larscph Besvaret March 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 17, 2008 Jeg bladrede lidt i servicebogen.. Der er endda sådan en fin trekant med "udråbsregn" ud for. Der står. "Vart annet år måste bromsvätskan bytes. En längere bytesintervall för bromsvätskan kan vid kraftig bromsning leda til blåsbildning i bromssystemet. Dette kan medföra bromsbortfall - olycksrisk!". Tænk engang... Hvor svært skulle det være at skrive "eller ved 90.000 km" eksempelvis.
Rene Larsen Besvaret March 17, 2008 Rapporter Besvaret March 17, 2008 Jeg bladrede lidt i servicebogen.. Der er endda sådan en fin trekant med "udråbsregn" ud for. Der står. "Vart annet år måste bromsvätskan bytes. En längere bytesintervall för bromsvätskan kan vid kraftig bromsning leda til blåsbildning i bromssystemet. Dette kan medföra bromsbortfall - olycksrisk!". Tænk engang... Hvor svært skulle det være at skrive "eller ved 90.000 km" eksempelvis. Hvorfor så ikke 50.000 - 60.000 km?? De to år er absolut max. tid bremsevæsken må være på bilen - der står jo også at bilen skal til service når indikatoren 'siger' det - eller hver 2. år. Det betyder at bilen normalt kan køre 30.000 km. (eller 2 år) mellem hvert service - men du kan også komme ud for at 'bilen' gerne vil til service allerede efter 20 - 25.000 km. - alt efter kørestil, korte/lange ture (hvis motor ikke bliver varm nok, og det fx er en diesel - bliver service intervalet påvirket). Det samme gælder bremsevæsken - hvis der kommer kondensvand i bremsevæsken, nedsættes kogepunket - som også er blevet skrevet her i tråden - og du får med tiden problemer med at bremse, ikke ved normalt brug, men når du mindst ønsker det - fx når du skal katastrofe bremse. Hvor kommer så dette kondensvand fra?? - der kommer kondensvand når væsken bliver varm. Kondensvand: Vanddampe, der fortættes, når den varme dampholdige luft møder kold luft eller en kold overflade.
ATECH2 Besvaret March 17, 2008 Rapporter Besvaret March 17, 2008 Hej Larscph! Dit bremsesystem er IKKE et helt lukket system - som al anden form for hydraulik hvor vædsken indeni bliver henholdsvis kold og varm, skal der jo være plads til at vædsken kan arbejde. Samtidig er materialet som hele systemet er lavet af altså ikke helt 100 % lufttæt - men derigennem optager bremsevædsken langsom men sikkert fugtighed fra omgivelserne. Rigtig mange værksteder måler rutinemæssigt vædskens kogepunkt - hvilket gøres med vædske fra beholderen - og er der det mindste tvivl om at den kan holde til næste service, så udskiftes den. Som du selv siger er omkostningen til at bære, og hvorfor risikere sine og andres liv og lemmer... Du nævner selv at du spurgte dem hvorfor at den er skiftet - men jeg synes ikke at jeg kan læse deres svar i dine indlæg?? Tommy
andersen Besvaret March 17, 2008 Rapporter Besvaret March 17, 2008 Well...Audi mente også en gang at tandremmen skulle skiftes ved 120.000 km - selvom et overvejende flertal døde allerede før eller omkring 90.000' date=' med motorhavari til følge. Endda på én af deres mest populære modeller, nemlig 1.8T´eren. Dén holdt de skam fast i længe - men mener at de nu har set lyset, og sænket intervallet officielt.[/quote'] Jeg kan da lige indskyde en bemærkning at en 2007 Audi TT 2.0T først skal have skiftet tandrem ved 180.000 km ifølge servicebogen. Der er ikke mange der tror på det når de hører det, men det står som sagt i servicebogen. Om det i praksis holder er en anden sag...
Gio Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 "... et overvejende flertal ..." Kan det nu også passe ? Sorry - en lettere træt og sen fejl-formulering. Jeg mente nok nærmere "et stort antal". Jeg retter lige det oprindelige indlæg :D
larscph Besvaret March 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 18, 2008 Du nævner selv at du spurgte dem hvorfor at den er skiftet - men jeg synes ikke at jeg kan læse deres svar i dine indlæg?? Det er fordi jeg ikke har fået svaret endnu. Jeg bragte/hentede ikke selv bilen, så jeg sendte dem bare en mail hvor jeg spurgte om årsagen da der nu står anderledes i servicebogen. Jeg er efterhånden overbevist om at det nok var en god ide at skifte den, og det må jo bare være en trykfejl i servicebogen da der står at bræmsevæsken holder i 24 mdr - intet om kørte km. Derimod er der flere andre ting hvor der står "skiftes efter xx km eller yy år".
Mikkel_L Besvaret March 18, 2008 Rapporter Besvaret March 18, 2008 oplevede det samme 15 mdr gl. Octavia 90.000 KM eftersyn Da jeg havde min Octavia til eftersyn ringde de og sagde at bremsevæskens kogepunkt var for lavt og om de skulle skifte bremsevæsken. så det er sikkert det samme de har checket på din. Forskellen var nok at jeg fik min serviceret i Randers, hvor servicen er lidt bedre end i Kbh. efter min overbevisning. Men satme langt at køre fra Malmö hvis man ikke har andre grunde til at skulle et smut til "tysklands odde"
larscph Besvaret March 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2008 Så var det svar fra værkstedet! De siger "På grund av av för hög vattenhalt i bromsvätskan byttes bromsvätskan för att förhindra bromsbortfall vid hårda inbromsningar. Per-Anders pröva att ringa men kom ej fram. Men är du missnöjd med hantering av arbetet ger vi dig en Rabattkupong på 500:- vid nästa service. " Bare for en god ordens skyld har jeg så takket pænt nej-tak til tilbudet og sagt pænt tak for at de faktisk checker udover serviceplanen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu