Guest jxhab Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Shit, hvor er den udtagelse dum. Det er jo ikke tvivl om at narkosmugling er en kriminel handling. Men forholdende hvorunder straffen skal afsones og længden af straffen er variabel fra land til land. Et statsborgerskab var en garant for at hvis man blev straffet så skete det efter de retfærdighedsprincipper der galt i det land man var borger i. Jamen du godeste - ryger du pot på Christiania, så slipper du med en bøde. Gør du det samme i et andet land, så kan du stå til en lang fængselsstraf. If you can't do the time . Der er jo også ting i andre lande som er ulovlige som aldrig ville være det i Danmark. F.eks. står du til pisk i Saudi Arabien hvis du bliver voldtaget - for det er helt sikkert din skyld. If you can't do the time - hvor har du hørt det? I en film? Kloge hoveder vil sikkert sige at hvis det ikke er en forbrydelse i Danmark, så skal man ikke udleveres. Nuvel, hvorfor skal man så dømmes efter et andet lands retsprincipper - i tilfælde af at man har begået en forbrydelse? Og hvad med dødsstraf? Anklages en dansker for mord i USA, skal danskeren så udleveres til en potentiel dødsstraf. Skal dansk politi virkelig ud og hente manden på sin adresse og føre ham ud til flyet velvidne om at han vil blive slået ihjel? Ah nu skal vi ikke overdrive, for jeg er ret sikker på at Danmark har en lov om man ikke udlevere folk til dødstraf.. men jo selvfølgelig skal der fremlægges beviser for at den pågældende skal udleveres, men så stopper den også der for mit vedkommende.. jeg har ingen sympati med folk der står grædende frem på TV og har fået 12 år i et fængsel i Columbia fordi de har forsøgt at smugle kokain ud af landet. Det er strafbart og derfor må man tage den konsekvens det er at bryde loven, sådan er reglerne.. så kan man håbe at hvis det bliver til en udvisning til USA grundet grundigt og gennemarbejdet bevismateriale, at det så kan afskrække andre for at prøve samme stunt. Men vi kan ikke bare sætte os tilbage og kræve andre folk hjemsendt til strafudmåling i Danmark, hvis vi ikke selv vil følge de regler og her er dødsstraf undtaget..
Nils Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Nu er Danmark ikke nogen bananrepublik som din tekst giver indtryk af. Narkosmugling er jo ikke just en af de milde forbrydelser og kan faktisk straffes :D. Øhvød? Hun kan jo ikke straffes for noget, hun har gjort i USA. Det er jo lissom det, der er problemet.
credde Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Shit, hvor er den udtagelse dum. Det er jo ikke tvivl om at narkosmugling er en kriminel handling. Men forholdende hvorunder straffen skal afsones og længden af straffen er variabel fra land til land. Et statsborgerskab var en garant for at hvis man blev straffet så skete det efter de retfærdighedsprincipper der galt i det land man var borger i. Jamen du godeste - ryger du pot på Christiania, så slipper du med en bøde. Gør du det samme i et andet land, så kan du stå til en lang fængselsstraf. If you can't do the time . Der er jo også ting i andre lande som er ulovlige som aldrig ville være det i Danmark. F.eks. står du til pisk i Saudi Arabien hvis du bliver voldtaget - for det er helt sikkert din skyld. If you can't do the time - hvor har du hørt det? I en film? Kloge hoveder vil sikkert sige at hvis det ikke er en forbrydelse i Danmark, så skal man ikke udleveres. Nuvel, hvorfor skal man så dømmes efter et andet lands retsprincipper - i tilfælde af at man har begået en forbrydelse? Og hvad med dødsstraf? Anklages en dansker for mord i USA, skal danskeren så udleveres til en potentiel dødsstraf. Skal dansk politi virkelig ud og hente manden på sin adresse og føre ham ud til flyet velvidne om at han vil blive slået ihjel? Den udtalelse kommer helt sikkert fra en film, men i virkeligheden er der vel ikke noget galt i den udtalelse. Som person skal man da tage ansvar for sine handlinger. Skyder man nogen i USA, så må man da også være beredt på, at straffen i USA kan være hård. Man skal da ikke dømmes efter dansk retspraksis i USA - eller mener du det? I såfald er du da godt nok ude af en tangent. At der så findes nogle straffe i diverse lande, som er helt ude i hampen - du nævner selv piskeslag i Saudi - det er en anden sag. I sådanne sager er jeg overbevist om, at en siddende regering i Danmark vil gå ind og nedlægge protest og pres på.
credde Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Forbrydere skal selvfølgelig have deres straf. Men foreløbigt ved vi jo blot at den MISTÆNKTE kvinde efter amerikanernes mening har spillet en nøglerolle i en narkosag. Men de har ikke engang gidet specificere præcist hvad anklagen går ud på, og sende et anklageskrift og/eller beviser. Det forekommer mig underligt at nogen unavngivne embedsmænd i et ministerium kan bestemme at en dansker skal udleveres, uden at en dansk domstol har taget stilling til udleveringen. "Amdi" sagen var et meget godt eksempel på en udlevering den anden vej. Her skulle der netop være en mindre amerikansk retsag først, der skulle tage stilling til om han overhovedet kunne og måtte udleveres. Domstolen bestemte så at det kunne han godt. Der bør da være en eller anden "sikkerhedsventil" i form af retsvæsenet, der tager stilling. Ellers er der jo ingen juridiske hindringer for, at danskere i fremtiden kan udleveres til Iran for at have spyttet på Koranen eller lign. Er det forøvrigt ikke temmelig dumt at smugle exctacy piller over landegrænser?. Er det ikke nogen man kan producere i sit eget hobbyrum, hvis man ved hvad man gør? Jeg er enig. Artiklen i avisen er ikke specielt dybdegående. Jeg hørte faktisk i radioen i morges, at kvinden sidder varetægtsfængslet i Danmark, hvilket jo egentlig også er underligt. Jeg er enig i, at der bør være en sikkerhedsventil i form af domstol, som sætter normen for udlevering og ikke alene justitsministeriets embedsmænd. Hvis jeg husker rigtigt, så kræver domstolen i denne specifikke sag yderligere oplysninger fra USA, før de vil udlevere. Men dette er blevet overrulet af justitsministeriet.
Nils Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Et statsborgerskab var en garant for at hvis man blev straffet så skete det efter de retfærdighedsprincipper der galt i det land man var borger i. Hvad sker der lige for dig? Hvis det princip gjaldt ville visse lande nok gå i gang med at konkurrere om at have de mildeste straffelove. Sikker succes at købe en gammel boreplatform i Nordsøen og oprette en stat, hvor alt er tilladt. Det er et grundlæggende princip for AL retsudøvelse, at man dømmes der, hvor forbrydelsen er sket. Hvis du myrder nogen i Aalborg, så skal du dømmes der. Eller hvis du stjæler noget i USA, så skal du dømmes efter den pågældende stats love, hvis de fanger dig. Man kan spørge om damen skal udleveres, men også vende spørgsmålet: Skal Danmark forhindre, at hun stilles for en dommer, for det er jo det, der sker, hvis man afslår begæringen. Skal Danmark beskytte en formentlig kriminel person mod retsforfølgelse? Det bliver jo næsten som at hjælpe hende med at flygte fra politiet? Og tro ikke på alt, hvad du hører om Amerika. Det er på mange måder et mere demokratisk land end vores eget og muligheden for at opnå sin ret gennem en domstol er faktisk bedre end her, for man kan anlægge en sag uden at skulle betale advokaten. Den barske tilværelse, som de kriminelle har, skyldes jo, at borgerne har haft stor indflydelse på strafniveauet. Ofrene for forbrydelser har en stærkere retsstiling end her.
Buddha Besvaret May 30, 2008 Rapporter Besvaret May 30, 2008 Så vil jeg gerne dømmes for at køre for stærkt i Tyskland...... Helst på en motorvej med fri hastighed..... Og de må gerne udlevere mig. Så kan jeg tage en tur på Nurburgring samtidig..... Man kan sgu da bare ikke vælge hvor man vil straffes.... Straffen udmåles i det land, hvor kriminaliteten er begået....Dødsstraf eller ej!! Man burde ikke kunne gemme sig i dk, fordi det man har lavet gi'r dødsstraf i det land man har begået forbrydelsen....Kan de ikke sætte skidtet på flyveren, så skal jeg nok kigge forbi!!!
Markowitch Besvaret May 31, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2008 Hvad sker der lige for dig? Hvis det princip gjaldt ville visse lande nok gå i gang med at konkurrere om at have de mildeste straffelove. Atlså, vi bør kun udlevere i tilfælde af dobbelt strafbarhed. Er forbrydelsen en forbrydelse i begge lande, så udleverer man personen til retsforfølgelse. Men, ikke uden forbehold! Det er faktisk muligt at hjemlandet gennemfører straffesagen. Det er den danske stats pligt at sørge for at beskytte sine borgere mod overgreb i udlandet og hjemme - ikke så langt som at hindre at de straffes, men at sikre at retsagen og udfaldet stemmer overens med ret og rimmelighed. Man bør i det mindste se et anklageskrift før man sætter udleveringsforetningen igang - der er jo et krav om dobbelt strafbarhed og hendes advokat, bør selvfølgelig have den information!
Guest jxhab Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Atlså, vi bør kun udlevere i tilfælde af dobbelt strafbarhed. Er forbrydelsen en forbrydelse i begge lande, så udleverer man personen til retsforfølgelse. Men, ikke uden forbehold! Det er faktisk muligt at hjemlandet gennemfører straffesagen. Det er den danske stats pligt at sørge for at beskytte sine borgere mod overgreb i udlandet og hjemme - ikke så langt som at hindre at de straffes, men at sikre at retsagen og udfaldet stemmer overens med ret og rimmelighed. Man bør i det mindste se et anklageskrift før man sætter udleveringsforetningen igang - der er jo et krav om dobbelt strafbarhed og hendes advokat, bør selvfølgelig have den information! Altså nu tror jeg også det er cotume at man sender et anklageskrift hvis det drejer sig om en udlevering, men jeg synes altså også det er at gå for vidt hvis Danmark skal føre rettergang for personer som skal dømmes til straf i udlandet. vil det sige du også vil have narkotikasmuglere hjem og så skal de igennem det danske retssystem og derefter sendes retur til landet hvor kriminaliteten er begået og så skal de dømmes der også? det vil være at gå for langt og jeg synes det bliver et ressursespild, selvom det handler om mennesker .. Plus .. hvem skal vurdere hvad der er rimlig straf? det vil blive en kæmpe byrde for staten og dernæst dem der er skattepligtige, hvis der skal sidde en form for nævn som skal processere sager hvor der er tale om danske statsborgere som som har begået kriminalitet i udlandet og derfor nu skal igennem et dansk retssystem før de kan sendes til retsystemet i udlandet.
Markowitch Besvaret May 31, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2008 vil det sige du også vil have narkotikasmuglere hjem og så skal de igennem det danske retssystem og derefter sendes retur til landet hvor kriminaliteten er begået og så skal de dømmes der også? Man skal ikke blive dømt mere end en gang for samme forbrydelse. Med dobbelt strafbarhed mener jeg at forbydelsen er en forbrydelse i begge lande. Hvis Danmark af en eller anden grund ikke vil udlevere en statsborger til retsforfølgelse i det land hvor forbrydelsen er begået, kan Danmark selv gennemføre straffesagen. Det er nogle ret sjove problemstilligner der kan opstå på tværs af grænser. Halekupering er ulovlig i Danmark, men ikke i Tyskland. Hvis en dansker ringer til en dyrelæge i Flensborg, så gør dyrlægen intet ulovligt og heller ikke danskeren, med mindre telefonopkaldet var foretaget fra Danmark. I så tilfælde er forbrydelsen blevet planlagt på dansk territorie og hundeejeren kan straffes.
Guest jxhab Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Man skal ikke blive dømt mere end en gang for samme forbrydelse. Med dobbelt strafbarhed mener jeg at forbydelsen er en forbrydelse i begge lande. Hvis Danmark af en eller anden grund ikke vil udlevere en statsborger til retsforfølgelse i det land hvor forbrydelsen er begået, kan Danmark selv gennemføre straffesagen. Det er nogle ret sjove problemstilligner der kan opstå på tværs af grænser. Halekupering er ulovlig i Danmark, men ikke i Tyskland. Hvis en dansker ringer til en dyrelæge i Flensborg, så gør dyrlægen intet ulovligt og heller ikke danskeren, med mindre telefonopkaldet var foretaget fra Danmark. I så tilfælde er forbrydelsen blevet planlagt på dansk territorie og hundeejeren kan straffes. Ja og det er vel også fint nok. men nu er det narkosmugling som kvinden er anklaget for i den aktuelle sag (og så vidt jeg ved så er hun rent faktisk blevet sendt til usa nu?) ulovligt i begge lande og jeg synes det virker som en dårlig ide hvis folk skal have mulighed for afsone straf i det land man tilhører på papiret, det giver sikkert også en mindre afskrækkende effekt overfor dem som går ind i sådan karriere. der er ingen tvivl om at der skal være et grundigt anklageskrift, men det nytter ikke at vi ikke ved udlevere folk til straf i det land de har begået kriminalitet, det vil dels fylde de danske fængsler (nok ikke på kort sigt) og samtidig sender det jo også et negativt budskab til de lande som eksempelvis kæmper mod narko osv.. Jeg har ikke undersøgt det men jeg er ret sikker på at det eneste forbehold som Danmark har, er at man ikke udlevere folk til dødstraf og det synes jeg også er fint - men at udlevere folk til en dom på 15 års fængsel for narkosmugling som måske kun giver 6-7 år herhjemme, har jeg ingen problemer i .. hvor kynisk det end måtte lyde.. http://avisen.dk/dansk-kvinde-risikerer-63-aars-faengsel_11181.aspx
Nils Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Er forbrydelsen en forbrydelse i begge lande' date=' så udleverer man personen til retsforfølgelse.[/quote'] Så er vi jo enige. Afsted med finken. Nu er der vist også en bagatelgrænse. Det skal være en alvorlig forbrydelse, før man udleverer, fremgår det af den første artikel.
Markowitch Besvaret May 31, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2008 Nu er der vist også en bagatelgrænse. Det skal være en alvorlig forbrydelse, før man udleverer, fremgår det af den første artikel. Ja, udover dobbelt strafbarhed, skal forbrydelsen være strafværdig i Danmark før en udlevering kan ske. Med den Europæiske Arrestordre har man indført en slags ekspress ekspedition, hvor kravet om dobbelt strafbarhed bortfalder for vise typer af forbrydelser. Dog skal forbrydelsen minimum give 3 år i fængsel. For andre forbrydelser gælder der dobbelt strafbarhed.
Sune Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Shit' date=' hvor er den udtagelse dum. [/quote']Sådan, så er der sku basis for debat. Jamen lad mig da bare lægge samme stil for dagen, for satan hvor er du da snotdum. Hvad tror du det er for en verden vi lever i, et tagselvbord for kriminelle som bare skal skynde sig hjem i sikkerhed i eget land efter endt forbrydelse?Det der gider jeg sku ikke spilde to sekunder på, det pjat har Niels synliggjort stupiditeten i ganske godt.
Markowitch Besvaret May 31, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2008 ... men det nytter ikke at vi ikke ved udlevere folk til straf i det land de har begået kriminalitet, det vil dels fylde de danske fængsler (nok ikke på kort sigt) og samtidig sender det jo også et negativt budskab til de lande som eksempelvis kæmper mod narko osv.. Hvis Danmark udleverer en statsborger til retsforfølgelse i udlandet, vil det være direkte umenneskeligt, hvis denne statsborger ikke senere kan få muligheden for at søge afsoning i et dansk fængsel.
Buddha Besvaret May 31, 2008 Rapporter Besvaret May 31, 2008 Hvorfor??? Skal han så ha' billiardbord og minibar også???? En luder et par gange om ugen??? Næææ du....Forbrydelsen skal i det land den bliver begået. Uhumske forhold eller ej... Hvis Danmark udleverer en statsborger til retsforfølgelse i udlandet' date=' vil det være direkte umenneskeligt, hvis denne statsborger ikke senere kan få muligheden for at søge afsoning i et dansk fængsel.[/quote']
Markowitch Besvaret June 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 1, 2008 Hvorfor??? Skal han så ha' billiardbord og minibar også???? En luder et par gange om ugen??? Næææ du....Forbrydelsen skal i det land den bliver begået. Uhumske forhold eller ej... Danmark må ikke udlevere sine medborger til forhold der er for uhumske. Staten skal beskytte sine borgere mod overgreb og sørge for at ret og rimelighed kommer selv den værste skurk af en medborger til hjælp. Afskriver staten dette ansvar, er der ikke meget mere end stemmeretten tilbage.
Guest jxhab Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Danmark må ikke udlevere sine medborger til forhold der er for uhumske. Staten skal beskytte sine borgere mod overgreb og sørge for at ret og rimelighed kommer selv den værste skurk af en medborger til hjælp. Afskriver staten dette ansvar' date=' er der ikke meget mere end stemmeretten tilbage.[/quote'] Jo men hvem skal bestemme hvad der er uhumsk osv? Hvis en person smugler narkotika og kommer til at sidde 15 eller 25 år i fængsel i USA i forhold til i danmark hvor en person måske kun får 10 år, er det så urimligt og dette stadig med det faktum at personen har forbrudt sig med loven i USA! og ikke i Danmark.
Guest jxhab Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Hvis Danmark udleverer en statsborger til retsforfølgelse i udlandet' date=' vil det være direkte umenneskeligt, hvis denne statsborger ikke senere kan få muligheden for at søge afsoning i et dansk fængsel.[/quote'] Undskyld men det er jo en direkte udhulning af de respektive retsinstandser.. så folk der begår forbrydelser i udlandet, de skal sendes hjem til afsonelse i Danmark, til måske en mildere straf, selvom det slet ikke er problemet med afsonelsestiden - men så skal Danmark jo bare være ligeglade med retssystemer uden for danmark og dømme folk efter danske love, selvom de har begået kriminalitet i udlandet - det virker altså direkte tåbeligt - undskyld mig.
Guest jxhab Besvaret June 1, 2008 Rapporter Besvaret June 1, 2008 Danmark må ikke udlevere sine medborger til forhold der er for uhumske. Staten skal beskytte sine borgere mod overgreb og sørge for at ret og rimelighed kommer selv den værste skurk af en medborger til hjælp. Afskriver staten dette ansvar' date=' er der ikke meget mere end stemmeretten tilbage.[/quote']
Markowitch Besvaret June 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 1, 2008 Undskyld men det er jo en direkte udhulning af de respektive retsinstandser.. så folk der begår forbrydelser i udlandet' date=' de skal sendes hjem til afsonelse i Danmark, til måske en mildere straf, selvom det slet ikke er problemet med afsonelsestiden - men så skal Danmark jo bare være ligeglade med retssystemer uden for danmark og dømme folk efter danske love, selvom de har begået kriminalitet i udlandet - det virker altså direkte tåbeligt - undskyld mig.[/quote'] Efter en serie opsigtsvækkende sager, der nød stor bevågenhed i pressen, har Danmark fået en udleveringsaftale i stand med Thailand. Dette er dog kun fordi Danmark har lovet at skærpe straffen for narkokriminalitet.
Futz Besvaret June 2, 2008 Rapporter Besvaret June 2, 2008 Efter en serie opsigtsvækkende sager' date=' der nød stor bevågenhed i pressen, har Danmark fået en udleveringsaftale i stand med Thailand. Dette er dog kun fordi Danmark har lovet at skærpe straffen for narkokriminalitet.[/quote'] Det er rigtig men det koster stadig lidt tid under forhold der får Amerikanske fængsler til at ligne La Landia. Danmark fået en udleveringsaftale i stand med Thailand. Aftalen slår fast, at en indsat, der er idømt en livstidsdom eller en tidsubestemt straf, skal have afsonet otte års fængsel, inden en overførsel kan komme på tale. Er der tale om en tidsbestemt straf, kan fangen overføres, når der er afsonet fire års fængsel eller en tredjedel af straffen. Ny straf i Danmark Når en fange skal overføres, skal hans eller hendes sag vurderes af danske domstole, der skal udmåle en straf, der i videst muligt omfang svarer til den oprindelige thailandske dom. Den danske dom kan dog ikke overskride de danske maksimumstraffe for narkoforbrydelser på 15 års fængsel.
Humle Besvaret June 3, 2008 Rapporter Besvaret June 3, 2008 Udlever Thoeger !! :D Tøger Seidenfaden stævnes i Jordan Politikens chefredaktør og 10 andre mediefolk skulle ikke have trykt karikaturtegninger af Muhammed, mener den jordanske statsadvokat. 11 danske mediefolk vil blive stævnet og indkaldt til en jordansk strafferet for at forsvare sig mod anklager om blasfemi og trussel mod den nationale uro, skriver politiken.dk. Anklagerne kan medføre en straf på op mod tre år i fængsel. Det har den jordanske statsadvokat afgjort her til morgen, oplyser den bevægelse, der står bag anmeldelsen, Profeten Forener Os, en sammenslutning af jordanske medier, organisationer og privatpersoner. "Statsadvokaten besluttede at stævne danskerne, og det er for en række forbrydelser. Nu må danskerne møde op i Jordan," siger bevægelsens generalsekretær, Zakaria al-Sheikh, til politiken.dk. Blandt de stævnede er tegner Kurt Westergaard, kulturredaktør på Jyllands-Posten Flemming Rose, chefredaktør på Berlingske Tidende og chefredaktør på Politiken Tøger Seidenfaden. Bevægelsens advokat, Osama al-Bettar, siger til politiken.dk, at hvis danskerne ikke møder op, vil næste skridt være at melde dem til Interpol og kræve dem arresteret. En udvisning fra Danmark kan ikke komme på tale har Udenrigsministeriet tidligere oplyst til Politiken. Det ville kræve, at trykningen af Muhammed-tegningen er strafbar i Danmark, og det er den ikke. Sagen har potentiale til at lægge en politisk bombe under forholdet mellem Danmark og Jordan - eller endnu videre mellem EU og den arabiske verden. Det er første gang, en arabisk domstol stævner europæiske mediefolk for noget, der kun har været trykt i EU, skriver politiken.dk. http://www.180grader.dk/nyheder/T_ger_Seidenfaden_st_vnes_i_Jordan.php
Anina Besvaret June 18, 2008 Rapporter Besvaret June 18, 2008 Markowitch har en pointe. Er også enig med de (forbløffende) få, der helst vil være sikre på, at forbrydelsen ER begået og at udleveringskravet ER anstændigt veldokumenteret (hvilket det langt fra er nu). Alle andre "dommere", der har travlt med forlods at udmåle straffen på så spinkelt et grundlag, har jeg ikke meget til overs for. Meget få lyder som om der rager dem, hvad der kan ske med en landsmand udenfor landets grænser og at tilhørsforhold til fædrelandet ikke længere udgør en sikring mod overgreb fra andre stater. Plus den naive tro på, at USA er et slaraffenland også på det retslige område.... "Nu vil den danske justitsminister udvide denne regel, så danskere også skal kunne udleveres til USA. USA har i den vestlige verden det mest barbariske retssystem. Det er velkendt, at der anvendes dødsstraf. Men måske ved man ikke, at USA og Somalia er de eneste lande i verden, der ikke er afstået fra at henrette mindreårige. Siden 1976 har USA henrettet 35 retarderede. Det er dokumenteret, at et stort antal uskyldige i nyere tid er blevet idømt dødsstraf og er blevet henrettet. Sådan fungerer systemet i de alvorligste sager. Man kommer imidlertid ikke udenom betænkelighederne ved at nægte udlevering til dødsstraf, for der er lige så afgørende indvendinger mod systemet i øvrigt. Tusindvis af fanger afsoner straffe på 25 år eller livstid for kriminalitet som smadring af en butiksrude, et butikstyveri af en elektrisk barbermaskine og lignende forseelser. Man rejser eksempelvis straffesager mod 8-årige, der laver en papirpistol i skoleklassen. Sagerne gennemføres i et retssystem, som kun giver ordentlige retsgarantier til velhavere. Straffene afsones i fængsler præget af drab, vold og seksuelle overgreb. Den klassiske betingelse for at tillade udlevering fra et land til et andet land har været, at handlingen skulle være strafbar i begge lande. Inden for EU anses dette princip for en hæmsko. Det skal det også være. Hvis vi ikke mener, at en handling er strafværdig, skal vi ikke hjælpe andre lande til at gennemføre en afstraffelse." (Vagn Greve 2002) Dette her er ikke nogen leg.... Vi skal tænke os meget grundigt om, før vi skaber en præcedens, der senere kan medføre en retspraksis uden retfærd.
Sune Besvaret June 18, 2008 Rapporter Besvaret June 18, 2008 (Vagn Greve 2002) Undskyld mig, men er Vagn Greve den samme Vagn Greve som for nogle år siden foreslog at vi skulle indføre blodpenge i dansk retspraksis?
Anina Besvaret June 19, 2008 Rapporter Besvaret June 19, 2008 Undskyld mig' date=' men er Vagn Greve den samme Vagn Greve som for nogle år siden foreslog at vi skulle indføre blodpenge i dansk retspraksis?[/quote'] Og...? Fordi du skrev det rene sludder en gang eller to i fortiden (hvem har ikke det?) - bør man så aldrig mere læse/debattere dine indlæg for eftertiden? Desuden "foreslår" V.G. ikke ret meget i det citerede. Det er ikke V.G. der opfinder de facts han beskriver. Det har amerikanerne selv gjort.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu