Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

....jeg har desværre fået lidt af en ubehagelig mistanke til km fusk på min forholdsvise nye Audi A4 cab, som jeg lige må have testet af her. Situationen er at jeg forleden opdagede at mine dæk foran er slidt mere eller mindre helt ned (under 2 mm i de to midterste riller). Det undrer mig eftersom bilen til dato kun har rullet ca. 17000 km, efter tælleren i hvert fald. På de tidligere biler jeg har ejet, som dog alle har været med bag- eller 4-hjuls træk, har jeg ikke oplevet så hurtigt dækslid og det burde vel netop være mindre på en forhjuls trukket end en baghjuls trukket ??? Bilen er købt som en demo model af en større forhandler her i Skåne, den har været indreg. i en medarbejders navn før mig. Jeg har som sådan ikke nogen anden grund til at mistænke dem for km fusk, jeg har besøgt dem flere gange og de er et stort og velanset hus vil jeg mene. Så nu er der to muligheder som jeg ser det. 1) Det er normalt slid på en forhjulstrukket bil og jeg kan skifte dæk og tage det helt roligt 2) Det er muligt at ejer før mig har været dækbrænder men det er også muligt at noget er helt galt - hvordan får jeg testet km tallet ? (bilen har stadig sit første service tilgode). Dækkene er 235/40 ZR18 Continental Sport contact 2 og motoren er en 1,8T - jeg har et normalt køremønster og besøger hverken Spjald eller striben.... Og til spg. om hvordan dæk så ud da jeg købte bilen, så må jeg bare indse at det med at købe bil for mig er noget der foregår med hjertet. Jeg har købt en næsten ny bil med 5000 km på tælleren og jeg har hverken tjekket dæk eller så meget andet - så kan jeg lære det ! På forhånd tak for input. /Martin

Besvaret
Situationen er at jeg forleden opdagede at mine dæk foran er slidt mere eller mindre helt ned (under 2 mm i de to midterste riller). Det undrer mig eftersom bilen til dato kun har rullet ca. 17000 km, efter tælleren i hvert fald. På de tidligere biler jeg har ejet, som dog alle har været med bag- eller 4-hjuls træk, har jeg ikke oplevet så hurtigt dækslid og det burde vel netop være mindre på en forhjuls trukket end en baghjuls trukket ??? Bilen er købt som en demo model af en større forhandler her i Skåne, den har været indreg. i en medarbejders navn før mig. Jeg har som sådan ikke nogen anden grund til at mistænke dem for km fusk, jeg har besøgt dem flere gange og de er et stort og velanset hus vil jeg mene. Så nu er der to muligheder som jeg ser det. 1) Det er normalt slid på en forhjulstrukket bil og jeg kan skifte dæk og tage det helt roligt 2) Det er muligt at ejer før mig har været dækbrænder men det er også muligt at noget er helt galt - hvordan får jeg testet km tallet ? (bilen har stadig sit første service tilgode). Dækkene er 235/40 ZR18 Continental Sport contact 2 og motoren er en 1,8T - jeg har et normalt køremønster og besøger hverken Spjald eller striben....
Det er en kendt problematik, at brede dæk slides på midten - især hvis du kører med det forkerte dæktryk :-) Med forhjulstræk slider du da netop dækkene forholdsvis meget - især når du fyrer den af, og "vægten" flyttes væk fra de trækkende hjul
Besvaret
Det er en kendt problematik, at brede dæk slides på midten - især hvis du kører med det forkerte dæktryk :-) Med forhjulstræk slider du da netop dækkene forholdsvis meget - især når du fyrer den af, og "vægten" flyttes væk fra de trækkende hjul
Og... demobil ... Uhmm.. hvordan tror den har været kørt ??
Besvaret

Prøv at forhøje dit dæktryk 0,5 bar.... Du skal over 3,0 bar i tryk på et bredt lavprofil dæk.... Dækmidten bliver "slynget" og sllides derfor mest på midten, såfremt dæktrykket er for lavt!!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...