cbpwr Skrevet December 8, 2007 Rapporter Skrevet December 8, 2007 Hejsa. Får i øjeblikket min konens fradrag, men nu skal hun bruge det selv da hun er på "forældrepenning". Men kan det overhoved betale sig ? Så vidt jeg kan se på de svenske hjemmesider er "forældrepenning" på ca. 3000-4000sek pr mnd før skat. Hendes personfradrag er 2008 på 41000. Er det bare mig, men jeg synes det ser ud som om det overhoved ikke kan svare sig at få "forældrepenning", når jeg i øjeblikket slipper 41000/12 = ca. 3400dkr billigere i skat. Kan man vælge at jeg stadig får hendes fradrag, og hun betaler fuld skat af forældrepenning i sverige, uden hendes fradrag ? Nogle experter?
Mc.Kinnell Besvaret December 8, 2007 Rapporter Besvaret December 8, 2007 Hvordan hænger det sammen ? Din kone får foräldrapenning fra SE og vil bruge hendes Danske personfradrag her - Kan man det ??? Troede at det danske personfradrag kun kunne bruges til fradrag i DK. Men det skulle da være muligt at få hendes personfradrag - uanset om hun har det eller ej betaler hun jo fuld skat - fradraget bliver jo først medregnet under skattedeklartionen så hun ville i så fald få penge tilbage når skatten i SE er færdigt regnet. Föräldrapenning afhænger af hvor meget du har tjent - hvor mange dage du vælger at tage ud det første år du går hjemme om det er sgi dage du bruger eller om det er de 90 dage du får kylet i nakken til 180 om dagen. Fuldskat i sverige er jo ikke SÅ meget kun 30,50% hos os. Og nej jeg er ikke ekspert.
cbpwr Besvaret December 8, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret December 8, 2007 prøver lige at formulere mig lidt bedre. Min kone skal have forældrepenning fra Sverige, hun har ikke ophold+arb tilladelse i Danmark, så vi har valgt at hun skal have alle de dage man kan få forældre penning i SE. Vi starter med en periode på 365dage. Jeg har hos skat fået lavet det sådanne (for 3-4mnd siden) at jeg fik hendes fradrag også. Det er jo fint nok, men nu kan jeg vel ikke både få hendes fradrag (ægtefælde) fordi hun jo selv skal bruge det her i Sverige. Men måske kunne man vælge at betale skat uden fradrag i sverige, og så jeg beholder hendes fradrag. Det er min kone som får forældrepenninge, og da hun ikke har arbejdet eller fået nogle somhelst soc. ydelser i sverige i 2007, er det vel fint nok. Hun arbejdede en mnd i 2006 i sverige og har også betalt skat af den indtægt samtidig med fik vi skat tilbage, for et par mnd siden vil jeg tro det var. Gør min indtægt indflydelse på hendes forældre penninge ? hun står kun på blanketten, jeg står ikke nævnt. Men jeg tror det jeg bør gøre er at tale med skat øresund, og høre hvad jeg skal gøre og om de har indregnet min kones fradrag i mit nyeste skattekort. Hvis de har det er det jo bare at slette det igen, og så bruger hun sit fradrag i sverige til forældrepenningen. Håber det er mere forståeligt nu. -cb-
hpn Besvaret December 9, 2007 Rapporter Besvaret December 9, 2007 din indtægt har kun indflydelse hvis det er dig, der skal have pengene udbetalt - pappaledig. hvad angår fradrag - så mener jeg ikke, at jeg har noget fradrag i sverige hvad angår föräldrapenning... Jeg betaler skat af det hele (vist nok)
Mc.Kinnell Besvaret December 9, 2007 Rapporter Besvaret December 9, 2007 ok på den 4-kant :th2: Om du får hende fradrag eller ej hun vil stadig får det samme om måneden. Normalt er det sådan at, ikke før du laver din deklartion du får tilbage betalt evt. fradrag. Jeg er stadig i tvivl om det der danske personfradrag om det kan bruges i SE - Hvor har du det fra ?? - Og hvordan kan hun have et personfradrag hvis ikke hun er dansk statsborger ? og aldrig har været bosat der - Ja undskyld jeg er nysgerrig ;) tag evt. kontakt med forsikringskassens EU-kontor. De plejer at kunne svare på noget sådant. Som "hpn" siger så er det kun vist du tager barsel ud at der kan ske en ændring i og med at du arbejder i DK kommer du ikke til at få penge fra SE men fra DK og hvis du tager barsel ( udover de 14 første dage ) går det ud over hende da hun så ikke må tage dage ud mens du er hjemme. Velkommen til børn & forsikringskassens jungel
Miriam Besvaret December 9, 2007 Rapporter Besvaret December 9, 2007 Jeg er stadig i tvivl om det der danske personfradrag om det kan bruges i SE - Hvor har du det fra ?? - Jeg tror han mener fradrag for de alm renter de har. For det danske personfradraget kan selvfølgelig ikke bruges i SE
cbpwr Besvaret December 9, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret December 9, 2007 total forviring :) Selvfølgelig kan man ikke bruge et dansk fradrag i Sverige. Det jeg har fået lavet, er at da, min kone ikke har nogle indtægt lige nu, kan jeg få hendes personfradrag. Men hun har vel et svensk personfradrag også og det skal hun vel bruge nu, mht. til forældrepenningen. Så skal jeg jo huske og fortælle skat, at jeg ikke længere må få hendes fradrag. Og det kræver ikke man er dansker. Hvis man bor på samme adr, og er gift, og ens ægtefælde ikke har arb, kan man få ægtefældens u-udnyttede person fradrag. -cb-
Mc.Kinnell Besvaret December 10, 2007 Rapporter Besvaret December 10, 2007 Jeg tror han mener fradrag for de alm renter de har. For det danske personfradraget kan selvfølgelig ikke bruges i SE NÅÅÅÅÅRh DoH sådan noget fradrag jeg tænkte på de der ( er det nogen & 40000) man får smidt i nakken i DK. Jow Jow det skulle hun da kunne bruge på hendes föräldrapen./svenskt skat. Som skrevet i første reply " jeg er bestemt ikke ekspert." Har bare været på barsel ... LæNgE
Jenny Besvaret December 11, 2007 Rapporter Besvaret December 11, 2007 Föräldrapenningen är på ca 75-80 % av din lön. Så har din fru jobbat här i Sverige kan hon få mycket mer än de 3000 kr. Om man tar fullt och bara får 3000 kr/månad så räknas det på att man inte haft nån lön alls, eller haft inkomst i danmark.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu