Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

I Sydsvenskan står der en artikel om, at priserne på at køre over broen bør differentieres, så det bliver billigere at køre over udenfor myldretiden. http://sydsvenskan.se/skane/article286935.ece Hvad er jeres holdning til dette? Jeg er dybt imod, selvfølgelig er det et problem, at der er så meget trafik efterhånden, men at forsøge at regulere dette ved at tilgodese pensionister og turister, som kører udenfor myldretiden, det er da helt hen i skoven. De fleste af os arbejder jo i tidsrummet 7-18, jeg ved ikke helt, hvad ens arbejdsgiver vil sige til, at man kommer kl. 11 men tilgengæld først går kl. 19? Eller hvad med alle dem, der skal hente børn inden lukketid, dyrke sport, købe ind osv. Nu er det ikke noget konkret forslag, men det er altid rart at få lidt debat om emnet. Vi ved jo alle, at broen har monopol og alligevel gør, hvad der passer dem :sick: De burde hellere fokusere lidt på at få togene til at køre ordentligt og så evt. sætte nogle civile patruljer ud til at tage de værste trafik syndere om morgenen!

Besvaret
I Sydsvenskan står der en artikel om, at priserne på at køre over broen bør differentieres, så det bliver billigere at køre over udenfor myldretiden. http://sydsvenskan.se/skane/article286935.ece Hvad er jeres holdning til dette? Jeg er dybt imod, selvfølgelig er det et problem, at der er så meget trafik efterhånden, men at forsøge at regulere dette ved at tilgodese pensionister og turister, som kører udenfor myldretiden, det er da helt hen i skoven.
Jeg synes det er en rigtig god ide. Både ud fra holdningen om at jo flere der er med til at betale skidtet, jo mindre andel af totalsummen skal jeg betale. Men også set ud fra et ønske om at jeg gerne vil have besøg af danske venner og familie, derfor ser jeg forslaget som en god ide.
Besvaret

Jeg kunne godt støtte ideen om at "fritidspendling" blev billigere. Det er alt for dyrt i dag. Bare det ikke betyder at myldretidspendling bliver dyrere. Der kunne være god forretning i differentieret prisdannelse og broen burde absolut undersøge det. EDIT: Differentieret pris kan også blot blive en ny måde at vride flere penge ud lommerne på pendlerne. Så jeg er i tvivl.

Besvaret
Bare det ikke betyder at myldretidspendling bliver dyrere. Der kunne være god forretning i differentieret prisdannelse og broen burde absolut undersøge det.
At det ikke bliver dyrere for størstedelen af pendlerne i myldretidstrafikken må være et mindste krav. Men det bliver meget svært at kontrollere. Følgende scenario ville være klassisk: Broen sætter med store fanfarer prisen ned uden for myldretiden for at tiltrække flere fritidskunder og "øge integrationen" bla.bla.bla. Et år efter "opdager" man at indtjeningen er faldet og derfor er man nødt til at sætte alle priser op med 10% for at "sikre tilbagebetalingen af broens store gæld" bla.bla.bla. Skulle man indføre differentierede priser skulle det kun være på bropas og brobizz ordninger - den del af kundesegmentet som gider at gøre en indsats for at få rabat. Den mængde turister og andre som kun meget sjældent kører over og betaler den højeste pris er i realiteten ligeglade med prisen. Sætter man prisen ned for dem på særlige tidspunkter får det dem ikke til at ændre adfærd - de kommer bare til at betale noget mindre - penge som andre kundegrupper i stedet må betale.
Besvaret
Den mængde turister og andre som kun meget sjældent kører over og betaler den højeste pris er i realiteten ligeglade med prisen. Sætter man prisen ned for dem på særlige tidspunkter får det dem ikke til at ændre adfærd - de kommer bare til at betale noget mindre - penge som andre kundegrupper i stedet må betale.
Helt enig! Det er turister og meget få andre der vil "få glæde" at sådan et tiltag. Og turisterne vil ikke lægge mærke til at de får rabat, da disse nu en gang bare betaler for at komme frem og tilbage, denne ene gang. Det er vel de færreste af os der ikke låner brobizzen ud til venner og familie når disse skal på besøg, så den gruppe folk får de jo heller ikke fat i med deres tiltag. De skulle (som minimum) hellere sætte prisen ned for storforbrugerne, og dermed skabe noget vækst i regionen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...