Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg får overført et fast beløb en gang hver måned fra danmark til sverige via nordea. En ting forstår jeg dog ikke og det er den vekselkurs jeg får. Jeg overfører en dag til 79.75, samme dag køber jeg ind på mit visa kort som bliver bogført til 80.30. Nu er mit visakort dog tilknyttet til en anden bank men kursen er dog stadig den samme som den officielle hos nordea(der er ikke så meget konkurrence på valutaveksling, så at have et visakort hos den ene eller anden bank er underordnet). Hvorfor er de to kurser forskellige? Selvfølgelig er det da rart at den høje månedlige overførsel sker til så en lav kurs, men at forstå hvorfor vil da være rart. Nogen af jer der har et bud?

Besvaret
Nogen af jer der har et bud?
Ja, jeg har et bud, men kan ikke med sikkerhed sige det er det rigtige... Men, der er forskel på købs- og salgsprisen på valuta og jeg mener det er derfor du ser forskellen
Besvaret

Der er større valutakurstillæg på en VISA-kort transaktion end på en bankoverførsel. Mener at det er 1% i kurstillæg i forhold til nationalbankens middelkurs på et dansk VISAkort for indkøb i SEK. På en bankoverførsel skærer de fleste danske banker dig kun for mellem 0,2% og 0,3%. Nogen banker anvender nationalbankens officelle dagsmiddelkurs som udgangspunkt - andre bruger deres egne, som måske fornyes flere gange om dagen. Nationalbankens middelkurs er bare et statistisk tal, som Nationalbanken beregner - bankerne kan ikke handle til den kurs. De store banker som findes i begge lande, fx Nordea, har typisk mange pengestrømme hver enste dag, som går mod hinanden, så dem kan de selvfølgelig nette ud mod hinanden og nøjes med at handle restbeløbet. Gebyret/kursskæringen beholder de naturligvis stadigvæk - det hedder "stordriftsfordele". :rolleyes:

Besvaret
Mener at det er 1% i kurstillæg i forhold til nationalbankens middelkurs på et dansk VISAkort for indkøb i SEK.
Nu kigger jeg rundt inde på lsb gebyrsider men kan ikke finde det kurstillæg. Men det må være årsagen at der er et højere gebyr på VISAkort indkøb i udlandet. Det eneste jeg kan finde er at det koster 30 kroner at hæve i en udenlandsk automat.
Besvaret

Hvis du går ind på danske bank's hjemmeside under valuta, vil du kunne finde en oversigt - hvis ellers du klikke på de rigtige links (det er en skod side...) Et køb med et VISA kort bliver betragtet som køb af kontanter, og en overførelse bliver betragtet som betaling til/fra udlandet - alt efter hvilken vej pengene går.

Besvaret

Visa kort Jeg kan huske at jeg har läst i betingelserne for Visa/dankort at valutatilläget er 1% på "dagligt noterede valutaer i Europa" og 1,5% på andre valutaer. Så det er derfor at du får en dårligere kurs med Visa kortet. Få dig et kort via fx. Nordnet eller GE-moneybank (i Sverige) så kan du uden valutatilläg og såmänd gratis häve penge i udlandet. Kortene er også gratis.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...