Jump to content

To DK selvangivelser for fraflyningsåret ?

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Da jeg undrede mig over at have betalt kirkeskat for et helt år ringede jeg til skat. Første gang jeg ringede fik jeg at vide at jeg skal stadig skulle betale kirkeskat. Jeg gav med det samme til kende at jeg var uenig i denne påstand, og den flinke dame spurgte så nogle af sine kollegaer om hjælp. Jeg fik så at vide at jeg skulle betale kirkeskat ligesom alle de danskere der boede i sydfrankrig. :laugh: Efter 1 times tid ringede jeg igen og nu var det pludselig muligt at slippe for kirkeskat. Jeg skulle blot udfylde 2 selvangiverser nemlig en for den tid jeg har boet i Danmark, og en for den tid jeg har boet i Sverige. Jeg 2 gange tidligere besøgt SkatØresund i forbindelse med at jeg skulle flyttes dertil. Jeg har på intet tidspunkt der fået at vide at jeg skulle udfylde 2 selvangivelser. Derfor stiller jeg mig lidt tvivlende overfor dette indtil andet er bevist. Mit indtryk er at de flinke personer der sidder i SkatØresunds callcenter ikke lige er de skrappeste i skatte regler, men del af det callcenter der kom med billigste tilbud. Er der andre herinde som er fraflyttet Danmark i 2007 ? Skal i også udfylde 2 selvangivelser ?

Besvaret

Jeg fik også at vide at jeg fik/ville få 2 selvangivelser for 2007 (fraflytningsåret). Og at jeg skulle udfylde en ekstra side, men jeg venter med bekymringerne og gennemlæsningerne herinde til jeg står 'i det' :)

Besvaret

jeg har også fået beskeden mundtligt at jeg skal lave 2 selvangivelser: en for den periode jeg har boet i dk og en for den periode jeg har boet i SE af 2007. Jeg har dog ikke modtaget nogle af disse selvangivelser endnu?

Besvaret

Så kan jeg da fortælle hvordan vi gjorde det :) Vi flyttede i sin tid midt i året (pr. 1/7) og fik også oplyst at vi skulle udfylde 2 selvangivelser. Kontaktede Skat og fik at vide, at det i princippet var ligegyldigt da de alligevel bare lagde tallene sammen. Så vi udfylde een selvangivelse for hele året, og blev beskattet efter grænsegængerreglerne (hvis jeg husker ret - kontrollerer lige når jeg kommer hjem). Dette var i 2005.

Besvaret

Jeg har modtaget en helt standard selangivelse for 2007, der står København på den som bopælskommune. Det var først da jeg rettede henvendelse til skat vedr. kirkeskatten at jeg fik at vide at jeg skulle udfylde 2 selvangivelser.

Besvaret

Er selv flyttet april 2007 og har ikke modtaget noget som helst fra Skat. Der ligger et service brev i min mappe på deres hjemmeside men jeg kan ikke ordne noget online vedr. selvangivelsen. Ifølge brevet lyder det til man rent faktisk burde modtage det med posten - spørgsmålet er om det er sådan?

Besvaret

Jeg var ude for samme tur i 2004....dele det hele op i før og efter flytningen, for blot at opdage de lagde det hele sammen igen:( Iøvrigt forkert!!!! Så vidt jeg er orienteret så kan de ikke selv håndtere to skatteperioder indenfor samme år, så at de stadig beder om at dele det op fatter jeg ikke. Pricipielt tror jeg nu de har ret:) men i praksis kan de ikke selv finde ud af det...

Besvaret

Har lige kigget efter ... Blev beregnet som grænsegænger i hele 2005 ... Og det er i princippet forkert, for så slipper man jo for 1% kirkeskat i det halve år (eller hvor meget det nu drejer sig om). Dem om det - det var dem selv der sagde det :) Edit: Som moerke også skriver kan/kunne de ikke finde ud af det ... Men der sker jo det at de videreudvikler på deres systemer. F.eks. har jeg lige afleveret og fået beregnet min selvangivelse på TastSelv, med supplement und alles, og resultatet var der prompte. :eek: Så det kan jo være, at de rent faktisk nu, kan håndtere flere perioder i samme år...

Besvaret

Jeg håber at jeg kan hjælpe med at kaste lidt lys over tingene her. Jeg flyttede selv den 28. september 2007 og da jeg for et par uger siden fik et brev fra skat hvor der sammen med årsopgørelsen lå en lille reklame hvor der stod "Selvangivelsen siger farvel" - tænkte jeg at der måtte være noget galt. Så jeg ringede derind, bad om Skatøresund i omstillingen, og medarbejderen i røret kom også med den der "du skal lave 2 selvangivelser" forklaring, så der gik ikke mange sekunder før jeg afbrød ham med "jeg møder personligt op i Sydhavnen med mine papirer" :scared: Jeg møder op på Skatøresunds kontor og den garvede medarbejder fortæller mig, nærmest irriteret, at jeg er blevet misinformeret af callcentret, hun henvender sig til en kollega og siger at det må de se at gøre noget ved og få rettet, inden det vælter ind i butikken med forvirrede "kunder". Det viser sig at i hvert fald den dag, hvor de har haft travlt, har nogle almindelige skattemedarbejdere besvaret telefonhenvendelser for Skatøresund, og de har åbenbart ikke haft helt styr på reglerne. Det med de 2 selvangivelser den første gang efter man er flyttet er de stoppet med, det gav alt for mange problemer og forvirring, både for os og for dem selv (og gør det åbenbart stadigvæk). Reglerne er nu lavet om så er man flyttet FØR den 1/7 får man grænsegænger / begrænset skattepligtig status samme år. Flytter man den 1/7 eller EFTER er det først fra det følgende år man opnår den status. Så uanset hvad skal man kun indsende 1 selvangivelse. Det var den forklaring jeg fik, og man skal nok møde op personligt derinde for at være nogenlunde sikker på at få rigtigt oplysninger.

Besvaret
Reglerne er nu lavet om så er man flyttet FØR den 1/7 får man grænsegænger / begrænset skattepligtig status samme år. Flytter man den 1/7 eller EFTER er det først fra det følgende år man opnår den status. Så uanset hvad skal man kun indsende 1 selvangivelse.
Interessant. Hvis man som postjuniudflytter ikke er begrænset skattepligtig, så må man jo være fuldt skattepligtig. Det indebærer strengt taget, at man skal betale ejendomsskat af sin svenske ejendom til Danmark i flytteåret. Men det har jo ingen gang på jorden; det kan Skat ikke opkræve. Der kunne sikkert også være andre sjove konsekvenser. Hvis den pågældende skattemedarbejder ellers tolker reglerne rigtigt, og ikke om to dage bliver underløbet af en anden vrissende kollega, der har været på et andet kursus, så må vi næsten konstatere, at det år, man flytter, er man i en skattemæssig gråzone med løs status og lodne regler. Ikke at der er noget ondt i det. :D
Besvaret

Jeg flyttede selv i april 2007, og min selvangivelse/årsopgørelse ser ud som om den altid har gjort hehe Mit befordringsfradrag var ikke på, men det skal man jo altid selv huske at smide på - så det gjorde jeg - og vupti, så kunne jeg se en ny ganske alm. årsopgørelse, med en dejlig overskydende skat på. Gad vide om jeg får en over nakken senere hen ?

Besvaret
Jeg flyttede selv i april 2007, og min selvangivelse/årsopgørelse ser ud som om den altid har gjort hehe Mit befordringsfradrag var ikke på, men det skal man jo altid selv huske at smide på - så det gjorde jeg - og vupti, så kunne jeg se en ny ganske alm. årsopgørelse, med en dejlig overskydende skat på. Gad vide om jeg får en over nakken senere hen ?
Afhængig af din fraflytningskommune og dit medlemskab af folkekirken kan det godt være en dyr "vupti".... hvor har du skrevet dine svenske renteudgifter? Dem kan Skat umuligt have fortrykt....
Besvaret

Jeg fik også besked på at ordne tingene på TastSelv som så ud nøjagtigt som det plejer - ikke noget nyt eller smart grænsegænger bilag. De bad mig indtaste befordingsfradraget i rubrik 51 og de svenske renteudgifter i rubrik 44 "Renteudgifter af anden gæld"

Besvaret

Jeg glemte lige at sige at det selvfølgelig også fik den konsekvens at Skat om nogle dage sætter et beløb ind på min konto. Jeg må indrømme at jeg er lidt i vildrede, for det er som om man får en ny besked hver gang man kontakter Skat og desuden kan man læse alle mulige finurlige ting herinde. Men nu har jeg da gjort som jeg har fået besked på, så må de vel bare rette det hvis de finder ud af at det er forkert... Ha' en god solrig søndag!

Besvaret
Interessant. Hvis man som postjuniudflytter ikke er begrænset skattepligtig, så må man jo være fuldt skattepligtig. Det indebærer strengt taget, at man skal betale ejendomsskat af sin svenske ejendom til Danmark i flytteåret. Men det har jo ingen gang på jorden; det kan Skat ikke opkræve. Der kunne sikkert også være andre sjove konsekvenser. Hvis den pågældende skattemedarbejder ellers tolker reglerne rigtigt, og ikke om to dage bliver underløbet af en anden vrissende kollega, der har været på et andet kursus, så må vi næsten konstatere, at det år, man flytter, er man i en skattemæssig gråzone med løs status og lodne regler. Ikke at der er noget ondt i det. :D
Da jeg flyttede sidst i januar 2006, blev jeg beskattet som grænsegænger for hele 2006 - men det betød ikke at jeg slap for at betale ejendomsskat til DK for januar måned. Det samme er vel tilfældet den anden vej - man betaler kun ejendomsskat til DK af de måneder som man har boet i landet (og ikke af den svenske ejendom), og ikke blindt for hele året.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...