CoolAIR Skrevet January 28, 2008 Rapporter Skrevet January 28, 2008 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/Jobliv/2008/01/28/130255.htm Stigende antal danskere flytter til sverige 28. jan. 2008 13.24 Jobliv Danskere flytter til Sverige som aldrig før. Faldende boligpriser i Københavnsområdet og omvendt stigende priser i Malmøområdet har ikke svækket danskernes lyst til at bosætte sig hinsidan. Tendens forsætter Tværtimod. I de tre første kvartaler sidste år flyttede 5.065 danskere til Sverige. Det er 250 flere end samme tidspunkt i 2006, der ellers slog alle hidtidige rekorder, viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. - Der er stadigvæk masser at penge at spare for danskere som flytter til Sverige. Og selv om priserne på boliger har udjævnet sig lidt, så er det for alvor gået op for danskerne, at det generelt er billigere at leve i Sverige, siger analysechef ved Øresundsbron Britt Andresen til Nyhedsbrevet3F. Mange penge at spare Beregninger, viser i følge analysechefen, at man kan spare 900.000 kroner på at købe et 140 m2 stort hus i Malmøområdet. Det uafhængige Øresundsinstituttet har tidligere skønnet, at der i år 2020 vil være 20.100 danskere alene i Malmø, så derfor er analytiker Niels Paarup-Petersen ikke overrasket over udviklingen. - Der er flere og flere danskere, som har familie, venner eller kolleger, som bor i Malmø. Det starter en slags kædereaktion. Man hører om fordelene, så man tør godt tage skridtet, og det bliver ikke svært for dem at finde venner, siger han til Nyhedsbrevet3F. Skrevet af: Nyhedsbrevet3F/Martin Sommer
splint Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 Det er jo godt, men har lige talt med en der har taget skridtet og flyttet tilbage. Familien var ellers rigtigt glade for at bo her. Grund? Det blev for dyrt at pendle, så jo broen er en KÆMPE integrationshindring.
Buddha Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 Sådan er der mange der ser på det efterhånden..... Du kan trods alt sidde for 6000 kr mere "gratis" om måneden i husleje, end du kan herovre.....pga broen! Såfremt man har 2 biler og begge pendler.....Hvilket nok er meget almindeligt!
MC Manden Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 Sådan er der mange der ser på det efterhånden..... Du kan trods alt sidde for 6000 kr mere "gratis" om måneden i husleje, end du kan herovre.....pga broen! Såfremt man har 2 biler og begge pendler.....Hvilket nok er meget almindeligt! Ja, og såfremt at man bor så tæt på sit arbejde at man kan cykle eller gå... Glemmer folk at regne med transporten i DK ? Hvis man skal sidde for det samme i husleje, så skal man et godt stykke uden for kbh. Jeg kommer fra slagelse, og kunne sikkert finde en BILLIG lejlighed der (yeah right.. never again) ... Billig = samme pris som her. Men, så kan jeg jo lige regne med 88km x 2 per dag plus den daglige tid i kø...... Idag gik jeg fra kontoret 16.10, nåede toget 16.15... var på svågertorp 16.44, hjemme 16.52.... Jeg skal ikke sidde i kø på nogen motorvej Ellers tak...
EBL Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 Det er jo godt, men har lige talt med en der har taget skridtet og flyttet tilbage. Familien var ellers rigtigt glade for at bo her. Grund? Det blev for dyrt at pendle, så jo broen er en KÆMPE integrationshindring. Hmmm virker som en underlig forklaring, med bropendlerfradrag og de ca. en million andre ting man spare på ved at bo i Sverige, skal han da næsten være flyttet ind på sit kontor i Danmark for at det kan være en billigere løsning for ham, i forhold til at bo i Sverige og pendle. Måske der kan forsvares hvis han ikke har børn, men med en mindre børneflok (som jeg) og med udsigt til horrible daginstitutionspriser i DK, er der ingen tvivl, jeg kan saftsuseme køre meget over den bro (med to pendlerbiler dagligt) og så stadig spare penge i forhold til at bo i Danmark.
cbpwr Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 altid når der er noget om at flytte til Sverige, ser det lyserødt ud :) de glemmer at fortælle at folk skal betale X antal kroner for broen/færgen, og så tiden man bruger på transporten. Personligt har jeg valgt hh-færgerne, som koster ca. 3000 for 50 ture, og jeg bruger næsten samme transport tid, som da jeg boede på Lolland. Jeg tror de fleste nok har længere transport end man lige skulle tro, enten fordi man tager DSB som ikke kører til tiden, eller sidder i kø et eller andet sted. Nu møder jeg kl. 9.30 i Lyngby så er normalt ikke plaget af KØ kørsel, når jeg kommer Nordfra. Er faktisk også lidt træt af folks latterlige kommentar: "nåår du bor i Sverige, nok kun fordi du skulle have en billig bil". Og så tror folk at er man dansker og bor i Sverige, bor man i Malmö, man kan faktisk godt bo uden for Malmö og stadig bo i Sverige. Selv vores "Ven" fodboldfjolset, blev nævnt som boende i Malmö (Han er jo Dansker så må han jo bo der). Mener det var Radio100, han bor nu i Göteborg, så vidt jeg husker.....
CoolAIR Besvaret January 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret January 28, 2008 Skulle vi ikke bare (nøjes med at) glæde os over at der er flere der flytter herover?! I stedet for at bekymre os om hvad andre tænker. Alle der spørger dig om du er flyttet til Sverige for den billigere bil, spørger da kun fordi de selv har overvejet det! :p Faktum er at de samlede boligpriser stadig er lavere end i Storkøbenhavn og at boligerne er en del bedre beliggende når man tænker på infrastrukturen. Irriterende bro eller ej
st1berg Besvaret January 28, 2008 Rapporter Besvaret January 28, 2008 Nej, jeg synes nu må det stoppe... Ikke flere danskere herover, tænk på hvad der så sker med broen. De sætter jo prisen op hver gang de konstaterer at der er flere der bruger den.... Så rejs venligst tilbage alle sammen så jeg kan have broen alene, og dermed næsten gratis.... I. KAN VÆRE A....:D:rolleye::th2:
Toft Besvaret January 29, 2008 Rapporter Besvaret January 29, 2008 Idag gik jeg fra kontoret 16.10' date=' nåede toget 16.15... var på svågertorp 16.44, hjemme 16.52.... [/quote'] Gav DSB så kage igår?
MC Manden Besvaret January 29, 2008 Rapporter Besvaret January 29, 2008 Gav DSB så kage igår? Du tror måske det er løgn, men jeg har ikke været forsinket i januar... Jo, 2-4 min., men det er til at overleve. Den nye 10 minutters drift fungere perfekt.
Sune Besvaret January 29, 2008 Rapporter Besvaret January 29, 2008 Helt enig, det er en sand fornøjelse for tiden. På nær en enkelt morgen med lidt signalproblemer har januar været en drøm. Og 10 min. driften er bare en velsignelse, der som du skriver fungerer næsten perfekt. Jeg er allered begyndt at drømme om at det udvides med et 6:41 og et 8:01 tog.
ulmus Besvaret January 29, 2008 Rapporter Besvaret January 29, 2008 Helt enig, det er en sand fornøjelse for tiden. På nær en enkelt morgen med lidt signalproblemer har januar været en drøm. Og 10 min. driften er bare en velsignelse, der som du skriver fungerer næsten perfekt. Jeg er allered begyndt at drømme om at det udvides med et 6:41 og et 8:01 tog. Jeg er helt enig, men må skuffe dig med, at 8:01 ikke kan lade sig gøre, fordi den tid er optaget af godstoget. Det fik vi oplyst på et møde mellem Foreningen ÖresundsBorger og Skånetrafikken i december 2007.
cbpwr Besvaret January 29, 2008 Rapporter Besvaret January 29, 2008 hehe tænk nu hvis svenskerne fik den idé at nu hvor der bor så mange Danskere i malmö, må de være det samme som at bo i dk :) betale dansk skat også på biler :) kan godt være folk ikke var så vilde med malmö længere. Kunne være en fed 1.april snar :D selv om alle her inde ville blive mukne. Fordi de fleste jo bor i Malmö :) -cb-
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu