Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Mener at jeg i sin tid læste i min teoribog at man godt må holde uden at kalde det en parkering hvis det er under 10min? Må man det i sverige ? må man forlade bilen i op til 10min uden det er en parkering. Må jeg i dk holde i op til 10min uden det er en parkering ? -cb-

Besvaret

10 minutter er en parkering. Standsning & Parkering Ved standsning forstås enhver frivillig hensætning af køretøjet som varer under 3 minutter. Det er ligegyldigt om føreren befinder sig i køretøjet eller ej. Ved parkering forstås enhver hensætning af køretøjet i over 3 minutter. Standsning kortere end 3 minutter, eller standsning for af- eller påstigning af passagerer, eller af- eller pålæsning af omfangsrigt eller tungt gods, anses dog ikke for parkering. http://www.dku.dk/dku/teori2/alment.htm

Besvaret

vil det sige at hvis jeg holder uden for p-båse, og der ikke er standsning forbudt, må jeg godt holde der i 3min ? skal bare smide nogle pakker af ved posthuset. Folk der kender lyngby området skulle prøve at komme på posthuset mellem kl. 17.30 og 18.00 :P man kan sælge sin p-plads for en 50'er vil jeg tro :D det er ikke meget bedre hele lørdagen. -cb-

Besvaret
Må jeg i dk holde i op til 10min uden det er en parkering ?
Da jeg i sin tid (1985) tog kørekort i Danmark var definitionen på en standsning - at holde stille i vejkanten under 3 minutter. Alt over 3 minutter var en parkering. Der var på et tidspunkt tale om at nedsætte tiden for en standsning til 1 minut - hvilket iøvrigt også er maksimum for at holde med motoren i tomgang under en standsning - men det ved jeg ikke om det blev vedtaget.
Besvaret
10 minutter er en parkering. Standsning & Parkering Ved standsning forstås enhver frivillig hensætning af køretøjet som varer under 3 minutter. Det er ligegyldigt om føreren befinder sig i køretøjet eller ej. Ved parkering forstås enhver hensætning af køretøjet i over 3 minutter. Standsning kortere end 3 minutter, eller standsning for af- eller påstigning af passagerer, eller af- eller pålæsning af omfangsrigt eller tungt gods, anses dog ikke for parkering. http://www.dku.dk/dku/teori2/alment.htm
Det der ser ud som en dansk tolkning. I Sverige er det en parkering, i samme øjeblik føreren forlader køretøjet. Det har jeg lært af en lapplisa i Stockholm, der dog lod mig slippe med skrækken.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...