splint Skrevet October 25, 2007 Rapporter Skrevet October 25, 2007 ErhvervsAvisen 24. oktober 2007, 1. sektion, side 52 "Det er en meget positiv nyhed," siger Øresundsbro Konsortiets direktør om udsigten til ti minutters drift fra 2008 Af Carsten Legaard fordobling DSB har nu bestemt sig for at forsøge at køre med tog over Øresundsbron hvert tiende minut i myldretiderne. Det betyder, at kapaciteten fordobles morgen og aften, hvor togene nu er overfyldt med især pendlere. "Vi håber at kunne gennemføre det fra årsskiftet, for behovet er stort," siger Ove Dahl Kristensen, underdirektør i DSB . Initiativet støttes af Skånetrafikken. "Det er en meget glædelig besked," siger Øresundsbrons administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer. Hun påpeger, at der er rigelig plads til flere tog på Øresundsbron. Ved optimal driftsplanlægning - det vil sige ingen godstog i myldretiderne - kan 15-17 tog i timen passere Øresundsbron i hver retning. I dag passerer der kun tre Øresundstog og højst ét godstog i timen samt et par X2000-tog om dagen. "Som ejere af jernbanen er en bedre udnyttelse af kapaciteten noget, vi på Øresundsbron hilser velkommen og ser som en succes for regionens fortsatte udvikling. Det er forkert at have uudnyttet infrastruktur, når der er efterspørgsel, og dette kommer som en meget positiv overraskelse." De ekstra tog vil ikke køre helt til Malmö Centralstation, men vil vende på Svågertorp station , hvor mange pendlere til København stiger på. Der er også rigeligt med parkeringspladser i tilslutning til netop denne station . DSB har planer om tre ekstra tog om morgenen og tre om eftermiddagen. Der er imidlertid stadig nogle hindringer. "Vi har ganske vist et overskud af Øresundstog, men problemet er, at de tit går i stykker og skal på værksted for at blive repareret. En anden hindring er, at de svenske jernbanemyndigheder skal give os tilladelse til at køre," siger Ove Dahl Kristensen. Ifølge Øresundsbro Konsortiets beregninger vil flaskehalsproblemet i togtrafikken vokse hurtigt. Passagertrafikken med tog ventes at vokse fra 21.000 passagerer om dagen til 43.000 daglige passagerer om ti år. For at klare det tryk kræves det, at jernbanekapaciteten i Sverige og Danmark udbygges, ellers opstår der kapacitetsproblemer på jernbanenettet i Skåne, ved Københavns Lufthavn og på jernbanelinjerne i det centrale København.
Skaanebo Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Kun tre ekstra tog morgen og tre ekstra tog om eftermiddagen!? Det er jo slet ikke nok til at gøre nogen større forskel:thumbdown
Anansie Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Øøøøv.. De kunne godt køre helt til Malmö.. Jeg personligt får slet ingen glæde af det så, og der er allerede rigtig mange med fra Malmö C.. Så godt de kan få det til at lyde, og så skuffet man kan blive.. Nå men sådan er det jo bare.. Vi kan ikke vinde hver gang.. :(
Skaanebo Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Hvis du bor i Oxie, som der står i din profil, burde Svågertorp vel være nærmere end Malmö Centralstation? Der går som bekendt også busser til Svågertorp.
Madsen Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Kun tre ekstra tog morgen og tre ekstra tog om eftermiddagen!? Det er jo slet ikke nok til at gøre nogen større forskel:thumbdown Ja, jeg havde forstået det som tog hvert 10. minut, men det åbenbart på udvalgte afgange... Tror ikke det kommer til at hjælpe særlig meget... De kan i forvejen ikke sørge for rettidige tog hvert 20. minut, så hvordan skulle de klare at køre med rettidige tog hvert 10. minut? Det lyder måske meget bedre, men ét forsinket tog, og vi er tilbage til et overfyldt tog ved næste afgang... Tænk at starte rygter om tog hvert 10. minut og så er det på udvalgte afgange? Dét er godt nok lavt at give pendlerne sådan et håb for fremtiden... Øøøøv.. De kunne godt køre helt til Malmö.. Jeg personligt får slet ingen glæde af det så, og der er allerede rigtig mange med fra Malmö C.. Så godt de kan få det til at lyde, og så skuffet man kan blive.. Nå men sådan er det jo bare.. Vi kan ikke vinde hver gang.. :( Der er noget med at Malmö C ikke har kapaciteten til at have flere tog igennem... Jeg synes også det er lidt tosset, men det er nok også farvet af, at jeg heller ikke får gavn af det... ( skal nok opleve alle de spændende togskift der bliver i Svågertorp...) Der er nemlig rigtig mange mennesker med fra Centralen, så det ville gavne mere med flere tog derfra, men sådan ser det desværre ikke ud til at blive...
Anansie Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Hvis du bor i Oxie' date=' som der står i din profil, burde Svågertorp vel være nærmere end Malmö Centralstation? Der går som bekendt også busser til Svågertorp.[/quote'] Ikke i forhold til hvor jeg bor i Oxie.. Jeg tager lokaltoget til Malmö og retur, da busserne til Svågertorp slet ikke kører i nærheden af hvor jeg bor.. Så derfor jeg tuder lidt! :o Og til Madsen: Okay.. Ja.. Det giver jo mening.. Der skal køre mange tog fra centralen.. Selvom det er ærgeligt for os der ikke får gavn af det..
MC Manden Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Ja, jeg havde forstået det som tog hvert 10. minut, men det åbenbart på udvalgte afgange... Tror ikke det kommer til at hjælpe særlig meget... De kan i forvejen ikke sørge for rettidige tog hvert 20. minut, så hvordan skulle de klare at køre med rettidige tog hvert 10. minut? Jo, det kommer helt klart til at hjælpe. En af grundene til at det er forsinket er jo at det tager tusind år at få alle ombord på bl.a. Svågertorp og endnu flere der skal af på Ørestaden. Og, selvom de ikke er rettidige, så kan der vel næppe være længere imellem togene ? Jeg synes også det er lidt tosset, men det er nok også farvet af, at jeg heller ikke får gavn af det... ( skal nok opleve alle de spændende togskift der bliver i Svågertorp...) Der er nemlig rigtig mange mennesker med fra Centralen, så det ville gavne mere med flere tog derfra, men sådan ser det desværre ikke ud til at blive... Jeg er helt sikker på du vil få gavn af det. Togene kan komme hurtigere afsted når de ikke er så proppede, specielt fra Hovedbanen, men også om morgen fra Svågertorp. Jeg vil da helt klart gå efter de tog som kun kører til/fra Svågertorp, både for at lette det for alle der kommer fra Centralen, men også for at ha' en mulighed for at sidde ned....
Madsen Besvaret October 25, 2007 Rapporter Besvaret October 25, 2007 Jo, det kommer helt klart til at hjælpe. En af grundene til at det er forsinket er jo at det tager tusind år at få alle ombord på bl.a. Svågertorp og endnu flere der skal af på Ørestaden. Og, selvom de ikke er rettidige, så kan der vel næppe være længere imellem togene ? Jeg er helt sikker på du vil få gavn af det. Togene kan komme hurtigere afsted når de ikke er så proppede, specielt fra Hovedbanen, men også om morgen fra Svågertorp. Jeg vil da helt klart gå efter de tog som kun kører til/fra Svågertorp, både for at lette det for alle der kommer fra Centralen, men også for at ha' en mulighed for at sidde ned.... Efter hvad jeg oplever om morgenen, så er det ikke passagerne på Svågertorp der er med til at forsinke togene, men primært alt andet der kan gå galt. Ved Svågertorp tager det nogle minutter, men det er ikke det der bidrager til de store forsinkelser, efter min oplevelse... Jo, på dage hvor det regner og vejret er dårligt, kan det tage 1-2 minutter længere fordi der er en del der ( forståeligt nok ) står inde ved trapperne for ikke at fryse eller blive våde... Jeg oplever at de fleste forsinkelser starter inde ved Centralen, hvor toget ikke kommer afsted til rette tid, af alverdens underlige årsager... Tror det jeg mest vil mærke til det, vil være, at togene måske ikke vil være så fyldte fra Svågertorp, men jeg skal stadig afsted ti minutter før til centralen for at være sikker på at få en siddeplads efterhånden, da der efterhånden er ved at være rigtig mange passagere med derindefra... Jeg glæder mig dog temmelig meget til at se DSB's fortolkning af "om morgenen og om aftenen og myldretiden"...
MC Manden Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Efter hvad jeg oplever om morgenen' date=' så er det ikke passagerne på Svågertorp der er med til at forsinke togene, men primært alt andet der kan gå galt. Ved Svågertorp tager det nogle minutter, men det er ikke det der bidrager til de store forsinkelser, efter min oplevelse... [/quote'] Jeg har pendlet på motorcykel indtil for 1½ uge siden.... Nu er jeg tilbage i toget. Jeg har allerede oplevet at måtte vente på næste tog fordi det der ankom fra Centralen simpelthen var for fyldt ! Efter 1½ uge har jeg endnu ikke været med et eneste tog der kørte til tiden Pendler bil købes !
credde Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Pendler bil købes ! Du har da lige købt en færge af en bil :p
ulmus Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Øøøøv.. De kunne godt køre helt til Malmö.. Jeg personligt får slet ingen glæde af det så, og der er allerede rigtig mange med fra Malmö C.. Så godt de kan få det til at lyde, og så skuffet man kan blive.. Nå men sådan er det jo bare.. Vi kan ikke vinde hver gang.. :( Prøv engang at stå på toget på Svågertorp - der er toget allerede fyldt op, så med den nye ordning har alle vi, der står på der, en chance for at få en siddeplads. Det er vel retfærdigt nok? ;)
Anansie Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Prøv engang at stå på toget på Svågertorp - der er toget allerede fyldt op' date=' så med den nye ordning har alle vi, der står på der, en chance for at få en siddeplads. Det er vel retfærdigt nok? ;)[/quote'] Helt sikkert Ulmus! :) Men tror nu heller ikke der ville være lige så mange med toget fra Malmö hvis de kørte lidt oftere, og så ville pladsproblemet måske også blive mindre.. Men hvem ved.. Man kan altid gisne.. Det finder vi jo ikke ud af.. Men som det før er antydet fik en masse af os bare et håb om lidt bedre togdrift efter de udmeldinger om 10 minutters drift man havde hørt, og derfor skuffelsen også kommer.. :o
Sune Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 At flere tog giver færre passagerer med hver enkelte tog... noget af en teori ;-) Spøg til side, der er masser af muligheder for at dette kan lette din hverdag. Flere mennesker tager til Svågertorp og står på frem for Centralen, idet der er flere forbindelser - og bingo så er der plads til dig. Færre mennesker skal på dit tog på Svågertorp, så du slipper for at have en røv lstående lige ved siden af dit hoved hele vejen over broen. Færre mennesker skal på dit tog på Svågertorp, dørerne lukker hurtigere og toget kører til tiden. Færre mennesker vil med Malmö C toget på tilbagevejen, så du kan få en siddeplads. Og endda en sideplads uden en røv i øjenhøjde. Find selv på flere......
Anansie Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Jeps.. Ingen tvivl om det.. Grunden til jeg "piver" er nu heller ikke pladsmangel. Jeg er som regel heldig nok til at få en siddeplads, så det skal jeg ikke klage over.. Mit problem er at mit lokaltog i myldretiden kun kører en gang hver halve time, og i ikke-myldretiden kun kører en gang i timen, hvilket ofte resulterer i en masse ventetid på Malmö Central (mest på hjemturen), da lokaltoget lige er kørt, når det øresundstog, jeg kan nå i forhold til hvornår jeg har fri, kommer til centralen.. Ved 10 minutters drift ville jeg kunne nå mit lokaltog, og ville dermed ikke skulle stå og vente op i mod en time på mit lokaltog.. Desuden har jeg problemer om morgenen, når mit lokaltog er forsinket, da jeg kun har 7 minutter til at skifte, på centralen. Når det er forsinket og jeg ikke når det øresundstog jeg skal med, skal jeg vente 20 minutter mere, hvilket ikke gør mig det store.. Jeg har planlagt det sådan at jeg stadig med nød og næppe kan nå til undervisning, selvom jeg først kommer med det næste tog. Men.. Når det næste øresundstog så også er forsinket, kan jeg ikke nå min undervisning (og det er sket nogle gange nu), og derfor ville 10 minutters drift være rigtig lækkert, for så burde jeg være dækket så meget ind, at jeg når til min undervisning, og dermed ville jeg slippe for en masse unødig stress.. Og ja.. Jeg piver sq sikkert lidt for meget, men man har vel lov at blive skuffet når man havde hørt om 10 minutters drift, og havde håbet at de fleste problemer dermed var løst, for derefter at finde ud af, at det for mit vedkommende var irrelevant. :) Så deri det hele ligger! :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu