Miriam Skrevet April 25, 2008 Rapporter Skrevet April 25, 2008 Der er en virus i gang lige nu, fik lige en msn besked fra min fætter om at han havde fundet et billede af mig på myspace, og så var der et link. Jeg tænkte hmm, det kan han da ikke have fundet, og skrev til han før jeg åbnede det, og han havde sgu ik sendt noget. Så det kan tilsyneladende kommer fra folk man har tillid til uden de ved det så pas på derude, og rigtig god weekend til alle :)
Madsen Besvaret April 25, 2008 Rapporter Besvaret April 25, 2008 Der er en virus i gang lige nu, fik lige en msn besked fra min fætter om at han havde fundet et billede af mig på myspace, og så var der et link. Jeg tænkte hmm, det kan han da ikke have fundet, og skrev til han før jeg åbnede det, og han havde sgu ik sendt noget. Så det kan tilsyneladende kommer fra folk man har tillid til uden de ved det så pas på derude, og rigtig god weekend til alle :) Jeg har oplevet den et par gange, dog kun som modtager. De to gange har det været henvisninger til fotoalbums på nettet - men jeg har aldrig åbnet dem. Begge gange var personerne offline. Begge gange kørte jeg en virusscan og fandt intet...
Guest jxhab Besvaret April 25, 2008 Rapporter Besvaret April 25, 2008 Et rigtigt godt råd, hvis man nogle gange er lidt hurtig på aftrækkeren, når det handler om at klikke på links i messenger ... Gå ind i funktioner og indstillinger og sikkerhed og fjern krydset fra "tillad hyperlinks" .. på den måde vil hyperlinks ikke længere blive vist som direkte links man kan komme til at klikke på... det skal dertil siges at nogle af de MSN orme som der findes er så grundige at alm. virusscanneren har problemer med at finde dem..
MC Manden Besvaret April 25, 2008 Rapporter Besvaret April 25, 2008 Jeg får vel 15-25 stk per dag af den slags ... Normalt fra folk på internetcafe da de pc'ere ofte er fyldt med vira. En generel regl må være, åbn aldrig noget via MSN
MRoderick Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Har også set den et par gange ... jeg tror måske det hænger sammen med at folks HotMail accounts er blevet hacket via et botnet eller noget i den stil. Der kan en inficeret pc, jo bare sidde og forsøge at logge på forskellige hotmail accounts, indtil den får knækket et password, derefter starte en MSN lignende klient, og så begynde at spamme alle den inficerede hotmail konto's kontakter med links. Den ene gang jeg har fået den, var fra en Mac bruger ... så der gik lige lidt tid, før jeg regnede den ud... et par dage senere fik jeg præcist den samme oplevelse med en Windows bruger. Man får en besked, og personen bliver losset af MSN... og vedkommende aner intet om at hans/hendes MSN konto har spammet alle vennerne. Det er altid en god ide, at holde sin computer opdateret, uanset hvilken variant man bruger. Som Windows bruger er man specielt udsat, da mange lyssky mennesker vælger Windows som første valg, da der er så ufatteligt mange installationer, at det er nemt at finde nogle usikre. Her kommer liget par relativt nemme råd, der kan gøre det lidt mere sikkert at være Windows bruger: - Sørg for at have en original windows, så det er en no-brainer at holde den opdateret. Uanset hvad man syntes om Microsoft, så fortjener de at blive betalt for deres arbejde, hvis man bruger deres produkter. - Sørg for at bruge en ordentlig browser, dvs. IKKE Internet Explorer 6 ... hvis du absolut skal bruge Internet Explorer, så brug for guds skyld version 7, og sørg for at holde den opdateret. Du vil være endnu mere sikker med f.eks. Firefox eller Opera, men IE7 er også ok, hvis det er den du bedst kan lide. - Lad være med at bruge Outlook Express, det er noget bukket lort, og så fyldt med sikkerhedshuller, at det er helt åndssvagt. Hvis du kan finde ud af det, så afinstaller lortet. Skift til Mozilla Thunderbird eller seneste version af Outlook fra Office pakken, og sørg for også at holde dit mailprogram opdateret. - Check at windows firewall er slået til, og der ikke er undtagelser for programmer, du ikke selv har tilladt. - Lav en bruger til alt det daglige, og en bruger med administrative privilegier, til når du skal installere software, styre indstillinger, etc. (Vista håndterer vist dette noget bedre). Du kan aktivere "fast user switching", så er det simpelt at skifte mellem de to brugere. - Sørg for kun at bruge "smid-væk" passwords på websites ... så hvis et password bliver komprimeteret, gør det ikke alverden. Brug aldrig dine "sikre" passwords på websites. ... køb en Mac eller skift til Linux :P (MRoderick er lykkelig Mac bruger)
Madsen Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Har også set den et par gange ... jeg tror måske det hænger sammen med at folks HotMail accounts er blevet hacket via et botnet eller noget i den stil. Der kan en inficeret pc, jo bare sidde og forsøge at logge på forskellige hotmail accounts, indtil den får knækket et password, derefter starte en MSN lignende klient, og så begynde at spamme alle den inficerede hotmail konto's kontakter med links. Den ene gang jeg har fået den, var fra en Mac bruger ... så der gik lige lidt tid, før jeg regnede den ud... et par dage senere fik jeg præcist den samme oplevelse med en Windows bruger. Man får en besked, og personen bliver losset af MSN... og vedkommende aner intet om at hans/hendes MSN konto har spammet alle vennerne. Det er altid en god ide, at holde sin computer opdateret, uanset hvilken variant man bruger. Som Windows bruger er man specielt udsat, da mange lyssky mennesker vælger Windows som første valg, da der er så ufatteligt mange installationer, at det er nemt at finde nogle usikre. (MRoderick er lykkelig Mac bruger) Alle de gange jeg har fået den, har personerne været offline og er ikke blevet smidt af MSN...
Guest jxhab Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Alle de gange jeg har fået den' date=' har personerne været offline og er ikke blevet smidt af MSN...[/quote'] Der er meget variende.. Der findes både den variation hvor brugeren går ind på en hjemmeside og tilmelder sig og skriver sit brugernavn og password og så er det hjemmesiden som via messenger der sender beskederne.. så findes der også den hvor brugeren klikker på en fil som i baggrunden installere skadelige programmer (keylogger, spamrobotter m.m.) og sender vira videre til den kontaktpersoner som den uheldige måtte have på messenger .. ja og så findes der et utal andre og der kommer nye til for brugere har tilsydeladende ikke lært noget. En gang så var det muligt at belære folk at man IKKE skulle åbne mails fra folk man ikke kendte.. Så startede vi forfra, når nu folk man kendte sendte e-mails med vira og derfor klikkede vi på dem .. Så belærte vi folk om man IKKE skulle åbne links via messenger, icq og aim, fra folk man ikke kendte og nu starter vi så forfra fordi det er folk man kender som sender vira over messenger..
Gio Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Husk nu at have antivirus og -spyware installeret også!! Den almene opfattelse er at Windows Firewall er nok AVG har netop frigivet deres seneste gratis version - og denne gang har de kombineret antivirus og antispyware http://www.grisoft.com/ww.93836 April 23, 2008 – AVG Technologies, a leading provider of Internet security software, will tomorrow release AVG Anti-Virus Free 8.0, the latest version of the company’s popular and widely-used free security software, which now incorporates protection against spyware through a new combined anti-virus and anti-spyware engine. Linket til den gratis version kan være lidt krummeluret at hitte - så hvis du klikker hér, så er det hele lidt lettere :)
Guest jxhab Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Husk nu at have antivirus og -spyware installeret også!! Den almene opfattelse er at Windows Firewall er nok AVG har netop frigivet deres seneste gratis version - og denne gang har de kombineret antivirus og antispyware http://www.grisoft.com/ww.93836Linket til den gratis version kan være lidt krummeluret at hitte - så hvis du klikker hér, så er det hele lidt lettere :) Jeps AVG er super godt.. desværre fanger den langtfra alle MSN orme.. men det er også fordi de ikke alle tolkes som vira.. men det er rigtigt, windows firewall er ikke nok.. dog ville jeg hellere sætte mine penge på de komercielle produkter..
MC Manden Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Altså, lidt normal omtanke, så klarer man sig altså også rimelig godt... Åbn aldrig noget som kommer på msn medmindre man får det verificeret af afsenderen. Men, AVG og Microsoft's sikkerhedsprogrammer, så er man faktisk godt kørene... Det er ihvertfald min erfaring
Gio Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Men' date=' AVG og Microsoft's sikkerhedsprogrammer, så er man faktisk godt kørene... Det er ihvertfald min erfaring[/quote']Enig! Jeg blev dog lige fanget af en hijacker den anden dag. Fik omtalte MSN-besked, og blev nysgerrig efter hvad linket indeholdte. Startede min browser op i en sandbox, og begav mig så afsted.... Havde jeg så bare ikke past´et linket ind i den forkerte browser, så var alt sikkert vel....:o Et par timer senere, med lidt hjælp fra ComboFix, og jeg var desinficeret, vasket og strøget igen
Guest jxhab Besvaret April 27, 2008 Rapporter Besvaret April 27, 2008 Altså, lidt normal omtanke, så klarer man sig altså også rimelig godt... Åbn aldrig noget som kommer på msn medmindre man får det verificeret af afsenderen. Men, AVG og Microsoft's sikkerhedsprogrammer, så er man faktisk godt kørene... Det er ihvertfald min erfaring Uden tvivl .. det er i hvert fald bare end ingenting - det er tit et vurderingsspørgsmål.. hvad er din data værd, kan man spørge sig selv om .. men AVG er på ingen måde det dårligeste produkt på markedet..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu