Juff Skrevet November 19, 2007 Rapporter Skrevet November 19, 2007 Tjenare..... Har prøvet at søge lidt, men vil så gerne et svar fra nogle af jer boligeksperter <<=----- "fedterøvsrose" Vi har boet i vores bostadsrätt lejlighed i snart 5 år, og vil gerne flytte til et størrere bostadsrättradhus, med en noget højere månedsafgift / totale månedsomkostninger... Vi regner med at kunne få mere for vores bostadsrätt, end den nye koster ...... bliver vi så beskattet af de xxx kr der er i difference :( ? og er det 30 % .... ? Vi kommer jo til at sidde for meget mere om måneden, desuden skal der nok renoveres lidt...... Må må kunne undgå det
Nils Besvaret November 19, 2007 Rapporter Besvaret November 19, 2007 Tjenare..... Har prøvet at søge lidt, men vil så gerne et svar fra nogle af jer boligeksperter <<=----- "fedterøvsrose" Vi har boet i vores bostadsrätt lejlighed i snart 5 år, og vil gerne flytte til et størrere bostadsrättradhus, med en noget højere månedsafgift / totale månedsomkostninger... Vi regner med at kunne få mere for vores bostadsrätt, end den nye koster ...... bliver vi så beskattet af de xxx kr der er i difference :( ? og er det 30 % .... ? Vi kommer jo til at sidde for meget mere om måneden, desuden skal der nok renoveres lidt...... Må må kunne undgå det Jeg forudsætter, at det sker til næste år. Skatteprocenten er 22 af gevinsten, altså forskellen på, hvad boligen kostede og hvad den bliver solgt for minus omkostninger. Hvis den nye bolig er billigere end den foregående begrænser det muligheden for skatteudsættelse. Forbedring og ombygning af den nye bolig kan lægges til anskaffelsessummen.
Juff Besvaret November 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 19, 2007 Tak for det Nils.. Lad os så sige at vi gav 550000 sek og vi nu får 900000. Difference 350000. Skal skattefar så have 350000 - 22% = 77000 sek ? Du nævner udsættelse, kan du uddybe det ? Jeg er helt blank her :)
Nils Besvaret November 19, 2007 Rapporter Besvaret November 19, 2007 Tak for det Nils.. Lad os så sige at vi gav 550000 sek og vi nu får 900000. Difference 350000. Skal skattefar så have 350000 - 22% = 77000 sek ? Du nævner udsættelse, kan du uddybe det ? Jeg er helt blank her :) Ja. Fra differencen kan trækkes diverse omkostninger. Udsættelse, uppskov = ikke betale alligevel, men måske senere. :)
Juff Besvaret November 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 19, 2007 Takker...... Så har jeg også lært noget i dag :D
Juff Besvaret November 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 19, 2007 Men du Nils Hvor længe er den udsættelse typisk, er det indtil man sælger det nye hus eller ? PS. PM er også muligt :o
Nils Besvaret November 19, 2007 Rapporter Besvaret November 19, 2007 Men du Nils Hvor længe er den udsættelse typisk, er det indtil man sælger det nye hus eller ? Man kan blive ved med at udsætte til dommedag, så længe man er ejer af en bolig. Dog er der et maksbeløb på 1,6 millioner. Noget andet er så, at reglerne bliver lavet om med korte mellemrum. Og så må jeg lige korrigere mig selv, for jeg skrev ud fra gamle regler før om at flytte til billigere bolig. Fra nytår gælder, at hvis for eksempel den nye bolig er 200.000 billigere end den gamle (efter al læggentil og trækkenfra), så skal man betale skat af 200.000. Altså: Hvis man får en gevinst på 500.000, så får man kun udsættelse med 300.000, men må betale 22 procent af de 200.000, hvis den nye bolig er 200.000 billigere end den gamle.
Juff Besvaret November 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret November 19, 2007 juhuuuuu :) Tak Nils.... Jeg fik netop det her tilsendt af mægleren omkring nogle nye regler. Det står nemlig det samme... :D Nu kan jeg snart give gode råd om uppskov...
Merkur Besvaret November 23, 2007 Rapporter Besvaret November 23, 2007 Skatteprocenten er 22 af gevinsten, altså forskellen på, hvad boligen kostede og hvad den bliver solgt for minus omkostninger. Er det vedtaget at ændre fra 20 til 22 %? Hvordan med rentetilskrivning på uppskovsbeløbet som det også er foreslået - blev dette til noget?
Nils Besvaret November 24, 2007 Rapporter Besvaret November 24, 2007 Er det vedtaget at ændre fra 20 til 22 %? Hvordan med rentetilskrivning på uppskovsbeløbet som det også er foreslået - blev dette til noget? Selve vedtagelsen i Riksdagen er jo blot en formalitet. Om det er på plads ved jeg ikke sikkert, men reglerne bliver som senest beskrevet med 22 procent og en halv procents årlig rente på den udsatte gevinst, "uppskovsbeloppet", og træder i kraft med virkning fra nytår.
bananas Besvaret November 24, 2007 Rapporter Besvaret November 24, 2007 Selve vedtagelsen i Riksdagen er jo blot en formalitet. Om det er på plads ved jeg ikke sikkert' date=' men reglerne bliver som senest beskrevet med 22 procent og en halv procents årlig rente på den udsatte gevinst, "uppskovsbeloppet", og træder i kraft med virkning fra nytår.[/quote'] Jeg læste i bladet Private Affärrer at de 0,5 % i rente tages ud fra HELE uppskovsbeløbet og ikke bare den del man skylder i skat, så det er nærmest en form for finansielt optisk bedrag kun at snakke om 0,5%. Et eksempel.: Der sælges et hus med en gevinst på 1 mio SEK som der søges uppskov på. Den skyldige skat som der udsættes er 220.000 SEK. Den årlige rente er på 0,5% men tages af hele millionen og bliver dermed 5000 SEK. Sættes dette i forhold til den reelle gæld på 220.000 SEK svarer det til en rente på 2,27...% (i.e. =5000/220000). Siden denne rente ikke giver fradragsret ligesom rente i banken går den almindelige svensker også glip af de 30& fradragsret i anden indkomst (32%, hvis han/hun arbejder i danmark). Dermed svarer de 0,5% i uppskovsrente i realiteten til en før skat rente i banken på ca. 3,25% (i.e.= 2,27..%/(1-0,3)) og ca. 3,34% hvis man arbejder i Danmark (i.e. = 2,27..%/(1-0,32)). Det er stadig mere fordelagtigt end det man kan låne til i banken p.t., hvis man valgte bare at betale skatten med det samme og gøre det næste huslån lidt større - men fordelen er ikke særlig stor mere.
Futz Besvaret November 26, 2007 Rapporter Besvaret November 26, 2007 Kære Nils et al 1.) Hvilke omkostninger kan trækkes fra ens gevinst udover mæglerudgifter ? kan eks.vis. - lagfart (fra da man købte det) - Inteckning/pantebrevsudgifter som man fik ved købet trækkes fra ? 2.) Hvornår skal man betale pengene
Merkur Besvaret November 26, 2007 Rapporter Besvaret November 26, 2007 Jeg læste i bladet Private Affärrer at de 0,5 % i rente tages ud fra HELE uppskovsbeløbet og ikke bare den del man skylder i skat, så det er nærmest en form for finansielt optisk bedrag kun at snakke om 0,5%. Et eksempel.: Der sælges et hus med en gevinst på 1 mio SEK som der søges uppskov på. Den skyldige skat som der udsættes er 220.000 SEK. Den årlige rente er på 0,5% men tages af hele millionen og bliver dermed 5000 SEK. Sættes dette i forhold til den reelle gæld på 220.000 SEK svarer det til en rente på 2,27...% (i.e. =5000/220000). Siden denne rente ikke giver fradragsret ligesom rente i banken går den almindelige svensker også glip af de 30& fradragsret i anden indkomst (32%, hvis han/hun arbejder i danmark). Dermed svarer de 0,5% i uppskovsrente i realiteten til en før skat rente i banken på ca. 3,25% (i.e.= 2,27..%/(1-0,3)) og ca. 3,34% hvis man arbejder i Danmark (i.e. = 2,27..%/(1-0,32)). Det er stadig mere fordelagtigt end det man kan låne til i banken p.t., hvis man valgte bare at betale skatten med det samme og gøre det næste huslån lidt større - men fordelen er ikke særlig stor mere. Lige præcis, og i øvrigt præcis som jeg beskrev i en anden tråd, så vil den nye rentetilskrivning til 0,5 % på det skatteskyldige beløb, lige præcis inflationssikre beløbet. Det vil dog som også bananas skriver, stadig være mere fordelagtigt end at låne pengene i banken - men ikke så meget.
Nils Besvaret November 26, 2007 Rapporter Besvaret November 26, 2007 Kære Nils et al 1.) Hvilke omkostninger kan trækkes fra ens gevinst udover mæglerudgifter ? kan eks.vis. - lagfart (fra da man købte det) - Inteckning/pantebrevsudgifter som man fik ved købet trækkes fra ? 2.) Hvornår skal man betale pengene Ja, lagfart og udgift til oprettelse af pantebrev kan trækkes fra - eller om man vil lægges til købsprisen på huset før man trækker det fra salgsprisen. Ellers er det jo good ol' forbedringer og tilbygning, der kan fratrækkes/tillægges. Man kan jo vente med at betale indtil året efter, når man får den endelige opgørelse af sin slutskat, men så løber der renter på. Hvilke datoer, der gælder, og hvad rentesatsen er, ved jeg ikke. :)
Futz Besvaret November 27, 2007 Rapporter Besvaret November 27, 2007 Ja' date=' lagfart og udgift til oprettelse af pantebrev kan trækkes fra - eller om man vil [i']lægges til købsprisen på huset før man trækker det fra salgsprisen. Ellers er det jo good ol' forbedringer og tilbygning, der kan fratrækkes/tillægges. Man kan jo vente med at betale indtil året efter, når man får den endelige opgørelse af sin slutskat, men så løber der renter på. Hvilke datoer, der gælder, og hvad rentesatsen er, ved jeg ikke. :) Super - tak
Sali1987 Besvaret December 8, 2007 Rapporter Besvaret December 8, 2007 Man kan blive ved med at udsætte til dommedag, så længe man er ejer af en bolig. Dog er der et maksbeløb på 1,6 millioner. Noget andet er så, at reglerne bliver lavet om med korte mellemrum. Og så må jeg lige korrigere mig selv, for jeg skrev ud fra gamle regler før om at flytte til billigere bolig. Fra nytår gælder, at hvis for eksempel den nye bolig er 200.000 billigere end den gamle (efter al læggentil og trækkenfra), så skal man betale skat af 200.000. Altså: Hvis man får en gevinst på 500.000, så får man kun udsættelse med 300.000, men må betale 22 procent af de 200.000, hvis den nye bolig er 200.000 billigere end den gamle. Kan man stadig nå at købe en billigere lejlighed og dermed spare skatten? :D
Nils Besvaret December 8, 2007 Rapporter Besvaret December 8, 2007 Kan man stadig nå at købe en billigere lejlighed og dermed spare skatten? :D Vød?? Man sparer ikke skatten, men kan eventuelt udsætte den. Man bliver straksbonnet for at gå ned i boligstandard både i år og til næste år. Men alt andet lige og intuitivt: En person, der flytter til en billigere bolig, skal gøre det før nytår, hvis boligerne i snit koster over en million og efter nytår, hvis boligerne ligger under en million. :o
Sali1987 Besvaret December 9, 2007 Rapporter Besvaret December 9, 2007 Vød?? Man sparer ikke skatten, men kan eventuelt udsætte den. Man bliver straksbonnet for at gå ned i boligstandard både i år og til næste år. Men alt andet lige og intuitivt: En person, der flytter til en billigere bolig, skal gøre det før nytår, hvis boligerne i snit koster over en million og efter nytår, hvis boligerne ligger under en million. :o Hermed fattet :th2: tak for hjælpen
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu