför jul bör barnen hålla sig till tomtarna men skippa änglarna. Ett teaterspel som innehåller Jesusbarnet, Maria, Josef, fåren och åsnan får inte förekomma. Det är instruktioner som förskolelärarna i Lesjöfors säger sig ha fått. Julspel i kyrkan bryter mot läroplanen http://www.nwt.se/ArticlePages/200710/05/20071005185024_200/20071005185024_200.dbp.asp
Nils Besvaret October 15, 2007 Rapporter Besvaret October 15, 2007 Ett teaterspel som innehåller Jesusbarnet, Maria, Josef, fåren och åsnan får inte förekomma. Dog kan der på særlig anmodning gives tilladelse til fremførelse af krybbespil, hvor der udelukkende forekommer får og æsler.
SanneJ Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Den är lite märklig tycker jag. Vi hade "kristendomskunskap" i åren 1 - 3 (1968- 70) men sen skiftade det namn till "religionskunskap"' date=' där man går igenom alla de stora religionerna. Gör man inte det i Danmark?[/quote']Jo, det gör man. Men det er åbenbart en stor katastrofe at få ändret "kristendomskundskab" til "religionskundskab". Hver gang det kommer på tale i folketinget, sidder der nogle mennesker og mener seriöst! at vi i så fald mister vores kultur og at det går imod den danske tradition osv. Indeholdet er dog i forvejen ikke kun kristendom og heldigvis for det, så egentlig er det misvisende at det hedder kristendomskundskab, men altså... man kan kun bräkke sig over den danske tankegang nogle gange...
Lynge Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Jeg troede sku det var lavet om for mange år siden, men så bliver det altså stadig diskuteret som dengang jeg gik i skole utroligt Jo' date=' det gör man. Men det er åbenbart en stor katastrofe at få ändret "kristendomskundskab" til "religionskundskab". Hver gang det kommer på tale i folketinget, sidder der nogle mennesker og mener seriöst! at vi i så fald mister vores kultur og at det går imod den danske tradition osv. Indeholdet er dog i forvejen ikke kun kristendom og heldigvis for det, så egentlig er det misvisende at det hedder kristendomskundskab, men altså... man kan kun bräkke sig over den danske tankegang nogle gange...[/quote']
Nils Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Jeg troede også, faget hed religion, men man kan jo blive klogere - det hedder kristendomskundskab, og det må være fordi, det er det. Jeg synes, det er o.k. at diskutere politisk, hvad der skal være i faget, og hvad det skal hedde, og nogen bidrager så til diskussionen med en virtuel brækstråle med stor spreder - det hører også med til demokratiet. :) Formålet med undervisningen i kristendomskundskab er, at eleverne erkender og forstår, at den religiøse dimension har betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og for dets forhold til andre. Stk. 2. Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng. Stk. 3. Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds. Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik på, at eleverne får forståelse af andre livsformer og holdninger. Stk. 4. Gennem mødet med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig stillingtagen og handling over for medmennesket og naturen.
splint Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Hva fae'n bliver det næste! Vil de snart forbyde kirker også? Rive dem ned fordi vi skal tilpasse os andre og ikke omvendt? Fuck, jeg kan blive så arrig
Lynge Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Jamen jeg syntes da også det er glimrende at man diskutere tingene politisk, jeg troede bare at den diskution var overstået for laaang tid siden, men åbenbart ikke;) Jeg tror rolig du kan regne med at vi for lov at beholde kirkerne, de er trodsalt en stor del af vores historie og kultur arv på godt og ondt. Plus nogle af dem bliver da også brugt en gang imellem:rolleyes: Iøvrigt syntes jeg det er fint de unge mennesker lærer om religion i skolen, for det er desværre en stor del af hvad der foregår ude i den store verden, så en viden og forståelse skader bestemt ikke. Og her tænker jeg at man lærer noget alle alle de "store" religioner. Men at lære om skabelses beretningen sidestillet med evolutionenslæren er jo at gå 500 år bagud og lære vores unge på middelalder niveau, jeg skulle mene vi er kommet lidt længere end det. Jeg troede også, faget hed religion, men man kan jo blive klogere - det hedder kristendomskundskab, og det må være fordi, det er det. Jeg synes, det er o.k. at diskutere politisk, hvad der skal være i faget, og hvad det skal hedde, og nogen bidrager så til diskussionen med en virtuel brækstråle med stor spreder - det hører også med til demokratiet. :) . Hva fae'n bliver det næste! Vil de snart forbyde kirker også? Rive dem ned fordi vi skal tilpasse os andre og ikke omvendt? Fuck, jeg kan blive så arrig
Futz Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Nu må man jo ikke glemme at kristendommen er Danmarks officielle statsreligion, folkekirken er betalt af staten og i den bliver der prædiket, ledet og serviceret af offentligt ansatte embedsmænd. Så hvorfor dette fuzz over lidt søsterreklame i et af de andre datterselskaber i firmaet staten. Så fjern den diskriminerende statsstøtte og reklame og lad Gaasbøl og halalpræsterne på Nørre og Vesterbro finasiere deres egne frikirker
malmø Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 religion Danskene og svenskene går alligevel ik op i deres religion, så jeg kan ik forstår hvorfor alle den harme over om det hedder religion undervisning eller kristendom undervisning
Zidane Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Danskene og svenskene går alligevel ik op i deres religion' date=' så jeg kan ik forstår hvorfor alle den harme over om det hedder religion undervisning eller kristendom undervisning[/quote'] Der var meget klogt sagt.:th2: Jeg læste at sted at svenskerne er folk nr.1 i verden som ikke tror på gud. De er ca.90% ateister. Danskerne lå på plads nr.4, tror jeg... Lad os lukke kirkerne i DK og åbne flere føtex og bilka... Kirkeskat? hahahaha.........
Lynge Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Jeg tror ikke der er nogen der er harme over noget, eller jeg er ihvertfald ikke, mere lidt forundret over at den samme diskution, om man skal klade det for religions undervisning eller kristendoms undervisning, har kørt i 15 år:o Zidane ja jeg vil da sætte mig selv under gruppen af ateister, men stadig ville jeg syntes det ville være æregligt at ryde vores kirker og bygge Føtex´er i stedet. De er en del af vores kultur og historie, også pynter de da meget godt i landskabet;) Danskene og svenskene går alligevel ik op i deres religion' date=' så jeg kan ik forstår hvorfor alle den harme over om det hedder religion undervisning eller kristendom undervisning[/quote']
Pede Besvaret October 16, 2007 Rapporter Besvaret October 16, 2007 Lad os lukke kirkerne i DK og åbne flere føtex og bilka... Det er da noget af det dummeste du endnu har skrevet, Zidane. Alle ved vi har indkøbs muligheder nok. Næ du - det vi mangler er PARKERINGSPLADSER. :th2:
SanneJ Besvaret October 19, 2007 Rapporter Besvaret October 19, 2007 Danskene og svenskene går alligevel ik op i deres religion' date=' så jeg kan ik forstår hvorfor alle den harme over om det hedder religion undervisning eller kristendom undervisning[/quote']Min religion? Jeg har sgu ikke nogen religion! Og netop derfor går jeg op i om det hedder kristendomsundervisning eller religionsundervisning. Jeg synes det er pinligt! at vi i det 21. århundrede pådutter den danske befolkning én religion og denne religion skal der undervises i i folkeskolen. Vi lever trods alt i et mulitetnisk samfund og selvom jeg personligt helst ville forbyde enhver form for fordummende religion, kan jeg da godt se det fornuftige i at de små poder får et indblik i verdens religioner i deres skolegang. I min verden burde pågäldende fag dog snarere hedde noget i retning af "religion, filosofi og livsanskuelse". Stat og kirke skal adskilles og det kan kun gå for langsomt!
Toft Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Min mening: Det er udelukkende svage personer/folk uden et liv, der er religiøse Fat dog at vi nu lever i år 2007, og vi ved bedre end de gjorde for 50 generationer siden! Jeg brækker mig over religion! Jeg brækker mig over gang på gang at høre en amerikaner på tv, der ikke kan fuldføre en sætning uden at sige "thank god". Jeg brækker mig over at jeg ikke kan kritisere islam, uden at skulle høre på at det er fordi jeg som dansker er racist! Kritiserer jeg de kristne, så er jeg blasfemisk, eller endda satanist! En verden uden religion, er en verden der måske har en chance for fred mellem folk. Stort set alle krige, tidligere som nuværende, er startet pga religion. Så selvfølgelig skal religion ud af skolen, og helst helt udrydes! Religion = Low life tankegang anno 2007 PS. Har ik været meget her på debatten de seneste to måneder, men kan forstå at man efterhånden ikke må have en mening om noget herinde, uden at det er synd for nogen. Men så må moderator fjerne mit indlæg, hvis det evt støder nogen her på debatten, som på den ene eller anden måde er ramt af sygdommen religion. BURN THE BOOK OF LIES!!!
Jønsson Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Min mening: Det er udelukkende svage personer/folk uden et liv, der er religiøse Fat dog at vi nu lever i år 2007, og vi ved bedre end de gjorde for 50 generationer siden! Jeg brækker mig over religion! Jeg brækker mig over gang på gang at høre en amerikaner på tv, der ikke kan fuldføre en sætning uden at sige "thank god". Jeg brækker mig over at jeg ikke kan kritisere islam, uden at skulle høre på at det er fordi jeg som dansker er racist! Kritiserer jeg de kristne, så er jeg blasfemisk, eller endda satanist! En verden uden religion, er en verden der måske har en chance for fred mellem folk. Stort set alle krige, tidligere som nuværende, er startet pga religion. Så selvfølgelig skal religion ud af skolen, og helst helt udrydes! Religion = Low life tankegang anno 2007 PS. Har ik været meget her på debatten de seneste to måneder, men kan forstå at man efterhånden ikke må have en mening om noget herinde, uden at det er synd for nogen. Men så må moderator fjerne mit indlæg, hvis det evt støder nogen her på debatten, som på den ene eller anden måde er ramt af sygdommen religion. BURN THE BOOK OF LIES!!! Enig :th2: Enhver er sin egen lykkes smed...
Paul Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 En verden uden religion' date=' er en verden der måske har en [b']chance for fred mellem folk. Stort set alle krige, tidligere som nuværende, er startet pga religion. Så selvfølgelig skal religion ud af skolen, og helst helt udrydes! Og hvis jeg forstår dit udsagn ret, så har du ikke noget imod at føre endnu en krig for at "udrydde" al religion? For du skriver jo selv, at alle krige er startet på grund af religion.
Guest Supermule Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Naturligvis........Gerne en stor én...... Så må Japan og Israel slås om hvorledes grænsen så skal gå...... Og hvis jeg forstår dit udsagn ret' date=' så har du ikke noget imod at føre endnu en krig for at "udrydde" al religion? For du skriver jo selv, at alle krige er startet på grund af religion.[/quote']
SanneJ Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Og hvis jeg forstår dit udsagn ret' date=' så har du ikke noget imod at føre endnu en krig for at "udrydde" al religion? For du skriver jo selv, at alle krige er startet på grund af religion.[/quote'] Suk! (mod dumhed kämper enhver forgäves...)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu