Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

hey hvormeget vil man spare ved at ens firma betaler for ens brobizz, så man selv mister fradraget, bare ca. tal, ud fra 40 ture pr. md. nogle der har en ide om det. og hvad hvis man selv betaler men bliver trukket i løn før skat, kan man så trække det fra senere og kan de betale sig. 2 små regnestykker til de hurtige herinde :-) mvh A

Besvaret

Hvis virksomheden betaler og du ikke går ned i løn, bliver du beskattet af brobizzen. Hvis du går ned i løn (en normal bruttotræksordning), betaler topskat af den del du går ned i løn, så sparer man ca. 1000 kr. Moerke og jeg har i flere andre tråde skrevet om det.

Besvaret

Hvor meget du sparer afhænger af din skatteprocent, så det kan ingen regne ud for dig, da de ikke kender din trækprocent. Og det er mest værd, hvis du betaler topskat, og derved kan nedsætte eller fjerne topskatten, ved at gå ned i bruttoløn. Men det du sparer er skatten af værdien af brobizen. Fradraget for broen udgør 50kr. pr. passage - hvilket igen har en nettoværdi efter skat på ca. 16 kr. Gennemsnitprisen for 40 ture er 70 kr, med udgang i det koster 2800 kr. totalt - Gennemsnitprisen for arbejdsgiverbetalt blir ca. 43 kr. (39% trækprocent, 2800kr nedgang i bruttoløn, ikke taget højde for topskat) Trækker du de 16kr. i fradrag fra udgiften på 70 kr. så blir det en smule billigere at lade sin arbejdsgiver tage regningen, og så gå ned i bruttoløn Ideen ved bruttotræk blir først rigtig effektiv når du betaler topskat - Så der er en mindre besparelse ved at lade arbejdsgiver betale, også selv om man kun betaler mellemskat Og du kan ikke fradrage udgifter til broen, hvis du efterfølgende får udgifterne betalt af din arbejdsgiver. Så har du jo reelt ikke haft en udgift. Og som Mrode skriver, så bliver du skattepligtig af værdien af den brobizz, idet det reelt bliver din arbejdsgiver der betaler, aka skattepligtig personalegode. Håber jeg har fået regnet rigtigt her hehe. Ellers er jeg åben for rettelser hehe.

Besvaret
Det er korrekt' date=' at man ikke kan få fradrag for broen, men husk, at du stadigvæk kan få befordringsfradrag for broturen.[/quote'] Umiddelbart kan du ikke trække km. fra du kører på broen - enten er de dækket af dit eget fradrag på 50kr. eller også af arbejdsgivers betaling. citat fra ligningsvejledningen, almindeligedel - 2008 : A.F.3.1.3.8 Øresund Ved kørsel over Øresundsforbindelsen indrømmes et almindeligt standardfradrag efter LL § 9 C for befordring mellem hjem og arbejde. Der kan tages fradrag for benyttelse af Øresundsforbindelsen med 50 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for brugerer af kollektiv trafik. Umiddelbart er det ordet benyttelse jeg hænger lidt ved - mener ikke man kan fradrage km. for broen - de 50kr. dækker km OG broafgiften.
Besvaret
ah.. de 50kr er et yderligere fradrag. Selve befordringsfradraget gælder altså stadigvæk og de 19km på broen tæller stadig med.
Ahh ok - det troede jeg faktisk ikke - det er super - så får jeg lidt mere fradrag når jeg starter med at pendle den 1. august hehe. Er ikke helt nemt at tyde ud fra LL 9C og LV.alm.del. Må have tænkt for meget færgetransport, da jeg skrev indlægget :laugh:
Besvaret
Ahh ok - det troede jeg faktisk ikke - det er super - så får jeg lidt mere fradrag når jeg starter med at pendle den 1. august hehe. Er ikke helt nemt at tyde ud fra LL 9C og LV.alm.del. Må have tænkt for meget færgetransport, da jeg skrev indlægget :laugh:
Ja.. faktisk er afsnittet i LV rigtigt dårligt skrevet. Men det er jo to forskellige fradrag, så de kan kombineres.
  • 7 months later...
Besvaret

Nettoværdien af fradraget?

Fradraget for broen udgør 50kr. pr. passage - hvilket igen har en nettoværdi efter skat på ca. 16 kr.
Den er jeg ikke helt med på. Hvorfor regner du nettoværdien af fradraget? Her er mit regnestyk for anno 2009 med Øresundspendleren aftalen: (16 tur * 139,-) + (24 tur * 28,-) + (8 tur * 20) = 3056,- brofradraget bliver : 50,- * 40 tur til og fra arbejdet = 2000,- vil det så ikke sige at det beløb jeg skal tage op af lommen hver måned bliver til : 1056,- ? (det synes jeg er lidt "for" billigt - hvor tager fejl :scared:)
Besvaret
Den er jeg ikke helt med på. Hvorfor regner du nettoværdien af fradraget? Her er mit regnestyk for anno 2009 med Øresundspendleren aftalen: (16 tur * 139,-) + (24 tur * 28,-) + (8 tur * 20) = 3056,- brofradraget bliver : 50,- * 40 tur til og fra arbejdet = 2000,- vil det så ikke sige at det beløb jeg skal tage op af lommen hver måned bliver til : 1056,- ? (det synes jeg er lidt "for" billigt - hvor tager fejl :scared:)
Fordi man skal regne med nettoværdien.. Det er også der du har fejl i dit regnestykke. Når du får et ligningsmæssigt fradrag får du i realiteten kun ca. 33% i hånden.
Besvaret
Fordi man skal regne med nettoværdien.. Det er også der du har fejl i dit regnestykke. Når du får et ligningsmæssigt fradrag får du i realiteten kun ca. 33% i hånden.
Det mrode skriver, er at dit brofradrag bare bliver 1/3 * 2.000 = 660kr i hånden.
Besvaret
Brofradraget er jo ikke penge du kan trække fra aftalen.... Brofradraget er et skattefradrag og har derved kun en værdi af ~33% hvis du ikke har topskat...
Ligningsmæssige fradrag har intet med topskatten at gøre (desværre). Skatteværdien beregnes ud fra Sundhedskatten (eller hvad de nu kalder den) og kommuneskatten.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...