Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er blevet tilbudt 2 års udstationering af mit firma, aflønnet lokalt, dvs. ingen skattepligt til Danmark eller Sverige. Nu vil jeg jo så gerne udleje min bostättsrätt, men vil jeg blive beskattet af dette i Sverige ? Det skal lige siges at udstationeringen er uden for EU så derfor heller ingen fradrag for udenlandske lån (svenske lån). Hvorledes vil man forholde sig til en udlejningspris som er højere end 'huslejen' ? Jeg bor i en lejlighed hvor "andelen" er ret høj, til gengæld er hyren ret billig. Jeg har ikke tænkt mig, at en evt. lejer kun skulle betale for hyren, da jeg måske ikke syntes det er helt rimligt at betale 2800kr for +100kvm.

Besvaret
Hvorledes vil man forholde sig til en udlejningspris som er højere end 'huslejen' ? Jeg bor i en lejlighed hvor "andelen" er ret høj' date=' til gengæld er hyren ret billig. [/quote'] Det virker på samme måde som i Danmark, hvis du sätter huslejen höjere end en tilsvarende lejerbolig koster, kan "hyresnämnden" påkräve dig at tilbagebetale x antal kroner til din fremlejer. Det er uden betydning hvilke lån du har i boligen eller hvad din reelle bostadsrätts avgift er. Husk at du skal söge om foreningens godkendelse för du fremlejer. Du skal beskattes (30 %) af det belöbet som overstiger de reelle udgifter du har på lejligheden. Eftersom du ikke har nogle andre indtägter at modregne, vil jeg mene at du godt kan få fradrag for dine lån. Der er også ett "schablon-avdrag" på 8000 (hvis jeg ikke husker forkert) når du beregner fremlejeindtägten, . Så alt i alt vil jeg mene at det ikke bliver til mange kroner du skal betale i skat.
Besvaret
Det virker på samme måde som i Danmark, hvis du sätter huslejen höjere end en tilsvarende lejerbolig koster, kan "hyresnämnden" påkräve dig at tilbagebetale x antal kroner til din fremlejer. Det er uden betydning hvilke lån du har i boligen eller hvad din reelle bostadsrätts avgift er.
Det er jo i princippet rigtigt, men ikke særlig fair hvis man nu har betalt 2.5 mill. for bostättsratten og har en månedlig hyre på 1000kr. I mit tilfælde er det nu ikke så ekstremt, men jeg har sandelig ikke tænkt mig at udleje 102kvm for 2800kr :rolleye:
Besvaret
Du må netop gerne sætte lejen til hvad en tilsvarende hyresrätt koster - du må bare ikke tage overpris.
Er du sikker på det? Synes bestemt jeg har læst om en gut fra nordsverige der blev dømt til at betale penge tilbage fordi huslejen var højere end afgiften. Det var en lejlighed med afgift på 500.- og høj pris. Men han måtte ikke tage mere end 500.- alligevel
  • 2 months later...
Besvaret

Hmm...

Nu vil jeg jo så gerne udleje min bostättsrätt...
Må du det - udleje? Min svenske nabo bliver "ved med" at sige, at det må man som udgangspunkt ikke. Det handler om, at ejeren selv skal bo i lejligheden - og midlertidigt (max eet år) må udleje, men jeg har ikke kunnet finde noget om det...
Besvaret

Ja, det er jeg helt sikker på - og nej, man har ikke som udgangspunkt lov til at udleje sin bostadsrätt - det kræver en tilladelse i brf, som normalt gives for en kortere periode på højst 2 år i tilfælde af fx midlertidig udstationering, studier i en anden by eller lignende

Besvaret

Du kan leje lejligheden ud til markedspris for en lignende udlejningslejlighed. F.eks. 7000 kroner. (Jeg ved ikke, præcis hvor lejligheden ligger osv). Du må ikke tage overhyre. Du kan tage ekstra leje for møbler, men det er så også en ekstra risiko, du tager. Den, der lejer en fremlejet lejlighed, er jo typisk af en eller anden grund forhindret i at købe / leje sin egen lejlighed, og henvist til andenhåndsmarkedet. Tænk på, at lejeren kan føle sig ''røvrendt'' og ikke ser efter lejligheden og dine møbler så godt, hvis han / hun føler, at du tager en ågerleje for at tjene penge på deres situation. Du får en bedre lejer, og måske i hele din udlandsperiode, hvis du tager en rimelig leje. Du skal søge om at leje ud i andra hand, fremleje, hos bestyrelsen. Sørg for, at du begrunder det med, at du er udstationeret udenlands. Det er omstændigheder, de ikke kan nægte. Derimod kan de kræve, at du søger igen med faste intervaller, typisk en gang om året. Tænk på, at du hæfter for din afgift når du er bortrejst. Hvis lejeren ikke betaler, hænger du på den. Se medlemmerne i bestyrelsen som medspillere i den her sammenhæng, og ikke som modspillere. Tænk på, at det vil være dem, der rent fysisk befinder sig i nærheden af din investerede ''formue'', hvis der opstår problemer med din lejer og din lejlighed.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...