Nenad Skrevet October 22, 2007 Rapporter Skrevet October 22, 2007 Hejsa Jeg skal til at købe vinterdæk og skal lige have et råd. Skal man have dubbat eller udubbat? Bil: VW Passat 2.0 TFSI Stationcar Kørsel: 10.000km max i vinteren (Danmark og Sverige, mest motorvej) Last: 2 personer og en hund Jeg har kikket lidt på div. test og fundet frem til flg. Dubbat: Gislaved Nord Frost 5 Udubbat: Gislaved Soft Frost 2 Kom med for og imod div. typer dæk. På forhånd tak Nenad
Guest Supermule Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Søg på "dubbfritt+vägverket"...... http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLD_en___SE239&q=dubbfritt%2bv%c3%a4gverket
spinner Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Kommer meget an på hvor du skal køre. Hvis turen primært foregår i Skåne / Sjælland, ville jeg til hver en tid vælge udubbat. Og kører også på udubbede den ene gang i året vi er på ski-ferie længere oppe i Sverige (omkring Sälen). Jeg mener ikke, at vejret her i området overhovedet lægger op til at køre med duppede dæk. Kort fortalt kan fordelen ved duppede dæk vel gøres op i bedre vejgreb ved sne- og is-glatte veje, mod dårligere greb i alt andet føre, og lavere top-hastighed ved normalt føre. Og med antallet af dage med is og sne i vores område, kan man vist fint kompensere for det de dage ved at tilpasse hastigheden. Husk også på, at skal du køre i visse lande, er der regler for at køre med dubbede dæk ... mener ikke du må køre med dubbede i f.eks. Tyskland. My 2 cents.
Johan Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Helt sikkert uden dupp. Vi have duppede dæk sidste år og det virkede også rigtigt godt de 3 dage hvor der var sne men ellers var det bare ekstra larm... Men jeg har da 4 stk. liggende i garagen som du kan få billigt hvis du får lyst alligevel, de har kun kørt sidste vinter ca.5000-7000 km.(215/55-16):th2:
Kasper Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Pigdæk er faktisk bedst hvis der er is på vejen, dvs. sådan nogle forhold som der ofte er i Skåne. Men hvis man bare skal over broen ville jeg vælge friktionsdæk. Jeg har gode erfaringer med Vredesten wintrac 235/35/18, ved ikke hvordan de er i mindre str.
Flemming40 Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 FDM's dæktest: http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/daktest/Vinterdaek2007/205/ Teknikens Värld's dæktest: http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/vinterdackstest/2007-vinterdack-26-st-1/index.xml Så vidt jeg husker seneste nummer af Motormännens blad, hvor Teknikens Värld's dæktest er gengivet, var konklusionen, at der ikke er nogen grund til at vælge pigdæk, medmindre man forventer at køre en del på is og sne. De var i øvrigt meget (positivt) overraskede over Continental-dækkets (friktion) egenskaber - også på is og sne.
CoolAIR Besvaret October 22, 2007 Rapporter Besvaret October 22, 2007 Dubbat: Gislaved Nord Frost 5 Udubbat: Gislaved Soft Frost 2 Disse to dæk har ganske rigtigt vundet adskillige tests! De har også fået pæn omtale i sidste udgave af Auto, Motor & Sport (nr. 21). Jeg har dog ikke selv prøvet dem. Personligt ville jeg til ENHVER tid vælge friktionsdäck (odubbat) både på grund af det høje støjniveau, men også "økologisk". Man river simpelthen vejen op med dubbar! Der var for nylig en nyhed om en undersøgelse af partikelforurening pga. dubbdäck. Men nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde den... Desuden er det så sjældent at der virkelig er vejforhold hvor dubbdäck er overlegne, f.eks. isslag eller REN is (masser nord for Gävle). Men svenskerne er jo glade for dem... Nokian Hakkapeliitta får næsten altid topscore i dubb-kategorien, mens gode friktionsdäck f.eks. er Brigdestone Blizzak eller Continental Viking.
bananas Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Jeg står også og skal købe 4 nye vinterdæk. Og der er altid nogen herinde, som er klogere end mig, så nu ville jeg høre om der var nogen som havde gode råd. Det skal være i størrelsen 235/55 R 17 .. V. Det er til en Audi A8 2003 med quattro. Dækonline i Fosie har mine vinterfælge med nedslidte dæk liggende, så det bliver nok hos dem. Kørsel pr. vinter omkring 15.000 km. Det skal helt sikkert IKKE være dubdæk da jeg kommer til at køre på Autobahn med dem. Jeg har mest kig på: Vredestein Wintrac xtreme 235/55 R17 103V XL : http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendirekt.pl?details=Ordern&cart_id=84720634.5.5620&kplz=&Cookie=&language=&typ=R-119174&ranzahl=4&Breite=235&Herst=&Quer=55&Felge=17&Load=&Speed=V&weiter=0&last_sort=&kategorie=&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&dsco=21&sowigan=Wi&RunFlat= eller Continental WinterContact TS 790 V : http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendirekt.pl?details=Ordern&cart_id=84720634.5.5620&kplz=&Cookie=&language=&typ=353546&ranzahl=4&Breite=235&Herst=&Quer=55&Felge=17&Load=&Speed=V&weiter=0&last_sort=&kategorie=&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&dsco=21&sowigan=Wi&RunFlat= Jeg lægger meget vægt på så lavt støjniveau som muligt, men vil dog ikke gå for meget på kompromis med andre egenskaber. Er der andre som har gode eller dårlige erfaringer med nogen af disse dæk? (Jeg kan se, at Kasper har gode erfaringer med Vredestein Wintrac - hvor meget støjer de Kasper?) Skotten i mig vrider sig dog lidt over prisen Continental dækkene, men han skal måske bare bankes på plads? Er der evt. nogen som kan anbefale andre dæk?
Furland Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 En lille indskydelse og plus til Nokian Hakka Rsi serien! Fungerer super på begge vores biler Fabia og A4. Har reddet mig 2 gange i undvige situationer for dyr (1stk. ræv + 1 stk. vildsvin) med godt 110Km/t begge gange. Delvist vintervejgreb, dvs. koldt og på den dårlige side af 0 grader. Det er jo Finsk, så de har vel lidt ringere forhold end os "semi-syd-europæer" :-) www.nokian.se
Guest Supermule Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Du burde nok kigge efter en TS810 godkendt til V=240 KM/T..... Det er et fantastisk dæk..... Jeg kører selv på Dunlop Wintersport i 225/45/18.... Et supergodt dæk med super aquaplanings egenskaber.... Jeg står også og skal købe 4 nye vinterdæk. Og der er altid nogen herinde, som er klogere end mig, så nu ville jeg høre om der var nogen som havde gode råd. Det skal være i størrelsen 235/55 R 17 .. V. Det er til en Audi A8 2003 med quattro. Dækonline i Fosie har mine vinterfælge med nedslidte dæk liggende, så det bliver nok hos dem. Kørsel pr. vinter omkring 15.000 km. Det skal helt sikkert IKKE være dubdæk da jeg kommer til at køre på Autobahn med dem. Jeg har mest kig på: Vredestein Wintrac xtreme 235/55 R17 103V XL : http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendirekt.pl?details=Ordern&cart_id=84720634.5.5620&kplz=&Cookie=&language=&typ=R-119174&ranzahl=4&Breite=235&Herst=&Quer=55&Felge=17&Load=&Speed=V&weiter=0&last_sort=&kategorie=&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&dsco=21&sowigan=Wi&RunFlat= eller Continental WinterContact TS 790 V : http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifendirekt.pl?details=Ordern&cart_id=84720634.5.5620&kplz=&Cookie=&language=&typ=353546&ranzahl=4&Breite=235&Herst=&Quer=55&Felge=17&Load=&Speed=V&weiter=0&last_sort=&kategorie=&Ang_pro_Seite=20&sort_by=&gesanzeige=&rf=&Transport=P&tyre_for=&dsco=21&sowigan=Wi&RunFlat= Jeg lægger meget vægt på så lavt støjniveau som muligt, men vil dog ikke gå for meget på kompromis med andre egenskaber. Er der andre som har gode eller dårlige erfaringer med nogen af disse dæk? (Jeg kan se, at Kasper har gode erfaringer med Vredestein Wintrac - hvor meget støjer de Kasper?) Skotten i mig vrider sig dog lidt over prisen Continental dækkene, men han skal måske bare bankes på plads? Er der evt. nogen som kan anbefale andre dæk?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu