Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Audi malmö var så flinke IKKE at mærke sommer dækkene så jeg kunne montere dem korrekt igen (havde ellers udtrykkeligt bedt dem om det, men tja hva havde jeg regnet med......) Jeg har smidt dem på, men er ret i tvivl om de sidder korrekt. Der står intet på dem om rotationsretning (som der ellers gør på vinterdækkene) Nogen som har en idé om hvilken vej de skal monteres. Dækkene er: Pirelli ZERO ROSSO Asimmetrico 245/45 ZR18 100Y XL Det dæk på det viste billede skal det sidde på højre eller venstre sidde af bilen (i kørselsretningen) håber der er en som kan hjælpe

Besvaret

Skidt billede, men det ligner et venstre under forudsætning af at kørselsretningen er imod mig/os ! De der pile ///_____ angi´r rotationen a.f.a.i.k. og der står "esterno/aussen/exterieur/outer"

Besvaret

Har du også vedlagt billedet???

nu har jeg været ude i aftens mulm og mærke og taget et billede af: Højre bagdæk. taget fra kofanger position (altså bagsiden af bagdækket :) ) gir det mening for nogen?
Besvaret
Jeg vil påstå de vender rigtigt.....
Det lyder satme godt! hvis det er rigtigt betyder det at det første billede jeg postede også er et højre dæk. hmm.. edit: efter hvad jeg kan læse er de "Asymmetric" og ikke "Direzionale" betyder det ikke bare at de skal vendes korrekt når de monteres fælgen (blev gjort på alu fra audi) og der ikke er nogen rotationsretning. man kan altså bare smide dem på som man lyster.
Besvaret

JO, men der står garanteret "outside" eller andet der betyder yderside, på dækket...

Det lyder satme godt! hvis det er rigtigt betyder det at det første billede jeg postede også er et højre dæk. hmm.. edit: efter hvad jeg kan læse er de "Asymmetric" og ikke "Direzionale" betyder det ikke bare at de skal vendes korrekt når de monteres fælgen (blev gjort på alu fra audi) og der ikke er nogen rotationsretning. man kan altså bare smide dem på som man lyster.
Besvaret
JO' date=' men der står garanteret "outside" eller andet der betyder yderside, på dækket...[/quote'] sikkert, men det er ikke det som har bekymret mig. det var mere at komme til at bytte rundt på venstre og højre. ud fra trykket kunne jeg efterfølgende se at jeg havde forbyttet et forhjul med et baghjul, men det er vist ikke de store problem, da jeg kun nåede at køre 5000 km på dem, så der skulle ikke være den store slidforskel.
Besvaret

Syn for sagen...

Jeg har smidt dem på, men er ret i tvivl om de sidder korrekt. Der står intet på dem om rotationsretning (som der ellers gør på vinterdækkene) Nogen som har en idé om hvilken vej de skal monteres.
Det vil da være helt oplagt, at vi "alle" mødes imorgen lørdag kl. 14:00 ude ved Broens udstillingscenter og beser/diskuterer/bedømmer problemet med dine dæk :)
Besvaret
Det vil da være helt oplagt' date=' at vi "alle" mødes imorgen lørdag kl. 14:00 ude ved Broens udstillingscenter og beser/diskuterer/bedømmer problemet med dine dæk :)[/quote'] det vil da være super, men skal vi ikke sige kl 16.00 :) nå skal da nok lade være at genere dig (og andre) med de dæk, troede blot at jeg kunne få et hurtigt svar.
Besvaret

Rolig nu

det vil da være super, men skal vi ikke sige kl 16.00 :) nå skal da nok lade være at genere dig (og andre) med de dæk, troede blot at jeg kunne få et hurtigt svar.
Jeg mente det faktisk - det var ik' for at genere dig ;)
Besvaret
Jeg mente det faktisk - det var ik' for at genere dig ;)
ja den havde jeg så ikke lige set komme :) lugtede ellers langt væk af ironi :D Men mon ikke det vil være at sætte for meget i værk. jeg ku jo blot smutte forbi en prof og få ham til at vurdere sagen.
Besvaret

Amatør...

ja den havde jeg så ikke lige set komme - lugtede ellers langt væk af ironi. Men mon ikke det vil være at sætte for meget i værk. jeg ku jo blot smutte forbi en prof og få ham til at vurdere sagen.
Ja den første prof ku' åbenbart ikke hitte det :laugh::laugh::laugh:
Besvaret

Jeg kan ikke se det store problem ved at dækkene ikke er mærkeret. Så længe der ikke findes nogen pil på siden af dækket som indikere at dækket skal løbe den rigtige vej, kan man montere uden at tænke mere over det. Man må gå ud fra at dækkene er monteret korrekt på fælgene - dvs. dækket sidder med den korrekte side ud på alle fælge. Om dæktrykket er korreke er da uden betydning - du skal jo alligevel kontrollere trykket når dækkene har ligget hele vinteren, uden at være blevet brugt. Det der kan være udfordringen når du skal montere dine fælge/dæk er at du sørger for at montere de dæk som sad foran sidste sommer - bag på denne gang, for at få en ensartigt slidtage (hvis du har firehjuls træk gælder dette som hovedregl ikke, idet alle hjul jo er trækkende).

Besvaret

Et nørdsvar fra en bilfreak

Jeg kan ikke se det store problem ved at dækkene ikke er mærkeret.
Handler om hvor pertentlig man er - nørd eller ikke nørd ;)
Så længe der ikke findes nogen pil på siden af dækket som indikere at dækket skal løbe den rigtige vej, kan man montere uden at tænke mere over det.
Nope - et dæk der har været monteret på højre side af bilen, bør monteres på højre side igen. I modsat fald kommer det til at rotere modsat, og det er karkassens metaltråde ikke glade for...
Om dæktrykket er korreke er da uden betydning - du skal jo alligevel kontrollere trykket når dækkene har ligget hele vinteren, uden at være blevet brugt.
Jep
Det der kan være udfordringen når du skal montere dine fælge/dæk er at du sørger for at montere de dæk som sad foran sidste sommer - bag på denne gang, for at få en ensartigt slidtage
Er der nu ret delte meninger om, hvor man bør montere de bedste dæk bagpå: www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/faqdak/Daekskifte.htm
(hvis du har firehjuls træk gælder dette som hovedregl ikke, idet alle hjul jo er trækkende).
Men 4x4 behøver ikke nødvendigvis at medføre et ens slid ! Min 4x4 slider bagdækkene først ;)
Besvaret

De tager ikke højde for ESP.... De bedste dæk skal efter MIN mening altid på FORAN. Det er der bilen "rammer" vandet på vejbanen og såvidt der er dybest mønster foran, drænes vejen for vand, INDEN baghjulene rammer det samme sted..... Ifølge MINE teser, er der så mindre vand der skal drænes for bagdækket. Af den simple grund, vil der opstår den samme procentvise vejkontakt, på trods af forskellig mønsterdybde.

Er der nu ret delte meninger om' date=' hvor man bør montere de bedste dæk bagpå: www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/faqdak/Daekskifte.htm Men 4x4 behøver ikke nødvendigvis at medføre et ens slid ! Min 4x4 slider bagdækkene først ;)
Besvaret
Nope - et dæk der har været monteret på højre side af bilen' date=' bør monteres på højre side igen. I modsat fald kommer det til at rotere modsat, og det er karkassens metaltråde ikke glade for...[/quote'] Ja, og det kommer også an på hvilket dæk værksted du spørger - sidst jeg spurgte, fik jeg at vide at det ikke længere betød noget, på hvilken side dækket før havde siddet - 'moderne' dæk er bedre, og kan derfor klare denne rotations ændring. Men hvad ved jeg - nørd eller ikke nørd ;) Min A6'er quattro slider dækkene ens - så jeg kan bare sætte den på hvor jeg vil - med forbehold til ovenstående.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...