CpX Skrevet April 15, 2008 Rapporter Skrevet April 15, 2008 Hvis man vil belåne sin friværdi i SE, kan det så passe at alle banker tager udgangspunkt i boligens vurderet pris, og ikke f.eks. friværdien. Én bank jeg har snakket med, snakker om de max kan belåne 90% af boligens værdi. Men har du allerede lånt til 90-100% af boligen, skal friværdien godt nok være steget én del før man kan få noget ud af sin friværdi. (Måske en anden bank, kunne se anderledes på det?) Andre har belånt herinde i deres friværdi, men ingen indlæg handler om hvad de tilbød jer! F.eks 50% af friværdi ville være én ide :D Eller noget andet, bare der bliver taget udgangspunkt i friværdien...
thn Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Jeg tror du har en lidt forkert definition på friværdi. Friværdi er vurdering minus lån. Så hvis du har belånt 90-100% har du jo netop ingen friværdi
Lasse Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 CpX: giver thn komplet ret, du får nærmest friværdi til at lyde som en magisk værdi som opstår udover en ejendoms normale vurdering :D
CpX Besvaret April 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2008 Lasse; Det da fint i kan give hinanden ret... Men det var ikke spørgsmålet, spørgsmålet er hvordan friværdi gernerelt regnes ud i banker rundt omkring!!!! Der skulle have stået, "men har du allerede lånt de omtalte procent for nogle år tilbage, skal friværdien... bla bla bla". Pointen er; Hvordan kommer jeres bank frem til hvor meget i må låne i friværdi!
Homer Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Banker regner friværdi på samme måde i hele verden. Det interessante er hvor meget af friværdien du så kan belåne, men det er egentlig også det d'herrer Lasse og thn forsøger at forklare dig... Hvis du har en lejlighed der er vurderet til at være 1 mio. kr værd, og du skylder 800.000 kr., har du en friværdi på 200.000 kr. Denne kan du næppe belåne 100% alle steder. Typisk vil en bank belåne 90-95% af boligens værdi - i dette tilfælde altså maksimalt 900-950.000 kr. - altså 50-75% af friværdien. Men det giver ingen mening at diskutere hvor meget af friværdien du kan belåne - det er husets værdi man belåner!
thn Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Pointen er; Hvordan kommer jeres bank frem til hvor meget i må låne i friværdi! Som jeg skrev tidligere: Vurdering af din lejlighed som værdien er i dag. Så trækker du dine lån fra.. og så har du din friværdi
Miriam Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Du kan få en egendomsmægler ud og lave en vurdering til din bank, det koster typisk 2000,- (det gav vi for det) Det er så det de bruger som vurderingen.
CpX Besvaret April 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 16, 2008 Banker regner friværdi på samme måde i hele verden. Det interessante er hvor meget af friværdien du så kan belåne, men det er egentlig også det d'herrer Lasse og thn forsøger at forklare dig... Hvis du har en lejlighed der er vurderet til at være 1 mio. kr værd, og du skylder 800.000 kr., har du en friværdi på 200.000 kr. Denne kan du næppe belåne 100% alle steder. Typisk vil en bank belåne 90-95% af boligens værdi - i dette tilfælde altså maksimalt 900-950.000 kr. - altså 50-75% af friværdien. Men det giver ingen mening at diskutere hvor meget af friværdien du kan belåne - det er husets værdi man belåner! Takker. Ledte præcis efter svaret, om man regner denne ud ens alle steder... - Jeg er godt klar over hvordan de regner det ud, jeg har bare fået et dårligt tilbud i min bank. Tak for indsigten.
EBL Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Du kan få en egendomsmægler ud og lave en vurdering til din bank' date=' det koster typisk 2000,- (det gav vi for det) Det er så det de bruger som vurderingen.[/quote'] Hvordan mon det fungerer når man (som jeg) har sit lån i Danmark, godtager den danske bank udenvidere en svensk ejendomsmæglers ejendomsvurdering eller vil de hellere selv sjusse sig frem til et for dem mere sikkert tal? - Erfaringer?
dannemare Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Hvordan mon det fungerer når man (som jeg) har sit lån i Danmark' date=' godtager den danske bank udenvidere en svensk ejendomsmæglers ejendomsvurdering eller vil de hellere selv sjusse sig frem til et for dem mere sikkert tal? - Erfaringer?[/quote'] Yep :) Jeg sendte for et års tid siden vores bankrådgiver i dk et screenshot fra hemnet med en liste over en halv snes boliger meget a la vores (samme område, samme type rækkehus, samme tilstand, osv), og trylle trylle trylle.... Næste dag havde vi 200.000,- i hånden. :th2: Jeg skylder så nok at sige, at der er et meget stærkt tillidsbånd mellem os, og min nærmeste familie (med en meget sund økonomi) har samme rådgiver (gennem mange, mange år).
Lasse Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Lasse; Det da fint i kan give hinanden ret... Det var nu mere for at hjælpe dig med forståelsen af begrebet friværdi, som ganske som de andre skriver er: Ejendommensværdi - lån = friværdi
Jabbekot Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Problemt er bare at, hvis man havner i budrunder, ender man med at betale mere end ejendomsmæglerens vurdering... Så kan du jo aldrig opnå en decideret "friværdi"...
thn Besvaret April 16, 2008 Rapporter Besvaret April 16, 2008 Problemt er bare at' date=' hvis man havner i budrunder, ender man med at betale mere end ejendomsmæglerens vurdering... Så kan du jo aldrig opnå en decideret "friværdi"...[/quote'] Det har nu ingenting med hinanden at gøre. Hvis den bliver solgt til 1.100.000 (uanset første vurdering), så er det også den nye vurdering. og hvis du låner 90% har du 10% friværdi
Lasse Besvaret April 17, 2008 Rapporter Besvaret April 17, 2008 for at gøre det hele mere kompliceret er der også en offentlig vurdering som er ekstremt lavere end den reele vurdering.
JkMa Besvaret May 27, 2008 Rapporter Besvaret May 27, 2008 Du kan få en egendomsmægler ud og lave en vurdering til din bank' date=' det koster typisk 2000,- (det gav vi for det) Det er så det de bruger som vurderingen.[/quote']Har man skånes provinsbank kan man få gratis vudering gennem Skandia Mæglerne, som banken samarbejder med :th2:
skallstorp Besvaret May 27, 2008 Rapporter Besvaret May 27, 2008 Vurdering Det fungerer sådan for de fleste banker. De beder om en vurdering. Mägleren laver en vurdering af hvad du kan få for dit hus i morgen. Altså hvis den skal sälges panik. Typisk 25 % mindre end hvis den skal sälges i en handel hvor man har tid til at vente. Derfor kan man nogen gange blive lidt overrasket. At mange mäglere vurderer helt hen i vejret er en anden ting :(
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu