Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg håber at I kan hjælpe mig eller svare på mit spørgsmål. Det er sådan så at jeg har et lån på ca. 110.000,- DKK i Danmark og i sverige har jeg et boliglån på ca. 770.000 Svenske KR. Hertil har jeg sendt mine dokumenter ind til SKAT og de fortæller mig så: "Du kan ikke både få ægtefælledfradrag og plus rentefradrag" - Er det virkelig sådan reglerne er? Min kone modtager foräldrepenning i sverige (ca. 4000 svenske kr pr. måned) og jeg får ca. 3500,- i børnpenge hver 3 måned i Danmark. Vi har 1 datter på 2 år og bor sammen i sverige Har jeg overset noget her? For jeg mener selv at mit fradrag brude være højere end 12.200

Besvaret

Det er korrekt at du ikke kan få ægtefællefradrag sammen med renteudgifter og det er kort fortalt fordi du er inde i to forskellige lovregler med hver sine fradragsmuligheder. Men ultra kort fortalt er det således: Ægtefællefradrag hænger sammen med reglerne for almindeligt begrænset skattepligt og dér kan man kun tage fradrag for de udgifter du har for at tjene penge + hvis du er gift og ægtefællen ikke får indkomst fra Danmark, kan få ægtefællefradrag. Så er der grænsegængreglerne, som er en udvidet fradragsmulighed som begrænset skattepligtige kan få, under visse forudsætninger. Men dér kan du ikke få ægtefællefradrag, men til gengæld renteudgifter og så kan du blive sambeskattet med din ægtefælle, hvor der tages højde for hendes indtægter og så vil du få overført de eventuelle skattemæssige fradrag (uudnyttet personfradrag og uudnyttet bundfradrag*), som din ægtefælle ikke kan udnytte. Foräldrepenning må være det samme som barselsdagpenge som er skattepligtig i DK, børnepenge/børnefamlieydelse har ingen indflydelse men det betyder at foräldrepenning "spiser" det uudnyttede personfradrag. mvh Kristian Rasmussen *) uudnyttet bundfradrag er bundgrænsen for hvornår du betaler mellemskat, uudnyttet personfradrag burde sige sig selv.

Besvaret

Reglerne er faktisk sådan at du IKKE kan have både ægtefællefradrag OG rentefradrag i DK, ikke af dine svenske renter i hvert fald. Derimod skulle din kone gerne kunne trække de svenske renter fra i Sverige og på den måde spare lidt skat, så vidt jeg er orienteret.

Besvaret

Til næste år vil vi også få børnepenge fra DK (jeg arbejder i DK) og min kone forældrepenning. Mit spørgsmål er om vi begge bliver beskattet af børnepengene i DK. Mere præsist tænker jeg på, hvad der vil ske med det uudnyttede personfradrag fra min kone hvis hun fravælger forældrepenning? Kan jeg benytte dette selvom jeg modtager børnepenge fra dK? Tanken er at min kone så kan udskyde forældrepenning. Hvor lang tid er det egentlig man kan udskyde disse? mener at have hørt 4-5 år?

Besvaret
Til næste år vil vi også få børnepenge fra DK (jeg arbejder i DK) og min kone forældrepenning. Mit spørgsmål er om vi begge bliver beskattet af børnepengene i DK. Mere præsist tænker jeg på, hvad der vil ske med det uudnyttede personfradrag fra min kone hvis hun fravælger forældrepenning? Kan jeg benytte dette selvom jeg modtager børnepenge fra dK? Tanken er at min kone så kan udskyde forældrepenning. Hvor lang tid er det egentlig man kan udskyde disse? mener at have hørt 4-5 år?
Kommer an på hvad du med med at udskyde ?? Frem til barnet fylder 1 år vælger man selv hvor mange dage man tar ud, i princippet kan man lade være med at tage nogle dage ud hvis man har råd. Den dag barnet fylder 1 år SKAL man tage 5 dage ud pr uge svarende til en arbejdsuge. Du kan vælge tex at arbejde 2 dag og tage 3 dag ud. Din föräldrapenning gælder til barnet er 8 eller om det er 12. Håber det var det du søgte svar på
Besvaret

hmmm.... faktisk burde man ikke kunne faa agtefalde fradraget, nar hun har svensk indtagt (forladrepenning er vel en indtagt efter som der betales skat af dem) Vil det sige man slet ikke kan trakke renter fra hvis man benytter sig af sin kones fradrag. det er jo endelig lidt urimeligt, hvis man bor i danmark er der vel ikke samme regl ?

Besvaret

Jeg synes reglerne er meget forvirrende. Men så vidt jeg har forstået kan man få ægtefællens personfradrag overført (ikke det samme som ægtefællefradrag, har jeg ladet mig fortælle) via sambeskatning med ægtefælle, hvis man er begrænset skattepligtig og benytter grænsegængerreglerne. men dette gælder kun i det omfang ægtefællen ikke har indkomst, hvis ægtefællen har indkomst bliver denne fratrukket fradraget. Jeg ville dog gerne få dette bekræftet af en skattesagkyndig. Jeg har også fået forskellige versioner af reglerne af SKATs medarbejdere. En siger at det kun betyder noget om ægtefællen har indkomst i DK, en anden siger at det er al indkomst ægtefællen har, også i udlandet som tæller med. Så det er svært at blvie klog på. Måske man skulle bruge en weekend på at læse de regler igennem...

Besvaret

Hvis du ikke benytter dig af grænsegængerreglerne, kan du få ægtefællefradrag, forudsat at ægtefællen ikke udnytter personfradrag i DK. Hvis du benytter dig af grænsegængerreglerne, skal du oplyse din kones samlede indkomst, og derfra beregner man så hvor meget personfradrag, som hun ikke har benyttet, som så kan overføres til dig. Desuden overføres eventuelt uudnyttet bundfradrag i mellemskatten.

Besvaret

Så er jeg da glad for at jeg har et forstående skattekontor. Jeg får min konens personfradrag,Trækker vores svenske renteudgifter fra Modtager Børnepenge fra DK og hun arbejder her i Sverige. Ingen problemer overhoved.:confused:

Besvaret

MHT. Børnepenge fra DK (da min kone fik forældrepenning) Så blev de ikke beskattet, tilgengæld trak de (forsikringskassen) et tilsvarende beløb fra i de forældrepenning hun skulle have :rolleye:, men lagde de svenske børnepenge til. Så i den periode fik vi ikke fordel af de højere Danske børnepenge :mad:

Besvaret

hej. Jeg var på besøg hos skat øresund, og der kunne jeg få konens u-udnyttet personfradrag overført, ved ikke hvilken regl det er men skulle dokumenter via konens selvangivelse (svenske). Så vidt jeg ved trækker jeg også renter fra. Vil det så sige jeg kan få hendes rest-personfradrag og stadig trække renter fra. Synes reglerne er noget underlige...? Men skal snart tale med dem igen, så må se hvad de så siger ;)

Besvaret

Når man ikke benytter sig af grænsegængerreglerne, kan man ikke trække renteudgifter fra. Når man benytter sig af grænsegængerreglerne, kan man trække renteudgifter fra. Hvis man har danske renteudgifter vedr. dansk ejendom, kan man trække dem fra lige meget hvad. Så hvis du har et sommerhus i DK, kan du altså trække renteudgifterne fra i DK.

Besvaret

Pakwhan Hvilken regl er det. Jeg synes ellers jeg kunne læse at hvis man fik konens personfradrag kunne man netop ikek trække renter fra? Damn det er forvirende?

Besvaret

Jeg ved det faktisk ikke Jeg har ikke haft nogen problemer med at få godkendt vores rentefradrag og få dobbel personfradrag. Jeg ringede ind til skat øresund da jeg flyttede og opgav mine nye fradrag. Senere da vi var blevet gift, skrev jeg til skatøresund om at vi var blevet gift og jeg gerne ville have min kones personfradrag over ført til mig. Ingen problemer :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...