Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej der. Jeg har en tid prøvet at finde en alternativ boform (hverken jordhule eller kollektiv), som eventuelt er baseret på bæredygtighed / økologi, og som internt er pengeløst (det har et fint navn jeg ikke lige kan huske (tidlig demens!!!)). Danske paralleller er DR-friland og Økolandsbyen Dyssekilde ved Torup. Det eneste jeg har fundet frem til her i Skåne er kollektiver eller nybyggeriet Toarp, hvor det for sidstnævntes vedkommende kun er byggeriet, og ikke samfundet der er bæredygtigt / økologisk. Er der nogen herinde som har kendskab til noget indenfor denne genre??

Besvaret
Jeg har en tid prøvet at finde en alternativ boform (hverken jordhule eller kollektiv), som eventuelt er baseret på bæredygtighed / økologi, og som internt er pengeløst (det har et fint navn jeg ikke lige kan huske (tidlig demens!!!)).
Det kaldes Sverige. Man får dog lidt lommepenge. Altså hvad skal man mene om den borgerlige regerings forslag om, at det skal være forbudt at tegne en forsikring mod arbejdsløshed, der giver forsikringstageren fuld dækning for lønbortfaldet. Der skal indføres en maksimalgrænse på 75 procent. Det var et sidespor, men du kan prøve her, men måske fordi de bor i et land, hvor et af statens kælenavne til sig selv er "kollektivet", så er Sveriges alternative nok gennemgående mere til selvejerskab end til kommunisme. :)
Besvaret

Hej Nils

Det kaldes Sverige. Man får dog lidt lommepenge.
:laugh:
Det var et sidespor' date=' men du kan prøve her, men måske fordi de bor i et land, hvor et af statens kælenavne til sig selv er "kollektivet", så er Sveriges alternative nok gennemgående mere til selvejerskab end til kommunisme. :)
Tak for svaret. Kender godt siden, men, som du også selv er inde på, virker det på mig som om at den mere er henvendt til enkeltindivider, som har valgt at bo anderledes (ups, det gælder vist også os:rolleye:). Egentlig er jeg også interesseret i en stor grad af selvejerskab, men stadig i en form for "minisamfund" som er baseret på filosofier som jeg tidligere har nævnt. Nu vil jeg dog give siden lidt ekstra opmærksomhed, for at se om der kunne gemme sig noget!
Besvaret
Är du på väg tillbaka till Danmark' date=' Nils ??[/quote'] Undskyld OT, men jeg vil skam ikke undvære Sverige, landet altså. Hvad angår den svenske STAT, så er det en helt anden snak. Nu har regeringen i øvrigt trukket sit absurde forslag tilbage, da ingen rigtig gad forsvare det - altså at staten skal sætte en grænse for hvor meget det er tilladt for borgerne at få udbetalt fra en privat forsikring. :rolleye: Når de kan stille sådan et forslag tænker man jo uvilkårligt, at så må det være fordi, de også er sosser, eller systemet er uforbederligt sossé, men måske skyldes den umiskendelige duft af kontinuitet snarere nye og gamle politikeres indgroede forestilling om, at selve formålet med, at landet har en befolkning, er, at den skal styres og bestemmes over af en overklasse med umistelige privilegier. Alle de mange år med socialdemokratisk styre har måske haft som væsentligste konsekvens, at Sverige fortsat er et klassesamfund ind til benet. :rolleyes:
Besvaret
Hej der. Jeg har en tid prøvet at finde en alternativ boform (hverken jordhule eller kollektiv), som eventuelt er baseret på bæredygtighed / økologi, og som internt er pengeløst (det har et fint navn jeg ikke lige kan huske (tidlig demens!!!)). Danske paralleller er DR-friland og Økolandsbyen Dyssekilde ved Torup. Det eneste jeg har fundet frem til her i Skåne er kollektiver eller nybyggeriet Toarp, hvor det for sidstnævntes vedkommende kun er byggeriet, og ikke samfundet der er bæredygtigt / økologisk. Er der nogen herinde som har kendskab til noget indenfor denne genre??
Mener bestemt der ligger en økoby i Oxie
Besvaret

Hej Mc.Kinnel.

Mener bestemt der ligger en økoby i Oxie
Det gør der også. Det er den der hedder Toarp ;)
Där finns något i Dalby. Heter det ekobyn eller solbyn?
Hej Jenny. Tak, det må straks undersøges:th2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...