cbpwr Skrevet February 26, 2008 Rapporter Skrevet February 26, 2008 Hej. Nu hører man så meget i medierne om Skåne gerne vil tilbage til Danmark. Tror nu nok lige der er noget de Skånske Svenskere ikke har tænkt over. De ville nok ikke være så vilde hvis det virkeligt kom til stykket. 1. Mindre end 3 uger efter Skåne kom under Danmark, kom der nye nummerplader fra Dk som skulle monteres. Dog skulle der lige betales en lille ekstra reg.afgift først på lad os sige 180%. 2. Mange ældre biler i Skåne, skulle skrottes, pga det Danske bilsyn jo er noget mere strikse end de Svenske. 3. Momsen på fødevarer hæves til 25% Hvorfor er Svenskere så vilde med Danmark ? - er det pga de øl som vi kan købe uden at skulle på Systembolaget ?
Guest jxhab Besvaret February 26, 2008 Rapporter Besvaret February 26, 2008 Mon ikke det også har noget med at gøre at grænset altid føles lidt grønnere hos naboen. Jeg har mødt mange som hellere ville høre til Danmark end til Sverige fra Skåne, alle med hver deres forskellige grunde. Øl'et har ikke været nævnt..
Mohlin Besvaret February 26, 2008 Rapporter Besvaret February 26, 2008 Jag tror att det mest handlar om att man känner sig långt från makten, dvs Stockholm. Skåne har också samma "utseende" som Danmark, och samma klimat, samma historia, likadana kyrkor, byggnader, växtlighet. Bara man kommer upp i Småland så ändrar detta sig. Det är tex alltid ett jäkla tjatande om "den lilla röda stugan" (som nån sorts romantisk bild av lycka), men det finnns inga röda stugor i Skåne. I skolan får man läsa om Gustav Vasa, som var Sveriges kung på 1500-talet. Om Kristian Tyrann och Stockholms blodbad. Och så vidare. Det var inte Skånes historia. Vi kan inte relatera till det. Så det är nog mer en känslomässig bindning till Danmark, än en reell, ekonomisk sådan. Tror inte att de flesta svenskar känner till det där med priset på bilar tex. Möjligtvis spelar Danmarks hårdare invandringspolitik en viss roll.
Scion Besvaret February 26, 2008 Rapporter Besvaret February 26, 2008 Jeg synes det lyder meget rigtigt det Mohlin siger, altså der er en stor del af svensk historie som ikke er skånsk, og endnu mere vigtigt - så er København for det første større end Stockholm, men endnu mere vigtigt, 50km væk istedet for 600km væk, og det gør en stor forskel på hvor "kulturen" kommer fra. Som eksempel blev jeg klippet igår, jeg bor i helsingborg, og ud af højtalerne kom der dansk radio, ikke svensk. Det er jo bare fordi at der naturligvis kommer en masse københavnsk storby radio op til helsingborg og malmø, og sådan er det bare...storbyer trækker rigtigt meget, og Stockholm er rigtigt langt væk - København lige ved siden af.
CoolAIR Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 ...men det finnns inga röda stugor i Skåne. Är inte den här en röd stuga? :)
bananas Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Jeg kan da godt forstå de Skåninge som ikke er for begejstrede for 08'erne. Men personligt ville jeg stemme nej til en genforening, hvis det kom op - hvis jeg altså fik lov til at stemme?. Jeg vil ikke genforenes med den danske lukkelov, planlov og registreringsafgift. Men mon ikke det bare er mere løs snak, der for lov at flyde, fordi at alle ved at det ikke er en seriøs mulighed.
Markowitch Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Men personligt ville jeg stemme nej til en genforening, hvis det kom op - hvis jeg altså fik lov til at stemme?. Jeg vil ikke genforenes med den danske lukkelov, planlov og registreringsafgift. Jeg ville stemme blankt og lade skåningene om den sag. Det kunne være at den danske regering efter massivt pres fra Skåne blev nød til at liberalisere lukkeloven og sænke bilafgifterne :D. Nuvel 25% af alle danskere ville være skåninge, så de ville have en hel del at skulle have sagt. Derudover ville Malmö Redhawks endelig blive landets bedste hockeyhold :D
Mohlin Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Cool Air Ja, det är faktiskt den röda stugan där jag och min man gifte oss.
Guest jxhab Besvaret February 27, 2008 Rapporter Besvaret February 27, 2008 Jeg kan da godt forstå de Skåninge som ikke er for begejstrede for 08'erne. Men personligt ville jeg stemme nej til en genforening, hvis det kom op - hvis jeg altså fik lov til at stemme?. Jeg vil ikke genforenes med den danske lukkelov, planlov og registreringsafgift. Men mon ikke det bare er mere løs snak, der for lov at flyde, fordi at alle ved at det ikke er en seriøs mulighed. Jo det tror jeg også.. det er bare her op til mærkedagene man begynder sådan noget snak. Jeg tror aldrig det sker =).. Men rent hypotetisk, så er det jo interessant med stemmeretten, gud ved om hvor vi måtte stemme og om vi overhovedet måtte stemme. Vi bor jo i sverige, men hører ikke rigtig til i systemet og det samme den anden vej.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu